~ Keskenmenon jälkeen plussanneet ~ *talvella 2012-2013*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kwaidan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jännä tuo massusi, olisko se hiukan suurentunut sivuille päin sitten. :)

No itseasiassa ei ole.... on vaan hävinny :D :D Mut mulla tosiaan runkoa 182cm verran joten tilaahan siellä on piiloutua vaikka minne:D

Mulla on tosiaan taustalla yksi kärähdys np-seuloista v.2008 (osoittautui vielä aiheelliseksi kärähdykseksi ja tehtiin keskeytys rv 19 kun mitään toivoa ei annettu)joten toisaalta oisin ehdottomasti halunnut, nyt siis katsottiin vain silmämääräisesti niskat eikä päällisin puolin mitään näkynyt siis, normaalista poikkeavaa. tietysti käytiin myös se eettisyys keskustelu, että entä jos toisella olisi jokin vakava vamma ja toisella ei.. mitä sitten...

iitu sisälukutaito ois kova sana :) Mitään syytä ei oo todettu eikä mitään testejä meillä tehty. Epäilyt on ainoastaan siitä, kun mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta diagnosoitu kesällä 2008 ja sen jälkeen on lääkitys ollu tasapainossa vain hetkittäin.

omenankukka sinäkö täällä noista kilppariasioista kyselit? Mulle ohjeistettiin ekan km:n jälkeen nostamaan päiväannosta suoraan 25 mikrog plussan jälkeen ja nyt taas viime viikolla se kontrolloitiin ja eilen sain tulokset. TSH 2,7 ja T4V 14,7, joten annosta nostettiin taas. Mulla menee niin, että neljänä päivänä viikossa 0,15 mg ja kolmena 0,125. Seuraava kontrolli jo neljän viikon päähän (ilman raskautta se minimiväli on muistaakseni 6 viikkoa, lääkityksen muutokset näkyy aika hitaasti arvoissa). Tk-lääkäri mulla tuota seuraa ja meinas, että jos ei arvot ala pysyä kunnossa, niin äippäpolille sitten seurantaan.

(.) mun vauva on huijari ;-) viime yönä heräsin menkkajomotuksiin klo 2, sitten alkoi supistukset jotka olivat suht kipaloita. Olin jo ihan innoissani ja hyvä etten meikkejä ym pakkaillut mut laantuivat perhana. Klo 5 heräsin sohvalta koira kainalossa ilman mitään tuntemuksia. Tytöistä ei ollut mitään tälläisiä huijaus-supistuksia :-(

omenankukka thanks! Miten ihmeessä joka kerta raskaudessa olen näin kärsimätön?! Kyllähän sitä tietää kauan raskaus kestää, joten miten tämä loppu on näin vaikeaa. Nyt ehkä vielä, kun edelleen koko ajan pelkään, että jotain menee pieleen, niin sitä vaan haluaisi pienen ulos ns "turvallisempaan" paikkaan, kun mun mahaan missä voi ihan mitä vaan tapahtua: napanuora mennä solmuun, istukka irrota ym ym ihan tyhmää mitä mietin päivät pitkät.

masu tänään, toivossa on hyvä elää, että katoaa lähiaikoina:

Ihana masu malttamaton! On se niin jännä, miten erilaisia ollaan, itsellä loppuvaiheessa maha levisi kaikkialle ja roikkui nilkoissa, tuo sinun on pikemminkin ihan terävä ja pysty :heart: Nyt toivotaan, että vauva lopettaa huijaamisen ja päästä äidin pian tositoimiin. Viimeisillä viikoilla raskaudessa ikään kuin ympyrä sulkeutuu ja aika tuntuu kulkevan yhtä hitaasti, kuin alussa panikoidessa. Itsellänihän esikoinen meni vielä sen kaksi viikkoa yli lasketusta ja piti lopulta käynnistää, eli kokemusta tuosta pinnan venyttämisestä on ;)

Neidin maha ja asukit taitavat myöskin olla melkoisia huijareita, kun tuolla lailla kokoa kasvattavat ja sitten supistavat :laugh: Hyvä, että flunssa alkaa pian helpottaa.

