KESÄKUUN VAUVAT 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voit kyllä juoda yhden lasin viiniä ruoan kanssa, jos et vielä halua vauvauutisia kertoa. Ei se määrä ole sikiölle pahaksi. Ja jos juot hitaasti, ei edes tarvitse kieltäytyä lasin täytöstä ; )

Heipat,
Yllä oli mukavia ultrakuulumisia, ihanaa! Minä sitten sain tänään varattua itselleni neuvola-ajan marraskuun alkuun. Sen alkuraskauden ultran ajattelin jättää sittenkin väliin ja yrittää olla levollisin mielin. Olen ollut ihan järkyttävän väsynyt, enkä jaksa ruokiksella ultraan raahautua. Sen sijaan otan pienet päiväunet työhuoneessani suljetun oven takana.
Meillä mies oli mukana yhdellä äitiysneuvolakäynnillä, eikä ollut kiinnostunut sen enemmästä. Nyt myöhemmin hän on sitten ottanut vahinkoa takaisin on hoitanut neuvola- ja muut lääkärikäynnit 10kk eteenpäin. Ja hoitaa vastakin kun mä teen "aamuvuoroa" ja hän "iltavuoroa".
Mulla on paria useampana kertana ollut omituisia "muljahduksia" vatsassa, varsinkin silloin kun nostan jotain vähän huonossa asennossa. Ihan kuin sisäelimet heilahtaisi puolelta toiselle. Omituista, en tämmöistä muista aikaisemmin olleen.
Oletteko muuten jaksaneet/pystyneet/ehtineet harrastamaan liikuntaa? Itse yritän käydä pari kertaa viikossa punttisalilla ja jonkun kerran sauvakävelemässä. Jälkimmäinen ei tosin ole kovin usein onnistunut - kiitos näiden syyssateiden. Jotain tässä on pakko tehdä, kun syön sekä pahaan oloon, väsymykseen että muuten vaan. Vaa'alle en ole uskaltautunut moneen viikkoon. Siellä neuvolassa sekin painajainen on viimeistään kohdattava, mutta siihen saakka aion olla autuaan tietämätön missä numeroissa liikutaan.

1.6., Suvi79, 27 v, ensimmäinen NKL?
4.6. Mirkku 35 v, toinen, kätilöopisto
5.6., Kata, 32 v, viides-KHKS tai LAS
6.6, Maaria, 29v, toinen lapsi, Oys
7.6. Anskuli74, 32v, ensimmäinen lapsi, Jorvi
8.6., Fiona 29v, ensimmäinen lapsi, KOS
8.6., Santtu 34v, ensimmäinen lapsi, Kätilöopisto
10.6. Eva82, 24v, ensimmäinen lapsi, TYKS
11.6., Kukkis 25 v, ensimmäinen lapsi, K-S ks
12.6., Wilma83 23v,kolmas lapsi Seks
12.6. Vuokko 37v, ensimmäinen lapsi, K-S ks
14.6. Johanna, 30 V, ensimmäinen lapsi, KOKS
20.6 Aikku 30v, ensimmäinen lapsi, ?
26.6.miima 22v. toinen lapsi, SAS

plussasin pari päivää sitten, ei ole ollut mitään vaivoja. niinkuin esikoisesta nukuin jo kuukauden putkeen, ennen kuin tein testin. poika täyttää kohta vast puoli vuotta, mut toivottavasti kaikki menee hyvin... mietin,että pitäiskö käydä alkuraskauden ultrassaa? pojasta kävin ensimmäisen kerran vasta rv21 rakenneultrassa. nyt vaan taidan olla jotenkin "varovaisempi" tietääkö joku mitä se maksaa yksityisellä?

Heps!!

