Kesäkuun vauvat 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja S@nttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitos Kata neuvosta täytyypä kokeilla :)

Neuvolassa käyty ja hyvin on rintamaidolla kasvettu!!
Paino on noussut reilunpuoleisesti, mutta vielä ei tarvi säännöstellä.
Mitat olivat reilut 57 cm ja 5.8 kg ja ikäähän tytöllä on kohta 7 vko.

Täällä on menossa sellanen kausi missä nukutaan korkeintaan puolen tunnin päiväunia. Onneksi yöt menee 1-2 heräämisellä.
Neuvolassa sanoivat vauvoilla olevan kyseisiä kausia joskus..

Fiona & tytteröinen

vitsit,en tiiä siitä laulusta muuta kuin että on lastenvirsi.
sanat menee:

pienet kädet yhteen liitän,Isää Taivaallista kiitän,
Jeesus siunaa meitä,anna enkeleitä.

Siunaa koti,ystäväni,kaikki tässä lähelläni,

Ilosi suo sydämiimme,rakkautesi riitoihimme,

Kiitos päivästäni tästä,kiitos koko elämästä

On melkosen helppo laulu ja lasten laulamana tosi kiva.

Kiva jos on ollut röyhyapua mun jutusta.Tuo ähinä on meilläkin juur melkoista ja sitte kun ottaa ylös toviks niin yleensä röyhtäsee ja uni jatkuu parempana.

Meillä on Miska ruvennut kikattaa ääneen hymyillessään.Aivan ihanaa!!Oikee hymyvaavi on ja kaikki ollan ihan myytyjä.
Kovasti haluaa seurustella,ihan näkee kuinka imee sanoja ja "vastailee" omilla äänillään kun hälle juttelee.Nauraa ja ääntelee takasin,ihan kuin yrittäis puhua jo!!

Äkkiä aika menee...
kata ja tänään 8 viikkoinen Miska.

Heippa taas pitkästä aikaa:)

Miten sitä ei muka kerkiä tännekkään ilmoittautumaan vaikka aikaa olisi kuinka paljon tahansa noh nyt täytyy ryhdistäytyä:)
Meillä oli tänään neuvola ja tyttö on kasvanut hurjasti nyt siis 5 vkoa(sunnuntaina jo 6!!!) painoa oli 4365g ja pituutta 54,3cm keskikäyrillä menee ja on kuulemma sopusuhtainen typy:)
Minä tyhmänä oon odottanu kutsua jälkitarkastukseen sit tänään kysyin neuvolassa että koskahan se mahtaa tulla kun synnytyksestä sunnuntaina tulee se 6 vkoa niin täti siihen että se täytyy itse varata en tiiä miks kuvittelin ettei tarvi no huomenna tilaan sen sitten:)

Ristiäis pvä on meillä "vasta" 2.9 kun kirkko oli niin varattu aikaisempina vkonloppuina ja tahdoin että typy kirkossa kastetaan nimi on päätetty ja kummit valittu joten niiden osalta ei enään huolta:)

Tyttö nukku yöllä hyvin kerran herää syömään yleensä kolmen aikaan ja sitten seuraavan kerran seitsemän ja kahdeksan välissä ja jatkaa uniaan kymmeneen asti eli tosi hyvin nukkuu eikä äippäkään ole väsynyt:)Jekoviteista meille on vähän tullut masun väänteitä mutta niitäkään ei itketä vaan naama punasena vaan ähelletään neuvolantätsky kehotti cuplatonia antamaan josko se helpottaisi....Hymyjäkin satelee jo äitille kovasti vaikka tahattomiahan ne kai vielä on mutta on ne niin söpöjä ja aina pieni hymykuoppakin poskeen ilmestyy:)

Mukavia kesäpäiviä kaikille kesäkuun vauvoille ja äipille myös:)

Toivottelee Nuppu ja typy 5vkoa ja 4 pvää

Tiistain neuvolassa oli tytöllä pituutta 54,5 cm ja painoa 4750 g, tasaista on kasvu ollut. Nyt nukkui ensimmäisen yön pinnasängyssä, ja hyvin nukkuikin, tosin ensimmäisen kerran heräsi syömään jo puoliltaöin, kun meni nukkumaan niin aikaisin ja iltasyönnit jäi vähiin. Itsekin nukuin paremmin, kun ei tarvinnut pelätä että käännyn sen käden päälle, kun tyttö nukkuu nykyään selällään kädet levällään, eli vie aikalailla tilaa.
Taas tuli aivastuksen myötä kunnon kaarikakat, lattialle ja matolle tällä kertaa..

