Kertokaas mitä mieltä olette! puistokäytännöistä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="noh";26261981]Minusta käytöstavat opitaan ihan pienenä, eli juurikin se että toisen oma ei ole minun oma, ja suu on puhumista varten.
1-vee ei ehkä osaa kysyä saako lainata, mutta luulisi äidin osaavan.
toisekseen mitä tulee noin törkeään luonteeseen että repii toisilta tavaroita käsistä ja vielä sen jälkeen uhmaa ja vaatii saada toiselta, niin miettisin millaisen esimerkin itse annan, jos pent on noin itsekäs.[/QUOTE]

Luitkos ollenkaan aiemmpia kommenttejani? Ja voitko tosissasi väittää, että oma lapsesi ei ole yksivuotiaana kertaakaan yrittänyt ottaa mitään toisten käsistä? :D En usko hetkeäkään jos väität että ei! Niin pieni ei vielä ymmärrä, että toisen kädestä ei oteta vaan silloin kun lapsi yrittää niin tehdä, niin vanhempi kieltää, ei sen kummempaa. Sillähän ne tavat opitaan, yksikään lapsi ei opi käytöstapoja ilman, että kokeilee rajoja ja vanhemmat sitten opettavat mikä on sallittua ja mikä ei. Yksivuotias ei myöskään osaa olla itsekäs, sen ikäisen aivot eivät ole niin kehittyneet vielä, vaan sen ikäinen vasta hakee niitä rajoja, ihan vain vinkiksi :)

Minusta on outoa, että 1 vee menee puistoon sillä asenteella (tai siis äitinsä) että hän nyt on 1 vee ja nyt saa isomat jäädä jalkoihin, koska 1 vee ei ymmärrä. hän nyt sitten leikkii millä haluaa ja menee minne vaan jalkoihin ja muut väistää.

Kyllä tosi röyhkeää1

Loistava asenne sinulla ;) Mutta niin, ei tietenkään ole virallisesti mitenkään sinun ongelma, vaan kyse on enemmänkin siitä mikä on järkevää ja reilua toimintaa. Ja pidin sitä kysymistäkin ihan itsestäänselvyytenä, siksi en maininnut asiaa. Eikai kukaan nyt kysymättä vaan vie toisen tavaroita? Minun tilanteessani lapsi oli ottamassa heidän vapaana olevaa ämpäriä, ja ennen kuin ehdin edes avata suutani tuli sieltä tädiltä tiukka komento, että leiki omallasi. Ja meillä on myös omia leluja aina mukana, joskus vain ne muiden lelut tuppaa olemaan lapsesta kivempia kuin omat, ihan vain siksi, että ne on erilaisia kuin ne omat :)

No mä tapaan enemmän näitä "ei kysytä-vanhempia" ja oikein sanotaan vanhempien taholta, et "ei nyt jaksettu ottaa leluja mukaan, niin leiki tuon tytön leluilla". Eipä sitten ole omalle lapselle lapiota leikkihin, kun lelut pitäs jakaa muiden lasten kans. Jos tällaista kohtelua saat niin paljon sua huvittaa lainata leluja muiden lapsille?

Noniin tulihan sieltä joku vastustaja, että pääsen kysymään :D Siispä kysyn että, miten sitten tilanteet joissa pienet lapset eli siis juurikin reilu vuoden ikäiset eivät voi tätä eroa oman ja muiden välillä ymmärtää ja alkaa kamala itku kun kielletään koskemasta leluihin? Jos on yhtään tempperamenttisempi lapsi niin joutuu lähtemään koko puistosta siksi, että lapsi ei anna periksi vaan haluaa katsoa myös muiden leluja. Jos ei halua että omiin leluihin koskee muut, niin onko pakko tuoda koko kassillista mukana puistoon, koska tokihan se houkuttaa myös muita? Onko se reilua, vai pitäisikö sitten leikkiä siellä omalla pihalla esimerkiksi, jossa kaikki ovat tuttuja ja se jakaminen ei haittaa?

Sinä olet lapsesi vanhempi ja kasvatat häntä sopeutumaan maailmaan, joka on milloin minkäkinlainen. Minkäs takia et itse voinut avata suutasi ja kysyä? Ja jos lapsi saa siepit, hänen kanssa on kaiketi sitten lähdettävä puistosta.

