kesällä pillereistä luopuneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja manta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu oon kyllä samaa mieltä, että melkoiset hormoniannokset pillereistä saa. Toivottavasti kropan omat hormonit alkaisi pikku hiljaa heräillä, elokuun lopussa jätettiin pillerit pois. Mulla on ollut merkkinä Diane Nova, iho on kyllä pysynyt kunnossa, mutta saakohan tässä sitten kohta teini-iän aknen takaisin. Toisaalta olisin kyllä nyt tässä tilanteessa sen valmis kärsimään, jos vaan alkaisi normaalit kierrot. Onneksi välivuoto tai kuukautiset - en tiedä, kummasta oli kysymys - loppui toistaiseksi ja nyt sitten ei kun yrittämään!

Moi!

Jätin pillerit lokakuun alussa, kohta 5 viikkoa sitten eikä vieläkään menkkoja. Kiinnostaakin onko muita jotka syöneet sellaisia kauan? Siis TOSI kauan?? Itse melkein 20 vuotta, ensin oli Trinordiol, Harmonet ja viimeksi Cerazette. Taukoja en ole pitänyt. Nyt ei kuitenkaan mitään iho-ongelmaa (ei koskaan ollutkaan) ainoastaan nännit arat viime viikon ja välillä tuntuu että menkat alkaa muttei alakaan. Sillee kourii ala vatsaa.
Oon jo 36v ja lapsihan se vielä haaveissa jos vain mahdollista. Kysyin gynegologilta onko taukoa pidettävä, tai siis käytettävä jonkun aikaa jotain muuta ehkäisyä ennen ""yrityksen"" aloittamista. Vastasi ettei tarvi. Heti voi aloittaa vaikka näin kauan pillerien popsijana ollut. Oon silti miettiny että onko tullu ehkäistyä liian kauan... On me nyt käytetty kuitenki kortsua kun niitä menkkoja on ooteltu.
Yhden testin kyllä tein viikko sitten, mutta negatiivinen oli.

On kai mentävä sinne arvauskeskukseen yrittään jos sais jotain apua niihin menkkoihin. Edelliset ollu heinäkuussa, näitten viimeksi syötyjen minipillereiden aikana ei tullu ollenkaan.

myös täällä pillereitä popsittu ikuisuus (12 vuotta!) ilman taukoja. ikääkin jo melkein 29. merkkinä oli aluksi femoden ja viimeiset pari vuotta mercilon. kierrot ovat nyt siis olleet 28, 29, 38, 33 ja viime kierrossa pongasin oviksen. eli toiveita on, että vauvakin pian ilmaantuu...

finnit ja rasvainen tukka on edelleen ongelma. töissä joudun muutenkin hieman ""esittää"" vanhempaa, sillä olen johtotehtävissä, eikä tää murkkuvaihe tuo kauheesti uskottavuutta ;) nyt kipeitä finnejä on tullut hiusrajaankin. varasin loppu viikoksi parturin ja kasvohoidon, jospa niistä olisi jotain apua.

lisäksi piti raportoida, että nännit ovat olleet usein tosi arat, mahassa kummaa möyrintää/nipistelyä, välillä pahaa oloa, hiki-/palelukohtauksia ym. pidin näitä alkuun raskausoireina, mutta todennäköisesti johtuivat kuitenkin oman hormonitoiminnan heräämisestä (tai sitten kamalasta vauvakuumeesta!). nyt olo jo tasaantunut, eikä enää omituisia vaivoja.

Mä pidin aiemmin joskus pari vuotta sitten kahden kuukauden tauon pillereistä. Silloin tuli välillä ihan kaameita heikotus-yökötys-kohtauksia. Tuntui, että taju lähtee ja maailma mustenee. Ajattelin silloin, että se johtuu omista hormoneista. Nyt ei kyllä (onneksi) ole niin voimakkaita kohtauksia tullut.

Minulla on myös ollut pahoinvointia, mutta vain ekassa luomukierrossa. Sen sijaan alavatsan nippailuja on ollut joka kierrossa, ei kuitenkaan mitään kuukautiskipujen tyylisiä, vaan pikemminkin vihlaisuja.

Lopetin Minulet merkkiset pillerit syyskuun lopussa (söin pillereitä putkeen reilu 13 vuotta!), eikä kuukautisia ole sen jälkeen näkynyt. Iho on hieman huonontunut ja kiloja on tullut kroppaan. Viimeiset viikot olen ollut kuin tuuliviiri: välillä nauratta, sitten saan raivarit ja sitten alkaa itkettää. En siis oikeen tunne enää edes itseäni. Onko muilla ollut vastaavaa? Entä kuinka kauan kannattaa odottaa kuukautisia enne kuin varaa ajan lääkärille.

