**Kesämassut 2009 Helmikuussa**

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja umayya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
täällä vaivaa taas ummetus. olen niin valmis synnyttää kun tuntuu että olen jo sitä tehny puol vuotta. :kieh: ihan kauheeta. juon tarpeeks juu ja syön kuituja...mun maha vaan on semmonen. tai en ehkä sitten juokaan niin paljon kuin luulen..jossain kyllä luin että nestettä tarvis enemmän kuin koskaan näillä viikoilla ja eteenpäin. taidan marssia huomenna apteekkiin hakee helpotusta. :whistle: :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
täällä vaivaa taas ummetus. olen niin valmis synnyttää kun tuntuu että olen jo sitä tehny puol vuotta. :kieh: ihan kauheeta. juon tarpeeks juu ja syön kuituja...mun maha vaan on semmonen. tai en ehkä sitten juokaan niin paljon kuin luulen..jossain kyllä luin että nestettä tarvis enemmän kuin koskaan näillä viikoilla ja eteenpäin. taidan marssia huomenna apteekkiin hakee helpotusta. :whistle: :kieh:

Heipparallaa ja huomenta! Syöks kukaan niitä raskausajan multitabs monivitskuja? Näin niitä eilen ystävällä hyllyssä, mutta hän ei ole muistanut vielä aloittaa ;)
Ajattelin, pitäiskö itsellekin ostaa. Entäpä joutuuko kukaan syömään rauta tabletteja?

Heidi & Ylläri muru 21+3 :heart:

magnesium; syön jotain vitamiini/ym.sekotusta raskaana oleville missä pitäis olla kaikki mitä tarvii. pitäiskö sen lisäksi vielä popsia magnesiumia?

täällä ollaan nyt tytön (kolmosen) kaa kahestaan. ukko lähti tallinnaan kavereiden kanssa (shoppailureissu) ja me lähetään kohta kans kaupunkiin. muistaisinko viedä laput kelaan samalla?? *laittaa post-it lappu otsaan* :D

ihanaa viikonloppua kaikille! tuun myöhemmin.. :wave:
HS ja typy rv 25+1 sekä isosisko 2v8kk.

Heipsan hei...

Nyt on mun vaunukaupat Ruotsissa siinä mallissa et me lähdetään viikon päästä ruotsiin...ja tuodaan samalla KOLMET kärryt. Yhdet meille, yhdet pikkusiskolle ja yhdet pikkusiskon kaverille...kaikki on mallia Emmaljunga city jet :laugh: ja onneksi kaikki kärryt on Tukholman alueella. Me otetaan auto mukaan ja sovittiin siskon ja sen kaverin kans et jaetaan auton laivakulut kolmeen osaan eli 30e per nassu.

Mutta tällaista...nyt ei taas päässä liiku mitään.

Mites HelloShitty sun vaunu-asiat etenee ?

Jeps1

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Mites HelloShitty sun vaunu-asiat etenee ?

miehen kaveri perheineen asuu ruotsissa. niiltä saadaan ( :heart: ) citycrossit ja ostetaan se city koppa täältä. en tiiä vielä ostetaanko käytettynä vai uutena. riippuu siitä tuleeko mieluisa väri vastaan. :D en osaa päättää!!!! |O beige kuulostaa tällä hetkellä parhaalta vaihtoehdolta vaikka se pinkkikin houkuttelee. :p

Alkuperäinen kirjoittaja Mammanpojat:
Heipparallaa ja huomenta! Syöks kukaan niitä raskausajan multitabs monivitskuja? Näin niitä eilen ystävällä hyllyssä, mutta hän ei ole muistanut vielä aloittaa ;)
Ajattelin, pitäiskö itsellekin ostaa. Entäpä joutuuko kukaan syömään rauta tabletteja?

Heidi & Ylläri muru 21+3 :heart:

jep! just niitä syön. 2 tabuu päivässä. :D
rautaa en oo vielä *koputtaa puuta* tavinu popsia.