Noista kilppareista mulla ei ole mitään kokemusta, mutta onpa ollut jännä huomata, miten paljon juuri tässä pinossa olevilla tuntuu niiden kanssa olevan enemmän tai vähemmän häikkää. Ja ehkä se onkin ollut syy joutua tähän pinoon :confused: Onko teiltä otettu noita arvoja rutiinisti km:n yhteydessä vai onko pitänyt itse vaatia? Toivotaan, että lääkityksellä arvot pysyvät hyvinä *Omenankukalla* ja muilla.

Tervetuloa kodehu ja JeNski91! Ja onnea odotukseenne :flower: Ja nyt en muista, toivotinko jo Tanitankin tervetulleeksi? Mutta samat sanat sinnekin vaan ja onnea tuplauutisista!

(.) Olo hyvä ja vielä parempi, kun itsenäisyyspäivän takia työviikko jää lyhyeksi! Jee.

kwaidan 25+6

Taas on tovi vierähtänyt, etten ole lainkaan ehtinyt palstailemaan, työt haittaavat kunnolla ylimääräistä nettisurffailua :) Enää 11 päivää töitä ja sitten mammalomaileen, mihin tää aika on mennyt.. en tosin valita, ihana rauhoittua hetkeksi ja alkaa valmistautumaan vauvan tuloon. Toivotaan vain, että pikkuinen viihtyy vielä mahassa parisen kuukautta.

MiNalo lämmin :hug:ja tulethan pian takaisin tälle puolelle, jäämme odottamaan.

Uusille plussaajille tervetuloa ja onnea! Samoin onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ja ihania masukuvia olette laittaneet. Malttamaton, sulla on kyllä niiiiin poikamasu kuin vaan voi olla ;) Mulla on kyllä aivan eri mallinen vatsa tässä poikaodotuksessa kuin tyttöä odottaessa. Nyt kanssa kasvanut vaan suoraan eteenpäin, kun tytöstä leveyttä oli ihan hirveesti. 9.12. olisi muuten hyvä päivä syntyä, on myös mun nimipäivä ;)

En muista kuka ihmetteli kahvin maistumista edelleen ja mietti onko kaikki kunnossa, kun edellisessä raskaudessa ei ollut maistunut, niin minäpä lohdutan, että esikoista odottaessa pelkkä tuoksu alkoi ällöttämään heti alkuraskaudesta ja nyt joudun rajoittamaan juomista, kun maistuu normaalia paremmalta. Muutenkin nämä odotukset ovat olleet aivan erilaisia, en tiedä johtuuko sukupuolista vai mistä, mutta tuntuu, että kaikki menee nyt päinvastoin mm. mielitekojen mukaan. Mieskin tässä yksi päivä teki huomion, että sä olet muuten ollut huomattavasti tasaisempi ja rauhallisempi kuin esikoista odottaessa, etkä ole saanut selittämättömiä itkupotkuraivareita läheskään niin usein kuin viimeksi, lupasin parantaa tapani ;)

Ihanaa talvipäivän jatkoa!!

Sanniz & sälli 30+5

).( Heräsin sitten aivan järkyttävään verivuotoon. Sitä vaan tulee ja tulee. Kipuja ei ole. Tai oikeastaan kun tarkemmin ajattelen, niin eilen viilsi kohdun paikkeilla muutamia kertoja, mutta ajattelin saaneeni nyt niitä kohdunkasvukipuja, joita muillakin on ollut.

Tämä on just sellainen "kammovuoto", mitä mulla on ollut edellisissäkin. Se eka porskutti rv18 asti vuodoista huolimatta, mutta on loppuneet ennen sitä.. Onkohan tämä nyt sitä ennakoivaa vuotoa ja kun menen sairaalaan, niin todetaan kaikki hyvin... kunnes sitten todetaan se kkm.

Taidan kahdeksan aikaan soittaa synnärille, että ottaisko ne mut tänään sinne vai menenkö huomenna päivystyksenä polille...

Phuuh. Ei olis pitänyt innostua eikä kerätä näitä toiveita, kun tässä sitä taas mennään. Jos tämä neljäskin menee kesken, niin se oli sit varmaan siinä, lääketiede ei osaa meitä enempää auttaa.

