Keskustellaanko vielä luomista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mulla on ihan hirveesti luomia. Tulee niitä hieman sivusilmällä seurattua, mutta hysteerinen en ole osannut olla.
Säännöllisin väliajoin media kertoo, milloin luomi olisi syytä poistaa, ja sitä jotenkin hallitseekin ne perusperiaatteet.

Mutta yhtään luomea en ikinä ole poistanut, ja nyt alkoi hieman epäilyttää...

Useampi luomi kasvanut suuremmaksi, kyllä. Mutta niin HIIIII-TAAAAAS-TIIII... Ja kun ne suurenee, ne eivät muuta kuitenkaan väriä.

Sitten on luomi, joka ensin kasvoi n. 10 vuotta, alle 5mm halkaisijaltaan yhä. Mutta musta kuin mikä. Eli luomi oli n. kymmenen vuotta ruskea, ja muuttui sitten mustaksi eikä mielestäni ole kasvanut enää. Kaunesuspilkku, harmi vaan että tuntuu hieman polttelevan ylähuulen aluetta luomen läheltä.

Ja sitten jalkani. Oi voi. Olin 10v. pikkutyttö kun jalkaa alkoi kutittaa polvitaipeen sivusta/vierestä. Olovana pientä pattiakin tuntui. Kutitti ja kutitti. Sitten siihen tuli kai luomi, ei yhtään koholla ihosta, kuin olisi ihon alla, "sumean näköinen". Ei ole moneen vuoteen kutissut enää. Nyt kipuilee jalka. Välillä ihan koko jalka, pistelee, polttelee, puutuu. Ja alun perin kipu tuntuu lähtevän luomen läheltä.

Mitä tälläisille ei-nopean-toiminnan-muutoksille yleensä tehdään?

Kaikenlaiset luomet voi poistattaa yksityislääkärillä mistä syystä tahansa. Usein pienet luomet poistetaan laserilla. Julkisella puolella poistetaan lähinnä luomet jotka vaivaavat tai ovat epäilyttäviä.

voi plaah kun olisi edes yhden kunnon vastauksen saanut...

enkä edes käy ikinä uimahalleissa.

-ap

Sori. Kannattaa varmaan mennä lääkärin pakeille, mieluiten yksityiselle. Minullakin on paljon hitaasti kasvavia luomia, ja osa on poistettukin (ihan julkisella puolella).
Julkisella vaan (ainakin pk-seudulla) on mulle sanottu, että luomia ei nykyään enää poisteta....

Mutta hei, saatiinhan me hienot hävitäjälentokoneet veronmaksajien pussista!

Mä en tavallisia luomia uskaltais lähtee ite irrotteleen. Varsiluomia oon poistanut 2 hirttämällä. Ja teininä multa poistettiin yks luomi sairaalassa kun hankas koko aika housujen saumaan niin ärty ...

Käy lääkärillä sanoon että haluut poistattaa niitä,nehän ei kosmeettisista syistä ala poisteleen mutta tommoaet häiritsevät luomet jotka esim hankaa vaatteisiin,kutiavat,ovat kipeet jne niin ottavat kyllä pois! Ja yleensä ottavat talteen ja tarkistavat syöpä riskin samalla .

Ja siis kyllä mulle ainakin sanottiin ihan julkisellla puolella että oireilevat luomet otetaan pois sielä.kosmeettisi ei... ainkin näin pohjanmaalla :) soita ja kysy miten teillä päin toimitaan

Yhteistyössä