Kertokaas mitä mieltä olette! puistokäytännöistä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minäkin olen samoilla linjoilla kuin ap, mutta kerran oon kans törmännyt yhteen naiseen joka muuten jutteli mukavia & vaikutti mukavalta, mut sit kun meidän "Liisa" koitti ottaa heidän "Pertin" lapiota (ei kädestä, vaan oli ihan vapaana ja Pertillä toinen lapio käytössä), niin tää tättärä aina sanoi "se ei ollutkaan sinun lapio, se on meidän Pertin lapio" voi h*lvetti oikeesti sanon minä, ihan kun se olis sen kanssa pakoon juossut, olis vaan kaivanut kuoppaa kun muut lapiot oli varattuna... Meni kieltämättä vähän fiilis koko ihmiseen jos on noin vaikeaa.

[QUOTE="vieras";26262334]Minäkin olen samoilla linjoilla kuin ap, mutta kerran oon kans törmännyt yhteen naiseen joka muuten jutteli mukavia & vaikutti mukavalta, mut sit kun meidän "Liisa" koitti ottaa heidän "Pertin" lapiota (ei kädestä, vaan oli ihan vapaana ja Pertillä toinen lapio käytössä), niin tää tättärä aina sanoi "se ei ollutkaan sinun lapio, se on meidän Pertin lapio" voi h*lvetti oikeesti sanon minä, ihan kun se olis sen kanssa pakoon juossut, olis vaan kaivanut kuoppaa kun muut lapiot oli varattuna... Meni kieltämättä vähän fiilis koko ihmiseen jos on noin vaikeaa.[/QUOTE]

Tuota, ehkä muutama sana olisi auttanut? Kuten vaikka :

Pertti: Voinko lainata lapiotasi?
Liisa: ok.

[QUOTE="vieras";26262334]Minäkin olen samoilla linjoilla kuin ap, mutta kerran oon kans törmännyt yhteen naiseen joka muuten jutteli mukavia & vaikutti mukavalta, mut sit kun meidän "Liisa" koitti ottaa heidän "Pertin" lapiota (ei kädestä, vaan oli ihan vapaana ja Pertillä toinen lapio käytössä), niin tää tättärä aina sanoi "se ei ollutkaan sinun lapio, se on meidän Pertin lapio" voi h*lvetti oikeesti sanon minä, ihan kun se olis sen kanssa pakoon juossut, olis vaan kaivanut kuoppaa kun muut lapiot oli varattuna... Meni kieltämättä vähän fiilis koko ihmiseen jos on noin vaikeaa.[/QUOTE]

Miksi Liisa ei käyttänyt ihan omaa lapiotaan siihen kuopan kaivuun?

[QUOTE="Vieras";26262248]"Tyttöni yritti ottaa ensin tältä naiselta kädestä lapiota, ja menin tietysti kieltämään, niin nainen repäsi lapion takaisin ja olin hyvin vihaisenoloinen ja selitti jotain siitä, miten lasten pitää harjoitella käytöstapoja, ja että muiden leluihin ei kosketa."

Mitä opettamista tuossa aloitit? Et kertonut lapsellesi ettei tuo k.o nainen halua että heidän leluillaan leikitään, etkä käyttänyt tilaisuutta hyväksi kysyäksesi että onko heille o.k että heidän vapaina olevilla leluilla leikitään. En myöskään huomannut mistään että olisit pahoitellut lapsesi huonoa käytöstä. Lue nyt vaan itse oma aloituksesi uudestaan ennenkuin alat väittämään vastaan.[/QUOTE]

Aikamoinen meedio olet kun kerran tiedät etten kertonut lapselle tuota :D En kirjoittanut tänne tarkkaa selostetta siitä kuka sanoi mitäkin ja missä vaiheessa, vaan tiivistin asian, koska muutenhan jokainen huutaisi, että liian pitkä, en jaksa lukea ;) Kerroin kyllä lapselle ettei toisten kädestä saa ottaa, ja että meillä on täällä omia leluja, ja vein lapsen oman ämpärinsä luokse ja aloimme tehdä yhdessä hiekkakakkuja.