Vitamiineista: Minäkin syön multitabsin raskauslisää. Ja sen lisäksi CardiOmega-omegahappoja. Tuossa CardiOmegassa on d-vitamiinia lisättynä, joten syön Multitabsia vain yhden (kun niitähän voi ottaa kaksikin), jottei d-vitskun päiväannos ylity. Toisaalta Suomessa on aika alhaiset maksimipitoisuudet määritetty monille vitamiineille verrattuna vaikkapa USA:n tai Kanadan, tai monen eurooppalaisenkin maan suosituksiin, enpä tiedä sitten siis.
edit: Tuossa Cardi-Omegassa ei ole vältettävää A-vitamiinia, kuten joissain kalanmaksaöljyissä.

Magnesiumia
voi ilmeisesti vetää enemmän kuin monivitamiinista saa - Hivenaineterapeutit sanovat että oikea annostus löytyy vatsan toimintaa tarkkailemalla: Kun maha vetää löysäksi, magnesiumia on saatu päivän aikana liikaa, jos kovaksi, liian vähän, ja kun maha-asiat normaaleja, on annostuskin kohdallaan! Annostus voi myös alkuun olla kovinkin suuri, ja tarve siitä sitten pienenee hiljalleen kun "varastot on saatu täyteen". Neuvoloiden ohjeistus voi olla toki erilainen, jokainen sitten miettiköön kohdallaan mitä "tottelee". :saint: Joka tapauksessa ummetukseen saa apteekista myös magneamaitoa (nimi ainakin sinne suuntaan!)(kyseessä siis magnesiumpitoinen juoma) jota ainakin minä sain viime synnytyksen jälkeen sairaalassa juurikin tuohon ongelmaan. Ja ohjeistivat ostamaan sitä kotiinkin! Muuten, magnesiumillahan saa myös ikävät suonenvedot ja muut lihaskrampit kuriin!

Vaunuja
en ole vielä edes ajatellut --- tai sen verran olen, että esikolla oli Teutonian Timmyt ja niistä pidin, koska niihin mahtuu vielä 3-vuotiaskin päiväunille tai sitten lapsonen eteen istumaan ja ostoskassi selän taakse. Ja niihin saa siis lisätarvikkeena vauvakopan. Hintakin on todella kohdallaan ja olivat Erittäin Hyvät! Mutta niissä ei ole vaihdettavaa työntösuuntaa, joten luulen että otan pikkuiselle kuitenkin ainakin alkuun jotkut muut... Mutta mitkä, voi, ei aavistustakaan! Aikaa onneksi on vielä!!

Jee, viikonloppu alkaa ihan juuri!!!!!

Möhis ja pikkuinen 21+5

Alkuperäinen kirjoittaja Mammanpojat:
Ostatteko uutena vai käytettynä muuten tavarat vauvalle nyt? ;)

Heidi & Yllärimuru 21+3 :heart:

Vaatteita tulee ostettua uutena ja käytettynä,oikeastaan kaikki muu meillä on jo,hoitopöytä,vaunut,sänky jne
Sitteri tosin pitäisi vielä etsiä =)

Mä ajattelin vaunut ostaa uutena, kaukalon ystävältä käytettynä, sitteri ja pinnis käytettynä, vaatteita uutena ja käytettynä. hoitopöytä käytettynä. Kauheasti ostettavaa kun aikoinaan myynyt, antanut, lainannut poikien tavarat ja vaatteet :whistle:

Heidi & Yllärimuru 21+3

:wave: Mooii!!
JEEEE!!! Mies kertoi eilen ylläriuutisen! Oli sopinu esimiehensä kans, että sitten heti kun vauva syntyy, niin mies jää 3 (!! ) viikoksi isyyslomalle (pekkasvapaille ) ja sitten heinä-elokuussa pitää vielä 4 viikkoa kesälomaa!! :heart: Tätä mä nimittäin pelkäsin, että saakohan mies isyysvapaan pitää pekkasina, kun niillä on töissä vähän ollu kielto, ettei kesäaikana pidetä pekkasvapaita, mutta jos jää isyyslomalle ja kelanrahalle, niin pärjää paljon huonommin taloudellisesti. Mutta että asia on järjestyksessä :heart:

Raffel :laugh: Voihan se olla, että jos kävelet mua vastaan kaupassa, niin en voi olla kyykistymättä sun massua silittämään :xmas:

Ryhis, mä olen alun perin Kajaanista, ja nyt asutaan pienellä paikkakunnalla läntisessä kainuussa, sattumalta tänne eksyttiin :xmas: Ei kun miehen työ perässä reilu 5v sitten jouduttiin muuttamaan tänne, ja ollaankin viihdytty yllättävän hyvin :heart: Ei meitä taida saada täältä pois kulumallakaan.

