Kertokaas mulle kerrostalon kylpyhuoneremontista...

MiiskuMuikkunen

Aktiivinen jäsen
19.11.2007
2 826
0
36
Turku
Eli täällä tehty viimeksi 90- luvulla kylpyhuoneremontti ja vedeneristystä ei ole ollut. Vettä mennyt alakertaan. Kosteutta löydetty nyt purkuhommissa. Isännöitsijän mukaan he eivät ole vastuussa, eikä taloyhtiön vakuutus kata tätä. Eivät edes tule vedeneristystä laittamaan. Vaikka taloyhtiönhän tulisi huolehtia kylpyhuoneremonteista ja pitää huoli että se vedeneristys on... Mutta jos me päätetäänkin ettei laiteta ollenkaan vedeneristystä, jos kerta itse joudutaan maksamaan, niin kai hän sitten vastaa seurauksista, silla ei ole valvonut remonttiamme...

Kyllä minun käsityksen mukaan taloyhtiö on vastuussa vesieristyksestä. Ota vaikka yhteyttä hallituksen puheenjohtajaan jos ei isännöitsijää kiinnosta. Mutta jos teette ilman vesieristyksiä niin kyllä mielestäni olette itse siitä vastuussa jos lisää kosteusvaurioita ilmenee kun tietoisesti sen jätätte laittamatta. Mutta siis pääsääntöisesti taloyhtiön pitäisi olla vastuussa tuollaisista asioista!

Vesieristys on kyllä aivan pakollinen, siitä on ihan turha ruveta isännöitsijän rutisemaan. Kumma homma en olekkaan tälläiseen törmännyt että isännöitsiä ei laita sitä koska sitä ei oo joskus vuonna nakki ollut pakko laittaa...
Kyllä nyt eletään vuotta 09 ja jos lakiin kuuluu että sellainen täytyy ehdottomasti olla niiin se täytyy nyt kyllä sitten laittaakin kun kerran vuonna 09 avattu ja todettu sen puuttuvan.

Yleensä vesieristys kuuluu taloyhtiölle, mutta voi olla että vastuu kuuluu sille joka on edellisen remontin tehnyt, riippuen nyt siitä, mikä on sen vesivahingon syy. Eli onko taloyhtiö ollut tietoinen tehdystä remontista, vai onko asukas tehnyt sen "omin luvin", tai onko rakennettu sen aikaisten määräysten mukaisesti. Eri aikakausina kun vedeneristys on suoritettu erilailla. Meillä esim. 90-luvulla rakennettu talo, ja siinä sen aikaiset "vedeneristykset", eikä mitään kosteusongelmia.

Lisäksi taloyhtiön kannattaisi ehkä tutkituttaa muutkin asunnot vesivahinkojen varalta, eli onko kyseessä minkä laajuinen ongelma.

Kuitenkin jos nyt teette remontin ja jätätte sen vesieristyksen tekemättä, niin korvausvastuu on teillä, koska remonttia ei ole tehty nykyisten vaatimusten mukaisesti. Vedeneristyksen osuus remontissa ei kuitenkaan ole sitä luokkaa, että kannattaisi jättää ehdoin tahdoin pois.

Kannattaa ehkä kuitenkin yrittää vielä neuvotella sen taloyhtiön kanssa, eikä luottaa sokeasti isännöitsijään.

vai ei vesieristys ole ollut pakollinen vuonna -90 :laugh: koitaakohan nyt isännöitsijä ihan vähän kusettaa teitä ja odottaa että nielette kaiken ja maksatte omasta pussistanne myös kaiken.

Alkuperäinen kirjoittaja plörö:
vai ei vesieristys ole ollut pakollinen vuonna -90 :laugh: koitaakohan nyt isännöitsijä ihan vähän kusettaa teitä ja odottaa että nielette kaiken ja maksatte omasta pussistanne myös kaiken.

No ei kyllä ollut tälläisiä vesieristyksiä olemassa 90-luvun alussa. Eli ei ihan täyttä kusetusta.