On se hassua: Koko elämäsä pelkää tulevansa raskaaksi ja pitää huolta ehkäisystä (ml. e-pillerit). Sitten kun vauvakuume iskee, niin maailma ei olekkaan niin mustavalkoinen. Toivottavasti asiat loksahtaa paikalleen.

Tsemppiä muillekkin yrittämiseen! =)

Joo, minäkin olen kyllä huomannut ironian tässä pillereiden syömisessä ja lopettamisessa. Aatelkaa jos oliskin sillai, että ei vaikka voisikaan jostakin syystä koskaan saada lasta, ja sitten on kuitenkin vuositolkulla nappaillut hormoneja ihan turhaan.

Luovuin Mercilon-pillereistä kesäkuussa. Sen jälkeen iho meni kyllä aika kehnoksi, nyt sitten pikkuhiljaa tasottuu. Ennen menkkoja pahimmillaan mut muuten kierron aikana on jo ihan jees.

Joku kirjoitti mielialanvaihteluista pillereiden lopettamisen jälkeen, mut mulle kävi kyllä ihan päinvastoin! Olin pillereiden kanssa tosi äksynen, kireä ja hermostuin kaikesta eikä sängyssä ollut oikein mitään elämää. Siltä osin pillereiden lopettaminen on ollut hyvä juttu.

Kierrot ei vielä oo menny sekasin, edelleen 26-29 päivää. Tosin nyt sitten pari päivää ennen menkkoja tiputtelee vaan silleesti ärsyttävästi ennen kuin alkavat kunnolla. Oikutteleva täti =o)

Vielä ei olla oikeestaan alotettu yrittämistä, haaveillaan kyllä kovasti. Mut sit aina mietityttää tuo työtilanne ja mitenkä sitä pärjätään ja kaikki. Epävarma olo siltä osin.

Joo-o, mä olen kans miettiny samaa että ensin ehkäisen pillereillä 20 vuotta ja sit kun vihdoin lopetan raskauden toivossa, on hormonit ihan sekaisin eikä menkkoja vaan tuu enää ollenkaan. Eli mielessä jopa käyny että jospa en koskaan ole voinu raskaaksi tullakaan ja olen vaan ahminu niitä nappeja. Hullua tietty miettiä sellasta.
Nyt sain ajan ens maanantaina lääkäriin kun siihen mennessä ehtii kuluun melkein 6 viikkoo pillereiden lopetuksesta. Ja varmasti se lääkäri lykkää taas lisää hormoneja että saadaan ne menkat alkaan !!
On tää kans touhua!

Heips!

Itse menin lääkäriin, kun oli kulunut 2 kuukautta pillereiden lopettamisesta eikä kuuukautisia ollut kuuulunut. Aluksi pillereiden lopettamisen jälkeen oli heikotuskohtauksia, hikoilutti, paino laski 5 kiloa, alavatsaa vihloi ja oksetti välillä tosi kovasti. Mutta sitten nuo oireet pikku hiljaa katosivat ja sen jälkeen ei ole oireen oiretta ollutkaan. Olen syönyt nyt kaksi kiertoa Teroluteja ja niiden jälkeen alkaneet menkat ovat olleet tosi niukat, eikä ole ollut mitään oireita kun ne alkavat. Kellään muulla samaa ""ongelmaa""?

Joo, samaa olen minäkin pohtinut. Söinkö ehkäisypillereitä aivan turhaan? Entä, jos en voikaan tula raskaaksi? Muistan kyllä ne monet itkut(pelko raskaaksi tulemisesta), kun olin unohtanut ottaa pillerin ajallaan, ja sen helpotuksen kun kuukautiset kuitenkin alkoivat normaalisti. Voi tätä elämää...

No niin!

Ajattelimpa kertoa että tänään sitten alkoivat ekat luomut (kp 34). Eihän tässä sitten ihan sekaisin ollakkaan. Toiveita jopa normalisoitumisesta.
Maanantaiksi sen lääkärin ehdin jo varata, mut meen kuitenki käymään ja jutteleen.
Jospa sitten joskus vielä äidiksi tulisin minäkin....

...lisäys vielä....