Reilun vuoden ikäinen lapsi on juuri sen ikäinen, että on aika oppia, että jotkut asiat vain eivät käy, ja ilman lupaa ei kosketa. Ethän kaupassakaan voi antaa lapsesi ottaa ja kanniskella kaikkea mikä hänestä on kiinnostavaa ja kivaa. (Vai oletko sä just SE äiti?)

Musta hyviin käytöstapoihin kuuluu, voiko toisten leluja lainata. Monilla vanhemmilla tuntuu olevan asenne, että hiekkiksellä jonkun omat lelut muuttuvat yks kaks yhteisiksi. Jos omistajaa ei näy mailla eikä halmeilla, niin sitten voi leikkiä vapaasti. Vaikkei joku vuoden vanha vielä täysin tajua eroa omien ja muiden tavaroiden kesken, sitä on hyvä opetella (noin pienellä äiti pyytää leluja lainaksi, myöhemmin itse). Aika pienenä lapsi tajuaa eron omien ja muiden tavaroiden välillä, jos vanhempi jaksaa opettaa.

Loistava asenne sinulla ;) Mutta niin, ei tietenkään ole virallisesti mitenkään sinun ongelma, vaan kyse on enemmänkin siitä mikä on järkevää ja reilua toimintaa. Ja pidin sitä kysymistäkin ihan itsestäänselvyytenä, siksi en maininnut asiaa. Eikai kukaan nyt kysymättä vaan vie toisen tavaroita? Minun tilanteessani lapsi oli ottamassa heidän vapaana olevaa ämpäriä, ja ennen kuin ehdin edes avata suutani tuli sieltä tädiltä tiukka komento, että leiki omallasi. Ja meillä on myös omia leluja aina mukana, joskus vain ne muiden lelut tuppaa olemaan lapsesta kivempia kuin omat, ihan vain siksi, että ne on erilaisia kuin ne omat :)

Joillain on tuollainen asenne, että muiden kuuluu vain heille jakaa ja antaa ja muut ovat huonokäytöksisiä jos eivät anna kaikkea heille.

Tämähän jatkuu sitten isompana. Omalle kersalle ei laiteta omaan pihaan mitään, vaan oletetaan että hänellä on vapaa kulku toisten pihoihin ja muut jaksavat katsella häntä aina. Eli mitään vastavuoroisuutta ei ole.

Oma kersa on aina vahtimassa milloin jollain on jotain meneillään ja heti on toisen pihaliidut omassa kädessä kun joku sellaiset tuo.

Itse ei vahingossakaan anneta toisille mitään tai omaan pihaan laiteta mitään.
Olisithan voinut antaa lapsesi lelut tämän toisen äidin lapsille ja näin olla hänelle kiva, ehkä huonoja kokemuksia kaltaisistasi.

No jos siitä lähdetään, että temperamenttisella lapsella on oikeuksia enemmän kuin muilla, niin voinhan väittää, että mun kolmevuotias vaan on niin luonteikas, että vetäisee kuonoon 1-vuotiaita jotka tulee hänen leluille. Että minkäs mä sille voin.

[QUOTE="noh";26262016]Minusta on outoa, että 1 vee menee puistoon sillä asenteella (tai siis äitinsä) että hän nyt on 1 vee ja nyt saa isomat jäädä jalkoihin, koska 1 vee ei ymmärrä. hän nyt sitten leikkii millä haluaa ja menee minne vaan jalkoihin ja muut väistää.

Kyllä tosi röyhkeää1[/QUOTE]

Hahah, olisko PIENTÄ kärjistämistä? :D Lapseni ei suinkaan ole mikään maailmanvaltias, vaan hän sattuu olemaan sen verran pieni, että niitä tapoja vasta opetellaan. Hän ei saa edelleenkään ottaa muiden käsistä mitään, mutta se on MINUN tehtäväni kieltää lasta, hän kun ei ITSE sitä vielä ymmärrä. Ja se on MINUN tehtäväni kysyä lupaa, lapsi kun ei ITSE sitäkään vielä osaa tehdä. Joten yksikään isompi lapis ei ole jäämässä mihinkään jalkoihin, vaikka tyttöni vasta opetteleekin elämämisen sääntöjä, niinkuin muuten ihan jokainen lapsi tekee, ne säännöt ja tavat kun ei tule itsestään vaan opettamalla!

