Kesäkuiset 2025 ☀️

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RLiisukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nyt olisi sairaala kassipakattuna ja kaikki valmiina vauvaa varten. ❤️Koen kuitenkin ristiriitaisia fiiliksiä edelleen toisaalta haluaisin vauvan heti syliin mutta toisaalta koska on viimeinen raskaus olisi ihanaa olla raskaana vielä niin pitkään kun se on mahdollista. 8 päivän päästä selviää mun käynnistys päivä joten viimeiset viikot käsillä joka tapauksessa. 🤭 Ei supistuksia, ei suurempia kolotuksia eikä muutakaan suurempaa vaivaa, vain malttamaton olen. Toki illalla kiristyy maha hyvin pinkeäksi palloksi mutta ei kuitenkaan supistele.

Meillä oli tosiaan suunnittelu sektio ja kaikki meni tosi hienosti. Olen toipunut paremmin kuin odotin. Verenpaineet oli tosi alhaalla sen päivän ja yön, alimmillaan oli lukemat 84/44 ja pulssi n.50 luokkaa (en muista kun oli yö). Tippaa hoitaja kovasti olisi halunnut laittaa mutta sanoin että olo ihan hyvä ja ei tarvitse. 🤣 Ja yritin nousta liian nopeaan istumaan josta syystä oli aika hirvittävää pahoinvointia sen jälkeen useamman tunnin.

Yöllä en arvannut vielä itse vaippoja vaihdella, mutta seuraavasta aamusta alkaen hoidin jo vauvan itse kokonaan ja olin jo ulkona kävelylläkin hetken.

Vauvalla sokerit myös laski ekana yönä (tarvittiin lisämaitoa) ja jostain syystä crp oli koholla eli kotiin päästiin vasta kolmannen päivän iltana myöhään kun arvo lähti laskuun itsekseen.

Vauva itsessään tosi rauhallinen tapaus, hyvä ettei unohda että sellainen on. Syö ja nukkuu sitten aina useamman tunnin putkeen. Lyhyitä hetkiä jaksaa ihmetellä maailmaa (viime yönä viidestä aamulla aina yhdeksään saakka 🤣❤️). Itse jaksan lyhyitä matkoja kulkea, astianpesukonetta täyttelin jo eilen ja pyykkiä laittelin kuivumaan, jne. Pääsin myös käymään katsomaan isän tuhkat kappelille mikä oli itselleni hyvin tärkeää vaikka samalla tosi surullista.

Täällä siis kaikki hyvin, mitä nyt teinivaihe tuntuu vanhemmilla lapsilla alkaneen vasta ihan todenteolla ja tuntuu että jatkuvaa yhteenottoa heidän kanssaan nyt jo kuukauden verran. Eikä loppua näy. Samoja asioita pitää toistaa jatkuvasti ja tuntuukin että talossa olisi vauvan ja kolmivuotiaan lisäksi kaksi vuotiasta lasta. 🤦

• Rakkaus
Reactions: Kyfi
Meillä oli tosiaan suunnittelu sektio ja kaikki meni tosi hienosti. Olen toipunut paremmin kuin odotin. Verenpaineet oli tosi alhaalla sen päivän ja yön, alimmillaan oli lukemat 84/44 ja pulssi n.50 luokkaa (en muista kun oli yö). Tippaa hoitaja kovasti olisi halunnut laittaa mutta sanoin että olo ihan hyvä ja ei tarvitse. Ja yritin nousta liian nopeaan istumaan josta syystä oli aika hirvittävää pahoinvointia sen jälkeen useamman tunnin.

Yöllä en arvannut vielä itse vaippoja vaihdella, mutta seuraavasta aamusta alkaen hoidin jo vauvan itse kokonaan ja olin jo ulkona kävelylläkin hetken.

Vauvalla sokerit myös laski ekana yönä (tarvittiin lisämaitoa) ja jostain syystä crp oli koholla eli kotiin päästiin vasta kolmannen päivän iltana myöhään kun arvo lähti laskuun itsekseen.

Vauva itsessään tosi rauhallinen tapaus, hyvä ettei unohda että sellainen on. Syö ja nukkuu sitten aina useamman tunnin putkeen. Lyhyitä hetkiä jaksaa ihmetellä maailmaa (viime yönä viidestä aamulla aina yhdeksään saakka ). Itse jaksan lyhyitä matkoja kulkea, astianpesukonetta täyttelin jo eilen ja pyykkiä laittelin kuivumaan, jne. Pääsin myös käymään katsomaan isän tuhkat kappelille mikä oli itselleni hyvin tärkeää vaikka samalla tosi surullista.