Vitamiineista, mulla on ne minisun jotkut tabut, kamalan kokosia ja makusia möllyköitä 2 per päivä. Kun vaan muistais ottaa ne aina päivittäin... :whistle:

( . ) Ja taas näin vauvasta unta... :heart: Tällä kertaa imetyksestä... Maitoa tuli muka niin paljon, että se oli paakkuuntunu jogurtiksi. Neuvolasta vaan sanottiin, että joo joo, anna mennä vaan, kyllä se vauva sen pystyy syömään :laugh: Lusikalla siis lapettiin vauvalle sitä mössöä suuhun, kun ei se muuten jaksanu imeä... Hohhoijaa :whistle:
Onkos kenelläkään aikaisemmasta raskaudesta kokemusta siitä maksa-häiriöstä, hepatoosiko se oli nimeltään? Siis se, mikä ilmenee ihon kutiamisella :ashamed: Miksen mä muista, mikä sen nimi on?? No kuitenkin, jos joku tietäis, mitä tarkoitan. Niin minkälaista se kutiaminen on, aj missä kohtaa kroppaa se tuntuu? Vai joka puolella? Mulla on nimittäin enenevissä määrin alkanu kutittaa molempia kämmeniä... Tiistaina on kyllä neuvola, mutta ajattelin, et onkohan pinossa joku joka tietäis asiasta...
Juu, tässä kai nyt tärkeimpiä.
Sisu ja Minni 25+1 :heart:

Kylläpäs tätä tekstiä tänne syntyy.. Voisin vaikka omankin esittelyn vielä tänne uusiksi kirjoitella. :wave: Elikkäs, olen itse 29v. ja mies vuoden vanhempi. Perheeseemme kuuluu myös kaksi pikkuballerinaa: eskarimme täyttää juuri ennen vauvan syntymää seuitsemän vuotta ja nuorempi on neljä vuotta. Keski-suomeen ollaan luultavasti juurruttu jo niin syvälle, ettei täältä pois hevillä lähdetä. =)

Ammatiltani olen lastentarhanopettaja, mutta tällä hetkellä olen ollut jo kuukauden saikulla (toivottavasti saan lääkäriltä lisää tänään!). Saikulla aika kuluu yllättävän nopsaan lasten kanssa touhutessa ja askarrellessa jne.. Samanlaistahan tämä "touhuaminen" aika pitkälti olisi töissäkin, paitsi kotona on paljon rauhallisempaa ja helpompaa olla. ;) Ihan tosissaan on sairasloma tehnyt hyvää, supistelee kyllä vieläkin tosi helposti, mutta saa otettua iisisti ja lapset ihanasti tulee auttamaan vaikka astianpesukoneen tyhjennyksessä ja muussa pakollisessa touhussa mikä aiheuttaa supisteluja.. :heart:

Vitamiineista kun oli puhetta niin olen syönyt näitä multitabsin raskaus-tabletteja alusta saakka. Viime viikolla lisäsin annostusta kahteen pilleriin kun väsyttää jo kummasti. Rautavalmisteita en aikaisemmissa raskauksissa ole saanut menemään ja siksi hiukan ennakoin tulevaa. Näissä vitamiineissahan on hiukan myös rautaa..