:'(

-iitu (11+3?, G4P0)

Viimeksi muokattu:
iitu voi perse suoraan sanottuna! Jos kuitenkin haetaan positiivisia puolia, niin alkio on nyt jo luultavasti isompi kuin hematooma-alue mikä on aina hyvä merkki. Ja kyllähän me noi hematooma vuodot tunnetaan, lorisee ja loppuu. Tärkeintä, että loppuu ettei jää bakteereille elatusalustaksi sinne eli nyt mahdollisimman easysti. Älä pistä klexanea nyt ja soitat synnärille heti vaan, kun aukeaa. Äläkä vielä luovu toivosta, se kortisoni on sulta vielä testaamatta. Niin ne mulle vaan väittävät, että paras hoito hematoomien kanssa. Niiiiin toivon, että vuoto loppuisi tähän ja pieni jaksaisi masussa. Käypä selaamassa vanhoja odotusketjuja, sieltä löytyy hematooma-odottavien ketju ja muhun ainakin loi toivoa, että todella hurjista/toistuvista vuodoista huolimatta ihmiset sai täysiaikaisia vauvoja syliin. Tsemppiä ja lähettelen toiveita korkeammille tahoille, että saatte tämän vauvan pitää <3

sannix mä tähtään tuohon 9.12. mutta tuo deadline pitäisi saada vauvankin tietoisuuteen :-)

(.) täällä kanssa vauva vähän pelottelee, olen mennyt sata lasissa perjantaista asti kun noita kuopuksen synttärivieraita ym pikkujouluja on vaan riittänyt. Eilen sitten iltapäivästä istahdin kaverin kanssa sohvalle ja vauva aloitti melskaamisen, muutaman tunnin päästä tajusin ettei vauva ollut sen jälkeen liikkunut. Join tyttöjen sokerilimsaa ja makoilin, ei mitään. Söin jogurttia ja muroja, tökin masua ihan kunnolla ja pakotin miehen kuuntelee sydänääniä korvalla masun läpi. Kuuli ne mutta ei osannut sanoa olivatko nopeat vai hitaat. Muutaman muljahduksen sain tuntumaan illan mittaan, mutta supervaisuja. Yöllä tunsin vauvan liikkuvan, mutta on kyllä normaalia vaisumpi tänään. Yritän kanssa soitella synnärille, jos pääsisi näytille tänään ihan vaan varmuuden vuoksi, siis jos hän ei piristy normaaliksi tässä aamupäivän mittaan. No nyt kyllä möngertää tosissaan :-)

).( Se hirmuvuoto loppui aika nopeasti (niinkuin aina). Nyt täytyy vaan toivoa, että ne tulis pois sieltä. Klexanen pistän kuulemma ihan normaalisti. Ja jos alkaa pahasti vuotamaan niin sitten menen synnärille. Klexanehan voi tehdä sen, että pikkuvuoto ei olekaan pikkuvuoto vaan hurja (niinkuin nyt, tästä ne varoitti jo kun aloin pistämään).
Huomenna meen sitten ultraan, kun se sujuu hoitajan mielestä niin kaikista helpoiten. Olen itse samaa mieltä. En kyllä aivan väkisin ole menemässä sinne synnärille, jos muitakin vaihtoehtoja on. Hoitaja oli kyllä puhelimessa aivan supermukava ja yritti lohduttaa että sikiö on nyt jo suurempi, eikä vuodot sitä niin nyt enää haittaa. Ja ehdottomasti huomenna ultraan, ihan jo oman päänupin takia.

Tosi kiva, että ne nyt jo ymmärtää mun päänuppianikin. Vaikka se ekahan se pahin oli, silloin hoettiin vaan että normaalianormaalia, eikä mihkään tarkastuksiin päässyt. Nyt mä jo tiiän että siellä voidaan olla hengissä tai sitten ei. Ja jos tänään ollaan hengissä, niin ei se huomista takaa.

Malttamaton, kiitos vinkistä, täytyy kaivella vanhat ketjut esiin!
Toivottaan että mahassa aletaan möngertää oikein lujaa! Pääsitkö sä synnärille näyttäytymään?