Vuokko ja tyttö 4 vk 6 vp

heippa pitkästä aikaa:)) on touhuttu kovasti kaikkea ja niin kauniita ilmoja ollut,että ulkona on kovin viihdytty:)
täällä on kyllä aivan ihmeellisesti nuo neuvolat :O tosiaan meillä ei ole ollut kuin se ensimmäinen kotikäynti ja 3vkon neuvola..ja nyt on 6vkoa täynnä tytöllä..noh kylläpä se sieltä tulee.. miun ei tarvinnu itse varata jälkitarkastusaikaa,vaan neuvolantäti soitti,kun oli saanut ajan varattua..
tytöllä maha paljon parempi jo,mutta relatippoja annan edelleen..ja jekovittia d-tipoista annan.. täälläkin vastaillaan jo:) ihan eniten ihanan kuuloista:) ja hymyillään kun keskustelen ja juttelen:) varsinkin aamusin,kun vaippaa vaihan ja kuulostelen millaisia unia toinen on nähnyt,niin voi sitä hymyn ja "puheen"määrää :D on kyllä ihanan kuuloista<3 joskin sitä ääntä ei tietenkään kokoaikaa kunnolla tule,mutta kyllä kovasti yrittää:) tutkiskelee ja kattelee kovasti ympärilleen ja sinkkuelämää iltasin kattellaan :D
tyttö on kasvanut aivan kauheasti:O maitoa ei miusta tarpeeksi heru ja annan sitä korviketta..mutta tuntuu jo hullulta kun pitää antaa miltein tunnin välein vähintään desin verran! yöllä sitten nukkuukin pitemmän jakson,mutta kuitenkin..
meillä röyhtäillään jaa piereskellään kyllä hyvin:) pulautella ei meillä juuri ollenkaan..
totta meilläkin joku syömis jakso meneillään..
meilläkans nukutaan selällään ja oikeinkin leveästi. kääntyy aina,vaikka kyljelleen laitankin..

piiperö&pupu 6vkoa1pvä

Moikka pitkästä aikaa! Päivät sujahtaa niin ettei meinaa ehtiä tietsikalle...

Meidän tytteröinen oli ma lääkärintarkastuksessa 3560 g ja 52,3 senttiä, kovasti on kasvanut (syntymämitat 2470/46)! On ollut vatsanväänteitä; jouduttiin ne rautatipat aloittamaan pienikokoisuuden vuoksi ja aiheutti ihan mahottomia väänteitä ja lopetettiin, lääkäri antoikin nyt uudet ohjeet, riittää pienin mahdollinen annos (0,05 ml) viiden päivän välein niin kauan aikaa kun kasvaa hyvin, rautavarastot kuluu kuitenkin pienellä nopeesti ja pitää noita tippoja kuitenkin nyt antaa. Eilen annettiin eikä ollut vatsanväänteitä, annetaan myös Rela-tippoja ja ne näyttää auttavan. Tosin illalla tuli tissihimo tytölle yhentoista aikaan, jatkui pari tuntia, kunnes tajusin että taitaa oikeesti olla nälkä vaikka oli koko illan ennen tuota yhtätoistakin rinnassa ja vaikutti ihan luttuuttamiselta eikä syömiseltä välillä, ja vetäski tuttelia 60 ml hirveetä kyytiä... Eli nyt aletaan kyllä antaan illalla tissitankkauksen jälkeen vielä tuttelit niin nukkuis vähän pidemmät unetki, jossai välissä annettiin joka ilta ja sai iteki nukkua neljä-viis tuntia putkeen. Nyt olin niin väsy yöllä että pääsi kunnon parku ja tunsin itteni hetken niin huonoksi äidiksi kun en tajunnu heti että nälkähän sillä pikkusella oli... Onneksi mies otti kainaloon ja lohdutteli että hyvinhän meillä sujuu vauvelin kaa, väsyneenä tuntuu vaan niin rankalta toi valvominen ja itkun kuunteleminen.

