kesäloma ja lasten kaverit

hattivatteja4

Jäsen
29.05.2010
49
0
6
mulla alkaa kiristään pikkuhiljaa hermoa, kun en kotonakaan saa hetkenkään rauhaa. Ja omat lapset ovat ihania mutta...

Kun kello pamahtaa aamulla 8.50 niin johan alkaa ramppaus. Ensimmäinen naapurin lapsi oven takana. Menee n puol tuntia niin toisen keerran. Ja tätä oven takana ravaamistä kestää niin et viimeinen kaveri lähtee klo 8 jälkeen illalla kun meidän omilla lapsilla alkaa iltapuuhat.

Pahimmassa tapauksessa ruokin omieni 4 lapsen lisäksi jopa 3 muuta muksua. Ja yleensä nämä lapset siis ovat aamusta iltaan meillä. LÄhdin eilen omieni kanssa sit uimarannalle illasta nii eikös nämä seuranneet perässä, silloin toki olivat omien vanhempien kanssa.. Lapset ovat ulkonakin paljon, tossa meidän etupihalla, ja välilä sit ehdotan et menisivät tän kaverille leikkiin mut eivät halua.

Olenko minä nipo, vai onko se liikaa vaadittu et saisin myös kesälomalla olla välillä omien lasten kanssa ihan rauhassa, vai pitäiskö mun olla vaan äärettömän tyytyväinen kun kerta lapsilla kavereita on?

Kyllä sä saat edellyttää sitä omaa rauhaakin olematta nipo. Mä en aikoinaan hankkinut enempää kuin 2 lasta ja turhaahan se olisi ollutkin, sillä talo oli vuosia täynnä tenavia ilmankin. Nyt, kun kumpikin lapsistani on aikuisia, en kadu päivääkään, että sallin näiden lasteni kavereiden lähes asettua taloksi. Monelta huolelta olen säästynyt, kun olen tiennyt, missä ja kenen kanssa lapseni ovat olleet.

ok, no onhan tuokin näkökohta. Ja tiedänhän mäkinmissä lapseni ovat kun ovat täällä mun silmieni alla. Ihmettelen vaan esim näitä kavereiden vanhempia, kuinka he antavat lastensa viettää muualla ihan koko päivän, etteivät hae edes syömään kotiin. Minä en ainakaan edes kehtaisi omieni jatkuvasti edes syödä vierailla.

Alkuperäinen kirjoittaja hattivatteja4:
ok, no onhan tuokin näkökohta. Ja tiedänhän mäkinmissä lapseni ovat kun ovat täällä mun silmieni alla. Ihmettelen vaan esim näitä kavereiden vanhempia, kuinka he antavat lastensa viettää muualla ihan koko päivän, etteivät hae edes syömään kotiin. Minä en ainakaan edes kehtaisi omieni jatkuvasti edes syödä vierailla.
Mä aikoinaan koulussa vanhempainilloissa juttelin näiden lasten vanhempien kanssa ja jo silloin tuli esille se asia, että nämä vanhemmat olivat erittäin huojentuneita siitä, että se oma lapsi oli juuri meillä. Tiesivät suhtautumiseni alaikäisten päihteidenkäyttöön ja että mä olin 99%:sti aina kotona, kun nämä lapset meillä olivat. Varsinkin näiden lasten tullessa teini-ikään moni äiti taisi huokaista helpotuksesta tietäessään, että se oma lapsi on meillä eikä jossain ostarilla. Onhan tää toki välillä hermoja koitellut, kun olisi halunnut olla vaan itsekseen kaikessa hiljaisuudessa, mutta näin jälkikäteen ajatellen en kadu sitä, että lasteni kaverit saivat olla juuri meillä ja meidän kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä aikoinaan koulussa vanhempainilloissa juttelin näiden lasten vanhempien kanssa ja jo silloin tuli esille se asia, että nämä vanhemmat olivat erittäin huojentuneita siitä, että se oma lapsi oli juuri meillä. Tiesivät suhtautumiseni alaikäisten päihteidenkäyttöön ja että mä olin 99%:sti aina kotona, kun nämä lapset meillä olivat. Varsinkin näiden lasten tullessa teini-ikään moni äiti taisi huokaista helpotuksesta tietäessään, että se oma lapsi on meillä eikä jossain ostarilla. Onhan tää toki välillä hermoja koitellut, kun olisi halunnut olla vaan itsekseen kaikessa hiljaisuudessa, mutta näin jälkikäteen ajatellen en kadu sitä, että lasteni kaverit saivat olla juuri meillä ja meidän kanssa.

