kesällä pillereistä luopuneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja manta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

manta

Vieras
ajattelin aloittaa oman ketjun kaikille niille haaveilijoille, jotka on kesän aikana heittäneet pillerit roskikseen. millaisia oireita on tullut? onko kierto tasaantunut hyvin? oletko jo kentis onnistunut tulemaan raskaaksi? ym. mua itseni ainakin kiinnostaa kovasti muiden kokemukset.

itse lopetin pillerit kesäkuun lopussa. kierrot sen jälkeen ovat olleet 29, 28, 38 ja nyt menossa kp31. kiertojen aikana ei ole esiintynyt välivuotoja, mutta menkat ovat olleet tosi pienet. liekö syytä ovulaation puute? rintojen, etenkin nännien, arkuus vaivaa aina loppukuusta. hiukset rasvottuu enemmän ja naamaankin on tullut vähän lisää näppyjä, mutta muuten olo kuin ennenkin.

olen huvikseni tehnyt ovistestejä ja tässä kierrossa onnistuin pongaamaan vahvat viivat kp21. nyt sitten jännäillään tuoko ensimmäinen ""oikea"" yrityskuukausi satoa!

Täällä pillerit pois jättänyt viikko sitten. olisi tosi kiva kuulla, mitä kaikkea tulee tapahtumaan kropassa, kirjoittele lisää kuulumisiasi. Kauanko söit pillereitä ennen pois jättämistä?

Moi!

Jätin pillerit pois elokuun lopulla viiden vuoden käytön jälkeen. Kierto pysyi samana (eli 28 vrk). Yhdet kuukautiset ehti tulla (oli runsaammat kuin pillereiden aikana) ja nyt tästä toisesta kierrosta plussasin. Toisessa kierrossa tikuttelin oviksen tossa kp 14.

Moi vaan!
Ennen ekoja kuukautisia, siis pillereiden lopettamisen jälkeen, olitteko vielä suojatussa yhdynnässä? Eli kondomi käytössä?
Luin vaan jostakin, että kannattaisi odotella ekat luomu-kuukautiset, ennenkuin aloittaa vakavan yrittämisen. Ei olisi sitten keskenmenon riski niinsuuri.. Onko ihan höpöjuttu?

Ilmoittaudun tähän ketjuun!

Minä jätin pillerit pois kesäkuun puolivälissä. Kaikki ei kuitenkaan sujunut ihan niinkuin olin ajatellut... Kuukautisia ei kuulunut enää ollenkaan, joten syyskuussa sain lääkäriltä teroja, joita syön nyt toista kiertoa. Ekan terolut-kierron jälkeen kuukautiset olivat mitäänsanomattomat(yksi hulahdus punaista vuotoa), mutta lääkärin mukaan sekin jo riittää.

Mulla oli ollut pillereiden käytön ajan siisti ja sileä iho. Elo-syyskuussa alkoi pukkaamaan finnejä(runsaasti mustapäitä leukaan ja otsaan, ohimoilla ja korvien lähettyvillä myös kipeitä ihonalaisia paukamia) ja iho on aivan älyttömän rasvainen! Ja hiukset samoin. Olo on ihan epätoivoinen tän ihon suhteen, oon ostanut kalliita aptekin tuotteitakin, mutta apu niistä on aika heikko. Välillä tuntuu, että luovutan ja alan taas syömään pllereitä, koska masennus on välillä aika suuri juuri noiden finnien takia. Mutta vauvakuume on niin kova, että en haluaisi luovuttaa...

Muuten ei ole ollut mitään oireita pillerien poisjättämisen jälkeen. Hormoonitoiminta on siis vaan aivan sekaisin.

Mulla pitäisi alkaa seuraavat kuukautiset suunnilleen maanantaina 7.11., saas nyt nähdä miten käy. Olen jo onnellinen siitä, jos ne kuukautiset nyt kunnolla edes alkaisivat, niin tietäisi, että ehkä noista teroista on apuakin. Olin ehkä havaitsevinani ovisoireita viime maanantaina, toivotaan että ne olivat juuri niitä! Ovistikkuja en ole vielä käyttänyt

Jos jollain muullakin on iho-ongelmia, onko mitään hyviä vinkkejä finnien hoitoon?

Elokuun alussa jätin rinkulan pois. Kierto meni sekaisin (kp 56, kp 36 ja nyt kp 3 menossa). Sitä yritän tasoittaa vyöhyketerapiassa.

Ensimmäisen luomun odottelu oli yhtä h...vettiä. Kaikki raskausoireet pukkasi päälle: pahoinvointi, metallin maku suussa, rintojen kipu, maha turposi, närästys, huimaus ja lisäksi hiusten lähtö ja rasvoittuminen, finnien kukinta lähinnä olkapäillä.