Laitoinpa muuten minäkin tällä viikolla äitiyspakkauspaperit kelalle, ainakin aikaisemmin päätökset ovat tulleet muutamassa viikossa. Saas nähdä miten nyt käy.. Kiva olisi päästä jo laittamaan nämäkin vaatteet vauvalle valmiiksi.. Sänkyä en taida maltaa kasata vielä pitkään aikaan, sillä joudun "luopumaan" omasta askartelupöydästäni/-nurkkauksestani siinä vaiheessa. Tällä kertaa ajattelin laittaa vauvalle nukkumapaikaksi myös tuon pakkauksen laatikon. Teen siihen jotkut ihanat reunukset ja muutaman pehmon itse... :heart:

-maranooka & pikkuinen 22+2-

Heissan.

Täällä rupee elämä voittaa, pojalla ei enää eilisen illan jälkeen edes lämpöä. Yllättävän hyvin kipeenäkin jaksanut kipitellä potalle, täällä siis opetellaan kuivaksi pojan omaa tahtia. Poika siis nyt reilu 2,5v. Nyt enää yöllä ja päiväunilla vaippa käytössä ja kovaa tahtia niistäkin haluaa itse eroon. Tyttö oli alta 1,5 vuotias kun ei suostunut enää vaippaa laittamaan vaan siltä seisomalta oppi käymään potalla. Joskin tuo vaati ei niin ihanan sairaalareissun jonka olisimme kyllä voineet jättää väliin ja käyttää vaippoja vaikka 3v asti :(

Olisko meillä kesällä enää yks vaippojen käyttäjä :whistle:

Vauvan hankinnoista oli puhetta:

- Vaatteita olen ostanut sekä uutena että käytettynä
- Vaunut ja pinnis ostettii käytettynä
- Sitteri (tärinä&musa) meillä on vielä tallessa.
- Kaukalo jalustalla on vielä hommaamatta, senkin periaatteessa voisin ostaa käytettynä jos hyväkuntoinen tulee vastaan.
- Vauvalle on oma amme jo hommattuna tai saa sisarusten vanhan VAUVAN ammeen joka on muotoiltu juuri pienille vauvoille. Onneksi säästin sen noiden kahden vauva-aikojen jälkeen.

Hoitopöytää en meinaa nytkään hommata, esikoisella käytin sitä varmaan kuukauden verran ja annoin sen eteenpäin. Nyt vaipanvaihto yms. sujuu nopeasti sylissä taikka ihan missä tilanne sitä vaatii.

Kiikkustuolin saan huomenna äidiltä takaisin. Rakastin keinua siinä yöllä kun vauva heräili syömään. En ole koskaan tykännyt imettää makuuasennossa joten tuossa oli ihanaa hempeässä valossa istuskella/keinua vauvan ruokaillessa sylissä.

Mutta jätänpä muillekin palstatilaa :D Vauhtis rv 25+2

Moikkelis.

Vitamiineja/rautaa en ole syönyt koko raskausaikana, ei ole ollut tarvetta..

Vauvan tavarat on kaikki tähän mennessä tullut käytettynä.. Joitain vaatteita olen ostanut uutena.. Pinnis ja hoitopöytä olikin tolta esikolta niin ei tarvinnut hommata, sitteri puuttus vielä..

Ihana keli =)

MiNiMaM ja tyllerö 24+6

Pitää munkin nyt sit listata hankintoja, kun kaikki muutkin niin tekee! :saint:

- Vaatteita ostan ehkä jokusen vielä, mutta suurinosa on siis käytettyinä jo odottamassa + sitten se pakkaus, mikä tuli viikolla
- Vaunut ja matkarattaat on
- Sitteri on, uusi
- Kaukalo on, käytettynä ostettu
- Amme on
- Hoitopöytä pitää miehen tehdä
- Huoneissa pitää vaihtaa järjestystä + joidenkin kalusteiden paikkoja miettiä vielä, että minne mikäkin laitetaan, mutta suunnilleen on paikat jo tiedossa
- Pieniö hankintoja tietysti on vielä, hepe-unisuoja, tutit pulloihin (tallessa esikoiselta ) ja tutit ym pientä sälää.