Pakko oli kirjoittaa omia tuntemuksia tänne =o)
Plussaa tuli mulle 4.10.. 2 vuoden odotuksen jälkeen..3 Lastahan mulla on mutta tästä uudesta liitosata ei ole ainuttakaan...mutta kuitenkin..Ennen kuin tiesin odotavani niin jotenkin oli semmoinen tunne, että nyt se on tärpännyt. Rinnat oli kauhean kipeät ja väsymys oli jotain sanoinkuvaamatonta. Maha paisui heti tuntui kuin olisin 20 viikolla raskaana.
Noh nyt on sitten alkamassa 8 vkko ja olo eikun pahenee. Rinnat on ärsyttävän arat, ja kuvotus on jotain maallista. Posliiniposkista miestä en ole kyllä kertaakaan halainnut, vaikka onkin ollut jonkin verran lähellä..Alavatsa kivut vaivaavat kuitenkin ja yöllinen herääminen.. Samanlainen tunne on alavatsassa kuin olisi isot ja voimakkaat menkat menossa juuri..Valkovuodosta en sitten edes viitsi mainitakkan..Herään ihan täydestä unesta ja nukahdan vain sitten takaisin...Ensi viikolla sitten olisi ensimmäinen neuvola saahan nähdä mitä siellä sanotaan..
Että tämmöistä täällä...yritän sopeutua teidän joukkoon...=o)

Sasa_sofia, täällä ollut samanlaisia oireita, jo muutama päivä oviksen jälkeen oli sellainen olo että on tärpännyt, alavatsaan tuli outo paineen tunne ja turvoksissa ollut siitä asti... Kovat alavatsakivut alkoivat vaivaamaan toissaviikonloppuna, kovimmat öisin, joiden takia kävin viime viikolla lääkärissäkin, mutta ei ollut mitään erikoista kokeissa eikä tuntunut lääkärin mukaan kohdun ulkopuoliselta, ja nyt kivut on onneksi hellittäneet aika paljon. Ruokaa ei tee mieli mutta jotain on pakko syödä parin tunnin välein, iltapahoinvointia havaittavissa mutta oksentanut en ole vielä. Ja puuhastelu peiton alla ei yhtään houkuttele... Nyt on rv 5+6, neuvolaan pääsen 9.11.

Kiva kuulla Santun ultra kuulumisia:) voi kun itse pääsisi myös nopeasti...en siis ole menossa alkuraskauden ultraan vaan odotan tuohon ekaan neuvolaan joka on 7.11 niin kaukana...Ei varmaankaan mies pääse tuolle ekalle kerralle mukaan mutta muihin varmasti yrittää tulla:)

Mirkku kyseli noista liikuntatottumuksista minä käyn jopa kerran viikossa aerobicissä mutta se varmaankin täytyy lopettaa...?! ja koiran kanssa tulee käveltyä päivässä ainakin kaksi pitempää lenkkiä siinä mielessä hauva on kyllä hyvä kun on vähän pakko liikkua sen kanssa:)

Jooh eipä tänne sitten muuta:)

8.6.,Nuppu84 22v,ensimmäinen lapsi

Lisäsin vaan iteseni:)

Kovin tutuilta kuullostavat teidän jutut!
Viikonloppuna alkoivat ensimmäiset paha olon tunteet. Vielä ei okseta, mutta heikottaa ja ei jaksaisi tehdä mitään. Ruokakaan ei maistu enää, mutta pakko yrittää syödä säännöllisesti, ettei kuukahda heikotuksesta. Kuntoilu ei kiinnosta, mutta yritän jatkaa jumppailua kolme kertaa viikossa niin pitkälle kuin jaksan ja voin.
Kiva kuulla, etten ole ainoa, kun ajatellaan "peittojen heiluttelua"!

Lisääpä Sasa-sofia ittes listaan niin pysyy porukka koolla.Ootte ilmeisesti uusperhe myös,kuten täälläkin.Tokaa yhteistä tässä ootellaan.Mulla kolme oli myös entuudestaan.

Kuntoilu on jäänyt tosi vähälle täällä,tuntuu että aina on auto pyllyn alla ja kävelemään harvoin tulee lähettyä.Mitä nyt Maisan nukuttaa,mut ei siinåäkään kauaa tuu käveltyä.
Laiskaks on tullut kai!!
Painoa ei ole tullut vielä ainakaan lisää,mutta mulla joka raskaudessa on kauheen vähän tullutkin.En tiiä miks,kai kulutus on niin isoa sitte vaan.
Ekasta tuli 5 kiloa ja kaksosista tuli 7.Olin silloin kyllä kauhee tikku,iso maha ja tisut ja sitte kädet ja jalat oli ihan narut.Oikein ruma olin kun kuvista kattoo.

