Keskenmenon todennäköisyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

UA

Vieras
Mistä se rv 12 virstanpylväs oikein tulee? Joku mulla joskus sanoi, että se on vain se raja, jonka jälkeen sydänäänet pitäis kuulua. Alla on Audin Tekayn sivuilta kopsattu tilasto, sen mukaan suurin hyppäys tilastollisessa "finaaliin asti selviämisessä" olis jo paljon aiemmin.

Tämä tuli vain mieleen, kun joku vaahtosi aiemmin sikapiikin aiheuttamasta keskenmenoriskistä ja siitä, miten se näkyy nimenomaan yli rv 12 edenneissä raskauksissa. Ai niin, ja kun esikoista odottaessa luin netistä km-kertomuksia, niin tuntui että niitä oli tapahtunut joka viikolla rv 20 asti ihan yleisesti.

Selviäm. km-riski
0-6 pv 25% 56%
7-13 pv 55% 25%
14-20 pv 73% 8%
3-5 rvk 80% 8%
6-9 rvk 96% 7%
10-13 rvk 92%* 4%
14-17 rvk 96% 1%
18-21 rvk 97.5% <1%
22-25 rvk 98% 0.33%
26-29 rvk 98% 0.30%
30-33 rvk 98% 0.30%
34-37 rvk 99% 0.34%
>37 rvk >99% 0.7%

Olen tota miettinyt kanssa, että niissä kertomuksissa täytyy olla yliedustus niitä pidemmällä raskaudessa tapahtuneita. Eli ne on niin isoja juttuja jo, että niistä mieluusti kertoo muillekin - etenkin kun lähimmäiset ei usein ymmärrä mitenkään tukea

Moni ei välttämättä edes tiedä olleensa raskaana, ennen kuin on keskenmeno ja kuukautiset.
Joten kai se tulee siitä. En tiedä tarkkaan.

Mutta on aina pieni todennäköisyys että lapsi syntyy kuolleena. Tai kuolee synnytyksen jälkeen. Mutta kovin todennäköistä se ei ole ja yleistä se ei ole. Itsekin keskosena syntyneen äitinä tiedän kuinka pienestä se henki on kiinni. Mutta ei se murehtimalla parane. Laske enemmin potkuja ja tunne liikehdintää.

Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
Olen tota miettinyt kanssa, että niissä kertomuksissa täytyy olla yliedustus niitä pidemmällä raskaudessa tapahtuneita. Eli ne on niin isoja juttuja jo, että niistä mieluusti kertoo muillekin - etenkin kun lähimmäiset ei usein ymmärrä mitenkään tukea

Tässä voi olla perää, mutta luulen kanssa ettei siinä rv 12 ajankohdassa ole mitään erikoista taikaa rv 11 tai rv 13 verrattuna. Siitä on vaan tullut sellainen mielikuva.

Mulle gynekologi selitti kerran, että oikeasti se virstanpylväs on jossain 9. rv:n tienoilla, että siihen asti on keskenmenot paljon yleisempiä kuin sen jälkeen. Hänen mukaansa tuo 12 raskausviikkoa on vähän vanha raja, mutta liittyy aikaan, jolloin ei vielä käyty varhaisultrissa, jolloin keskeytyneet keskenmenot todettiin vasta viikon 12 ultrassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Anna Suukko:
Mulle gynekologi selitti kerran, että oikeasti se virstanpylväs on jossain 9. rv:n tienoilla, että siihen asti on keskenmenot paljon yleisempiä kuin sen jälkeen. Hänen mukaansa tuo 12 raskausviikkoa on vähän vanha raja, mutta liittyy aikaan, jolloin ei vielä käyty varhaisultrissa, jolloin keskeytyneet keskenmenot todettiin vasta viikon 12 ultrassa.

Mä olen kans kuullut, että alkiolle suurin mullistusten aika on rv9.

Ja vielä "Suurin osa keskenmenoista tapahtuu raskauden alussa, jolloin raskaus keskeytyy usein koska elintärkeiden elinten kehitys ei ole syystä tai toisesta edennyt normaalisti. Kahdentoista raskausviikon jälkeen monet tärkeimmistä sisäelimistä ovat suurimmaksi osaksi kehittyneet, minkä vuoksi myös keskenmenon riski pienenee selvästi." -vau.fi

Alkuperäinen kirjoittaja Anna Suukko:

Tällaista miekii olen kuullut.

Huomaattehan, että taulukon aikarajat on laskettu hedelmöityksestä? Nuo rvk:t eivät siis tarkoita samoja raskausviikkoja, joita yleensä käytetään ja jotka lasketaan viim. kuukautisten alkamisesta. Tämän taulukon mukaan siis esim. kohta 3-5 rvk tarkoittaa, että raskausviikolla 5+0 - 7+6 raskauden loppuun asti jatkumisen todennäköisyys on 80 % ja näiden viikkojen aikana raskauksista keskeytyy 8 %.

Yhteistyössä