Toinen kierto meni jo paremmin. Kuitenkin olen ollut huomaavinani, että mustia karvoja kasvaa rintojeni ympärillä enemmän, navan alapuolella niitä on kasvanut aina.

Ovista olen yrittänyt bongailla, mutta limat ei ole koskaan olleet muuta kuin maitomaiset, ei venyvät. Testejä en ajatellut vielä ostaa. Eiköhän tämä vielä tästä...

Moi!

Me ei käytetty mitään ehkäisyä pillereiden lopettamisen jälkeen. Tähän pillereiden jälkeen yhdet luomukuukautiset -asiaan ainakin minun gynekologini sanoi, että ei ole haitallista (ei ole havaittu suurempaa keskenmenoriskiä, kehityshäiriöitä...) vaikka yksiä kuukautisia ei tulisikaan. Sikiön ikä ja täten myös laskettu aika on helpompi laskea, kun on tiedossa milloin kuukautiset ovat alkaneet.

Kokeilkaa näppyihin apteekin sinkkipastaa.Laitan sitä ison kökön yöksi näpyille,jos yksi yö ei riitä,niin seuraavakskin.Kyllä lähtee,mut aika hurjan näköinen olen ja tyynyliina rukat.

mekään ei käytetty kumia ekassa luomukierrossa. nyt ollut lauantaista saakka hirveitä menkkakipuja. eilen tuli vähän ruskeaa vuotoa, mutta itse tätiä ei vielä näy. kp34 menossa.

tere,
Minäkin liityn tähän ketjuun. Pillerit jätin pois elokuun lopussa. Ensimmäinen kierto n 6 viikkoa - tulihan ne kuukautiset sieltä loppujen lopuksi. Sitten viikko ok ja sen jälkeen viikko välivuotoa. Eilen alkoi taas kuukautiset, eli toisen kierron pituudeksi tulee 15 päivää. Jos vielä jatkuu vuoto ensi viikolla, niin meen kyllä lääkäriin, eihän tällaista siderumbaa jaksa kukaan. Soitin muuten tänään terveyskeskukseen ja kyselin lääkäriaikaa kun tuntuu olevan tuo kierto tyystin kadoksissa. Sanottiin, että lääkärillä ei edes ole tarjolla vapaita aikoja tällä hetkellä, mutta luultavasti seuraavat vapaat ajat ovat noin kolmen viikon päässä. Siis kolmeko viikkoa pitäisi odotella ennen kuin pääsee edes lääkäriin, saati sitten jos saa lähetteen jonnekin. Voishan sitä tietysti mennä päivystykseen, mutta sekin tuntuu vähän tyhmältä kun siellä on kuitenkin sellaisiakin jonossa joilla on tyyliin pää kainalossa. Tai voishan sitä mennä yksityiselle, mutta se on kyllä aika tyyristä lystiä. Hmp. Odotan vielä ensi viikkoon ja sitten menen kyllä päivystykseen jos vielä vuodan, silläkin riskillä että terveyskeskuksessa ollaan sitä mieltä, että käytän terveyspalveluita turhaan.

Tuo terveyskeskuksen touhu on kyllä niin rasittavaa. itsekin olen sen todennut. Olen rampannut tk:ssa koko syksyn juuri tämän ""kuukautisongelman"" takia. Ajan saa aina jonnekin kuukauden päähän ja käynti tuntuu aina tosi turhalta. Ihan kuin sitä lääkäriä ei kiinnostaisi pätkääkään. Tekisi kovasti mieli mennä yksityiselle, mutta en hinnat kauhistuttaa. Toisaalta siellä voisi saada nopeemmin ja varmemmin vastauksen siihen mikä on vialla. Tk:sssa kun tuntuu olevan sellainen ""arvaus""-meininki.

Sinä, joka suosittelit sinkkivoidetta näpyille, onko sitä siis jonkun tietyn merkkistä?

Täällä menossa kp 23/29-? Elikkä ens viikolla jänskäillään.

Mä lopetin pillerit toukokuussa (10v syönnin jälkeen). Menkat alkoivat heti normaaliin tapaan, kierto vaan vaihteli. Nyt on parin vikan kuukauden aikana tasaantunut 33 päivään. Oireita oli lopettamisen jälkeen: pahantuulisuus (meni 3 vkon jälkeen ohi), lihoin 4 kg!!! (ei meinaa loput 3 lähteä millään), finnejä ja mustapäitä (aina ollut todella hyvä iho)... nyt tosin olen päässyt niistä eroon ja iho taas normaali ja hiusten rasvaisuus. Sekin on tasaantumaan päin.