Tuikulle: mä en kans tuntenu mitään että ne alkais, aamulla vaan vessassa käydessä huomasin. Yleensä jotain ilmoittelua ollut huomattavissa pilleri-aikaan vaikka melkein kellon tarkasti tiesikin koska alkaa. Sillon oli niukat ja kesti vain pari-kolme päivää, saapa nähdä kuinka nyt käy.

heippa vaan kaikille elimistönsä toimintaan tympääntyneille!

lopetin marvelon-pillereiden syömisen viime toukokuussa kuuden vuoden syömisen jälkeen ja yksiäkään menkkoja ei ole vielä näkynyt!

sain lääkäriltä terolut kuurin, jotka eivät auttaneet yhtään. Ei vieläkään kuukautisia. Terveyskeskuksen lääkäri teki lähetteen hormoni- ja lapsettomuuspolille, jonka jälkeen alkoikin tapahtua. lääkäri ultrasi ensiksi kohtuni ja munasarjani ja testasi, että munanjohtimet eivät ole tukossa. Kaikki näytti muuten olevan hyvin, mutta oman elimistöni hormonituotanto ei ole pillereiden jälkeen vain käynnisynyt.

Tämän jälkeen lääkäri määräsi 5 pvä:n clomifen-kuurin, jonka jälkeen taas ultra. Siinä näkyi, että munarakkulaon kypsymässä ja sain kotona pistettäväksi Pregnyl-injektion (keltarauhashormonia), jonka pitäisi auttaa munasolun irtoamisessa ja tukemaan raskautumista.

Nyt sitten ensimmäistä kertaa elämässäni tunnen ovulaation ja toivon, että tulisin raskaaksi jo ensimmäisestä kierrosta. Lääkäri sanoi, että raskautumiseen on 20 % mahdollisuus...ei kovin hyvältä kuulosta??mutta on tämäkin tuota kuukautisten jatkuvaa odottelua parempi. Osteoporoosinhan riski kasvaa, jos kuukautiset ovat kovin kauan poissa!

Eli nyt 22-23.10 pitäisi kuukautisten alkaa-ja jos eivät ala, niin olen RASKAANA;)

heippa vaan kaikille elimistönsä toimintaan tympääntyneille!

lopetin marvelon-pillereiden syömisen viime toukokuussa kuuden vuoden syömisen jälkeen ja yksiäkään menkkoja ei ole vielä näkynyt!

sain lääkäriltä terolut kuurin, jotka eivät auttaneet yhtään. Ei vieläkään kuukautisia. Terveyskeskuksen lääkäri teki lähetteen hormoni- ja lapsettomuuspolille, jonka jälkeen alkoikin tapahtua. lääkäri ultrasi ensiksi kohtuni ja munasarjani ja testasi, että munanjohtimet eivät ole tukossa. Kaikki näytti muuten olevan hyvin, mutta oman elimistöni hormonituotanto ei ole pillereiden jälkeen vain käynnisynyt.

Tämän jälkeen lääkäri määräsi 5 pvä:n clomifen-kuurin, jonka jälkeen taas ultra. Siinä näkyi, että munarakkulaon kypsymässä ja sain kotona pistettäväksi Pregnyl-injektion (keltarauhashormonia), jonka pitäisi auttaa munasolun irtoamisessa ja tukemaan raskautumista.

Nyt sitten ensimmäistä kertaa elämässäni tunnen ovulaation ja toivon, että tulisin raskaaksi jo ensimmäisestä kierrosta. Lääkäri sanoi, että raskautumiseen on 20 % mahdollisuus...ei kovin hyvältä kuulosta??mutta on tämäkin tuota kuukautisten jatkuvaa odottelua parempi. Osteoporoosinhan riski kasvaa, jos kuukautiset ovat kovin kauan poissa!

Eli nyt 22-23.10 pitäisi kuukautisten alkaa-ja jos eivät ala, niin olen RASKAANA;)

mun gynen mukaan on täysin normaalia, että kierrot vaihtelee 10-14 päivääkin. nykynaiset ovat pillereiden takia kuulema oppineet liian säännöllisiin vuotoihin. vaihtelevat kierrot (mulla 28-38 päivää) eivät vaikuta raskaaksi tulemiseen, jos kierto ei kovasti veny yli 40 päivän.

lisäksi lekuri totesi, että pillereitä syöneet tulevat muita helpommin (!) raskaaksi, koska pilsut suojaa monilta ongelmillta. oman hormoonitoiminnan käynnistyminen kestää keskimäärin 3 kk ja 6-7 kk jälkeen valtaosa on jo raskaanakin ;) lekuri kovasti uskoi, että seuraavan 4 kk sisällä vauva ilmoittelisi itsestään, jos harrastetaan petihommia 2 krt viikossa. oli oikein leppoisa mies ja kovaasti vakuutteli, että kyllä se vauva tulee, kunhan ei stressata. tämäpä vinkkinä muillekin!

hei!
olen ensimmäistä kertaa täällä kirjoittelemassa, tosin olen lukenut jo vuoden verran näitä juttuja. Mut nyt en enää jaksa lukea vaan ajattelin liittyä keskusteluun mukaan...
Sinulla kuulostaa oireet hyvin samalle kuin minullakin...Tosin Pillerit jätin pois tammikuussa 2004 ja vauvan yrityksemme aloitimme kesäkuussa 2004 , joten yritystä on takana jo reilut 1,5 vuotta...Finnejä ja näppyjä olen saanut kehooni, joita minulla ei ole ollut edes murrosiässä.Mietityttääkin joko pitäisi lähteä tutkituttaan tarkemmin. kierto säännöllinen 26vrk.

