Keskenmenon kokeneet, millä viikolla uskoitte seuraavassa raskaudessa, että raskaus sujuu tällä kertaa loppuun saakka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Viime syksynä eräs läheiseni koki keskenmenon ja nyt hän odottaa uutta vauvaa. Viikkoja ei vielä montaa ole ja hän onkin vielä melko skeptinen sen suhteen, että tuleeko vauva syliin saakka tälläkään kertaa, vaikka tämä raskaus on sujunut täysin vuodottomana, toisin kuin se edellinen.

Eilen juttelimme niitä-näitä tulevasta ja sanoin jotain siihen tyyliin, että "ajatella, ei mene kuin jokunen hassu viikko ja mulla on taas vauva kainalossa"...tähän kaveri vastasi "älä kuule vielä juhli, ei sitä vielä voi tietää, että saatko vauvaa vai et".

Purskahdin nauruun ja huomautin häntä hänen sangen positiivisesta ajattelumaailmastaan, sillä mulla alkaa olemaan viikkoja jo niin paljon, että jos vauva nyt syntyy, on kai todennäköisempää että hän jää henkiin, kuin että ei jäisi.

Toki mitä tahansa voi sattua ja vauva voi vaikka menehtyä kohtuun, mutta en oikein osaa semmoista vaihtoehtoa kovinkaan todennäköisenä pitää. On se tosiaan mahdollista, muttei todennäköistä, joten mitä sitä sitten päivästä toiseen pelkäämään?

Kaverikin kyllä nauraa-räkätti, kun tajusi oman lotkautuksensa ja sen, että mulla alkaa kuitenkin niitä viikkoja jo aika monta takana olemaan...mutta jäin tuosta nyt kuitenkin sitä pohtimaan, että mahtaakohan hän oman raskautensa kohdalla miettiä ihan sinne hamaan loppuun saakka sitä vaihtoehtoa (ja pitämään sitä siis ihan varteenotettavana vaihtoehtona), ettei hän saa lasta syliin saakka?

En ole itse keskenmenoja kokenut, joten asia on mulle aivan tuiki tuntematon. Siksi kyselen teidän muiden, keskenmenon kokeneiden ajatuksia seuraavan raskauden kohdalla.

Mulla tuli km aikoinaan 9+4. Nämä kaksi seuraavaa onnistunutta raskautta vaativat kyllä ultran (n. H12) ja sitten liikkeet, että uskoin kenenkään olevan hengissä. Eka raskaus km jälkeen oli ihan hirveä, kun pelkäsin loppuun saakka jotain kauheaa tapahtuvaksi, nyt vähän helpompaa ollut.

Aika monta alkuvaiheen km, yhdessä jo 10+viikolla hyvinvoiva sikiö nähtiin mutta meni kesken vk 14. Nyt taas n. 10 vk ja fiilis on kohtalainen, vk sitten sikiö oli elossa mutta ehkä rakenneultran jälkeen voisi alkaa pitää totena. Eli vielä nt-ultrankaan jälkeen en tuon yhden kokemuksen jälkeen taida paljoa vielä tuuletella.
Jotenkin tähän jo suhtautuu niin että tulee mitä tulee - mutta jostain syystä olen nyt kuitenkin salaa aika toiveikas ja hyvällä mielellä.

joulukuussa oli keskenmeno jollain viikolla 8-9, en muista ihan tarkkaan. Nyt on viikkoja kasassa 20+2 ja edelleen pelottaa päivittäin käydä vessassa ja kurkata pönttöön että onko vuotoa, lisäksi jokaista mahan vihlaisua tulee vainisteltua... että uskon saavani vauvan syliin asti siinä vaiheessa kun saan hänet elävänä syliin, niin se vaan menee.

Mulla oli viisi keskenmenoa peräkkäin. Tämän edellisen, ja ainoan onnistuneen raskauden aikana en oikeastaan missään vaiheessa uskonut, että saan lapsen syliin asti. Ja ekat pari kuukautta synnytyksen jälkeen pelkäsin kokoajan, että tämäkin lapsi otetaan multa pois. Ihan täysillä uskalsin alkaa nauttimaan vauvasta kun hän oli 5 kk suunnilleen ja onneksi pääsin noista kauheista ajatuksista eroon.