Pulauttelua ei hirveesti meillä ole, röyhdyt aiheuttaa itkua ja kakat tulee yleensä naama punasena ähkien vähä helpommin, ja kakan tulemiseen auttaa jalkajumppa ja massusta hierominen. Neiti on alkanut vastailla hymyyn, iso vastustamaton hymy tulee kun jutellaan, ja iskälle tulee aina kun tulee töistä kotiin iiiiso hymy! Ja jokeltelu enenee koko ajan, pitää seurustella jo paljon kun on hereillä ja asiaa ois vaikka kuinka. Tyttö on myös tosi liikkuvainen, tuntuu että pitäis päästä jo liikenteeseen kattelemaan itte maisemia, niin kova punku on jaloissa välillä. Pää pysyy jo pitkään pystyssä kun kävellään ympäri kämppää ja katellaan seiniä ja lamppuja ja kukkia ja ulos...

Vaunuttelussa on vielä vähän opettelua, lenkit päättyy yleensä siihen että iskä kantaa kotiin ja mää työnnän vaunuja, eilen kyllä uskaltauduttiin kahestaan lenkille ja hyvin meni, nukkui sikeesti tällä kertaa. Eli herää kesken lenkin ja heti alkaa parku, osittain lienee vatsanväänteitä kun rauhottuu olkapäälle, pari kertaa on kyllä ollut ihan nälkä vaan vaikka on juuri tankattu ennen lähtöä, en osaa yhtään arvioida milloin on syönyt tarpeeksi, ruokailuvälit kun on tunnista viiteenkin tuntiin välillä. Miten muut, onko tullut jo jonkinlaista rytmiä uniin ja ruokailuihin?

Nyt kuuluu ähinää, tais herätä torkuiltaan, pitänee mennä seurustelemaan... Aurinkoisia kesäpäiviä!

T:Aikku ja kippuratyttö 6 vk 4 pv

Ihanaa kun on vähän vilpoisampi päivä! Eilinen oli kunnon painostava hikikeli, tyttö ei malttanut nukkua kunnon päiväunia ollenkaan. Sitten koko ilta olikin väsymyskitinää. Lopulta simahti iskän syliin ja siitä sänkyyn, kun laitoin ohuemman peiton. Ja tyttö vetikin sitten sikeitä klo 21-03! Olin ihan ihmeissäni yöllä, havahduin yhden aikaan siihen että yritin imettää tyynyä... Ja katsoin kelloa, että kappas vain kun ei epeli vieläkään kaipaa ruokaa. Tänään onkin sitten maistunut päiväunet ulkona ihan eri tavalla kuin aiemmin. Toivottavasti yölläkin nukutaan kuten viime yönä, ihanaa saada unta itsekin palloon tuollaiset 5 h putkeen!

Meillä oli eilen neuvola. Painoa oli 4700 g ja pituutta 55,5 cm, hurjasti kasvanut syntymäkoostaan (3278 g ja 51cm)! Eipä mahdu monikaan 56-senttinen body enää päälle! Onneksi ei ollut ostettu yhtään noita pieniä potkuhousuja, kun nehän ois jäänyt käyttämättä tällaisella hellekelillä. Meillä on niin lämmin kämppäkin, joka huoneen ikkunat auki yötä päivää.

Ei meilläkään, Aikku, ole mitään varmaa rytmiä. Välillä maistuu pitkät päiväunet, 2-3 h kuten tänään ja välillä vain tunti unta ja sitten taas tissille. Ja joskus tankataan 30 minuutin välein ja joskus voi mennä noiden nukkumisten vuoksi parikin tuntia. Eilen neuvolan jälkeen lähdin kauppaan, ja siellä taisi tyttö saada nälkähepulin vaikka oli syönyt vajaa 1 h aikaisemmin. Tungin tuttia suuhun, ei ole aiemmin tuttia yhtään huolinut mutta nyt nappasi suuhun ja imi tehokkaasti! Tosin ressu ei ymmärtänyt, että imemistä pitää jatkaa koko ajan kun tuttihan lupsahti suusta heti kun imu lakkasi. Tissille niin ei käy :)

Olen tuota Katan röyhtäytysvinkkiä tehnyt, ja monesti on tullutkin hyvin röyhy! Kiitos siis avusta!! :)

MARIA ja neiti 4 vkoa 4 pv

Moi!