juu ei saa ymärtää väärin, minäkin olen niin tyytyväinen et nämä lapset kuitenkin meillä ovat eivätkä tekemässä pahojaan. Olisin vaan tyytyväinen jos edes muutaman kerran viikossa saisin pienten päiväuniaikaan esim siivota rauhassa yms... Murrosiästä ei ole vielä tietoa kun vanhin täytti vasta 7..

juu ei saa ymärtää väärin, minäkin olen niin tyytyväinen et nämä lapset kuitenkin meillä ovat eivätkä tekemässä pahojaan. Olisin vaan tyytyväinen jos edes muutaman kerran viikossa saisin pienten päiväuniaikaan esim siivota rauhassa yms... Murrosiästä ei ole vielä tietoa kun vanhin täytti vasta 7..
Mä kyllä ymmärrän sua ihan hyvin enkä tarkoituksella koita ymmärtää väärin. Mulla kun nyt vaan on ollut vähän sama tilanne aikoinaan eli sitä pikkuväkeä on vilissyt täällä omienikin lisäksi kuin Vilkkilässä kissoja, niin nyt lasteni ollessa jo aikuisia katson asiaa taaksepäin ja voin arvioida, teinkö aikoinaan oikeita ratkaisuja vai en. Eli halusin vain antaa sulle näkökulmaa siihen, miten ehkä ajattelet asiaa 15- 20 vuoden päästä :)

tunnetko näiden kavereiden vanhempia? meillä oli ainakin sovittuna aikoinaan et esim ennen 10 ei mennä kavereille, kotona käydään tietyin väliajoin, tai et lapset oli vuoropäivinä kavereiden kotona syömässä..

Mulla lapsi on vielä pieni, mutta tärkein kasvatusvinkki, jota äitini mulle teroittaa on: "Pidä lapsen ystäville ovet aina auki". Tämä siis kun keskustelimme, miten joskus tulevaisuudessa murrosiästä selvitään...aion siitä neuvosta pitää kiinni, vaikka se tarkoittaisikin piirua isompaa pottukattilaa joskus tulevaisuudessa. Ihan liian pian ne siitä nurkista lähtee kuitenkin maailman turuille. On sitten edes paaaaaaaljon muistoja lämmittämässä :).

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
tunnetko näiden kavereiden vanhempia? meillä oli ainakin sovittuna aikoinaan et esim ennen 10 ei mennä kavereille, kotona käydään tietyin väliajoin, tai et lapset oli vuoropäivinä kavereiden kotona syömässä..

minä olen kovasti tätä yrittänyt. Mä vähä luulen et nämä vanhemmat ovat niin kovasti tyytyväisiä kun oma on muualla, tämän yhden lapsen äiti ollut niin väsynyt kun arki tämän 1 lapsen kanssa on niin rankkaa. (lapsi 7 vuotta). Kun ei saa mitään tehtyä. No mulla on 4, et vois kuitenkin vähän miettiä Meillä on vaan sellainen erotus et mä nautin lasten hoitamisesta ja heidän kanssaa olemisesta ja touhuamisesta...

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Talviomena:
Mulla lapsi on vielä pieni, mutta tärkein kasvatusvinkki, jota äitini mulle teroittaa on: "Pidä lapsen ystäville ovet aina auki". Tämä siis kun keskustelimme, miten joskus tulevaisuudessa murrosiästä selvitään...aion siitä neuvosta pitää kiinni, vaikka se tarkoittaisikin piirua isompaa pottukattilaa joskus tulevaisuudessa. Ihan liian pian ne siitä nurkista lähtee kuitenkin maailman turuille. On sitten edes paaaaaaaljon muistoja lämmittämässä :).

minä pidänkin ovet auki, ihan kirjaimellisesti koska muuten en sais päivän aikana tehdä mitään ku ravata ovella.

Yhteistyössä