Keskustelun avaukseksi... ei provo eikä valitusvirsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietteliäs

Vieras
Mietin vain tuossa kun luin jostakin että jollain suunnalla oli halua antaa verohelpotuksia palkansaajille, että mites meidän (joilla on todellakin nolla-tulot, ei päivärahaa, ei työmarkkinatukea, ei sossun rahaa, ei yhtään mitään ) elämää helpotetaan ? Tiedän että työtä minun pitää tekemäni, jotta palkkaa saan, mutta jos sitä työtä ei saa, eikä em.etuuksia saa puolison tulojen vuoksi...

Tämä ei ole siis provo eikä valitus, vaan mietin että miten saisi vähän helpotusta elämään... enkä ole vailla keltään mitään, en ole kateellinen kenellekään. Enempi tämä on sellainen miettimisen paikka omassa elämässä.

Nyt joudun valitettavasti itse poistumaan koneelta useammaksi tunniksi, mutta merkkaan ja tulen illalla lukemaan onko tullut mitä "palautetta" tästä ajatuksen poikasesta, moro!

Jos puoliso sinut elättää, niin saahan hän nämä palkansaajan verohelpotukset, joten perheenne rahatilanne paranee sitä kautta. en kyllä, ymmärtänyt juttusi pointtia.

Alkuperäinen kirjoittaja hohhohoijaa:
Jos puoliso sinut elättää, niin saahan hän nämä palkansaajan verohelpotukset, joten perheenne rahatilanne paranee sitä kautta. en kyllä, ymmärtänyt juttusi pointtia.

Kyseessä 5-henkinen perhe. Vain yksi alaikäinen. Meillä ei ryypätä, ei tupakoida, ei matkusteta, ei muutenkaan käytetä turhuuteen rahaa.

Miehen palkka ei ole suuri muuten kuin Kelan mielestä.
JA sanoinhan että tämä ei ollut tarkoitettu valitusvirreksi. Me pärjätään joten kuten, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa nyt eikä varmaan noiden helpotustenkaan jälkeen. Sitten jos minua onnistaisi työn saamisessa, olisi varmasti varaa reissatakin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kyseessä 5-henkinen perhe. Vain yksi alaikäinen. Meillä ei ryypätä, ei tupakoida, ei matkusteta, ei muutenkaan käytetä turhuuteen rahaa.

JA sanoinhan että tämä ei ollut tarkoitettu valitusvirreksi. Me pärjätään joten kuten, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa nyt eikä varmaan noiden helpotustenkaan jälkeen. Sitten jos minua onnistaisi työn saamisessa, olisi varmasti varaa reissatakin.

Voithan mennä työharjoitteluun, silloin saat työmarkkinatukea ja ylläpitokorvausta. Voit jopa saada jalan oven väliin haluamaasi työpaikkaan. Muuten en minäkään ymmärtänyt aloituksesi pointtia. Tarkoititko jotain kansalaispalkka- tyyppistä juttua ehkä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Voithan mennä työharjoitteluun, silloin saat työmarkkinatukea ja ylläpitokorvausta. Voit jopa saada jalan oven väliin haluamaasi työpaikkaan. Muuten en minäkään ymmärtänyt aloituksesi pointtia. Tarkoititko jotain kansalaispalkka- tyyppistä juttua ehkä?

Mutta jos niitä harjoittelupaikkojakaan ei ole. Haluaisitko itse oikeasti olla kirjaimellisesti nolla-tuloilla? En haluaisi olla tässä tilanteessa. Mutta minkäs teet. JA todellakin, onko yhteiskunnan etu että on ihmisiä- en varmastikaan ole ainut - jotka eivät maksa edes mistään etuudesta veroa? Minullakin on kuitenkin menoja ja tarpeita, jotka milellään mksaisin omasta lompakosta, enkä jokaikinen kerta miehen lompakosta.
Ehkä tätä on vaikea ymmärtää, teidän joilla on säännöllistä tuloa edes muutama sata euroa/ kk, saati sitten teidän jotka nautitte säännöllistä tuloa työstänne.
Se, että saa työstään palkkaa, - josta sitten myös maksaa veroja, on mielestäni yhteiskunnan perusta.
Se, että minulla ei ole henkilökohtaisia tuloja, tarkoittaa myös sitä, että minulla ei ole varaa uusia silmälaseja, vaikka määräyskin on olemassa. Vanhat lasit ovat vuodelta 1998. Odotan että pääsisin töihin, että voin ne itse sitten kustantaa jollakin aikataululla. Nyt on tärkeämpiä rahanreikiä esimerkiksi perheen opiskelijoilla, joita joudumme avustamaan, koska samasta syystä kuin minä en saa työmarkkinatukea yms. eivät perheemme opiskelijatkaan saa kuin nimellisen summan opintotukea. Onneksi pystyvät opiskelemaan kotoa käsin.