Onpa tuota tekstiä tullut paljon, ahkeria kirjoittelijoita täällä :-) Hyvä niin. Meillä on nyt ollut ensimmäinen nuha, onneksi on mennyt aika kivuttomasti. Poika vähän röhisee ja korisee ja yskii, mutta syö ja nukkuu aika hyvin. Ollaan nostettu kirjoilla vähän kopan päätyä että on öisin helpompi olla. Illat ovat olleet aika levottomia viime aikoina. Poika ei meinaa rauhoittua unille, ja sitten onkin ihan yliväsynyt. Eilen sain ottamaan vaunulenkin avulla päikkärit klo 19-21 ja se helpotti illan kitinää. heräämisen jälkeen annoin vauvahierontaa ja luin "iltasatua" Toisin sanoen katseltiin poika sylissä ruokalehteä, mikä olikin pikkuisen mielestä tosi kivaa! Ja rauhoittu jo klo 23 nukkumaan, joka meillä on aivan luksusta kun usein menee sinne yhteen asti yöllä. Ja heräsikin vasta viiden aikoihin syömään! Täytyypä ostaa pienokaiselle jo omia kirjoja. TV:täkin haluaisi kovasti katsella mutta en anna. Alle 2kk on vähän aikaista aloittaa :-)

Kovasti jo hymyillään ja nauraakin yritetään, mutta se on sellasta aika hassua kähinää, eikä kunnon naurua osaa vielä.

Yasmi ja Yrde 7vk 6vrk (nopeasti se aika menee!)

Hymyilytti tuo marian tyynyn imettäminen:) Meiiläkin tyttö nukkui viime yönä 6 h putkeen olin kanssa aika äimänä ku sitten viimein herätti :) tälläsiä öitä lisää...
Ei meilläkään sen kummempaa rytmiä ole päivällä mutta yö unille mennään kyllä joka ilta 10 aikaa pvällä nukutaan sitten vähän miten sattuu mutta yleensä kyllä ainakin pari tuntia kerrallaan.
Vaunuihin meillä tyttö nukahtaa heti kun sinne laittaa mistä oon kyllä tosi tyytyväinen.Tuttia meillä ei syödä juuri ollenkaan enkä viitti sitä pakottamallakaan syöttää tuttipullosta kyllä juodaan maitoa mutta tutti ei käy tosin en minäkään ole pienenä syöny tuttia enkä kylläkään juonu pullosta tyttö tullut tutin osalta äitiinsä.

Nuppu ja typy 5vkoa ja 6 vrk

No jopas sattui! meilläkin tyttö nukkui eilen ennätyksensä :)
5 h ja 30 min ja luulen, että olisi nukkunut pidempäänki, mutta huolestunut äiti kävi kokeilemassa henkittääkö se?!
Siis nyt on varmaan vauvat kasvaneet sen verran, että alkavat nukkua pidempiä unia :)
Varmaan menee vielä jonkinaikaa ennenkuin yöunet vakiintuvat, mutta ainakin lupaa hyvää.

Täällä kuitenkin ruokaillaan päivällä miten sattuu tosin illalla selvästi tankataan ennen klo 22 nukkumaan menoa.
Rattaat meilläkin kelpaavat hyvin unen ajaksi ja onkin ollut kiva käydä kaupoissa, kun tyttö niin hyvin niissä nukkuu.

Fiona

5 viikkoa jo tuo meidän epeli! Aika huristaa. Nyt on jo hereilläoloaika selvästi erillään nukkumisajasta, virkeänä hereillä pitää touhuta ja katsella ja saada virikkeitä, sitten tulee päiväunetkin helpommin. Tänään tyttö nukahti vaunuihin 10.30 ja lähdin poimimaan vadelmia. No, tunnin päästä oli neidillä nälkä, eihän siinä auttanut muu kuin imettää siellä metsäpolun reunassa. :D Sitten unet jatkui, kotona siirsin neidin vain omaan pinnikseensä kun selvästi niin tyttö halusi vaunuista pois. Välillä uni katkesi kun tuli mahtavia pieruja, sitten hymy huulilla kakka pöksyissä takaisin unten maille. :D Ja unta riitti 15.15 saakka. Sittenpä kylvettiin ja touhuttiin töistä tulleen iskän kanssa ja taas neiti simahti kiltisti omaan petiin kun sinne nostin heti kun silmä alkoi luppaista.

Onko kukaan täällä pitänyt vauvallaan unipussia? Mä nimittäin ompelin sellaisen itse, poikkaisin potkuhousuista lahkeet ja niiden tilalle ompelin froteekankaasta pussin, helmaan nepparit. Meidän epeli on niin sätkiväinen yöllä että joskus on peitto potkittu pois päältä. Jospa tämä prototyyppi toimisi niin että ainakaan vilua ei tarttisi yöllä vikistä.

