Keskituloiset rakentajat, joilla talo 90-100%:sesti lainarahalla. Ihmettelen, kun ei minkään hinnalla ole väliä?!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iipee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vennu";28027572]Keittiö tehdään suht. hintavasti ja laadulla. Laminaati tulee ja ihan perusratkaisuja. Tapetit suht. kalliita, mutta eipä niihinkään yl 500e mene :)[/QUOTE]

Mistä otatte keittiön ja paljonko siihen menee rahaa? Tuleeko kivitasot, hienot kodinkoneet jne? :) Teettekö kaiken itse? Paljonko tontin osuus? Teillä siis rakentaminen vielä niin vaiheessa, ettei loppukustannuksista tietoa? Ei kuulostakaan niin kalliilta, jos autotalli ja tontti mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja utelen lisää;28027654:
Mistä otatte keittiön ja paljonko siihen menee rahaa? Tuleeko kivitasot, hienot kodinkoneet jne? :) Teettekö kaiken itse? Paljonko tontin osuus? Teillä siis rakentaminen vielä niin vaiheessa, ettei loppukustannuksista tietoa? Ei kuulostakaan niin kalliilta, jos autotalli ja tontti mukana.

Mun mielestä 210t on ihan kohtuullinen hinta, jos on talo valmiina + maatyöt + viranomaiskulut + liittymiset viemäriverkkoon ja vastaaviin.

Missäpäin asut itse, jos pidät tuota kalliina?

Minä asun Pohjanmaalla ja ihan maalaiskunnassa. Tonttien hinta vaihtelee toki.
Maatyöt maksavat ilman paalutusta tai jotakin hirveitä erikoistoimenpiteitä kesimäärin 30t.
Rakennusvalvojan palkkaan uppoaa noin 3000e. Viranomaiskulut noin 2000.
Liittymiset viemäri-vesi-sähkö yms verkkoon menee helposti 6000. = 38t ja ylimääräisiä kuluja tulee aina, joten voi pyöristää 40t.

210t - 40t = 170t. Nykyään perus ykskerroksinen talo on helposti 170t, eikä tarvitse olla mikään niin erikoinen edes.

[QUOTE="Laura";28027678]Mun mielestä 210t on ihan kohtuullinen hinta, jos on talo valmiina + maatyöt + viranomaiskulut + liittymiset viemäriverkkoon ja vastaaviin.

Missäpäin asut itse, jos pidät tuota kalliina?

Minä asun Pohjanmaalla ja ihan maalaiskunnassa. Tonttien hinta vaihtelee toki.
Maatyöt maksavat ilman paalutusta tai jotakin hirveitä erikoistoimenpiteitä kesimäärin 30t.
Rakennusvalvojan palkkaan uppoaa noin 3000e. Viranomaiskulut noin 2000.
Liittymiset viemäri-vesi-sähkö yms verkkoon menee helposti 6000. = 38t ja ylimääräisiä kuluja tulee aina, joten voi pyöristää 40t.

210t - 40t = 170t. Nykyään perus ykskerroksinen talo on helposti 170t, eikä tarvitse olla mikään niin erikoinen edes.[/QUOTE]

Minähän sanoin, että ei kuulosta niin kalliilta jos on kerran tontti ja kahden auton tallikin. Asun Pohjanmaalla, olen vasta rakennuttanut talon. Yhden auton talli, mutta vähän enemmän neliöitä talossa ja vähän isompi tontti maksoi yhteensä 212000 euroa. Talo oli avaimet käteen.

[QUOTE="vieras";28027704]Minähän sanoin, että ei kuulosta niin kalliilta jos on kerran tontti ja kahden auton tallikin. Asun Pohjanmaalla, olen vasta rakennuttanut talon. Yhden auton talli, mutta vähän enemmän neliöitä talossa ja vähän isompi tontti maksoi yhteensä 212000 euroa. Talo oli avaimet käteen.[/QUOTE]

No jos 210t sisältyy vielä tontti ja autotallikin, niin tuohan on silloin TODELLA pieni hinta.
Mikä talo sulla on ja mistä autotalli? Missäpäin pohjanmaata asut? Minkä kokoinen tontti ja paljonko meni maatöihin?

221t on kyllä hirveän vähän, jos olet siis tallin ja tontinkin saanut samaan hintaan.. ohhoh!

[QUOTE="Laura";28027727]No jos 210t sisältyy vielä tontti ja autotallikin, niin tuohan on silloin TODELLA pieni hinta.
Mikä talo sulla on ja mistä autotalli? Missäpäin pohjanmaata asut? Minkä kokoinen tontti ja paljonko meni maatöihin?

221t on kyllä hirveän vähän, jos olet siis tallin ja tontinkin saanut samaan hintaan.. ohhoh![/QUOTE]

Pohjois-Pohjanmaa, tarkemmin halua sanoa mutta olisimme saaneet paljon isomman talon valmiina, jos olisimme löytäneet muutaman vuoden vanhoja. Mutta ei löydetty sopivaa, joten rakennutettiin "kalliisti" Tontti on reilut 2000 neliötä ja jos olisimme rakentaneet tästä 15 km päähän tontin hinta olisi ollut 7 kertaa kalliimpi. Maatöistä en tarkalleen muista, koska ne kuuluivat pakettiin mutta en paljoa valehtele jos sanon että n. 20000 euroa, vähän reilut taisi olla. Niin helppo pohja kuin olla ja voi :) Pohja on itse suunniteltu ja talo ja talli pitkästä rakennettu, ei ole talopaketti.

Minä kuvittelin, että meillä on hirrrveesti lainaa, kun sitä on 160 000 euroa. Meillä budjetti ylittyi reilusti ja jouduttiin ottamaan 25 000 euroa lisälainaa. Meidän perheen tulot on tällä hetkellä tosi pienet, yhteensä 3000 euroa. Onneksi kuitenkin parin vuoden kuluttua tulojen pitäisi kaksinkertaistua.

Välillä pelottaa, mutta lohduttaudun sillä, että koska talon arvo pyörii 350 000 - 400 000 välissä, uskomme saaamme ns. omat pois jos ei ole varaa maksaa lainoja.

[QUOTE="vieras";28027772]Pohjois-Pohjanmaa, tarkemmin halua sanoa mutta olisimme saaneet paljon isomman talon valmiina, jos olisimme löytäneet muutaman vuoden vanhoja. Mutta ei löydetty sopivaa, joten rakennutettiin "kalliisti" Tontti on reilut 2000 neliötä ja jos olisimme rakentaneet tästä 15 km päähän tontin hinta olisi ollut 7 kertaa kalliimpi. Maatöistä en tarkalleen muista, koska ne kuuluivat pakettiin mutta en paljoa valehtele jos sanon että n. 20000 euroa, vähän reilut taisi olla. Niin helppo pohja kuin olla ja voi :) Pohja on itse suunniteltu ja talo ja talli pitkästä rakennettu, ei ole talopaketti.[/QUOTE]

Niin ja kokonaishinta 212000 euroa, ei 221000 euroa :)

järkyttävä summa noilla tuloilla. Meillä samat tulot, velaton mökki ja metsää. Silti 150 000 oli meille ehdoton maksimi uutta asuntolainaa. Tosin on vaihdettu pienemmästä isompaan ja 50 000 oli jo omaa pääomaa.

Meillä maksettu asunto,arvo vajaa 190 000€ ja aletaan rakentaa taloa. Talon
rakennuskustannusarvio 280 000 ja stressaa uus laina. Toki voi tulla lisähintaakkin muutama ktmppi. Tulot yhteensä vajaa 7000€ kk.

Yhteistyössä