Maisasta tuli myös 5 kiloa,ja kilot jäi synnärille heti.10 kiloa lähti mut sain oman painon takas siinä vuoden mittaan.Nyt sama lähtölukema kun aina ollut,58 kg.

Tuo makkarielämä on myös tullut omituisen takkuiseks täälläkin.Miehelle vaan sanon että oma on vikasi,koitahan kestää!!Kyllä tän alun jälkeen taas tulee vaihe kun mies ihan uupuu!!mulla on puoliväli ollut sellasta hurlumhei aikaa että kokoajan tekee mieli.=)

Nyt ei kyllä vähempää vois kiinnostaa...=)

Ash,jotain ruokaa laitettava vaikkei sekään kiinnosta kauheemmin.On tässä jo valmisruokia perhe syönyt jo liikaakin,joten broiskua vaan pannuun!!

Heipata!!

Ja niin,teretulloo uusille muillekin!!!

3.6. Kaisu, 28v, ensimmäinen, kätilöopisto?

Sain vihdoinkin lisättyä itseni tuohon listaan. Laskettuaika siirtyi päivällä eteenpäin tämän pvän ultran perusteella. Oli kyllä aika epätodellinen olo nähdä se avaruusolio. Pituutta on jo komiat 17.6mm. Odotan innolla miestä kotiin, että pääsen esittelemään ensimmäisiä kuvia meidän pienokaisesta :)

tänään se sitten tapahtui,ekaa kertaa sai panna pään pönttöön ku oksetti niin.vajaan viikon on ollu sellasta lievää kuvotusta.saa nähä onko tässä raskaudessa yhtä kova pahoinvointi kuin aikaisemmissa..:/ viikot menee ihan liian hitaaasti,nyt vasta 7+0.

Kiva etten ole ainoa huonosta olosta kärsivä ;)
Siis kaksi kertaa olen oksentanut, mutta huono olo koko ajan.
Töissäkin pinnistän ja välillä tekee tiukkaa, kun en voi hyökätä pöntölle..

Itselläni ultra ensi viikolla ja jännitän tosissani vaikka oireet kertoo ehkä jo jotain. Ei tällästä oloa ollut kun oli se tm. No mutta saa lääkäritäti varmistaa..
Neuvolankin sain varattua ja se hoitaja muisti mut keväästä ja oli minusta ihan ok. Nuori tosin, mutta ei anneta sen hämätä :)

Siinä omaa napaa. Uusille tervetuloa joukkoon!

Fiona 7+4

Heippa taas vaan kaikki uudetkin!
Täällä on kyllä nyt aika hankala vaihe menossa. Oksentaminen on vakiintunut siihen, että aina töistä tullessa tai viimeistään myöhemmn illalla kaikki päivän aikana nautitut tulee ulos, samoin väsymys on järkyttävää. Tämä vaihe vaatii kyllä mieheltä erityisen paljon, jotta hommat kotona ja työmaalla saadaan hoidettua kunnialla.

Painosta vielä sen verran, että viime raskaudessa paino putosi pahoinvoinnin aikana ( yhtä paha kuin nytkin ) reilut kolme kiloa ja nousi sitten keskivaiheilla kaikkiaan kahdeksan kiloa. Kahden viikon päästä synnytyksestä paino oli tippunut kymmenen kiloa ja kaikki hankalat rasvat selästä ja reisistä oli sulanut pois raskauden aikana ja muutenkin kaikki muut paikat paitsi vatsanseutu oli tosi kiinteä.
Nyt olen taas vähän lössähtänyt, mutta täytyy koittaa lähteä liikkumaan sitten, kun olo taas helpottaa. Viimeksi reippailin ihan viimeisille päiville asti tosi ahkerasti.