Täällä siis kaikki hyvin, mitä nyt teinivaihe tuntuu vanhemmilla lapsilla alkaneen vasta ihan todenteolla ja tuntuu että jatkuvaa yhteenottoa heidän kanssaan nyt jo kuukauden verran. Eikä loppua näy. Samoja asioita pitää toistaa jatkuvasti ja tuntuukin että talossa olisi vauvan ja kolmivuotiaan lisäksi kaksi vuotiasta lasta.
Kiitos kun jaoit tuon oman kokemuksesi ja ihana että kaikki meni hyvin! ❤️

Minä vähän kauhulla odotan millaista meidän arki on vauvan tuloon jälkeen... Teinit onjo teiniä, joilla omat kiukuttelunsa ja pienillä omat uhmansa menossa jo nyt 😩

Meille saapui juhannusvauva. 🥰💙 Kylläpäs on hulinaa ollut lasten kanssa. Pienimmillä mustasukkaisuutta ruvennut tulemaan, toivottavasti ei kestä kauan
Vauvalla on painon nousun kanssa hiukan ongelmia joten ollaan aloiteltu lisämaidot. 🤗

Paljon onnea vauvasta ♥️ Menikö kaikki hyvin?
Kiitos kun tulit kertoilemaan kuulumisia. Mielelläni kuulen lisää kun jaksat kirjoittaa, että kuinka toiseksi nuorin (sinulla muistaakseni myös 1,5 - vuotias) on ottanut vauvan vastaan. Täällä nimittäin sama tilanne uhmakkaan 1,5 - vuotiaan kanssa ja lisäksi kaksi muutakin lasta 😁

Täällä tyttö päätti saapua tiistaina 24.6. Klo 14:14 mitoin 52cm ja 4084g. Ihan ei juhannusvauvaksi saapunut.

synnytys meni tosi hyvin. Käynnistyi itsekseen supistuksilla aamulla 5 maissa. Mummo haki 5v ja2v isosiskot hoitoon 7 maissa. Naikkarilla oltiin 10 jälkeen. Siinä otin Tenssin käyttöön. 12 jälkeen sitten jo ilokaasua. Tavoitteena oli selvitä ilman selkäpuudutteita kun omalla kohdalla ne keskeyttää synnytyksen moniksi tunneiksi. Kahden aikaan pyöriteltiin kalvoja ja sitten puhkaistiin. Alkoi jäätävät supistukset ja lääkäri tuli laittamaan kohdunkaulan puudutetta. No se ei sit kerennyt kun alkoi ponnistuttamaan ja muutamassa minuutissa ponnistin tytön ulos. Ihan mahtava kokemus. Aivan huippu kätilöt saatiin jotka tuki ja kannusti sopivasti! Parilla tikillä selvisin.
nyt elämä kolmen kanssa on alkanut. Nuorimmalla kova uhma ja nyt vähän mustasukkaisuuttakin. Toivotaan et menee nopeasti ohi.

Paljon onnea vauvasta ♥ Menikö kaikki hyvin?
Kiitos kun tulit kertoilemaan kuulumisia. Mielelläni kuulen lisää kun jaksat kirjoittaa, että kuinka toiseksi nuorin (sinulla muistaakseni myös 1,5 - vuotias) on ottanut vauvan vastaan. Täällä nimittäin sama tilanne uhmakkaan 1,5 - vuotiaan kanssa ja lisäksi kaksi muutakin lasta 😁
Kiitos! ❤️ Kaikki meni hyvin, minulla suunniteltu käynnistys oli siis kyseessä. Kalvot puhkaistiin ja tipalla supistukset sitten vauhtiin. 🤭 Meidän synnytys oli yhtä nopea kuin muutkin ja tässä meni sitten 1h30min kun poika oli sylissä. 3,4kg pojalla painoa joten ihan sopiva radi vauvaksi. Pieni nirhauma tuli vain synnytyksessä joten ei tarvinnut tikata. Kohdunkaulan puudutteen otin kun kipu alkoi olla kauhea jossain vaiheessa mutta muuten kokemus oli hyvä. 🤭 Meillä tosiaan lapsia on monta joten arki on aikamoista hulinaa. 😳 Tälle 1,5 vuotialle puhkesi jäätävä uhma ja oon ihan helisemässä sen kanssa. Aikaisemmin ehkä ollut vähän minussa kiinni, mutta nyt ollaan jo nextillä levelillä. Herää huutamalla ja saattaa huutaa 2h rauhoittuu vaan jos kantaa sylissä. 🙄 Vauvaa käy nipistämässä, repimässä viltit päältä, puree isompia, tunkee vauvaan (jos on sitterissä) jalkoja tai koittaa mennä syliin. 😏 On ruvennut lyömään ja mitäs kaikkea. 🥴 4v onneksi ei ole vielä uhmaillut sen enempää mutta tää 1,5vuotias pitää kyllä kiireisenä tämän äidin. 🥰🤭