Herää tässä kysymys pillereiden ""turvallisuudesta""? Mitä kaikkea ne ovatkaan saaneet kropassa aikaan?? Toivotaan nyt että vauva alkaisi sieltä jo kolkuttelemaan...
Joka kerta ennen menkkoja tuntuu siltä mutta ei vaan natsaa. Pitää vaan yrittää olla stressaamatta.

Hei vaan ! Olkaa onnellisia että teillä on menkat edes jollain tavalla käynnistynyt. Jätin pillerit pois kesäkuussa ja menkkoja ei ole VIELÄKÄÄN tullut. Teroluteja sain kans ja söin 2 kuuria, EI AUTTANUT. Ei voi muuta kuin odottaa. Olo on ihan hirvee, naama ihan rasvainen ja täynnä finnejä. Pistää tosissaan miettimään että mitä ne pillerit aiheuttaa....

Mäkin pahoin pelkään, ettei edes noi Terolutit auta. Tosiaan ekan kuurin jälkeen tulleet ""kuukautiset"" olivat niin naurettavan niukat(n.1 teelusikallinen vuotoa), että voikohan edes kuukautisista puhua. Varmaan se oli jonkinlainen tyhjennysvuoto.

Huomenna mulla loppuu 2. terokuuri, eli saas nyt nähdä mitä tällä kertaa tapahtuu vai tapahtuuuko yhtään mitään.

Hanne, kerroit että sullakin oli finneä ja mustapäitä ja pääsit niistä eroon. Käytitkö jotain tuotteita vai hävisivätkö itsestään? Kävin taas eilen shoppailemassa apteekissa ja ostin testattavaksi uusia tuotteita, jos niistä olisi apua mun finniongelmaan. Ärsyttää kun naama on niin kauhean näköinen...

Sinkkipasta mitä mulla on on nimeltään Zinkosal-P valmistaja on Vitabalans Oy.Harmaa metallituubi.Kysyin apteekista sinkkipastaa ja sain mitä hain.Ei ole edes kallista ja on tosi riittoisaa.Nytkin mulla sitä,lähtee näpyn jämät.Ps.Tehoaa myös vaippaihottumaan.

Pakko kertoa omasta kokemuksesta, että omat kiertoni ovat olleet renkaan poisoton jälkeen yli viidenkymmenen. Kävin vyöhyketerapeutilla hoidossa ja sillä kertaa menkat alkoivatkin pari päivää hoidon jälkeen, vaikka olin varautunut odottelemaan vielä kuukauden verran.
Tämä siis vain vinkiksi niille, jotka eivät enää niitä mömmöjä aio syödä.

Tuikku: joo, mä kävin ekaks mikrohionnassa ja samalla tehtiin kunnon kasvopuhdistus. Kosmetologikin sanoi, ettei mustapäitä ole ikinä ollut niin paljoa. Sitten sain kuurin näppyihin. Se on geelimäinen antibioottirasva (on tulossa suomen lääkemarkkinoille heti kun keksivät sille nimen). Tällä hetkellä se on myynnissä muissa pohjoismaissa.Aivan loistava tuote. Pitäisi käyttää kolmen viikon ajan joka ilta. Käytin pari viikkoa ja jo viikossa näpyt olivat kadonneet ja iho kuin uusi. Toivottavasti saadaan se rasva myös tänne meille.
Kaverilla sama ongelma, meni kanssa pyytämään lääkekuurin.Sai myös jotain antibiootti hässäkkää ja tehos heti. Eli kannattaa mennä lääkäriin, ettei ne näpyt pahene ja jätä arpia.
Heh heh, pitäisköhän mennä lääke-edustajaksi tms kun pidin oikein mainospuheen??? Hih

KIITOS Hanne ja muut vinkeistä!

Heti tulee parempi mieli kun kuulee, että näistä näpyistä on siis mahista päästä eroon...Mustapäät on tällä hetkellä suurin ongelmani, iho on tosi muhkurainen. Täytyykin heti ens viikolla varata kosmetologille aika!

Heippa Tuikku,

Mä jätin pillerit pois viime huhtikuussa. Aluksi ei ihmeempiä iho-oireita tullut, hiukset kyllä rasvottu nopeammin. No, sitten mul oli kesällä kohdunulkoinen raskaus. Sen jälkeen naama onkin ollut sitten aivan järkyssä kunnossa.

Olen nyt käynyt kaksi kertaa kosmetologilla, vähän olen saanut apua, mut nyt on taas paha vaihe meneillään. Viikon päästä käyn siltä kosmetologilta hakeen taas yhden kalliin rasvapurkin, minkä sit pitäis auttaa. Toivossa on hyvä elää :).