Viitaten vielä aiemman viestini saamaan kommenttiin, pahoinvointia ei varmastikaan tarvitse kadehtia keneltäkään ja tottahan se on, että kaikilla sitä ei ole ollenkaan tai se jää sille kuvotuksen tasolle. Itsellä se sattuu nyt vaan olemaan rehellistä oksentamista päivästä toiseen, josta huolimatta on hoidettava työt, lapsi, koti ja rakennustyömaa. Ainoa asia millä voin tämän painajaisen keskellä lohduttautua, on se että koska pahoinvointia on, tiedän että elimistöni tukee raskautta.

Vaihtaisin kyllä mielelläni osani jonkun ei pahoinvoivan kanssa, tällä hetkellä.

Huomenta kaikille!!
Multa mennyt joku ohitse,onko joku kadehtinut pahoinvointia vai mikä tuo juttu oli?Ei tosiaan ole kiva juttu...Mulla ei nyt ole mennyt oksentamiseen asti,mutta pari vuotta sitten syksy oli yhtä helve...ä!
Oksensin aamusta iltaan ja useita kertoja päivässä.rv:t 6-16 makasin sängyssä taikka sohvalla ja pönttön reunalla.On siis Maaria sympatiat täysin sun puolellas.Mulla oli 4 muksua silloin jo,mutta sen verran isoja että itse hoitivat paljolti omat juttunsa ja miehelle myös iso kiitos,sillä en voinut ruokaa tehdä ja muiden ruokailun ajan olin yläkerrassa sillä ruuat tuoksutkin sai mut oksentamaan.Mulla putos samaten 4 kiloa sinä aikana.
Muistan kuinka olin väsynyt ja itkin vain miten näin kauheeta voi olla.

Nyt on onneksi vain kehnoa oloa.
Rakennatteko Maaria vai mikä rakennustyömaa sulla hoidettavana?
Minkäs ikäinen sun esikko on?
Koitahan sinnitellä ja ota sairaslomaa jos vähänkin tuntuu siltä.Mulla helpotti vaaka-asento ja pystyssä tuli oksennut kovin helposti.

KOitetaan sinnitellä nämä oksuviikot ohitse,ei enää montaa viikkoa,eiköhän se tuossa 12-15 viikon paikkeilla ihan iloksi kaikilla muutu!!!=)

-kata rv 8+1

12.6. Sasa_sofia 31v, neljäs lapsi Seks

Jokohan se nyt onnistui =o)

tänä aamuna oo ollut pientä heikotusta, mut toivottavasti ei muutu pahemmaksi. kannattaa ottaa sairaslomaa töistä,jos on niin kauhee olo. itse vuosi takaperin olin esioisesta niin huonovointinen,ettei työn teosta tullut mitään.
"onneksi" olen vielä äitiyslomalla koko alkuraskauden ajan, niin voin potea niitä vaikka sohvalla kotona ihan rauhassa... No nyt ei sit tietenkään tule niitä pahoinvointeja,mut ei se haittaa...
liikuntaa tulee jonkin verran, kun käy pojan kanssa kävelyillä. viime raskaudesta tuli vain 5,5kiloa ja kaikki jäi synnärille...

Täällä eka virallinen oksu tässä raskaudessa...En syönyt tarpeeksi ajoissa,oma vika aika lailla.
Monella on pahaa oloa,onko ketään kellä ei tätä ois?Mulla ei esikoisesta ollut mitään,kaksosista oli kuvottavaa oloa,mutten oksentanut ja Maisasta okäsin hullun lailla.Nyt vähän siinä ja siinä.Oon aatellut että tytöstä ökään,silläeka oli poika,sitten tyttö ja poika-eli poika tasapainotti mun oloa ja tosiaan tytöstä ökäsin aivan kaameesti.

Sulla Miima sama,hyvä juttu kun mullakin,ettei tarvitse töitä miettiä-vaikkakin tämä ei ihan lepoa olekaan tää kotona oleminen!!
Työstä käy kyllä,mutta on todella helpompi ökäillä kkun töissä.
Tuo tytteli vaan ihmetellen katteli veskissä kkun äiti oksensi.Taputti selkää,onneks ei sen lähemmäs tunkenut...