Voi iitu85, miten ihnottavaa! Onneksi vuoto loppui nopeaan ja toivotaan, että pysyykin poissa. Tulehan huomenna kertomaan, mitä ultrassa näkyi. Olet ajatuksissa :heart: Kyllä sinua nyt koetellaan oikean olan takaa, ymmärrän erittäin hyvin, että pääkoppa on tässä todella kovilla. Hieno kuulla, että tämän ovat ymmärtäneet siellä synnärilläkin ja osaavat ottaa huolesi tosissaan.

kwaidan 26+1

iitu hyvä, että rauhoittui ja ihanaa, että ottavat sut huomenna ultraan! Tuon kirjoituksen jälkeen möngerrys masussa on ollut jälleen jatkuvaa eli normaalia meidän vauvoille. Huh huh, onneksi, vaikka liikkeet alkaa olemaan aika kipeitä, kun murjoo tuonne alas peräsuoleen päin jollain osalla ja silti tuntuu että kylkiluut räjähtää. Mutta ehdottomasti parempi näin päin!

(.) tänään olisi niin hyvä päivä lähteä synnyttämään, kun on pyhä ja appivanhemmat kotona. Vink vink vauveli?!

Omenankukka Mulla oli rv8 paikkeilla pieni hematooma, joka oli sitten kadonnut kun kävin viikko sitten ultrassa. Noissa kaikissa kolmessa keskenmenneessä raskaudessa on ollut hematoomia. Ja mulla on usein vuodon jälkeen todettu alkio/sikiö olevan elossa, usein vielä ekassakin kontrollissa on ollut elossa, mutta sitten kun luulen kaiken olevan hyvin, niin onkin sykkeet ja kasvu loppunut.
Vuotoa ei tosiaan ole tullut aamun jälkeen (kopkop puuta), mutta kyllä sieltä varmaan sellaista tummaa vuotoa tulee nyt vähintään muutaman päivän. Huomiselle joudun kyllä ottamaan saikkupäivän kun menen sinne ultraan. Tunnen nyt jo omatunnontuskia asiasta. Mutta ehkä on kuitenkin pakko, kun tosiaan eilen oli töissä aivan järjetön kiire ja olin kokoajan venymässä jokasuuntaan. Silloin alkoikin masussa vähän tuntumaan, mutta ajattelin sen olevan normaalia... Ehkä se tosiaan jo eilen enteili tätä? En tiedä.
Joka tapauksessa mä teen tällä hetkellä 3päiväistä työviikkoa ja olen 2päivää lomautettuna. Työt ei kuitenkaan ole vähentyneet, joten joudun pusertamaan itsestäni kolmessa päivässä viiden päivän tehot, enkä silti ehdi tekemään kaikkea. Siitä tuo eilinen työmaalla juoksentelu sekä stressaus ja ehkä siis huilaan nyt pitkän viikonlopun ja maanantaina sitten töihin...
Yritän tässä nyt samalla perustella itselleni, että tässä tilanteessa saikkupäivä on kyllä ihan sallittu. Lepoa lepoa lepoa... Äää. Silti ahdistaa jäädä saikkupäivälle "ilman syytä".

Kiitos tsempeistä teille! Ootte te ihania kun jaksatte minustakin olla huolissaan :heart:

iitu se ketju mistä puhuin löytyy sivulta 13 ja toiseksi ylin: Kohtalotovereita? Se on "hematooma-odottajien pino". Itselle ainakin tuli lohdullinen olo nähdä, että loppuun voi päästä hematoomasta huolimatta. Sellaista raskautta ei kyllä toivoisi kenellekään!!! Nyt vaan hyvällä omallatunnolla pidät saikkupäivän, toivon niin sydämestäni että pystyt tekemään sen vauvan takia eli että mahassa olisi edelleen kaikki hyvin.

(.) täällä ollaan vaihteeksi hereillä tähän aikaan. Flunssa on onneksi poissa, mutta heräsin supistukseen. Muutama tiukka niitä on tässä valvoessa tullut, mutta taitavat taas loppua. Nämä vetävät alaselän niin kramppiin, että siellä tuntuu kestosupistus. Kai sitä täytyy nousta sängystä telkkaria katsomaan, että alkaisi väsyttämään uudestaan.

omenankukka mulla neuvolassa yrittivät kuunnella sydänääniä jo rv 8+3/4, eivät kuuluneet mutta näkyivät näytöllä vaikka etuistukka ja taaksepäin kohtu kallellaan. Seuraavana päivänä sain ne kotona kuulumaan rv 8+4/5. Mutta joltain tästä painosta ei suostuttu edes yrittää kuunnella aikaisemmin kuin rv 12.

malttamaton: Saitko lopulta unta?
Kiitos muuten tuosta ketjuvinkistä. Olin kyllä lueskellut muita aiheeseen liittyviä ketjuja, mutta tuota en ollut löytänyt. Pelottavan paljon muistuttavat minun kolmea edellistä raskauttani.. Ja näemmä tätäkin, kun tuo vuoto eilen tuli...

