keskeytynyt keskenmeno

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mie vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mie vaan

Jäsen
27.05.2004
428
0
16
Onko keskeytynyt keskenmeno kuinka yleistä? Väitetään, ettei se ole...suurin osa keskenmenoista on kuulemma spontaaneja eli vuotavat itsestään pois. Mun lähipiirissä on kuitenkin mun lisäksi kaksi ystävää, joille on käynyt vuoden sisällä samoin. Taitaapi olla yleisempää kuin puhutaan?
Minulla oli pari viikkoa sitten keskeytynyt keskenmeno. Kävin alkuraskauden ultrassa rv 9 eikä sikiötä saatu kuvaan. Sain uuden ajan kahden viikon päähän siitä. Tilanne ei ollut muuttunut tuossakaan ultrassa, joten seuraavana päivänä ultrattiin polilla alakautta ja gyne totesi sikiön kuolleen rv 7. Pääsin onneksi kaavintaan samana päivänä. Ensimmäinen viikko meni suht hyvin, kun olin sairaslomalla ja sain levätä. Eilen palasin töihin ja voimat loppuivat henkisesti siihen... Kurjaa oloa lisää se, että jälkivuotoa on edelleen, vaikka kaavinnasta kulunut jo kaksi viikkoa. Se vähän hermostuttaa, vaikka polilla rauhoittelivat sen olevan vielä ihan normaalia. Vuoto voi siis kestää pitkäänkin. Kuinkahan pitkään? Tuntuu, että henkisesti pääsee jaloilleen vasta sitten, kun kroppa on ensin toipunut kunnolla. Jos täällä on kanssa sisaria, olisin iloinen, jos haluaisitte jakaa kokemuksia kanssani tästä aiheesta.

Itselläni keskeytynyt keskenmeno 12 + 3 - sikiö oli vain hieman pienempi kuin viikot. Mulla ei ollut mitään oireita - ei vuotoa, ei kipua.
Kaavinnan jälkeen vuotoa kesti vain muutaman päivän - todella runsasta - , sen jälkeen tauko ja sitten 1,5 viikon vuodottoman ajan jälkeen alkoi megavuoto - luulin kuolevani. Tutkimuksissa todettiin syynä olleen atonisen kohdun (=laiska supistelemaan...) ja sain kotihoidoksi vielä cytotecia, jonka avulla loput hyytymät tulivat ulos.
Nyt itselläni hartaasti odottamani kuukautiset, jotka ovat nyt todella runsaat - tulee mieleen kaavinnan jälkeinen lorina.

Ensinnäkin otan osaa "mie vaan" :hug:

Itselläni oli keskeytynyt keskenmeno aikalailla tasan kaksi vuotta sitten.. Jotenki yhtäkkiä ne fiilikset tuli pintaan niin siksi tällä palstalla vierailen..

Mulla huomattiin np-ultrassa että sikiö oli kuollut eikä se vastannut viikkoja, oli ollut pari viikkoa kohdussa kuolleena. Ei ollut vuotoa tai muitakaan keskenmenoon viittaavia oireita. No itse kyllä sillon hämmästelin ku tuntui että yhtäkkiä raskausoireet katosi jonnekin mutta eihän sitä silti halua uskoa pahinta... Joten yllätys se oli.
Siitä en tiedä kuinka yleinen on keskeytyny keskenmeno. Ehkä nää on sellasia asioita joista ei niin paljon puhuta...

Varmasti on ihan normaalia että kaavinnan jälkeen vuotaa vielä parikin viikkoa. Voimia sinulle jaksamiseen ja toivon että seuraava raskaus sujuu ongelmitta!!
Itse tulin raskaaksi heti keskenmenon jälkeen (yhdet kuukautiset ooteltiin) ja sinänsä jännä juttu että tässä raskaudessa mulla oli alussa vuotoja, runsaitakin ja luulin jälleen keskenmenon tulleen mutta kaikki meni silti hyvin loppuun asti. Nyt on tyttö vuoden ikäinen :)

Hyvää jatkoa.

Mimmu,keskytynyt km tarkoittaa,että sikiö on kuollut,muttei tule itsekseen ulos.

Mulla todettiin syksyllä np-ultrassa,että sikiöllä ei enää sydän lyö :'( Viikkoja oli 13+0,koko vastasi 12+3 mutta ultraaja epäili,että jo aiemmin olis kuollut.9 päivää piti odottaa,että sain tyhjennyspillerit,oli kohtalaisen kamalia päiviä!

