Kesäleiri 2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nenna1983
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nenna1983

Vieras
Hei!

Kesä tulee kovaa vauhtia ja ajattelin ensimmäistä kertaa uskaltaa laittaa lapseni (2.luokkalainen poika) leirille, joka kestäisi viikon verran. Leiri tulisi sisältämään uintia, veneilyä, askartelua, vapaa-aikaa ja leirin henkilökunta huolehtisi kaikista lapsien tarpeista, aamuherätyksestä iltanukutukseen asti. Kysyin tuossa pojalta haluaisiko hän kesällä lähteä leirille, mutta vastaukseksi tuli ei. En tietenkään laita lastani sinne jos hän ei niin halua mutta keskustelen hänen kanssaan vielä tarkemmin mitä sana leiri pitää sisällään, sillä hänellä ei siitä vielä tietoa ole. Koulusta tuli tuommoinen leirikoulukirja ja hinnatkaan leireille eivät ole päätähuimaavia, mutta kertooko hinta (140€/vk) leirin tasosta jotain. Saako vanhemmat tavata leiriohjaajia missään vaiheessa, että sitten tietäisi millaisille ihmisille lapsensa viikoksi luovuttaa?

Tietenkin voin ottaa puhelimitse yhteyttä näihin tahoihin, ennen lopullista päätöstä mutta se miksi kirjoitan tästä tänne...haluaisin tietää muiden leirikokemuksista.

Millaisia teidän lastenne leirikokemukset ovat? Miten lapsi käyttäytyi/sopeutui yms. leirin aikana? Tuliko ongelmia jopa niinkin isoja että lapsi lähetettiin kesken kaiken kotiin? Hyvätkin leirimuistot omasta lapsuudestanne ja lapsienne leireistä kiinnostaa. Miten leirit ovat muuttuneet omasta lapsuudestanne nykypäivään.
Itse olin teini-ikäisenä (13v) ratsastusleirillä ja siellä omistajat vetivät surutta alkoholihuuruissa lapsille kaikenlaista ohjelmaa, onneksi tajusivat kuitenkin pitää hevoset silloin pois kuvioista. Minulle tuli silloin kamala turvattomuuden tunne, muistan sen hyvin. Tietenkin, leiri ei ollut koulun toimesta, koulun suosituksesta järjestetty...mutta voiko tähänkään luottaa?

Pistetäänpä näppis viuhumaan ja kertokaa kaikki mahdollinen.

Itse olin Benkku leirillä... Siis se joku ihme luonto leiri jossain Bengtsårissa tai miten lie kirjoitetaan... Se oli jotain ihan kamalaa. Ne leirin vetäjät ei todellakaan olleet ihan järki päässä, enkä nuorena tajunnut asiasta valittaa, tai kenellekään aikuiselle asiasta kertoa. Vihasin koko hommaa. Tämä ei siis johdu siitä, että en vain muuten vain viihtynyt siellä, vaan siellä oli vaarallista. Itse ohjaajat järjestivät leirin kastajaiset, ja ne olivat suoraan sanoen VAARALLISET! En voi vielä tänäkään päivänä uskoa, että sellaista voitiin tehdä. En viitsi tässä ladella yksityiskohtia, mutta vakuutan, että jokainen vanhempi olisi samaa mieltä kanssani. :/ Minulla on ainakin sellaiset traumat, etten tiedä uskaltaisinko ikinä omia lapsiani mihinkään tuollaiseen päästää.

[QUOTE="jep";23256034]Mun mielestä aloitus on jokseenkin hysteerinen. Ei ne leireilijät kerkeä mitään tutustumistilaisuuksia pitämään.[/QUOTE]

Luetun ymmärtämisessä ongelmia?

Minä olen itse ollut paljon leireillä lapsena ja pidin siitä todella paljon. Olin kaupungin sekä seurakunna leireillä :) Ja kaikilla oli tosi kivaa vaikka olin hyvin hyvin ujo lapsi.
Omat teinit ovat käyneet ekaluokkalaisesta saakka leirillä ja viihtynet hyvin. Jopa niin hyvin, että ovat itse nyt isompana käyneet leireillä vetäjinä, koska eivät enää itse pääse leirille muuten :D :D
Millään kalliilla leireillä en ole itse ollut eikä mun lapset, että hinnasta en osaa sanoa takaako laatua se.

Luetun ymmärtämisessä ongelmia?