Kokeiltiin eilen myös tuttipulloa, mun maidolla täytettynä. Ei huolinut... Ei huoli tuttiakaan. Mielellään tuon pullolle opettaisin, jotta vois isäkin välillä ruokkia jos lähden asioille tms. Miten te olette saaneet vauvanne syömään pullosta? Ei siis huolinut multa eikä miehen tarjoamanakaan. Täytynee vain sinnikkäästi päivittäin kokeilla, eiköhän se joku kerta kelpaa...

MARIA ja tyttö 5 vkoa

Maria meillä kanssa tyttö ei aluksi huolinut pulloa millään mutta pitkän harjoittelun tuloksena nyt imee jo kuin ammattilainen:) Eli harjoitusta vaan eiköhän se teidänkin neiti opi:) Meilläkään ei tuttia juurikaan huolita typy aina vaan yökkäilee kun oon yrittäny laittaa suuhun kun toinen lutkuttaa nyrkkiään niin kovasti niin sen takia oon tota tuttia yrittäny tarjota...mutta ei niin ei....
Niin ja unipussia ei meillä oo mutta peitto kyllä pysyy päällä eli ei sinänsä tarvetta sellasella vauvalla kuka peiton pois potkii varmasti tosi kätevä.

Nuppu ja typy 6vkoa ja 1pvä:) (niin iso tyttö jo)

Maria: meillä pulloruokinta sujuu isän kanssa paremmin, joten harjoittelua vaan iskän kanssa aina silloin kun on tarpeeksi kova nälkä. Tietenkin hätätapauksessa isä pystyy myös hörpyttämään ja syöttämään lusikalla, mutta nuo nyt ovat tosi tuskaisia ja sottaisia keinoja. Kun itse syötän pullosta niin poika lähinnä kattelee mun tissien suuntaan vähän ihmeissään.

Meidän pikkumies oppi viikonloppuna kääntymään vatsalta selälleen. Sitä ollaan ahkerasti nyt harjoteltu. On vaan ihan kamala katsoa kun toinen ähkii ja murisee ja huutaa että pääsee lopulta kierähtämään, ja ei vaan aina silloinkaan heti onnistu. 2kk neuvolassa tänään oli kaikki hyvin ja mitat 5945g ja 61cm. eli pitkä ja sopusuhtainen poika meillä :-)

Yasmi ja Yrde 8vk 2vrk

Hiphei! Onnistui pullosta syöminen eilen! :) Miehen tarjoamana, vaikkakin ensin tyttö protestoi kovasti ja itki, mutta sitten alkoikin maistua kun tajusi että samaa kamaahan tämä mitä tissistä. 30 ml testiannos meni sutjakkaasti ja loput tissistä. Nyt vain mietin, että jos jonkun ruokintakerran antaisi kokonaan pullosta, niin paljonko sitä annetaan? Miten paljon tällainen 5 vkoa 2 pv epeli syö?

Lusikalla antaminen kyllä hätätapauksessa onnistuisi, mä oon antanut aina d-vitamiinit lusikalla, mukana pari tippaa maitoa, ja kyllä ne on yleensä suuhun menneet. Ilme on tytöllä hauska, aivan epäuskoinen että "miten sä voit äiti tällaista myrkkyä mulle syöttää?".

MARIA ja tyttö 5 vkoa 2 vrk

Meillä on ristiäiset kotona lauantaina, eli siivoamista ja leipomista riittää. Tykkään kutsua vieraita ja järjestää juhlia (sitä tein työksenikin), aina vaan toivoo että ois isompi keittiö. (Meillä on 75-neliöinen kolmio, josta keittiö on vain säälittävät 9 nelkkuu.) Mietiskelen tässä just ilmoitusta Hesariin, joku kiva lyhyt värssy ois mukava lisä, tosin meillä tulee kuvakin.

Satunnaiset hymyt ja juttelut on viime kirjoitukseni jälkeen lisääntyneet, tuntuu että Ronja hymyilee aina kun sen luona on. Aivan ihana tytsi! Nukkuu ja syö hyvin, itkee vain nälkäänsä, muuten makoilee tyytyväisenä.