Ai jeesusmaaria että jaksaa sattua... Monennetkohan luomumenkat, ehkä neljännet. Tulee nuoruus mieleen, samaa luokkaa on kivut ja vuodot. Pitänee ruveta taas kulettamaan särkylääkettä mukana.

Niin sitähän mie aattelin oikeestaan kirjotella, että mietityttääkö teitä muita raskaus ja muu yhtään? Jos nyt ikinä saan aikaan lopullisen päätöksen vauvan yrittämisestä, niin tää ois sitten Eka Vekara, joten välillä kyllä ihan oikeesti pohdituttaa miten mahdetaan pärjätä.

Samoja ongelmia täälläkin. Pian 6 kk olen ollut pillerittä.
Finnejä on kamalasti (tai siis verrattuna siihen, että murkkuiässä ei ollut juuri mitään).
Kipu rinnoissa tosin on helpottanut. Pillereiden aikana rinnat oli ihan äly kipeet 2 viikkoa ennen kuukautisia. Vatsa ja selkäkivut ennen kuukautisia ovat pahentuneet viimeisten 2 kk aikana.
Mulla meni 4 kk siten, että kierto oli 4 viikkoa. Nyt sitten tasoittonut tuonne 35 vrk joka oli ennen pillereiden käyttöä.

Ovulaatiota olen yrittänyt metsästää tuloksetta. Liuskoihin on mennyt ihan uskomaton määrä rahaa... Voisiko olla, että ovulaatiot ei ole vieläkään alkaneet?
Tässä kierrossa tosin sain haalean vaalean viivan aikaiseksi, mutta ohjeen mukaan se ei riitä. Tumma sen olla pitää.

Pari päivää sitten huomasin jännän jutun. Nännini ovat kasvaneet tosi paljon. Pituus on varmaan kaksinkertaistunut ja leveyttä on tullut lisää.
Voisiko tämä olla jokin merkki?

Mä oon lopettannu viime joulukuussa pillerit ja ei vieläkään säännölliset. Nyt mulle tehtiin kaikenlaisia hormooni kokeita niissä ei mitään vikaa jen. Sain kolme kuuria terolutteja ja nyt eka kuuri ohi ja odottelen menkkoja.. Lääkäri sanoi viime keväänä että puol vuotta voi ihan hyvin odottaa kierron normaalisointumista ja sen jälkeen aloitetaan lääkkeillä. Tuskaista odottaa kierron alkua.. Jospa ne nyt säännöllistyis.

Nostetaanpas tätä meidän ketjua, meinaa tipahtaa jo kohta kolmannelle sivulle...

Tänne ei mitään uutta. Nyt menossa kp 14/29, elikkä ovisaika olisi käsillä, jos sellaista nyt edes tapahtuu. Olen aika skeptinen mun ovikseni suhteen. Nyt on menossa 3.terokierto.

Kävin torstaina kosmetologilla ja mieli on on ollut sen jälkeen huomattavasti parempi, ainakin tän ihon suhteen. Kosmetologin mukaan mun ihon kunto ei ole yhtään huolestuttava, suht hyvässä kunnossa kuitenkin. Iho on ollut käsittelyn jälkeen huomattavasti hehkeämpi ja jotenkin puhtaampi. Näppyjä tulee tasaisen tappavaan tahtiin edelleen, täytyy varmaan ostaa kalliita erikoistuotteita, joita kosmetologi suositteli. Tehoavat kuulemma varmasti. Jotenkin alkaa tähän näppyongelmaankin jo pikuhiljaa turtua, eikä toljota jokaista uutta paisetta. Jotain positiivista, heh.

Mitäs muille? Onko kellään jännäyspäivät lähettyvillä?

Heippa taas,

ei mitään uutta omaan ).( :n. :-) Miten voikin olla täysin oireetonta elämää noin 65 päivää pillereiden lopettamisen jalkeen... maha ei turpoa koskaan, iho huippuhyvässä kunnossa, ei kipuja missään.. näyttää vahvasti siltä, että hormonitoiminta on nollassa... tai no onneks tekee sentän mieli, :-) ja vielä hitusen enemmän kuin piltsujen aikana...

Ei käi tässä auta muu kuin varailla gyneaikaa...

Tsemppia muille!

Yhteistyössä