Onpa hämmentäviä vastauksia. Jotenkin olin ajatellut, että jos raskaus menee alussa kesken (siis ennen rv 12) niin sen voisi ajatella niin, ettei sikiö ollut elinkelpoinen, mutta ettei salama kovinkaan todennäköisetsi iske samaan puuhun kahdesti.

Ja jos siellä ultrassa sitten näkee elävän vauvan, niin sen jälkeen voisi luottaa siihen, että vauva sieltä myös tulee. Toki ymmärrän poikkeuksena sen, jos raskaus on mennyt kesken vasta rv 12 jälkeen...tällöin tuskin itsekään osaisin iloita ennen seuraavaa ultraa, tai liikkeiden tuntemista.

Onpa hämmentäviä vastauksia. Jotenkin olin ajatellut, että jos raskaus menee alussa kesken (siis ennen rv 12) niin sen voisi ajatella niin, ettei sikiö ollut elinkelpoinen, mutta ettei salama kovinkaan todennäköisetsi iske samaan puuhun kahdesti.

Ja jos siellä ultrassa sitten näkee elävän vauvan, niin sen jälkeen voisi luottaa siihen, että vauva sieltä myös tulee. Toki ymmärrän poikkeuksena sen, jos raskaus on mennyt kesken vasta rv 12 jälkeen...tällöin tuskin itsekään osaisin iloita ennen seuraavaa ultraa, tai liikkeiden tuntemista.

Sillä pelolla ei ole mitään tekemistä järjen kanssa. Valitettavasti.

Itellä kaikkein karmein keskenmeno tuli rakenneultran jälkeen. Eli itelle sekään ei ole mikään kummoinen rajapyykki :o/

Yhteensä neljä keskenmenoa (rv 6-12), ja nyt tässä raskaudessa se helpotti, kun liikkeitä alkoi tuntua joka päivä rv 16. Varhaisultran jälkeen rv 10 annoin itselleni ylipäätään luvan ajatella olevani raskaana, ja np-ultran rv 13 jälkeen luottavainen olo kesti pari päivää, sitten taas iski epävarmuus. Nyt kun viikkoja on 25 ja risat, niin alkaa olla jo luottavainen, vaikka mitä vaan voi sattua. :)

(Miehen porukoille kerrottiin raskaudesta siinä rv 18 ja minun porukoille rv 20 lähtien.)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: chef
Mulla oli kolme perättäistä keskenmenoa (viikoilla 6, 12 ja 9). Kyllä siinä seuraavassa (onnistuneessa) raskaudessa oli pieni pelko loppuun asti. Miestä ja neuvolaa lukuunottamatta en kellekään kertonut ennen viikkoa 15 ja silloinkin aika varovasti.

Ei omaa tilannetta voi tarkastella objektiivisesti, itsekin ennen keskenmenoja olisin voinut ihmetellä miksi ihmiset stressaa, mutta niiden jälkeen en oikeasti osannut kunnolla nauttia raskauksista. Itselläni molemmat km:t pari pv ennen np-ultraa ja ar-ultrissa sykkeet näkyvissä.

[QUOTE="vieras";28577853]Sillä pelolla ei ole mitään tekemistä järjen kanssa. Valitettavasti.[/QUOTE]

Ymmärrän kyllä. Näinhän se usein pelkojen kanssa menee. Ja varmasti yksi suurimmista peloista on oman lapsen menetys.

Riippuu varmaan siitä missä vaiheessa keskenmeno tuli, millainen uusi raskaus on ollut ja onko ennestään lapsia.

Oma ensimmäinen raskaus meni kesken rv12, kuvittelin että seuraavalla kertaa helpottaisi kun nuo viikot olisi ohitettu ja ultrassa näkyisi terve sikiö. Ei helpottanutkaan koska raskaus oli vaikea ja mm vuodot jatkuivat puoleen väliin raskautta jne. Rakenneultra ja liikkeiden tunteminen helpottivat, samoin se kun päästiin turvallisille viikoille. Loppuraskaudessa tuli taas uudet ongelmat ja alkoi pelätä vauvan sittenkin kuolevan kohtuun tai synnytykseen, lopulta vähän säkällä saatiin vauva elossa ja olosuhteisiin nähden hyvässä kunnossa syliin.