Miksi ottaa kassillista roinaa mukaan? Tai miksi levittää sen koko lastin sinne hiekkikselle tapeltavaksi? Minä otan pyöräperäkärryyn lelukassin ja sieltä otetaan se lelu, jolla juuri silloin leikitään. Niin monta kertaa olen etsinyt meidän omia leluja ympäri puistoa ja hukannut osan, että olen oppinut pitämään omista huolen.

Minä en anna leikkiä toisten leluilla. Sanon, että lelut on jonkun muun, älä ota sitä. Jos tulee raivoa, vien raivoajan kauemmas muuhun toimintaan. Se on käytöstapojen oppimista tuo puistoilukin.

[QUOTE="höh";26262030]Sinä olet lapsesi vanhempi ja kasvatat häntä sopeutumaan maailmaan, joka on milloin minkäkinlainen. Minkäs takia et itse voinut avata suutasi ja kysyä? Ja jos lapsi saa siepit, hänen kanssa on kaiketi sitten lähdettävä puistosta.

Reilun vuoden ikäinen lapsi on juuri sen ikäinen, että on aika oppia, että jotkut asiat vain eivät käy, ja ilman lupaa ei kosketa. Ethän kaupassakaan voi antaa lapsesi ottaa ja kanniskella kaikkea mikä hänestä on kiinnostavaa ja kivaa. (Vai oletko sä just SE äiti?)[/QUOTE]

Lueppas ihan ajatuksella uudestaan kirjoittamani kommentit :) Ehkäpä sitten aukeaa sinullekin mitä tarkoitin. Lapseni ei ota muiden tavaroita kysymättä (eli minä kysyn) ja juuri kirjoitin siitä miten sen ikäinen opettelee niitä tapoja vanhemman avustuksella, ei vielä itse osaa niitä automaattisesti!

Hahah, olisko PIENTÄ kärjistämistä? :D Lapseni ei suinkaan ole mikään maailmanvaltias, vaan hän sattuu olemaan sen verran pieni, että niitä tapoja vasta opetellaan. Hän ei saa edelleenkään ottaa muiden käsistä mitään, mutta se on MINUN tehtäväni kieltää lasta, hän kun ei ITSE sitä vielä ymmärrä. Ja se on MINUN tehtäväni kysyä lupaa, lapsi kun ei ITSE sitäkään vielä osaa tehdä. Joten yksikään isompi lapis ei ole jäämässä mihinkään jalkoihin, vaikka tyttöni vasta opetteleekin elämämisen sääntöjä, niinkuin muuten ihan jokainen lapsi tekee, ne säännöt ja tavat kun ei tule itsestään vaan opettamalla!

Ehkä, mutta nykyään noita on paljon, jotka vaan laittavat 1-vuotiaan sinne toisten leikkeihin ja jos ei varota, niin tullaan palstalle huutamaan että kun isommat eivät varo.
Ei helvetti.Kun omani olivat 1vuotiaita, niin kyllä minä kunnioitin toisia lapsia niin että saivat leikkiä ihan rauhassa puistossa.

[QUOTE="vieras";26262086]Lueppas ihan ajatuksella uudestaan kirjoittamani kommentit :) Ehkäpä sitten aukeaa sinullekin mitä tarkoitin. Lapseni ei ota muiden tavaroita kysymättä (eli minä kysyn) ja juuri kirjoitin siitä miten sen ikäinen opettelee niitä tapoja vanhemman avustuksella, ei vielä itse osaa niitä automaattisesti![/QUOTE]

Mutta siis jos joku ei pidä puoliaan tai hänen äitinsä ei ole puolia pitämässä niin oletko varma että joku vähä isompi lapsi olisi saanut lapionsa ja ämpärinsä takaisin.

vai oliko yllätys että joku pitää omaa puoltan?
Minusta jo se että joku ehtii repiä toisilta kädestä tai vielä sen jälkeen repii toisten tavaroita, on röyhkeää.

Jos oma lapsi olisi repinyt toisilta kädestä ennen kuin ehdin kieltää niin häpeäisin vähän ja yrittäisin olla vähemmän haitaksi, eli siirtäisin kauemmsa lapseni.