).( Kävipä hyvä tuuri; tänään on lapsettomuuspolipäivä ja siellä sattui olemaan vapaa aika! Olisin kyllä päässyt päivystyksenäkin, mutta kun oman kokemuksen mukaan ne lääkärit ei oikein tiedä mistään mitään... Eli nyt mulla siellä on lääkärinä satavarmasti erikoislääkäri ja siellä on vain kaksi lääkäriä, joista molemmat tuntevat tilanteeni tästä 3vkon sisältä. Pääsen siis ihan kummalle vaan, niin enköhän saa taas kunnollista hoitoa!
Vuotoa ei ole eilisen aamun jälkeen tullut (kopkop puuta), ei edes sitä tummaa vuotoa, eli vanhaa verta. Kiva kuitenkin päästä tsekkaamaan, että ollaanko siellä hengissä vai miten on ja onko hematoomaa vai ei. Täytyy myös muistaa kysyä että tarttistaskos jotakin tulehduslääkettä ehkäisemään tulehdus...
Fiilikset on ihan positiiviset, vaikka en todella tiedä ollaanko masussa hengissä vai ei. Mies eilen nauroi mua, kun aikani siinä itseni tökin ja totesin sitten, että ainakin mun tissit on vielä raskaana vaikken muuten olis... Ja on ne edelleen. Vaan ei kait ne ihan nopeasti palaudu normaalitilaan. Lugestoroni on nyt ajettu alas, joten tästä eteenpäin pitäis selvitä omalla kropalla (+klexane)..

Tuun sitten kertomaan ultrakuulumiset, ultra on siis iltapäivällä.

iitu (11+4, jos edelleen...)

iitu kävipä hyvä tuuri lääkärin suhteen. Sain unen klo 5 jälkeen, mutta heräsin uudestaan supistuksiin klo 6 eli olivat tiukkoja. Alaselkä oli ihan älyttömän kipeä, mutta lämpö laukaisi sen eli kuumavesipullo. Kyllä tämä poika haluaa kiusata äitiään, molemmista tytöistä kun supistukset ovat alkaneet, ovat alkaneet juuri tuollaisilla ja johtaneet synnytykseen. Ihmetyttää vaan kun tässä raskaudessa on kanssa tuo syöksysynnytyksen vaara, niin ei tuollaisilla kyllä syöksyä tule...

Viimeksi muokattu:
omenankukka mulla oli raskauskeijusta angel sounds-perusmalli ja aina toimi loistavasti!

iitun kuulumisia tulin katsomaan, mutta eipä näy vielä.

(.) mä olen vaihtanut taktiikkaa eli kun normaalisti touhuan 24/7, niin nyt aion vaan lökötä koko viikonlopun sohvalla ja toivon että tämä tulisi ulos rentoutumisen avulla :-)

).( Ultrassa kaikki ok! Kaveri 48mm (eli 10mm lisää viikossa), ja sydän sykki :heart:
Ei hematoomaa ja itseasiassa lääkäri ei nähnyt mitään mikä olisi edes viitannut edellispäiväiseen vuotoon. Ei verta missään. Tuli vähän sellainen olo, että *en mä oikeesti huijannut, kun mä vuosin, paljon!*. Jos lääkäri ajatteli sen niin, niin ei ainakaan sanonut mitään. Pikimminkin lääkäri sanoi, että hyvä tulla näytille jos vuotaa.

Mutta yksi asia kaihertaa, meidän kaveri ei liikkunut viikko sitten eikä liikkunut nytkään. Viikko sitten lääkäri sanoi, että ihan varmasti liikkuu jos seurataan tässä puolituntia, mutta näillä lyhyillä käynneillä ei ole aikaa odotella liikkeitä. Tänäänkään ei liikkunut, enkä asiasta kysellyt kun viimeksi sain tuon vastauksen. Voiko se näin kaksi kertaa peräkkäin lepäillä just ultra-aikaan? Noh, 1,5vkoa nt-ultraan ja eikös siellä odotella ne liikkeetkin nähtäväksi..