Pumppausharrastukseni jatkuu. Oon kerran viikossa testimielessä antanut Tutteliakin. Eilen annoin yhden syöttökerran vain Tuttelia ja hyi hemmetti miltä Tutteli-puklut haisee, ihan oksennukselle :( Maitopulautukset on niin mietoja, mistäköhän toi karmea haju johtuu? Täytyy testata varmaan Nania jos se ei löyhkäisi niin pahalle (puklattuna ;)).

Maria: mä oon merkannut ylös vauvan syömisiä ja Ronja söi 5 viikon iässä kerralla pullosta n.100ml. Pisemmän tauon jälkeen (6-7h) se vetäisi/vetäisee 150ml. Jos ruokailuväliä on 3-4 tuntia, määrä on 100-120ml. (Ja puhun äidinmaidosta, en Tuttelista.)

Jännä muuten että kaikki vauvat ei huoli pulloa. Meillä menee ruoka ihan mistä vaan sen antaa, samoin se saa olla äidinmaitoa tai Tuttelia, meillä ei olla ronkeleita. Jollain palstalla muuten joku kirjoitti että hänen 5-viikkoinen vauvansa ei suostu syömään kuin heidän makuuhuoneessaan tietyssä asennossa pimeässä, taitaa olla äidin omaa keksintöä...?

2kk neuvola ensi viikolla, niitä mittoja odotellen...
Santtu&Ronja 8vk 2pv

Uskoisin että tuo maitomäärä voi kyllä vaihdella mutta meillä menee desistä kahteen!!
Riippuen kuinka usein syö.
Täällä menee myös pullosta sekä tisusta,omaa maitoa tulee kyllä aika vähän sillä päivisinkään en aina ehdi tissiä antamaan kun on niin hektistä tä suurperheen pyöritys.

Miska on tosi rauhallinen ja kovasti jo leluja kattelee,sitterissä lelukaaressa saa ne heilumaan potkimalla ja hihkuu oikein.
nauraa kovasti ja "seurustelee".
Niin ne pian kasvavat.

kata ja miska 9 vkoa 1 pvä

Muistan kun kerran radiossa testasivat korvikkeiden makua. Siinä muistaakseni Tutteli sai huonoimman "arvosanan". Makunsa puolesta siis..
Meillä tyttö on sitä parikertaa saanut ja kyllä ihan hyvin söi. Ehkä en sitä itse kuitenkaan haluaisi ;)

Mennään viikonlopuksi mökille ja haetaan kissa kotiin samalla. Saa nähdä miten kissa suhtautuu uuteen tulokkaaseen, kun on nähnyt sen vain ihan alussa 5 pv aikana.
Se on tullut meille aikuisena joten sillä ei ole lapsista kokemusta ( on varma tieto). Lähinnä mitä on sukulaislasten kanssa nähnyt niin ehkä hieman pelkää lapsia.
Mutta on sillä hieman aikaa totutella ennenkuin tyttö alkaa kiinnostumaan ;)

neuvolalääkäri takana ja tyttö kasvaa hienosti. Menee painon ja pituuden kanssa yläkäyrillä, mutta se on normaalia rintamaitolapsella kuulemma?!
Lääkäri sanoi, että tyttö näyttää vanhemmalta kuin on. Ja se johtuu noista hiuksista.
Hänellä on tumma ja tuuhea tukka :)
Mitenkäs muiden lapsilla on tuo tukka? Onko vaihtunut vaalemmaksi tai lähtenyt kokonaan pois?

Hyvät viikonloput jo näin etukäteen!!

Fiona ja tyttö vajaa 2 kk

Nostelen pikaisesti kun oltiin tiputtu jo kolmannelle sivulle....!

Eilisistä ristiäisistä selvitty, tyttö oli kiltisti toimituksen ajan, paitsi silloin kun päätä valeltiin vedellä ja kun oli papin sylissä hetken, nukkui sitten lähes koko päivän ja illan, ja onneksi yönkin, edellisiltana valvottiinkin sitten puoli kahteen, nukuin koko yönä nelisen tuntia...

Keskiviikon neuvolaa ja mittoja odotellen

Aikku ja kippuratyttönen tasan 8 viikkoa

Fiona: Meillä kissa on kivasti ottanut tulokkaan vastaan, tosin on lapsiin tottunutkin. Välillä kyllä haluaisi nukkua sitterissä tai turvaistuimessa, mutta nyt ollaan saatu kissalle oma pieni makuupesä joka on vähän rauhoittanut tätä halua. Sänkyyn ei ole onneksi pyrkinyt. Vaunulenkeille lähtee mukaan ja tomerasti kulkee perässä ja maukuu.