En jaksa enempää vängätä ihmisten kanssa jotka tulkitsevat tekstini haluamallaan tavalla välittämättä ollenkaan siitä miten asiat ovat oikeasti menneet. En jaksa vängätä jos joku väittää minun jättäneen sanomatta jotakin, josta en ole palstalle kertonut. Niin alhainen keskusteluntaso, että nyt lähden tuonne puistoon lapsen kanssa leikkimään joko omilla tai muiden leluilla jos lupa irtoaa tai lapsi edes haluaa :D Täytyy olla tylsä elämä, että haluaa VÄKISIN ymmärtää väärin ja kehtaa haukkua ihmistä lukematta edes mitä tämä on todellisuudessa sanonut, mutta tämä on kaksplus, tiedän ;D Mitä muuta sitä voisikaan odottaa. Hauskaa päivää vaan kaikille! :)

Aikamoinen meedio olet kun kerran tiedät etten kertonut lapselle tuota :D En kirjoittanut tänne tarkkaa selostetta siitä kuka sanoi mitäkin ja missä vaiheessa, vaan tiivistin asian, koska muutenhan jokainen huutaisi, että liian pitkä, en jaksa lukea ;) Kerroin kyllä lapselle ettei toisten kädestä saa ottaa, ja että meillä on täällä omia leluja, ja vein lapsen oman ämpärinsä luokse ja aloimme tehdä yhdessä hiekkakakkuja.

En jaksa enempää vängätä ihmisten kanssa jotka tulkitsevat tekstini haluamallaan tavalla välittämättä ollenkaan siitä miten asiat ovat oikeasti menneet. En jaksa vängätä jos joku väittää minun jättäneen sanomatta jotakin, josta en ole palstalle kertonut. Niin alhainen keskusteluntaso, että nyt lähden tuonne puistoon lapsen kanssa leikkimään joko omilla tai muiden leluilla jos lupa irtoaa tai lapsi edes haluaa :D Täytyy olla tylsä elämä, että haluaa VÄKISIN ymmärtää väärin ja kehtaa haukkua ihmistä lukematta edes mitä tämä on todellisuudessa sanonut, mutta tämä on kaksplus, tiedän ;D Mitä muuta sitä voisikaan odottaa. Hauskaa päivää vaan kaikille! :)
Muista nyt että itsekkyys ei ole vain hyvä asia ja pärjääminen. Toisia pitää kunnioittaa ja toisten tavaroihin pitää kysyä lupa.

Mitä sitten vänkäät kun on oma vikasi ettet kirjoittanut kaikkea. Itse vaadit tulkitsemaan tekstisi, mutta vain haluamallasi tavalla. Kirjoita seuraavan kerran kaikki oleellinen, jos haluat että viestisi on ymmärrettävä ja totuudenmukainen.

Voi voi ap, tuliko paha mieli? Älä sure, kyllä ne äiditkin oppii, ainakin useimmat, ettei tää maailma mene mutkalle nimenomaan meidän nicopetterieleonooran vuoksi.

Ja sinä jolta meni fiilikset ihmiseen joka asiallisesti ohjasi lastasi pitäytymään omissa leluissaan eikä ottamaan toisten: voi vaan kuvitella miten se toinen ihminen kiihkeästi toivoi sinut hornan tuuttiin vaikka osasi käyttäytyä - tuskin kauheesti tykkäsi naisesta joka ei osaa edes lastaan ohjata.

Mä olisin tuossa tilanteessa vaan selittänyt lapselle, että ne eivät ole meidän leluja ja ne kenen ne ovat, eivät halua niitä lainata, joten niitä ei oteta. Leikkinää näillä teidän omilla leluilla. Sitten olisin naiselle ja hänen lapselle/lapsilleen sanonut, että nämä ovat meidän leluja ja niitä saa aivan vapaasti lainata.

Meillä on puistossa tapana, että kaikkien leluilla, jotka ovat hiekkalaatikolla saa leikkiä. Meilläkin oli tänään iso kassillinen leluja ja niillä sai muutkin leikkiä. Ja kukaan ei kysynyt lupaa. Meillä on ollut tapana, että niitä leluja joilla mut ei saa leikkiä, ei tuoda hiekkalaatikolle vaan pidetään esim. rattaissa. Meillä päin lapset haluavat aina leikkiä mieluummin toistensa leluilla kuin omilla. Ja yleensä sit lopuksi etsitään yhdessä kaikkien lelut. On täällä puistossa välillä ollut äitejä jotka eivät anna muiden leikkiä heidän leluillaan, mutta harvoin ovat tulleet toista kertaa, sen verran pitkään heitä katsotaan. Ja sopimus on, että sellaisia leluja ei tuoda joilla muut eivät saa leikkiä tai jotka menevät helposti rikki.