Ootte te kivoja, kun käytte täältä oikein katsomassa mun kuulumisia :heart:

Toivottavasti malttamaton rentoutus auttaa ;)

-iitu 11+4

iitu, jännäksi on näköjään taas mennyt mutta ONNEKSI siellä on kaikki hyvin!

omenankukka mulla oli raskauskeijusta angel sounds-perusmalli ja aina toimi loistavasti!

omenankukka, tää malttamattoman perus-angelsounds on nyt siis mulla kun ostin sen taannoin häneltä pois kuleksimasta :) Ja hyvin toimii edelleen, oon siis ihan tyytyväinen tuohon perusmalliin! En ole yhtään kaivannut mitään sykenäyttöjä tai muita hienouksia, mulle riittää että sykkeen kuulee. Ja hyvin on mullakin kuulunut sieltä jostain 9-10 -viikoilta alkaen. Eli voin kyllä myöskin suositella ihan tuota perusmallia, hinta varmaan uutena vähän päältä 30 euron kieppeillä.

ON: täällä porskutellaan suht hyvävointisena. Selkään ja alamahaan on alkanut viime päivinä ilmestyä erinäisiä pieniä kipuiluja, olisivatko sitten niitä liitoskipuja tai jotain. Maha on pyöristynyt aika tavalla ja kuvittelen tällä viikolla bonganneeni ekat hentoiset liikkeet, mutta täytyy nyt jatkaa tarkkailua, ihan varma en vielä ole tuosta havainnosta :)

Scarleth 17+0 *POKS!*

iitu ihania uutisia, onneksi olkoon!

scarleth sullahan on kohta jo puoliväli edessä, jippii!

(.) olen ottanut tosi iisisti koko illan, mutta en mä kestä tälläistä lököilyä, joten sovittiin miehen kanssa että huomenna tyttöjen joulutouhukalenterista löytyy pulkkamäki-action :-) kuitenkin se vauva sieltä kohta syntyy enkä mä pääse tytsyjen mukaan sitten ulkoilemaan, kun ei vauvan keuhkorakkulat aluksi kestä pakkasia. Josko ensi yön saisi pitkästä aikaan nukkua putkeen, please?!?

malttamaton: Etkös kaavaillut vasta huomista? :D Mukavaa pulkkamäkipäivää!

Scarleth: Liikkeitä jo, ihanaa! :) Toivottavasti vahvistuvat nyt pian, niin pääset niitä todella tunnistamaan :)

angel soundsin olin ajatellut tilata, kunhan ne "riskiviikot" on ohitse. Nyt sitten kuitenkin mietityttää... Kun mä en sitten jaksa katsella noita raskaustavaroita kaapissa, jos meneekin taas kesken. Ja kun tämä on jo neljäs raskaus, niin tuleeko sitä viidettä sitten koskaan... Noh, täytyy pohtia.

).( Tuhruaa :mad: En tykkää kyllä. Missä on se mun rento ja rauhallinen odotus?! Ei onnaa ei. Noh, jollei tämän pahemmaksi muutu, niin yritän kestää sinne nt-ultraan asti. Ja käyn vaikka paniikin sattuessa kuuntelemassa sykkeitä neuvolassa, jos ne vaikka kuuluiski jo...

-iitu 11+5

iitu ei kiva, mulle raskaudet numero 5.-7. ovat olleet näitä stressiraskauksia, ei kivoja! Siksi haluankin niin malttamattomasti tämän päättyvän. Mut vaikka mulla oli sellainen olo ollut, että syntyy huomenna, olen niiiin joustava että saa tulla jo tänäänkin jos nyt välttis haluaa ;-)

Tsemppiä iitulle ja malttamattoman pojanviikari vois jo tulla :)

Pikaisesti, viikoll nt-ultrassa turvotusta 1 mm ja riskiluvuksi tuli 1:19000. Neljää päivää pienempi neuvolan laskemaa la:ta, joten ei muuteta mihinkään. Vois tänne kuitenkin päivittää sen neuvolan la:n, joka on päivää aikasempi ku oma laskenta. Eli la 14.6.

kodehu 13+1

Yhteistyössä