Onnea pienokaisen saaneille! ❤️

Meidän nyytti syntyi juhannuksen jälkeen vasta 42+1. Kolme päivää käynnisteltiin cytotekeilla ja kolmannen päivän aamuna oli sen verran pehmennyt, että saatiin ballonki myös laitettua. Se tuli illalla pois ja siitä päästiinkin sitten suoraan vihdoin synnytyssaliin. Puhkaistiin kalvot ja odoteltiin, mutta supistuksia ei juurikaan tullut. Oksitosiinilla koitettiin sitten seuraavaksi ja koko yön olin tipassa ja hengittelin ja kokeilin eri asennoissa ottaa supistuksia vastaan. Niitä ei kuitenkaan tullut riittävän tiheästi eikä vauvan pää ollut kohdunsuulla riittävän alhaalla eikä tapahtunut mitään edistystä. Aamulla sain epiduraalin ja pääsin hetkeksi lepäämään. Sitten vähitellen aloitettiin taas Oksitosiinilla. Vauvan sydänkäyrä alkoi kuitenkin vähän heittelemään niin tehtiin siinä päätös kiirellisestä sektiosta, jonka jälkeen kaikki tapahtuikin vauhdilla ja vauva tuli maailmaan neljäntenä päivänä käynnistyksen aloituksesta. Syytä vauvan pään laskeutumattomuudelle ei selvinnyt. Vauva voi kuitenkin hyvin ja kolmen päivän ikäisenä päästiin kotiin. Sektiosta toipuminen on lähtenyt hyvin alkuun, vaikka kipuja on vielä kovin, varsinkin jos ei lepää riittävästi. Kotona olen tehnyt kevyitä kotitöitä ja opetellut vauvan hoitoa. Pikkuinen on tosi rauhallinen ja on sulattanut kaikkien sydämet. Varsinkin tuoreen äidin. ❤️ Kiitollinen on tästä pienestä, vaikka synnytyskokemus olikin aika rankka. Kaikkineen viikko vierähti sairaalassa, mutta hoito oli hyvää ja kätilöt ihania.

Onnea pienokaisen saaneille! ❤

Meidän nyytti syntyi juhannuksen jälkeen vasta 42+1. Kolme päivää käynnisteltiin cytotekeilla ja kolmannen päivän aamuna oli sen verran pehmennyt, että saatiin ballonki myös laitettua. Se tuli illalla pois ja siitä päästiinkin sitten suoraan vihdoin synnytyssaliin. Puhkaistiin kalvot ja odoteltiin, mutta supistuksia ei juurikaan tullut. Oksitosiinilla koitettiin sitten seuraavaksi ja koko yön olin tipassa ja hengittelin ja kokeilin eri asennoissa ottaa supistuksia vastaan. Niitä ei kuitenkaan tullut riittävän tiheästi eikä vauvan pää ollut kohdunsuulla riittävän alhaalla eikä tapahtunut mitään edistystä. Aamulla sain epiduraalin ja pääsin hetkeksi lepäämään. Sitten vähitellen aloitettiin taas Oksitosiinilla. Vauvan sydänkäyrä alkoi kuitenkin vähän heittelemään niin tehtiin siinä päätös kiirellisestä sektiosta, jonka jälkeen kaikki tapahtuikin vauhdilla ja vauva tuli maailmaan neljäntenä päivänä käynnistyksen aloituksesta. Syytä vauvan pään laskeutumattomuudelle ei selvinnyt. Vauva voi kuitenkin hyvin ja kolmen päivän ikäisenä päästiin kotiin. Sektiosta toipuminen on lähtenyt hyvin alkuun, vaikka kipuja on vielä kovin, varsinkin jos ei lepää riittävästi. Kotona olen tehnyt kevyitä kotitöitä ja opetellut vauvan hoitoa. Pikkuinen on tosi rauhallinen ja on sulattanut kaikkien sydämet. Varsinkin tuoreen äidin. ❤ Kiitollinen on tästä pienestä, vaikka synnytyskokemus olikin aika rankka. Kaikkineen viikko vierähti sairaalassa, mutta hoito oli hyvää ja kätilöt ihania.
Huh, teillä on pitkän kaavan mukaan käynnistys mennyt. Hyvä että lopulta kaikki meni hyvin ja toipuminen on alkanut hyvin. ❤️