[QUOTE="noh";26262097]Ehkä, mutta nykyään noita on paljon, jotka vaan laittavat 1-vuotiaan sinne toisten leikkeihin ja jos ei varota, niin tullaan palstalle huutamaan että kun isommat eivät varo.
Ei helvetti.Kun omani olivat 1vuotiaita, niin kyllä minä kunnioitin toisia lapsia niin että saivat leikkiä ihan rauhassa puistossa.[/QUOTE]

Joo no se on asia erikseen, nyt puoli palstaa hyökkää kimppuuni huutamaan, että lapsellani ei ole käytöstapoja kuten ei minullakaan kun en osaa kysyä lupaa ym. Jos olisi vaivautunut lukemaan kommenttini olisi tullut ilmi, ettei näin ole. Nyt täällä syytetään minua asioista joita en ole tehnyt kun ei vaivauduta lukemaan mitä olen edes oikeasti sanonut. :D

Mikset kysynyt etukäteen? Ja miksi et voi hyväksyä jos ei ole o.k että lapsesi leikkii muiden leluilla? Sinun olisi nyt pitänyt sitten tuossa tilanteessa aloittaa se opettaminen, ja kertoa lapselle ettei saa leikkiä muiden leluilla, kun ei olla kysytty.

En jaksa lukea saamiasi vastauksia, mutta jos meidän lapset aikoo leikkiä muiden vapaana olevilla leluilla, laitan heidän pyytämään luvan tai kysyn itse, jos ei osaa vielä tarpeeksi puhua, saako niillä leikkiä. Jos vaustaus on kieltävä, niin pidän huolen, ettei lapseni niitä ota. Välttämättä en sitten lainaisi kyllä meidänkään leluja heille :D

Meidän leluista taas olen laittanut puistossa säännön, että niillä saa leikkiä, mutta niitä ei kanneta minnekään hiekkalaatikolta, ei ole kiva etsiä niitä pitkin puistoa. Etenkin vähän alle kouluikäiset olisvat niitä viemässä vaikka minne.

Ensi kerralla puistoon viet paljon leluja ja laitat lapsen antamaan niitä toisille hiljaisemman oloisille lapsille. ottaa hän jo osaa.

ja itse mietit enemmän mitä voit muille antaa sen sijaan että tulet valittamaan miten kersa ei saanut ottaa toisetn tavaroita. itsekkyyttä on jo tarpeeksi,

Minusta on huonoa käytöstä se, etä ei suvaitse eroja. Joku ei halua että heidän tavaroilla leikitään. Siihen voi olla hyvät syyt, kuten että paljon on hajonnut ja hukkunut, koska monet käyttäytyvät eri tavalla kun kyseessä ei ole oma lelu/tavara.

Se pitää hyväksyä eikä alkaa mutista että valivalivali. Vaikka syitä ei olisikaan kuin se että ei halua että muut koskevat likaisilla käsillä omiin tavaroihin.

Heillä on oikeus pitää lelunsa itsellään.
en kyllä itse ymmärrä missä iässä opitaan sitten että toisten tavarat ovat toisten, jos ei ihan pienenä. kunliikkumaan aletaan.

ja sekin että kukaan ei halua enää pieniä lapsia minnekään, kun lääkärinvastaanotoilla, kaupoissa, kyläpaikoissa, ravintoloissa saavat vaeltaa kuin omistaisivat paikan.

[QUOTE="Vieras";26262123]Mikset kysynyt etukäteen? Ja miksi et voi hyväksyä jos ei ole o.k että lapsesi leikkii muiden leluilla? Sinun olisi nyt pitänyt sitten tuossa tilanteessa aloittaa se opettaminen, ja kertoa lapselle ettei saa leikkiä muiden leluilla, kun ei olla kysytty.[/QUOTE]

Tota noin, juuri niinhän minä tein. Olen aloittanut opettamisen, ja lapseni ei edelleenkään saa ottaa kysymättä muiden leluja eikä ottaa kädestä, minä menen estämään sen. :D Miten voi olla joillekin noin vaikeaa lukea mitä olen sanonut ennen kuin tulee huutelemaan tyhjästä :D Ja edelleenkin meidän leluilla saa myös leikkiä joten mitä itsekästä ole nyt opettanut lapselle? Missä kohtaa olen vaatinut että lapseni saa leikkiä muiden leluilla mutta meidän leluilla ei saisi? Tottakai saa! Huoh. Aikmoinen vänkkääjäpalsta tämä on. Ja jos lapseni ei saa ottaa jonkun leluja niin sitten ei saa, se ei ole mikään ongelma, vaan enemmänkin halusin vain kuulla mielipiteitä asiaan liittyen ja pohdiskella sitä, mikä on oikein ja miten olisi fiksu toimia. En ole sanonut missään kohtaa, että muiden olisi pakko antaa vieraiden leikkiä leluillaan tms. Lukekaa nyt ihmiset ensin ennenkuin tulette huutamaan :D

