Kesällä loppuu työ: jäädäkö liiton rahoille ja hakisi uutta työtä vai alkaako yrittäjäksi?

lauantaipussi

Aktiivinen jäsen
29.04.2008
2 565
0
36
Kas siinäpä kysymys.

Työpaikka siirtyy toiselle paikkakunnalle omistajien muuton myötä. Mahdollisuus on sitten kuitenkin alkaa yrittäjäksi, jossa mm tekisin alihankintahommaa "tulevan entisen" pomon kanssa.

Haaveillut olen kyllä että laittaisin itselleni työtilat koneineen ja alkaisin tehdä omia juttujani; mutta kyllä se pelottaa tuo yrittäjäksi alkaminen. Ja on vielä pieniä lapsiakin, joten 24/7-töihin ei kyllä olisi varaa alkaa...

Mitenkä tuollainen osa-aikayrittäjyys, toimiiko sellainen että tekee vain satunnaisesti? Saako mistä avustusta tämänkaltaisen yrityksen perustamiseen?

Alkuperäinen kirjoittaja Oggi ja torakat:
Kas siinäpä kysymys.

Työpaikka siirtyy toiselle paikkakunnalle omistajien muuton myötä. Mahdollisuus on sitten kuitenkin alkaa yrittäjäksi, jossa mm tekisin alihankintahommaa "tulevan entisen" pomon kanssa.

Haaveillut olen kyllä että laittaisin itselleni työtilat koneineen ja alkaisin tehdä omia juttujani; mutta kyllä se pelottaa tuo yrittäjäksi alkaminen. Ja on vielä pieniä lapsiakin, joten 24/7-töihin ei kyllä olisi varaa alkaa...

Mitenkä tuollainen osa-aikayrittäjyys, toimiiko sellainen että tekee vain satunnaisesti? Saako mistä avustusta tämänkaltaisen yrityksen perustamiseen?

Porissa on ainakin yrityspalvelu enter, josta mahdollisesti saa starttirahaa. Pitää olla yrittäjäkurssi käytynä. Itse kävin sen juuri, kesti 2kk.

Mulla on varattuna aika työkkäriin tuosta yrittäjyysasiasta; varasin ajan 2vkoa sitten tietämättä edes tästä tulevasta tilanteesta. Olin vain itsekseni miettinyt että jotain muutosta tahtoisin työhön. Jännä että tilanne tulikin näin äkkiä. Starttirahasta en kysellyt, varasin vain ajan yritysasioista tietävälle ihmiselle.

Apua, nyt on vähän polla kyllä pyörällä; mihin sitä vielä päätyy tästä. Toivottavasti hyvään tilanteeseen. :)

Siitä vaan toimeksi ja yrittäjäkurssille. Asennetta se vaatii ja ahkeruutta. mutta varma työpaikka. Et saa potkuja. Voit tehdä alihankintatöitä muillekin kuin entiselle työnantajallesi. Työaika ilmeisesti on vapaa joten ehkä voit jopa järjestää ajankäyttösi paremmin kuin vieraalla töissä ollessasi. Se ei tarkoita mitään 24/7 töitä ellet halua sitä. Minusta tässä yrittäjyydessä on hienoa juuri ajankäytön vapaus, jos sitten tuleekin vastuita ja on itse huolehdittava, että todella tekee myös töitä.

Kiitos vastauksestasi sullekin yrittäjä!
Toki on paljon hyviä pointteja tuossa. Paperityöt ahdistavat kai eniten; selviääkö niistä itse, vai raskiiko palkata jonkun ne tekemään. Ja kun kuulee niin paljon kuinka "yrittämällä ei rikastu" niin kyllä se vähän puntteja tutisuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Sen tiedän, että starttirahaa et saa, jos entinen pomosi on ainut, jolle töitä teet. Mutta ehkä saat, jos saat muitakin kenelle teet.
En aio suostua siihen että tekisin vain pomolleni, hän kyllä tietenkin ehdotti sitäkin. Tottakai se hänelle olisi eduksi, vaan ei minulle.

Hyvä tietää tuo.

Noista paperitöistä sen verran et meille ainakin painotettiin yrittäjäkurssilla sitä et ehdottomasti kannattaa palkati tilitoimisto hoitaan ainakin kirjanpidot ja veroilmotuksen jne.

Minäpäs jään sulattelemaan. Onneksi on liitto turvana, jos heti ei tuota yritystä perustakaan; on hieman mietintäaikaa.

Kiitos vastauksista. Toki mielipiteitä otan vastaan, jos joku pienyrittäjä vielä vaikka vastaisi tai yrittäjyyttä harkitseva!

Oisko tänään kommentoijia vielä?
Äitini ainakin näytti vihreää valoa yrittäjyydelleni. Itse nyt sulattelen vielä, ja käyn siellä työkkärissä asian tiimoilta. Pomo lupasi että heidän konsulttinsa kanssa voidaan yhdessä miettiä "kohtaloani", toki mitään en lyö lukkoon miettimättä asioita yön yli.

Mutta kaipaisin aloittelevilta pienyrittäjiltä kommentteja, sekä konkareilta! Ja osa-aikayrittäjiltä!

Yhteistyössä