Ai. Hmmn... totta että ei niilläkään kesäleireillä missä ite oon ollu, niin ole tälläistä ollut, mutta hyvinhän ainakin rippikoulujen vetäjät ehtii perus-etukäteiskäyntien lisäksi ainakin täällä tapaamaan vanhempia parikin kertaa ennen leirin alkua. Toki rippikoulu on vähän eri juttu, mutta pointti oli se, että miksei muka kesäleirin vetäjät kerkeisi?

Mä olin itse joka kesä ala-asteella kesäleirillä. Täällä siis kaupungin nuorisotoimi järjestää kesäisin öö ilmaisia tai ainakin puoli-ilmaisia (en muista oliko joku pieni maksu?) leireijä ala-ja yläasteikäisille. 1-5lk saavat valita joko kahden yön leirin tai viikon leirin, muille (1-8lk) on viikon leiri (lisäksi joinain vuosina on ollut pyöräilyleiri). Leirillä on aina mukana 3 nuorisotoimen työntekijää, ja lisäksi kasa kesätyöntekijöitä. Itse viihdyin kovasti noilla leireillä, vaikka jälkeenpäin kun miettii, niin noiden kesätyöntekijöitten taso oli aika vaihteleva. Suurin osa toki oli kivoja, ja jotkut olikin siellä monta vuotta peräkkäin, mutta sitte oli näitä jotka huusi "joko sä tuut tänne leikkiin, tai sit sä itket ja leikit", kun joku ei halunnut osallistua johonkin leikkiin. Muutenkin ne oli vähän eri tyyppisiä kuin mihin myöhemmin isosena oon tottunu: osa niistä ei välittäny tuon taivaallista meistä lapsista sillon kun oli vapaa-aikaa. Toisaalta siellä oli niin paljon lapsia että siihen ei sillon edes kiinnittäny huomiota, ja olihan siellä aina niitäkin (edes joku vakkareista oli yleensä pihalla kun oli vapaa-aikaa), jotka teki ranskanlettejä meille tai pelas korttia.

Jokatapauksessa mä siis viihdyin siellä oikein hyvin (mutta en siis ihmettele muutamaa niitä ujohkoa, leirille yksin lähtenyttä lasta, joihin myöhemmin törmäsin ja kuulin että olivat lähteneet kesken leirin kotiin eivätkä uskaltautuneet samana kesänä edes srk:n yhdenyön leirille. Tai sillon kyllä ihmettelin asiaa, mutta kun se kerran oli ollut yksin siellä.... Ite olinkin kavereitten kanssa, joten siksikin viihdyin niin hyvin. Enkä siis tarkota että aina leirille pitäis lähteä kaverin kanssa, en todellakaan, mutta tuolla se meininki oli sellanen että helposti joku ujompi yksinäinen saatto tosiaan jäädä yksin). Meillä oli paljon erilaisia pihapelejä, ja lisäksi joka ilta oli mahdollisuus uintiin ja saunaan. Joinain vuosina tehtiin lisäksi retki öö kansanpuistoon tai mikä olikaan, ja ensimmäisenä päivänä oli leiriolympialaiset/-kaste. Toi kaste oli myös ihan kiva homma, usein lähin sellanen " me sotketaan sun kasvot kasvomaaleilla ja sit sun pitää ettiä pallo tuolta kuraämpäristä silmät sidottuna"-homma. Ruoka oli kans hyvää, ja sitä saikin 5 krt/pv. Lisäks siellä oli periaatteessa soutumahdollisuus, mutta sillon piti aina pyytää aikuinen mukaan, enkä mä ainakaan ite käyny ikinä veneilemässä. Vapaa-aikaa oli just sopivasti, ja vikana päivänä oli aina disco :).

Mielenkiintoinen keskustelu, itse olen vetänyt monia leirejä ja ajattelen niin, että tottakai tapaan vanhempia jos heillä on siihen tarvetta, monikaan asia ei ole niin tärkeää kuin oma jälkikasvu. Me järjestämme Kurussa teemoitettuja leirejä Hiki ja vääntö seikkailuseuran puitteissa , ja vaikka meillä on paljon talkooväkeä maksavat leirit 270 per viikko, minusta tuo 140 on huokea, varmaankin jotenkin tuettua toimintaa ja näin mahdollista järjestää laadukasta leirielämään, kannattaa hieman manipuloida lasta lähtemään kokemuksien maailmaan, usein hymy korvasta korvaan kertoo onnistuneesta kokemuksesta, kesää ja leirejä odotellessa Lasse Aro/ Hiki ja Vääntö

Olen koko lapsuuteni ja nuoruuteni ollut erilaisilla leireillä paljon. Sekä leiriläisenä että ohjaajana.

