Kertokaas nyt, miten tän vois ymmärtää? Kelan lappunen pitäis Suomentaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syksyinen maa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Syksyinen maa

Vieras
eli:

Osittaista hoitorahaa maksetaan tilanteessa jossa vanhemman työaika on 30 h tai pienempi...
... sen maksaminen ei välttämättä edellytä säännöllisen työajan lyhentämistä. Työajan keskimääräinen pituus , ja se että vanhempi tekee osa-aikatyötä nimenomaan lapsen hoidon vuoksi, saattavat olla riittävät perustelut hoitorahan myöntämiseksi.

sen jälkeen lukee:
todistuksesta tulee ilmetä, että työaikaa on lyhennetty lapsen hoidon vuoksi.

No mä soitin vielä kelaan ja virkailija sanoi että jos saan pomolta todistuksen missä lukee että teen osa-aikatyötä lapsen hoidon vuoksi, olen oikeutettu rahaan.
Mutta pomo ei suostunut tekeen sitä, koska "ei voi muiden puolesta kirjoittaa tekeekö joku lapsen hoidon takia osa-aikatyötä"

Mä en kuitenkaan anna periksi, jos mulla on mahdollisuus saada tuo 50 e kuussa käteen "ylimääräistä", mä tarvin sen yh:na.

Siis mitä varten sinulla ei ole täysityöaika?
Jos se on lähtöisin työnantajan puolelta niin tietenkään pomos ei sellaista kirjoita.
Jos se taasen on lähtöisin sinun puolelta pyyntönä, niin sehän lukee sopimuksessa (ainakin pitäis lukea) että työntekijän omasta pyynnöstä työaikaa on vähennetty ja työ on osa-aikaista.
Ja tällöin merkitystä on sillä, miksi sitä on pyydetty.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
no toi nyt on lakisääteistä käsittääkseni, eli pomon on vaan kirjoitettava se lappu.

ah, taisin lukea huonosti. siis jos sä lähtökohtaisesti teet jo vähemmän tunteja, etkä ole nyt vasta lyhentämässä työaikaa, niin sit eri tilanne tietysti.

Alkuperäinen kirjoittaja Syksyinen maa:
eli:

Osittaista hoitorahaa maksetaan tilanteessa jossa vanhemman työaika on 30 h tai pienempi...
... sen maksaminen ei välttämättä edellytä säännöllisen työajan lyhentämistä. Työajan keskimääräinen pituus , ja se että vanhempi tekee osa-aikatyötä nimenomaan lapsen hoidon vuoksi, saattavat olla riittävät perustelut hoitorahan myöntämiseksi.

sen jälkeen lukee:
todistuksesta tulee ilmetä, että työaikaa on lyhennetty lapsen hoidon vuoksi.

No mä soitin vielä kelaan ja virkailija sanoi että jos saan pomolta todistuksen missä lukee että teen osa-aikatyötä lapsen hoidon vuoksi, olen oikeutettu rahaan.
Mutta pomo ei suostunut tekeen sitä, koska "ei voi muiden puolesta kirjoittaa tekeekö joku lapsen hoidon takia osa-aikatyötä"

Mä en kuitenkaan anna periksi, jos mulla on mahdollisuus saada tuo 50 e kuussa käteen "ylimääräistä", mä tarvin sen yh:na.

mä olen aina tehnyt alle 30 tuntia viikko, ton tummennetun kohdan mukaan mun ei tarvi sitä erikseen vielä lyhentää.

Jos viikoittainen työaikasi on jo ennestään enintään 30 tuntia viikossa, mutta muusta syystä kuin lapsen hoidon vuoksi (esimerkiksi osa-aikatyön takia), et voi saada osittaista hoitorahaa ennen kuin lyhennät työaikaasi lapsen hoidon vuoksi normaalista työajastasi.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150802084946MH

Jos viikoittainen työaikasi on jo ennestään enintään 30 tuntia viikossa, mutta muusta syystä kuin lapsen hoidon vuoksi (esimerkiksi osa-aikatyön takia), et voi saada osittaista hoitorahaa ennen kuin lyhennät työaikaasi lapsen hoidon vuoksi normaalista työajastasi.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150802084946MH

ei ole aina, keväällä seoli 29 ja siitä laski 26 tuntiin. Ja lue tuo tummennettu kosta, se meinaan oli siinä kelan lapussa!

eli muuttuiko työaikasi 29 tunnista 26 tuntiin lastenhoidon takia? tai teetkö osa-aikatyötä lasten takia?

ei noi kriteerit mitään toisiaan kumoa, mun mielestä.

kylläpäs. Koska siinä lukee, että ei tarvitse lyhentää jos olen alunperin valinnut osa-aikatyön lapsen takia!

Alkuperäinen kirjoittaja -:
No oletko sä alunperin kertonut pomollesi, että teet osa-aikatyötä nimenomaan lasten takia?

olen tottakai. mä olen koulussa avustajana, ei meille ikinä anneta yli 30 tuntia viikossa.
Ja mä sain tätä tukea keskimmäisestäkin lapsestani, olin silloinkin koulussa töissä. Silloin tosin tajusin pyytää todistuksen sihteeriltä.