Pikkumiehellä oli jo syntyessä tukka aika vaalea. Sellanen pikkasen punertava, jossa on vaaleita raitoja päällä. Kesälapsella täytyy olla aurinkoraidat hiuksissa valmiiksi :-)
Samanlaiset hassut kirjavat ovat munkin hiukset. Hiukset näyttäisivät kasvaneen ja ei vielä ainakaan merkkejä kaljuuntumisesta näy.

Yöt sujuu meillä vaihtelevasti. Välillä nukutaan pitkiäkin pätkiä, ja välillä halutaan syödä parin tunnin välein. Viime aikoina onneksi noita pitkiä pätkiä tullut jonkin verran enemmän. Isoin ongelma on yleensä mun unien kannalta, että välillä tahtoo kukkua tosi myöhään, ja kun ei aina oikein malta nukkua kunnon päikkäreitä niin on sitten tosi kiukkunen. Kovat halut on pojalla jo päästä liikkeelle ja nyt harjoittelee tuota selältä makuulle kääntymistä, mikä ei vielä ihan onnistu, toisin päin kylläkin. Josko tekisi tuo päivistä hieman levottomia?

Aurinkoisia päiviä kesämameille pienokaisineen!

Yasmi ja Yrde 2kk ja risat

Meillä oli ristiäiset lauantaina ja kaikki sujui erinomaisesti. Hyvin mahduttiin meille, tarjoilut riitti ja tunnelma oli lämminhenkinen. Päivänsankari käyttäytyi loistavasti niinkuin aina. Makoili tyytyväisenä kummitädin sylissä (vaikka olikin tosi kuuma) ja nautiskeli kastevedestä päässään. Toimituksen jälkeen Ronja Karoliina nukahti ja nukkui tyytyväisenä muutaman eri ihmisen sylissä, pitkän aikaa papinkin sylissä!

Kuopion mummo ja ukki (appivanhempani) näki Ronjan nyt ekaa kertaa ja varsinkin ukin kanssa ihastus oli molemminpuolinen. Koko vierailun ajan Ronja oli paljon ukin kanssa ja lähtiessä ukki totesikin että osa hänestä jää tänne. Liikutuin kyyneliin saakka.

Noista tunnelmista eri tunnelmiin eli jossain aiemmassa viestissäni kirjoitin että meillä on ollut jopa kuuden päivän kakkatauko. Noh, se on nyt ohi, muutaman päivän ajan Ronja on keksinyt että änkääminen on tositosi kivaa ja kakkaa on joka toisessa vaipassa (ei kaikissa paljon mutta kuitenkin). Näin pääsee kyllä helpommalla, se kuuden päivän pommi oli kahden ihmisen siivottava ;)

Huomenna neuvolaan, laitelkaapas muutekin tänne mittoja!

=) Santtu ja Ronja 2kk 3pv

Hassua että Santun Ronja on vasta nyt keksinyt kakkaamisen ihanuuden :D Meillä tyttö kakkaa monta kertaa päivässä, on se niiin ihanaa touhua.

Tyttö veti unienkat taas viime yönä: klo 20-09 unta kuuppaan, heräsi syömään vain klo 04 ja 07. Eilen meillä olikin vauva/lapsivieraita kahteen otteeseen, taisi päiväohjelma olla täynnä niin riitti sitten untakin.

Meillä tyty on nyrkin lussuttaja :( Unta hakiessaan monesti eksyy käsi suuhun ja sitä nuolee ja lussuttaa. Olen yrittänyt livauttaa tuttia tilalle mut sylkee sen pois. Mitä voisi keksiä ettei tuosta tule tapa??

Muuten päivät sujuu mukavasti. Vauva nukkuu ja syö hyvin ja mun suihkutissitkin on rauhoittuneet. Neiti on oikea hymytyttö, tosi ihana ja tyytyväinen vauva. Rytmiäkin päivissä on jo unien suhteen, syödään edelleenkin miten sattuu ja aina kun tekee mieli, jopa luontoretkellä kävellessä olen imettänyt!