Olen aina tykännyt leireistä. Tosin ihan ensikertalaiselle voi viikon leirillä tulla koti-ikävä (jos ei siis muuten ole mummolassa ym. ollut pitkiä aikoja kerrallaan). Paljonhan leirin tunnelmaan vaikuttaa ohjaajien luonne. Tarkoitan siten, että innostunut ohjaaja saa lapsetkin innostumaan ym.

Heippa

Lapsuudessanikin olin muutaman kerran leireillä, mutta niistä en juuri enää muista muuta, kuin että ihan kivaa oli.

Nuorena sitten olin leireillä tosi paljon kaikenlaisissa apuohjaajahommissa, ja se vasta kivaa oli :) Voin siis periaatteessa leireilyä kyllä hyvinkin suositella. Muutamia juttuja tuli tuosta silti mieleen:

Ehkä kannattaisi ensin osallistua vaikka jollekin yhden yön retkelle tms. Viikko voi tokaluokkalaisesta vielä tuntua aika pitkältä ajalta (siis etukäteen, vaikka sitten leirillä luultavasti toiminta viekin mukanaan). Tulisi ainakin tavallaan tutuksi, että mitä se leireilyhomma oikein on. Seurakunnat ainakin minun nuoruudenmaisemissani järjestivät tuollaisia 1-2 yön retkiä pari kertaa vuodessa. (Ja partiot tietty, jos sellaisesta toiminnasta tykkää)

Tuosta 'koulun suosittelemasta' vielä.. Koulussahan usein jaetaan vaan se pino mainoksia, jonka joku seura tms. koululle lähettää, eli varsinaisesti koulut harvoin mitenkään erityisesti tarkistavat tai ottavat kantaa leirien toimintaan. Toimivat siis usein lähinnä mainoskanavana näille. Itse kannattaa vähän tutustua (soitelle/kysellä kokemuksia jne) toiminnan järjestäjään!

Noista benkku & kiljava leireistä olen itse kuullut vähän negatiivista palautetta (mutta ihan toisenkäden tietoa on tämä). Kuulemma lapsia on paljon ja ohjaajat nuoria ja siellä monta leiriä putkeen, eli mahdollisuudet ja osaaminen suuren joukon ohjaamiseen saati jokaisen lapsen erikseen huomioimiseen voi olla vähäiset... Tämä siis jo ehkä 5v takaa, eli tilanne voi hyvinkin olla muuttunut! Kannattaa kysellä.

Mutta ainahan leiriltä voi soitella kotio, tai vanhempi voi soittaa ohjaajille ja kysellä kuulumisia, ja jos jotenkin pahalta näyttää (joka tietty epätodennäköistä) niin pääseehän sieltä kesken poiskin!

Tosin tuosta soittamisesta vielä: kannattaa miettiä milloin soittaa ja millä tavalla.. Kokemukseni mukaan juuri ennen nukkumaanmenoa soittaminen esim tuo lapselle kodin ja ikävän mieleen, ja niitä sitten itkeskellään enemmän, kuin jos laps tavallaan menee siinä joukon jatkona eikä niin ehdi noita mietiskellä. Kun ohjaajalle etukäteen sanoo, että ikävää voi tulla, niin osaavat sitten vähän katsoa ja tarpeen tullen käydä turvaa tuomassa.

Ja sittenhän on tietty niitä perheleirejäkin
Hauskaa leirikesää :)