Mulla oli kkm keväällä 2004. OLen kaikissa kolmessa aikaisemmassa raskaudessa nähnyt unia raskauden koko ajan kui´n seuraten vauvelia. Silloin näin unen noin 8rv:n kohdalla että kaunis tyttö tuli ovelle ja ojensi minulle, kukka essuun pukeutuneelle, rasian . Mustan jossa oli aniliinin punainen kultareunainen perhonen lukkona.
Sanoin tytölle:"Voi rakas lapseni ei minulla ole aikaa tälläiselle".
Sen jälkeen ei tuntunut missään enkä nähnyt unia.
Menin niskaturvotus ultraan ja siellä kätilö sanoi että vauva kyllä on mutta ei sykettä. Asian varmisti vielä lääkäri. Inhotti olla kaksituntia ronkittvana ja toivoa että sittenkin kaikki olisi ok.
Kaavintaa jouduin odottamaan reilun viikon. Ja viikko meni ihan hyvin.
Sitten oli äitienpäivä ja maailma romahti. Lapsista huolimatta ja ihanasta miehestäni, halusin vaikn kuolla pois.
Onneksi mieheni on lujaa tekoa ja auttoi minut saamaan apua ja löysin taas itseni elämässä kiini.
Syksyllä 2004 ihmettelin kuinka menkat olivatkin myöhässä..jäikö jännitys marokon matkalta niin päälle että menkat ei tulekkaan? oli päällimmäinen ajatus...
Tein kuitenkin ihan kiusallani testin joka näytti plussaa
:heart: :heart:
Nyt poika on reilun vuoden ikäinen ja vauva kuume kasvaa taas..
Pelko ei taida koskaan mennä pois eikä ikävä vaikka olisi muitakin lapsia..minua lohduttaa ajatella että vaikka kkm:n vauva meni taivaaseen kahdeksannelta raskausviikolta niin onhan hänellä nyt ukki seurana :saint:
Voimia kaikille surun jaksamiseen

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2006 klo 16:45 Lillielli kirjoitti:
Ensinnäkin otan osaa "mie vaan" :hug:

Itselläni oli keskeytynyt keskenmeno aikalailla tasan kaksi vuotta sitten.. Jotenki yhtäkkiä ne fiilikset tuli pintaan niin siksi tällä palstalla vierailen..

Mulla huomattiin np-ultrassa että sikiö oli kuollut eikä se vastannut viikkoja, oli ollut pari viikkoa kohdussa kuolleena. Ei ollut vuotoa tai muitakaan keskenmenoon viittaavia oireita. No itse kyllä sillon hämmästelin ku tuntui että yhtäkkiä raskausoireet katosi jonnekin mutta eihän sitä silti halua uskoa pahinta... Joten yllätys se oli.
Siitä en tiedä kuinka yleinen on keskeytyny keskenmeno. Ehkä nää on sellasia asioita joista ei niin paljon puhuta...

Varmasti on ihan normaalia että kaavinnan jälkeen vuotaa vielä parikin viikkoa. Voimia sinulle jaksamiseen ja toivon että seuraava raskaus sujuu ongelmitta!!
Itse tulin raskaaksi heti keskenmenon jälkeen (yhdet kuukautiset ooteltiin) ja sinänsä jännä juttu että tässä raskaudessa mulla oli alussa vuotoja, runsaitakin ja luulin jälleen keskenmenon tulleen mutta kaikki meni silti hyvin loppuun asti. Nyt on tyttö vuoden ikäinen :)

Hyvää jatkoa.

Kiitos Lillielli rohkaisusta. Onneksi elämä ei lopu tähän. Pahinta on kai saada keskenmeno ensimmäisellä raskauskerralla, kun ei ole vielä mitään kokemuksia ylimpäänsä normaalista raskaudesta tai ei ole vielä yhtään lasta synnyttänyt. Mulla on just näin. Mutta vielä kurjempaa olisi saada useita km:ja peräkkäin ilman sitä, että olisi jo saanut edes yhden vauvan.

Spontaanit keskenmenot on yleisempiä kuin esim keskeytynyt keskenmeno. Mutta näitäkin on. Itselläni tällainen keskeytynyt km oli viime kesänä. Olin jo nähnyt pari viikkoa ennen sikiön sydänäänet ultrassa ja koko perheen voimin mentiin katsomaan vauvaa ultraan...ei elonmerkkiä enää. Oli aika raskas tuo loppukesä ja viime syksy.
Nyt olen raskaana taas ja viikkoja jo aika paljon enemmän kuin mihin viimeksi jäätiin, silti km pelko on koko ajan taustalla. Hieman yllättävää sinänsä että näin paljon se kokemuksena vaikutti. Jos tuo vauva olisi saanut syntyä, minulla olisi rinnoillani nyt 2kk ikäinen poikalapsi.

Yhteistyössä