Meillä täällä meidän puistossa on meidän säännöt ja jos meidän puistoon tulee joku muu ja muunlainen niin mehän katsotaan sitä niin ptikään että ei ne muut enää tule tänne meidän puistoon, kun sehän on meidän.

otan ylensä leluja sen mukaan kuinka monta lasta on mukanani. Yhdelle lapselle vain ämpäri ja lapio,hiekkalelu,auto. En kanna sinne isoa kassillista tavaraa. Ei se lapsi sen enempää leikki niillä. Vähempikin riittää kerralla. Kun lapseni lpettaa leikin hän kerää tavarat pussiin ja vie rattaisiin.

Joka kerta otamme lapsen mieltymyksen mukaan leluja. Tänään rekka huomenna roskisauto.

Muutkin saavat leikkiä jos lelut ovat vapaana. Kukaan ei ota kädestä.

Kavereitten kesken voi leikkiä ristiin rastiin toistensa leluilla ilman erillisiä lupia. Mutta jos on vähänkin vieraampi, vaadin lasta aina kysymään luvan saako leluilla leikkiä. Ellei kysy, tai lupaa ei saa, sitten niillä ei leikitä. Samanlaista hyvää käytöstä odotan muilta meidän leluja kohtaan. Mutta jos niitä meidän leluja kohdellaan kaltoin (istutaan päälle, paiskotaan kalliota päin tms) niillä leikkiminen loppuu siihen paikkaan.

Ap:lle sanoisin että mä kyllä häpeäisin silmät päästäni jos meidän muksut menisivät repimään vieraan aikuisen kädestä lelua.

Varmaan on jotain eroja pienten ja isojen kaupunkien välillä (ja isojen ja pienien puistojen jne). Meillä pikkukaupungissa jaetaan kyllä lelut, ku puistossa saattaa olla max. 3 perhettä (tää on kyllä liiottelua... yleensä kaks... tai oikeestaan vaan me itekseen...) kerralaan. Aina kysyn kyllä luvan pienemmän puolesta ja sanon 3-vuotiaalle, että kysyy luvan. Ja meidänkin leluilla saa vastavuoroisesti leikkiä. Tosin ei meillä ole paljoa mukana, sankot ja lapiot ja traktori.

Luulisin, että aloittaja kuitenkin oli vähän pahoittanut mieltään, kun se nainen niin (ilmeisesti) vihaisena komenti pientä lasta ja voihan olla, että pehmeiden arvojen ja ystävällisyyden kannattajana se tuntuu itselle vieraalta ja siten pahalta. Jos toinen on rento ja toinen tiukkis, niin ei mee asenteet yhteen ja ajattelee erilailla. Ihmiset on erilaisia.

Mut ihan oikeesti, kyllä aika moni halus ymmärtää ja tulkita tän viestin just niinnegatiivisesti ku ikinä. En ymmärrä teitä yli-ihmisiä. Toki saahan siitä pidemmän "keskustelun" aikaan.

Ap:lle sanoisin että mä kyllä häpeäisin silmät päästäni jos meidän muksut menisivät repimään vieraan aikuisen kädestä lelua.

Voi herrajumala, kyseessä oli joku 1-vuotias lapsi niin mä oon aika varma että siinä iässä 99% lapsista ei vielä toimi niin että ei koskaan ottaisi jotain kiinnostavaa tavaraa toisen kädestä. Tai ihanaa jos teillä on sellainen lapsi, kaikki mun tuntemat 1-vuotiaat on just ikäisensä tasolla eli ottaa kädestä johon sitten vanhemmat reagoivat ja opettavat että niin ei tehdä, juuri niin kuin ap:kin jossain mainitsi.

Me käydään puistossa enimmäkseen aikana jolloin sielä ei juuri muita ole ja yleensä meillä on mukana leluja vain yksi lapio ja sanko/lapsi niin ei siinä paljon jaettavaa ole. Mutta jos joskus on muitakin niin fiksua on mielestäni kysyä saako toisen omaa lainata ja jos toinen kieltäytyy niin sitten ei lainata ja sillä hyvä.

Yhteistyössä