[QUOTE="noh";26262190]ja sekin että kukaan ei halua enää pieniä lapsia minnekään, kun lääkärinvastaanotoilla, kaupoissa, kyläpaikoissa, ravintoloissa saavat vaeltaa kuin omistaisivat paikan.[/QUOTE]

Näinpä. Juuri eilen söin ruokalassa, jossa kaksi n. 2-4 vuotiasta lasta juoksi ympäriinsä ja kiljuivat koko ajan. Missä muiden ruokarauha? Mitä liikkuu sellaisten päässä jotka antavat lastensa käyttäytyä noin?

Fakta on se että suurin osa antaa leikkiä jos kysytään. Ja ei vaativasti vaan häpeillen, onhan se nyt noloa että kerjätään toisten leluja.

Ikävä se on jos oma lapsi haluaisi vaihtaa ja ottaa sen auton ja sitten se on jollain toisella.

Tota noin, juuri niinhän minä tein. Olen aloittanut opettamisen, ja lapseni ei edelleenkään saa ottaa kysymättä muiden leluja eikä ottaa kädestä, minä menen estämään sen. :D Miten voi olla joillekin noin vaikeaa lukea mitä olen sanonut ennen kuin tulee huutelemaan tyhjästä :D Ja edelleenkin meidän leluilla saa myös leikkiä joten mitä itsekästä ole nyt opettanut lapselle? Missä kohtaa olen vaatinut että lapseni saa leikkiä muiden leluilla mutta meidän leluilla ei saisi? Tottakai saa! Huoh. Aikmoinen vänkkääjäpalsta tämä on. Ja jos lapseni ei saa ottaa jonkun leluja niin sitten ei saa, se ei ole mikään ongelma, vaan enemmänkin halusin vain kuulla mielipiteitä asiaan liittyen ja pohdiskella sitä, mikä on oikein ja miten olisi fiksu toimia. En ole sanonut missään kohtaa, että muiden olisi pakko antaa vieraiden leikkiä leluillaan tms. Lukekaa nyt ihmiset ensin ennenkuin tulette huutamaan :D

"Tyttöni yritti ottaa ensin tältä naiselta kädestä lapiota, ja menin tietysti kieltämään, niin nainen repäsi lapion takaisin ja olin hyvin vihaisenoloinen ja selitti jotain siitä, miten lasten pitää harjoitella käytöstapoja, ja että muiden leluihin ei kosketa."

Mitä opettamista tuossa aloitit? Et kertonut lapsellesi ettei tuo k.o nainen halua että heidän leluillaan leikitään, etkä käyttänyt tilaisuutta hyväksi kysyäksesi että onko heille o.k että heidän vapaina olevilla leluilla leikitään. En myöskään huomannut mistään että olisit pahoitellut lapsesi huonoa käytöstä. Lue nyt vaan itse oma aloituksesi uudestaan ennenkuin alat väittämään vastaan.

[QUOTE="Vieras";26262248]"Tyttöni yritti ottaa ensin tältä naiselta kädestä lapiota, ja menin tietysti kieltämään, niin nainen repäsi lapion takaisin ja olin hyvin vihaisenoloinen ja selitti jotain siitä, miten lasten pitää harjoitella käytöstapoja, ja että muiden leluihin ei kosketa.Tyttöni yritti sen jälkeen ottaa vapaana olevaa lelua, mutta sekään ei käynyt"

Mitä opettamista tuossa aloitit? Et kertonut lapsellesi ettei tuo k.o nainen halua että heidän leluillaan leikitään, etkä käyttänyt tilaisuutta hyväksi kysyäksesi että onko heille o.k että heidän vapaina olevilla leluilla leikitään. En myöskään huomannut mistään että olisit pahoitellut lapsesi huonoa käytöstä. Lue nyt vaan itse oma aloituksesi uudestaan ennenkuin alat väittämään vastaan.[/QUOTE]

Lisäsin lainauksen.

Yhteistyössä