Kertokaas, mitä järkeä on pestä aamulla hampaat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en ymmärrä

Vieras
Eli jossain perheissä lapset pesee hampaansa heti herättyään ja menevät sitten aamupalalle. Kertokaahan eikö olisi paljon järkevämpää pestä ne hampaat vasta aamupalan jälkeen? Mikä idea on pestä ne ennen ruokailua?

Ruokailun jälkeen pitää odottaa ainakin puoli tuntia ennen harjausta, muuten kiille vaurioituu. Pestään ensin, että hampaille saadaan suojaava fluorikerros. Näin ainakin meille neuvottiin hammashoitolassa.

Siksi ennen aamupalaa, että yön aikana suuhun muodostuneet hapot ei kerkiä reagoida aamupalan kanssa. Jos vaikka aamupalalla kiisseliä, tuoremehua tms. hapanta ja makeaa, niin se reagoi niiden happojen kanssa niin että kiille vaurioituu ja reikiintyy herkemmin. Hammaslääkärit suosittelevat hampaiden harjausta ennen aamupalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:
Siksi ennen aamupalaa, että yön aikana suuhun muodostuneet hapot ei kerkiä reagoida aamupalan kanssa. Jos vaikka aamupalalla kiisseliä, tuoremehua tms. hapanta ja makeaa, niin se reagoi niiden happojen kanssa niin että kiille vaurioituu ja reikiintyy herkemmin. Hammaslääkärit suosittelevat hampaiden harjausta ennen aamupalaa.

Juuri näin.

Syömisen jälkeenhän pitää odottaa tietty aika ennen kun psee ahmpaat tai kiille kärsii.

Meillä pestään hampaat ensin ja sen jälkeen aletaan tekeen aamupalaa ja syödään. Ruoan päälle otetaan purkkaa tai xylitol pastilleja.

Sitäpaitsi mun suussa ainakin maistuu ihan kamalalle aamusta, varsinkin jos on nenä tukossa ja joutuu hengittämään suun kautta. itse en halua syödä paskanmaku suussa.

Alkuperäinen kirjoittaja nappi:
Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:

Juuri näin.

Jep, juuri näin.

Näin meilläkin tehdään. Ja ihmeen nopsaan siihen tottuu, et hammastahnan makusellakin suulla voi syödä aamupalaa :)

Mä yritän tehdä kaikki mahdollinen, et pojalla (3v) säilyis hampaat parempina kun ittelläni. Mun hampaidenpesua ei kukaan vahtinut pentuna ja sit kun aloin itte siitä tajuta jotain, olikin jo paljon paikattuja hampaita.
Samoin kiilteen oon saanut tuhottua yläetuhampaistani, kun nuorena join aamupalaksi vaan ison lasin appelsiinimehua ja sen JÄLKEEN se hammaspesu (pahin mahdollinen moka!!), no ei kukaan kertonut, et se tuhoaa kiilteen. Nyt aikuisena mun etuhampaat onkin tosi rumat :(

Suussa on siis bakteeripeite ja sitä valkoista töhnää. Sitä tulee yön aikana. Ei happoa. Ja se töhnä+ruoka+hapan juoma= happohyökkäys ja reikiintyminen alkaa.

Sitten jos syö heti ja sitten vasta pesee hampaat, niin hampaat menee pilalle.

Koska hampaita ei saa pestä heti ruuan jälkeen.

Mä olen jo pilannu etuhampaani, niissä on kuoppia ja epätasaisuuksia, ku kiille lähteny.

Nyt olen tosi tarkka siitä, että eka harjataan hampaat aamulla ensitöiksi ja sitten vasta syödään.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
mä ite ainaki joudun pestä hetiku herään koska suussa maistuu NIIN paska herätessä :D
en pysty oottaa aamupalaan asti..
joskus pesen vielä uuestaan.

Pitäskö sun käydä hamppilekurilla, jos aamuisin paska maistuu suussa. Ei mulla ainakaan... ;)

Yhteistyössä