• Tykkää
Reactions: RLiisukka
Helou kaikille!
Unohtunut koko ryhmä raskauden viimeisillä viikoilla.😅
En jaksanut enää kirjoittaa, kun oli paljon touhua.

Meillä käynnistettiin synnytys 11.6 (40+6). Kalvot puhkaistiin ja oksitosiinia annettiin. Taas menin koko synnytyksen läpi ilman mitään kivunlievityksiä. Ponnistus vaihe oli nopea, vain 3 supistusta ja poika syntyi tasan klo 20.00. Ihana synnytys kokonaisuudessaan.❤️
Siskot (4) ja isoveli ovat innoissaan pienestä. Hoitajia riittää. Kiitollisia ollaan joko perhe tästä pienestä.❤️

Ristiäiset pidetty.😊

Ihanan tyytyväinen ja rauhallinen pienokainen.💙

Palautuminen synnytyksestä mennyt tosi hyvin.

Onnea kaikille ja ihanaa kesää🌞 ja vauva-arkea teille kaikille❣️🤗

-Päivänsäde84

Mites meidän kesäkuiset vauvelit voi? Meillä on ollut haasteena vauvan painon nousu joka hyvin maltillista on ollut. Meillä rantautui rintaraivarit jonka jälkeen suoraan tiheä imu. 😔 Nyt toista päivää vauva roikkuu rinnalla. Imetys kivuliasta ja vie tällä hetkellä kaiken ajan. 2x yössä herää ja päivisin nukkuu huonosti, yhdet pitemmät unet. Vauva on kyllä kaikin puolin ihana vaikka nyt hiukan työläs vaihe onkin menossa. 🤗

Mites meidän kesäkuiset vauvelit voi? Meillä on ollut haasteena vauvan painon nousu joka hyvin maltillista on ollut. Meillä rantautui rintaraivarit jonka jälkeen suoraan tiheä imu. Nyt toista päivää vauva roikkuu rinnalla. Imetys kivuliasta ja vie tällä hetkellä kaiken ajan. 2x yössä herää ja päivisin nukkuu huonosti, yhdet pitemmät unet. Vauva on kyllä kaikin puolin ihana vaikka nyt hiukan työläs vaihe onkin menossa.
Moi, meillä vähän samanlainen tilanne. Alkuun jouduttiin käymään painokontrollissa kerran-kaksi viikossa. Oli vähän työlästä ja turhauttavaa alkuun, kun joka toinen käynti paino oli noussut hyvin ja joka toinen kerta huonosti. Lisämaitomääriä vekslattiin ylös ja alas ja kesällä neuvolassa oli joka kerta eri terkkari. Onneksi tästä päästiin kahden kuukauden iässä, kun vakituinen terkkari palasi kesälomalta ja antoi vähän rennommat ohjeet. Seuraava neuvola on 3 kk ensi viikolla, mutta vähän jännittää kyllä mitä puntari näyttää. Imetys otti alkuun tosi kipeää, mutta rintakumien avulla saatiin sekin sujumaan. Vauva on kyllä kasvanut ja on kehittynyt paljon. Joka viikko huomaa, että uusia taitoja tulee ja tykkää paljon, kun juttelen ja pidän seuraa. Paremmin alkaa jo yksinkin pieniä hetkiä viihtyä leikkimatolla. Yöt menee mukavasti, nukkuu hyvin ja syö pari kertaa. Aamulla vain meinaa olla pirteänä liian aikaisin, kun äiti haluaisi vielä nukkua. 🙈
Kiltti ja hyväntuulinen vauva kyllä on ollut. 😊

Yhteistyössä