Voihan paskaläjä sentään. Meillä siis on ollu kovassa mietinnässä tuo auto-asia, ja päädyttiin siis jo siihen, että ostetaan se suksiboxi tuon nykyisen auton (volvo V40 ) katolle, ja saadaan näin lisätilaa sisälle (siis tuo käy ahtaaksi koirien, ja lasten kans muuten ). Mutta nyt olis Kajaanissa yksi V 70 myynnissä, mikä olis meille aika passeli. Vanhalla korimallilla, mikä miellyttää silmää enemmän, kun uudempi malli. Niin mies menee huomenna katsoo sitä. Minä en tiedä ollenkaan, mitä pitäis ajatella asiasta :ashamed: Ja mä en pääse mukaan edes kattoo sitä |O Siispä yllätykseksi jää, että tuleeko mies huomenna takasin vihreällä V 40:sellä vai punaisella V 70:sellä... :xmas:

voi apua...Lindex on vaarallinen paikka. tulipa sitten ostettua bodeja 35:lla ?:lla. oli niitä ihania retrohenkisiä bodeja hintaan 4.95?/kpl. :p samalla ostin kolmoselle muutama paita/tunika. se on muuten kiva olla shoppailemassa ton 2v8kk ikäsen kaa. se haluu KAIKEN!!!! :o :D paljon turhaa jouduin ostaa vaan siks että pääsis sieltä pois. eli nyt tytöllä on sitten helvetin kallis kissa avaimenperä sekä oma meikkilaukku tarvikkeineen. :laugh: :headwall:

nyt on tekemistä loppupäiväks. hiplaan noita pikkubodeja ja potkareita yöhön asti. :heart: ostin yhen bodyn kokoa 50cm kotiintulobodyksi ja jumankeikka se oli pieni!!!!!! :o

sai muuten liikuntaakin kun käveltiin kaupunkiin ja siellä kaupoissa. laiskana ja väsyneenä otin bussin takas. keskustasta kotiin n. 2-3km. :whistle: lähiömamma siis täällä! :wave:

kalakeiton kimppuun. ukko vetää sisäfilettä tallinnassa prkl! :kieh:
luen teiän juttuja myöhemmin. :saint:

HS ja typy rv 25+1

sisulle jännitystöä autokaupoista. me vaihdettiin viikko sitten toi mazda 6:nen pois ja nyt pitäis tarkemmin ruveta pohtimaan turvakaukalo asiaa... meillä oli hetken v40:nen farmari volvo ja hassuinta oli että sen takaluukkuun ei meinannu meitin teutonian yhistelmät mahtua. ne takarankaan metallihäskät siellä takaluukussa otti kiinni.

tuntuu että olen viikon sisällä turvonnu kuin pulla taikina. ja maha pömpöttää sikana kun lihakset väsyy jännittämiseen. mieskin totesi jo että et o kummastakaan aijemmin ollu noin suuri :snotty: :snotty: ja painoo sii tullu se 3kg... nyt alkaa näyttää uhkaavalta mysö se että koen miltä tuntuu menettää napa... eli molemmista aijemmista on napa pysynyt napana. :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

lastentarvikkeista on ollu kyse. minä elän kirppiksillä eli se on mun harrastus ja mies on sen hyväkynyt. kertaakaan ei o rutkunnu siitä kuinka paljon kotiini tavaraa sieltä kannan. eli suurin osa vaatteista ostettu kirpputorilta. nyt olen uutena ostanut yhen uusretro lindex setin alesta ja sitten yhen vapiksen poistorekistä... uutena meille hankinnat vähäisempiä... katotaan nyt. haluisin ruskeet douple swingit mutta eipä juuri käytettynä näy tai sitte herqulekset jos saan tuon rahapolitiikan onnistumaan.
pinnis ostettu kakkoselle käytettynä ja just joulun jälkeen kasasin odottamaan ryyniä. hoitopöytä on ikean halpis mallia ja saatu käytettynä/käyttämättömänä. siis oli ostettu ja koottu mutta ei käytetty.

turvakaukaloa olen koittanut bongailla ja muutama alustallinen on nyt kiikarissa katotaan kuinka käy. huutiksesta siis.

tinni ja ryyni 24+2

Yhteistyössä