Harmittaa kyllä tää iho, kun tuntee olonsa jotenkin muuteenkin epäsiistiksi ja suttuiseksi, kun naama on niin näppyjä täynnä ja ne on vielä osa tosi kipeitä.

No, koitetaan kestää...

Sunny, kiitos myötätunnosta!

Kyllä jotenkin itsetunto tässä kärsii, kun on naama kuin murkkuikäisellä. Mulla oli n.18-20- vuotiaana lievä akne(ennekuin aloin syödä pillereitä) ja silloin kävin kosmetologilla, ja siitä ei ollut mitään hyötyä...Hirveesti meni vaan rahaa ja naama näytti entistä karmeemmalta. Siksi en nyt ole vielä kosmetologin luokse mennyt. Mutta nyt ajattelin taas kokeilla ja varata piakkoin ajan.

Eiköhän tämä vielä iloksi muutu! Onneksi mies on sitä mieltä, että mä murehdin ihan turhia, ei niitä näppyjä kuulemma nyt niin kauheesti ole, suurentelen vaan asioita...

Tsemppiä sulle ja kerrohan jos jostain kosmetologin suosittelemasta tuotteesta tähän iho-ongelmaan oikeesti oli apua.

Moikka kaikille!

Meillä alkaa yritys näillä näkymin vuodenvaihteen jälkeen ja olen syönyt n. 7,5 vuotta pillereitä. Merkkinä on koko tän ajan ollut Femoden. Olisinkin kysynyt, minkä merkkisiä pillereitä olette syöneet?

Huolestuttaa vaan, kun on jo näin kauan pillerietä popsinut...
Terkkarilla ja lekurilla kyllä sanovat, että pillerien käytön pituudella (tai pillerimerkillä) ei pitäisi olla mitään merkitystä raskaaksi tulemiseen, mutta itsellä on vaan semmoinen inhottava olo, että joutuu odottamaan tän hormoonipäläjäyksen jälkeen vaikka kuinka kauan raskautumista... Saas nähdä sitten kuis käy...

Moikka!

Eeva, itse olen käyttänyt Diane Nova-pillereitä. Itse en kyllä usko, että pillerimerkillä on merkitystä raskaaksi tulemiseen.

Suosittelen lämpimästi, että lopetat pillereiden syönnin jo ennen yrityksen aloittamista(ehkäisette sitten muulla keinolla), niin näät miten kuukautiskierto asettuu. Itselläni kuukautiset vieläkin aivan ""hukassa"", pillerit jätin kesäkuussa pois. Söin pillereitä 4 vuotta.

Heippa vaan!

Me jätimme pillerit pois elokuun lopulla ja yritys on ollut kova sen jälkeen :). Vielä ei ole siis tärpännyt, mutta nyt on taas jännitys päällä eli 15.11. pitäisi tulla seuraavat kuukautiset, ellei sitten... Pillereitä soin vajaa 4 vuotta ja ilokseni huomasin, että oma hormonitoiminta käynnistyi vaivatta ja normaalisti pillereiden lopettamisen jälkeen. Kierto on ollut 28 päivää ja vuoto normaalia ja kestänyt nelisen päivää. Ikävä kyllä, myös hormonifinnit palasivat eli ennen kuukautisia iho alkaa pikkasen kukkia. Finneihin voi muuten kokeilla apteekista saatavia finnivoiteita ja -geelejä. Ollaan Perhesuunnittelun sivujen avulla laskettu ovulaatioajankohtaa ja ajoittaa yhdynnät siihen. Ovulaatiotesteihin turvaudutaan, jos puolen vuoden yrittämisen jälkeen ei ole tärpännyt.

Tsemppiä kaikille yrittämiseen!

Heippa,

minä kun viimeksi pidin vuoden tauon pillereista n. 4 vuoden käyton jalkeen, vuodot tuli ajallaan heti (merkki silloin Femoden). Huono puoli oli vain ihon järjettoman kauhea kunto parin kuukauden päästä pillereiden lopettamisesta... Itse asiassa juuri sen takia aloitin pillerit uudestaan, merkiksi valikoitui Gracial.

Nyt olen nämä pillerit jättänyt pois (yhteensa siis 11 pillerillista vuotta) ja kuukautisia ei vielä näy... Kp on jotain 55... Ihon tilanne ei ole vielä muuttunut miksikään. Mutta on vaan kivoja hormonipaukkuja nämä pillerit kun ottaa mielialavaihtelut etc. mukaan syöntiaikana!!

Yhteistyössä