Hellepäivä, ehkä uskaltais tänään uimaan! Ootteko muut uineet? Mä emmin sitä, kun oli tosiaan sektio, mut haavahan on tosin jo ihan parantunut eikä jälkivuotoa enää ole. Mut mitenkä, jos luonnonvedessä ui ja sen jälkeen imettää, ilman että pääsee suihkuun ennen imetystä? Kai sitä jotenkin vaikka vesipullon avulla täytyy tissiä puhdistaa...

MARIA ja tyttö 6 vkoa 1 pv

Heips!!

Mekin oltiin vkonloppuna mökillä ja hienosti meni,kävin jopa uimassa heittämässä talviturkin oli kyllä niin ihanaa:)

Meilläkin tytöllä jo syntyessään paksu musta tukka eikä ole lähtenyt vieläkään pois kaikki sitä ihastelee että miten voi olla noin paljon tukkaa...mullakin kuulemma vauvana ollu tukkaa aika paljon mutta se vaaleni ja lähti pois toivottavasti typyllä pysyy päässä....

Meillä tyttö ennen kakkasi joka pvä monta kertaa mutta nyt oli just parin pvän tauko ja tänään sitten päiväunilla rusautti kunnon läjät oli koko selkä kakassa:) toivottavasti ei enään tuu taukoja...Masuvaivoja meillä ei kyllä nyt ihmeemmin oo ollu ja hyvä niin...

Meidän tyttö kanssa nuoleskelee ja imee nyrkkiään mutta tekee sitä kun on nälkä yölläkään ei pahemmin itke nälkäänsä vaan herään siihen nyrkin lutkutukseen...

Eipä tänne muuta ihanaa hellepäivän jatkoa kaikille:)!!

Nuppu ja typy 7vkoa 1 pvä

Eilen kävimme 2kk neuvolassa. 3 viikkoa sitten Ronja oli 4550g/55cm, nyt 4980g/56,8cm, keskikäyrillä mennään. Meillä on tosi kiva neuvolan täti, ei ole liian jyrkkä sanomisissaan ja antaa neuvoja niihin asioihin mitä kysymme. Harmi vaan kun hän sai vakkaripaikan muualta ja ensi kerralla on sit uusi tyyppi. Toivottavasti on edes lähelle noin kiva kuin tämä nykyinen on ollut.

Ihan ällöä tämmönen kuumuus. En oo koskaan tykännyt kuumasta, oon enemmän "iglu-ihminen". Oon aina aatellut että Suomessa vois olla "vain" lämmintä ja jos kuumaa haluaa niin sit voi matkustaa etelään (niinkuin me on kylläkin tehty ennen Ronjaa...). Pitäis olla vaan mökillä laiturinnokassa tai uimapatjalla vedessä, mutta kun Ronjan isi on töissä niin me kökitään sisällä päivittäisiä kävelylenkkejä lukuunottamatta.

Kirjoitelkaahan taas muutkin kuulumisianne!

=) Santtu ja Ronja

Meillä eilen 2kk neuvolassa mitat 4015g ja 53 cm, painossa päästy jo käyrille, pituudesta puuttuu vielä. Tuskasen kuumaa joo, ei tule juuri ulkona käytyä, tyttö kun ei viihdy vaunuissa varsinkaan auringonpaisteessa, eilen sain kärrättyä onneksi neuvolaan ja pois kun tankattiin Tuttelia sen verran että nukkui. Iltasella ollaan käyty kävelyllä niin että beibi on iskällä kantorepussa, kovin pitkää matkaa ei tosin voi tehdä kun ei oikein terveellistä kauan olla repussa, mutta siinä sentään viihtyy itkemättä. :-) Paitsi kokeilin just että viihtyiskö hereillä sisällä niin parku tuli, oli kyllä väsynyt ja nukahtikin juuri.

Nyt kun on neljä kiloa saavutettu voisi kokeilla unipussiakin, meillä on kesäpussi mutta on kyllä aika paksu, en tiedä saisiko meidän hikivauva nukuttua siinä... Onko kenelläkään kokemuksia unipussista?

Aikku ja Kiira-kippurainen 8vk 4pv

AIKKU: Mä tein itse unipussin prototyypin ihan vain testatakseni miten tyttö tykkää nukkua siinä. Leikkasin yksistä potkareista alaosan pois ja ompelin yläosaan kiinni ohuesta collegekankaasta pussin, alareunaan nepparit. Ja hyvin toimii, neiti vetelee tosiaan 7 h unta putkeen.

MARIA

Yhteistyössä