Keskenmeno ja töissä poissaolon selittely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minerva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minerva

Vieras
Lauantaina alkoi tuhruvuoto, eilen kävin päivystyksessä ja tänään polilla todettiin, että elämää ei enää ole. Lääkkeet aloitan torstaina ja tarkastus on sitten kuukauden päästä.

Ilmoitin töihin, että olen loppuviikon sairauslomalla. Mutta mitä ihmettä vastaan lähimmille työkavereille, jotka kyselevät vointia ja "eihän se ole mitään vakavaa?" -tyylisiä kysymyksiä?! En ole kertonut raskaudesta, enkä haluaisi kertoa tästäkään tilanteesta, koska siitä alkaa sitten varmasti uuden raskauden seuranta ja kaikenlainen muu spekulaatio - tunnen työpaikkani..!

Itse sanoin töissä, että mulla oli kuumetta ja heikko olo. Ei ollut kauhean kaukana totuudesta, koska jouduin ottamaan keskeytyslääkkeen, kun sikiö ei tullut itsestään ulos. Ja mulla tosiaan nousi kuume yli 38:iin.. Mutta sanot vaan, että oli kuumetta ja kipee olo. Ei sitä kukaan varmaan ala tenttaamaan tarkemmin.

Pahoittelut keskenemenosi johdosta. Tule tonne kermit-ketjuun juttelemaan.. Sieltä ainakin itse olen saanut tosi paljon vertaistukea..

Minulla keskeytettiin tuulimunaraskaus muutama viikko sitten. Töissä sanoin vain että joudun pieneen toimenpiteeseen ja olen pari päivää sairaslomalla. Olin keskeytyksessä torstaina ja sairaslomalla vielä perjantain. Maanantaina menin normaalisti töihin enkä sanonut oma-aloitteisesti mitään sairaslomastani. Kukaan ei kai oikein kehdannut kyselläkään, kun olin vain kuin mitään ei olisi ikinä ollutkaan. Tosin tilannettani saattoi helpottaa se, että muutama vuosi sitten olin samaisesta työpaikasta sairaslomalla melanoomaleikkauksen takia ja sen jälkeen jouduin käymään kaikenlaisissa jälkitarkastuksissa ja kontrolleissa aika usein. Ehkäpä olettavat näidenkin vielä liittyvään samaan asiaan eivätkä kehtaa kysyä. Sillä selitin tai paremminkin jätin selittämättä neuvola yms. käynnit ennen tuulimunan toteamistanikin.

"Olin kipee" on aika hyvä vastaus. Sitä minäkin käytin. Jos tulee jatkokysymyksiä, niin sitten niihin jotakin ympäripyöreetä vastausta. Yllättävän vähän ihmiset lopulta kyselevät.. Yhdelle tosin sanoin, ettei ole ollut mitenkään mukavia pari päivää ja hän totesi, että jotakin ikävää, enpä kysele enempää.. Mutta voihan se jotakin ikävää olla mitä vaan..

Yhteistyössä