Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hohhohoijaa:
Jos puoliso sinut elättää, niin saahan hän nämä palkansaajan verohelpotukset, joten perheenne rahatilanne paranee sitä kautta. en kyllä, ymmärtänyt juttusi pointtia.
Kyseessä 5-henkinen perhe. Vain yksi alaikäinen. Meillä ei ryypätä, ei tupakoida, ei matkusteta, ei muutenkaan käytetä turhuuteen rahaa.
Miehen palkka ei ole suuri muuten kuin Kelan mielestä.
JA sanoinhan että tämä ei ollut tarkoitettu valitusvirreksi. Me pärjätään joten kuten, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa nyt eikä varmaan noiden helpotustenkaan jälkeen. Sitten jos minua onnistaisi työn saamisessa, olisi varmasti varaa reissatakin.
Voithan mennä työharjoitteluun, silloin saat työmarkkinatukea ja ylläpitokorvausta. Voit jopa saada jalan oven väliin haluamaasi työpaikkaan. Muuten en minäkään ymmärtänyt aloituksesi pointtia. Tarkoititko jotain kansalaispalkka- tyyppistä juttua ehkä?
Mutta jos niitä harjoittelupaikkojakaan ei ole. Haluaisitko itse oikeasti olla kirjaimellisesti nolla-tuloilla? En haluaisi olla tässä tilanteessa. Mutta minkäs teet. JA todellakin, onko yhteiskunnan etu että on ihmisiä- en varmastikaan ole ainut - jotka eivät maksa edes mistään etuudesta veroa? Minullakin on kuitenkin menoja ja tarpeita, jotka milellään mksaisin omasta lompakosta, enkä jokaikinen kerta miehen lompakosta.
Ehkä tätä on vaikea ymmärtää, teidän joilla on säännöllistä tuloa edes muutama sata euroa/ kk, saati sitten teidän jotka nautitte säännöllistä tuloa työstänne.
Se, että saa työstään palkkaa, - josta sitten myös maksaa veroja, on mielestäni yhteiskunnan perusta.
Se, että minulla ei ole henkilökohtaisia tuloja, tarkoittaa myös sitä, että minulla ei ole varaa uusia silmälaseja, vaikka määräyskin on olemassa. Vanhat lasit ovat vuodelta 1998. Odotan että pääsisin töihin, että voin ne itse sitten kustantaa jollakin aikataululla. Nyt on tärkeämpiä rahanreikiä esimerkiksi perheen opiskelijoilla, joita joudumme avustamaan, koska samasta syystä kuin minä en saa työmarkkinatukea yms. eivät perheemme opiskelijatkaan saa kuin nimellisen summan opintotukea. Onneksi pystyvät opiskelemaan kotoa käsin.
Tämä ei ole edelleenkään tarkoitettu valitusvirreksi, vaan toivon ihmisten avaavan silmänsä ja ymmärtävän että vaikka perheessä on yksi palkansaaja, vieläpä Kelan mukaan ns. hyvätuloinen, talous voi olla tiukilla (vaikka ei edes eletä rellestämällä) .
Tätä on vaikea selittää niin että ymmärtäisitte mitä ajan takaa; en edelleenkään kadehdi keneltäkään heidän etuuksiaan, välillä vain mietin miten itsekin olisin taas yhtä arvokas yhteiskunnan jäsen kuin muutkin. Koska eniten tämä tilanne syö ihmisarvoani; tunnen olevani mitätön ja tarpeeton. Ainoa lohtuni onkin se, että koska en saa mitään etuuksia yhteiskunnalta tulonsiirtoina ( = rahana) en ole ainakaan vielä yhteiskunnan elätti. Onneksi olen toistaiseksi ollut myös terve, enkä ole itse tarvinnut edes terveyspalveluja.
Joudun taas poistumaan, mutta palaan katsomaan onko kukaan ymmärtänyt mitä mielessäni liikkuu. Tiedän että olen esittänyt asiat epäselvästi, mutta kyllä se punainen lanka siellä on, jos vain haluaa ymmärtää asiat. Moro!