Entisenä leiriläisenä, myöhemmin apuohjaajana ja sittemmin ohjaajana toimineena suosittelen:
- ota selvää leiriolosuhteista (majoitukset, ruokailu, peseytyminen, yms.) ja keskustele lapsesi kanssa näistä
-mieti myös, onko lapsesi kypsä viikon kestävälle leirille? Onko siis hän aiemmin ollut öitä pois kotoa ilman vanhempien läsnäoloa lähistöllä? (suosittelen siksi myös miettimään tätä, koska olen ohjaajana törmännyt leiriläisiin, joilla vaatimuksena saada nukkua ohjaajan vieressä, koska ei ole ollut öitä pois kotoa ja on nukkunut kotona perhepedissä, ja odottaa leirillä samaa järjestelyä tai muuten lähtee kotiin heti. Ohjaajia vain ei ole aina riittävästi tällaiseen "perhepeti-järjestelyihin" leiriolosuhteissa. Joillain leireillä on 1 ohjaaja+1apuohjaaja/huone, jossa majoittuu 6-8 leiriläistä)
- hinta ei ole paha, tosin ei mikään halvimmista päästä, mutta se ei välttämättä kerro laadusta mitään. Leirimaksun tulisi kattaa vakuutukset, ruoat, majoitukset ja muun mahdollisen materian esim. askartelumateriaalit ja tarvikkeet ja niillä maksuilla katetaan myös leiripaikan vuokra/muu käyttömaksu.
-ilmoittaessasi lapsesi leirille, kerro erityistoiveesi/lapsen erityistarpeet AJOISSA!!!! (esim. ei osaa uida, pelkää jotain, ei saa ottaa kuvia/ei saa näkyä kuvissa, tarvitsee apua juurikin heräämisen jälkeen pukemisessa/muussa asiassa tms.mutta yleensä tulee ilmoittautumislomakkeessa nämä asiat esille...)
Tietenkin leiri on aina kasvun paikka niin lapselle kuin itselle, joten - rohkeasti vain sekaan! ;)
Mutta jos koet että lapsi ei ole kypsä viikon mittaiselle lasten leirille, mieti perheleiri-vaihtoehtoa...tai lyhyempää 2 päivän leiriä.

Meillä ei tänä kesänä mennä leirille ollenkaan, pojan päätös. Mutta ehkä ensi kesänä...
Tämä kesä kulutetaan mökkeilemällä ja isomummin luona kyläillen Keski-Suomessa :) Uidaan, saunotaan, kalastetaan, syödään hyvin :D YMS.
Poika ei osoittanut innostusta edes lyhytkestoisiin leireihin niin parempi jättää paikka auki niille jotka sinne todella tahtovat mennä.

Itse olin pienenä leirien suurkuluttaja, kesän kohokohta.
Ekalla leirillä tuli koti-ikävä mutta sitten jo sujui.
Olin seurakunnan leireillä jossa ohjelma oli hyvin monipuolista ja lapsia viihdyttävää.
Vieläkin muistelen lämmöllä sitä mitä sain elämän evääksi leireiltä.
Nyt juuri luin leiri emännän kuolin ilmoitusta lehdestä. Niin se aika vaan kuluu. Nyt omat lapset aloittaa saman uran leiri elämässä.

Meidän pojat ovat olleet leireillä Suomessa tokaluokkalaisista lähtien. Olen nyt taas leirinetsintä puuhissa täällä netissä ja tämä keskustelu osui tielleni, niinpä kommentoin minäkin. Heti ensimmäisen lerikokemuksen jälkeen pojat, nyt 13 ja 15, ovat joka kesä ehdottomasti halunneet kesäleirille Suomessa.

Pojat ovat olleet ulkosuomalaisten lasten lerillä, urheiluleirillä, seikkailuleirillä, luontoleirillä, partioleirillä, teltoissa ja mökeissä, urheiluopistoissa, Kiljavalla, Benkussa, eikä vielä ole tullut huonoa leiriä vastaan. Kaikki on bongattu netistä, ilman mitään suosituksia, hinnat vaihtelevat 100-250 / viikko. Vaikeinta on löytää leiri jonka ajankohta on heinäkuussa, pojat ovat kesäkuun vielä koulussa ja elokuussa vietämme perheen yhteistä lomaa.

Ikinä ei ole tullut koti-ikävä, tekemistä on liikaa, ja vaihtoehto mummolassa tylsää. Muutaman kerran ovat olleet samalla leirillä, mutta nykyään haluavat ehdottomasti eri leireille, ikäeroa 2 vuotta. Asumme ulkomailla, joten kesäleiri Suomessa on tärkeä kokemusten ja ennen kaikkea kielen kehityksen kannalta. Poikani puhuvat erittäin skotlantilaisvoittoista ikiomaan tyyliinsä murrettua suomea, mutta se ei heitä ujostuta, kääntävät sen pikemminkin "erikoisominaisuudekseen".

Suosittelen kesäleirejä ehdottomasti, siitä vaan rohkeasti mukaan!

Yhteistyössä