Päivitys
10.6 Muhku 41v, kolmas lapsi

Uskaltauduinpa lisäämään itseni listaan, kun ultrassa saatiin varmistettua että vauveli on todellakin tulossa. Kaksi aikuista lasta aikaisemmasta liitosta. Ja nyt uudesta liitosta odotellaan esikoista

Itselläni ei ole onneksi ollut mitään pahoinvointeja (kuten ei noissa aikaisemmissakaan raskauksissa), ainoastaan väsymystä ja palelua.
Nostan ikä keskiarvoa huimasti, mutta väliäkös tuolla :D

Mukavaa odotuksen aikaa kaikille! T.Muhku ja möhkäle

ivitys
10.6 Muhku 41v, kolmas lapsi
24.6(?) pirjo 28v.toinen lapsi,PHkS

Kattelin juu,että kolmella on sama la,eli tuo 12 päivä!!Aika hauska että teillä sama paikkakin Wilma ja Sasa-Sofia!

Muhku mukaan vaan,meitä uusperheläisiä taitaa olla pari,kolme täällä jo!!Minkä ikäiset sun aiemmat lapset ovat?
Meillä oli koko perhe ihan myytyä kun saatiin tuo miedän oletettu kuopus,Maisa nyt 1 v.
sitten iskikin vauvakuume ja toinen yhteinen ny masussa...=)

Mulla vanhemmat lapset 12 v poika,7 v kaksoset ja miehen poika 7 v myös.
Onko muilla uusperheiden mameille kotona asuvaa bonuslasta tai onko etälapsia?
Meillä on välillä vähän vaikeeta tä uusperhekuvio,mut pääasiassa kaikki menee hienosti.
Joustoa tarvitaan ja ymmärrystä.Mutta se tosiasia että ydinperheissäkin ongelmaa lasten kanssa ja se nähdäänihan normaalina.Uusperheissä vedetään helposti siihen että on uusperhe...

Noo,nyt ruoka kiehuu,mentävä!!

Terve!

Ihanaa että tällainen ketju on tehty!
Plussasin pari päivää sitten ja tämä olisi sitten numero kakkonen. Eli esikoinen tuli 04/05, eli nyt tyttö on 1,5v ja silloinkin olin odotusaikana roikkumassa täällä kaiken työajan+ muunkin ajan. Laskettu aika olis 29.6., eli nyt olen vasta rv4+4, eli eipä juuri tunnu missään vielä mitään!

Olen 26-vuotias ja mies 34v. Asumme pääkaupunkiseudulla.

Heps!!

Voi elämä tätä oloa..olen nukkunut koko päivän yökännyt...ruoka ei tosiaan meinaa maistua, ja pienestä määrästäkin tulen ihan täyteen...Sitten saa kävellä maha pystyssä..Plaah..Kauhea jomotus ja repimis kivut oli eilen ja tänä aamuna, mutta jokohan ne sitten helpottas..Tämän jos saan elävien kirjoissa maailmaan niin en enää ikinä tee toista(koskaan ei saisi sanoa ei ikinä, sillä kukaan ei ole vielä käynyt ikinänpäässä ) =o)
Jouduin ottamaan tuossa viikon alussa sairaslomaa kun ei siellä olo mistään kotoista kun joutuu juoksemaan ja yökkäämään..milloin se nyt oksettas ihan oikeasti..

Joo mulla tosiaan on 3 lasta(poika) 94.(poika).96.(tyttö).99 ja nyt sitten tämä iltatähti... Jotenkin vain tuntuu että tämä raskaus on jotenkin erilainen kuin muut..Kivut ja säryt ja kuvotukset..tai sitten siitä on sen verran aikaa etten muista millään..

Saaha nähä ponnistetaanko samassa huoneessa Wilman kanssa..

Heips Kaikille!

Ilmottaudun listalle.
Tuli todistettua tuossa hetki sitten että masussa on asukki, kovin oli pieni, mutta sydän hakkasi jo kovin. Tätä ei kylläkään suunniteltu yhtään ja olo on siksi aika sekava. Että mitäs nyt... . Raskausviikkoja on viimesten menkkojen mukaan 7+2, mut ultrassa sanottiin et on ehkä vaan jotain 5-6 viikkonen.
No menkoista jos lasketaan niin la on 11.6

Olen 23 ja mies 32, avoliitossa

Yhteistyössä