Seuraava raskaus oli helpompi mutta keskenmeno ja edellisen raskauden ongelmat varjostivat. Siinä rakenneultran aikoihin aloin uskoa että kyllä meille vauva tulee.

Kolmas raskaus oli taas helpoin kaikista ja vaikka sitä edelsi km rv6, olin jo np-ultrassa varma että kaikki menee hyvin.

Neljäs raskaus oli taas vaikeampi mutta jo raskaustesti toi vahvan tunteen että meille tulee vauva ja ultra rv 8+3 varmisti kummasti tuota uskoa. Loppuraskauden ongelmat taas hermostuttivat ja silloin tuli mieleen että entä jos tämä ei päätykään hyvin...

Uskoin sit kun mut oli siirretty rv34 jälkeen yliopistosairaalasta takaisin tavalliseen sairaalaan että tällä kertaa lapseni syntyy elävänä. Ongelmia oli raskausaikana niin paljon, jouduin vuodelepoon rv25.

Ensimmäinen raskaus meinasi päättyä onnettomasti viikolla 40+3. Huomasin, että vauva ei liikkunut lainkaan ja mitkään herättelyt eivät toimineet. Synnärillä löytyi onneksi vahvat sykkeet, mutta vauvalla oli selkeästi hätä (kuristumassa napanuoraan) ja kiireellisen sektion jälkeen syntyi terve reipas vauva. Raskaudella oli onnellinen loppu, mutta siitä seurasi se, että en ole täysin riennoin uskaltanut nauttia tästä seuraavasta raskaudesta vaikka viikkoja on jo 34.

[QUOTE="Vieras";28577826]Kun sain vauvan syliin.[/QUOTE]

Näin juuri. Kahden itse kokemani keskenmenon ja kahden ystäväni kokeman kohtukuoleman jälkeen olen henkäissyt helpotuksesta vasta, kun olen vauvan rääkäisyn synnärillä kuullut.

Niinpä niin, ei se pelko koskaan mihinkään. Itse menetin kaksoset rv 21 ja pelko piinasi seuraavassa raskaudessa alusta loppuun asti, vaikka kaksosraskaus oli sellainen, jota tuskin koskaan enää itse uudelleen koen. Siltikään järki ei auttanut, vaan pelko piinasi siihen hetkeen asti kun sain vauvani syliin, seuraava raskaus oli mulle jo ihan helppo.

Omasta tuttava piiristä löytyy kohtuun kuolleita, vaikeasti vammaisia yms. joten ehkä nekin ovat omalta osaltaan vaikuttaneet omaan odotusaikaan...

Taustana täysiaikainen synnytys, 5 km, täysiaikainen synnytys, 3 km ja nyt rv38+0. Km:t rv 6-13.

Toista lasta en uskonut saavani syliin saakka ennenkuin tyttö oli yli puolivuotias. Hoidin kyllä, hyväilin ja suukottelin kuin viimeistä päivää, koska pelkäsin koko ajan, että tyttö otetaan pois. Vasta jossain puolivuotiaana uskalsin rakastua tyttöön.

Tätä kannossa olevaa olen uskaltanut odottaa jo kymmenisen viikkoa. Onnitteluja en kyllä osaa ottaa vieläkään vastaan, onnitelkoon ihmiset meitä sitten, kun lapsi on sylissä. Jälkimmäiset kolme keskenmenoa olivat henkisesti helpompia, kun tavallaan jo tiesimme, että minun kroppani tuuppaa ilman pientä apua kaikki ulos. Ja sama lääkitys tähänkin vaadittiin kuin edelliseen, jotta lapsi pysyi alkiovaiheen yli sisälläni.

Kun on synnyttänyt pienen elottoman rv24 niin en vielä rv26 osaa ottaa rennosti :( tietynlainen pelko on mukana varmasti loppuun asti. Jotenkin alusta asti ollut kyllä luotto, että tämä elävänä syliin saadaan :) mutta se "jos ei sittenkään" pelottelee aina välillä, äh ei tätä osaa selittää.
Tunnelmia ei varmasti helpota se, että kaveri synnytti terveen vauvan syksyllä joka eli 2vrk :( , että varmaan loppuun asti panikoin jollain tasolla...

Yhteistyössä