Tämä ei ole edelleenkään tarkoitettu valitusvirreksi, vaan toivon ihmisten avaavan silmänsä ja ymmärtävän että vaikka perheessä on yksi palkansaaja, vieläpä Kelan mukaan ns. hyvätuloinen, talous voi olla tiukilla (vaikka ei edes eletä rellestämällä) .

Tätä on vaikea selittää niin että ymmärtäisitte mitä ajan takaa; en edelleenkään kadehdi keneltäkään heidän etuuksiaan, välillä vain mietin miten itsekin olisin taas yhtä arvokas yhteiskunnan jäsen kuin muutkin. Koska eniten tämä tilanne syö ihmisarvoani; tunnen olevani mitätön ja tarpeeton. Ainoa lohtuni onkin se, että koska en saa mitään etuuksia yhteiskunnalta tulonsiirtoina ( = rahana) en ole ainakaan vielä yhteiskunnan elätti. Onneksi olen toistaiseksi ollut myös terve, enkä ole itse tarvinnut edes terveyspalveluja.

Joudun taas poistumaan, mutta palaan katsomaan onko kukaan ymmärtänyt mitä mielessäni liikkuu. Tiedän että olen esittänyt asiat epäselvästi, mutta kyllä se punainen lanka siellä on, jos vain haluaa ymmärtää asiat. Moro!

Verohelpotus koskee miehesi palkkaa kuitenkin. Toisaalta sähkön ym verotus nousee.

Pitäskö sinun mielestä saada se puoli prosenttia niinkuin käteen, minkä palkansaajat saattaavat saada helpotusta ja mistähän summasta se lasketaan

En kyllä ihan tajua pointtiasi, ilmeisesti miehelläsi on kuitenkin ihan ok tulot jos et mitään tukia saa. Se että on 5 lasta, on taas ihan oma valinta ja tuleehan heistäkin lapsilisiä muutama satanen. Itse en kannata millään muotoa minkään tukien nostamista, jo tälläkin hetkellä ei työnteko kiinnosta kun ilmaista rahaa tulee makaamalla kotona ja täyttämällä pari kuponkia.

En kyllä ihan tajua pointtiasi, ilmeisesti miehelläsi on kuitenkin ihan ok tulot jos et mitään tukia saa. Se että on 5 lasta, on taas ihan oma valinta ja tuleehan heistäkin lapsilisiä muutama satanen. Itse en kannata millään muotoa minkään tukien nostamista, jo tälläkin hetkellä ei työnteko kiinnosta kun ilmaista rahaa tulee makaamalla kotona ja täyttämällä pari kuponkia.

Siihen ei kuule tarvi kovin kummosia tuloja että kela katsoo "miehellä olevan hyvä palkka". Meitä oli 4, miehen palkka nettona 1200e, minulle lapsilisät ja niillä kituutettiin vuosi kun en saanut mistään mitään. Tilanne onneksi muuttui kun paikkakunnalle tuli yritys jonne pääsin koulutusta vastaavaan työhön..

Missä olen sanonut että on 5 lasta?? Sanoin että 5-henkinen perhe. Tarkoittaa äiti,isä, ja kolme nuorta, joista yksi alaikäinen. Eli lapsilisiäkään ei tule. Ilmaista rahaa meille ei siis todellakaan tule mistään. Sinun mielestä on siis ok että Suomen kansalainen, joka ei yrityksistään huolimatta löydä töitä, on ilman mitään tuloja? Ehkä sitten niin.
Rukoile sitten puolestani, että saan töitä, sillä minä oikeasti ja aidosti haluan töihin, mieluummin tukielätiksi. Mutta loppujen lopuksi jos saisinkin sen muutaman sat euroa jostakin, kulutukseenhan se menisi, eikä säästöön. Eikö se olisi hyödyllisempää yhteiskunnalle kuin se, että minulla ei ole tuloja, enkä myöskään maksa veroja nollatuloistani.

Ei näköjään kukaan sitten ymmärrä tilannettani; toivokaa ettette itse koskaan joudu samaan tilanteeseen. Ei nimittäin ole mitenkään auvoista tämä elämä, vaikka niin moni näyttää luulevan.

Missä olen sanonut että on 5 lasta?? Sanoin että 5-henkinen perhe. Tarkoittaa äiti,isä, ja kolme nuorta, joista yksi alaikäinen. Eli lapsilisiäkään ei tule. Ilmaista rahaa meille ei siis todellakaan tule mistään. Sinun mielestä on siis ok että Suomen kansalainen, joka ei yrityksistään huolimatta löydä töitä, on ilman mitään tuloja? Ehkä sitten niin.
Rukoile sitten puolestani, että saan töitä, sillä minä oikeasti ja aidosti haluan töihin, mieluummin tukielätiksi. Mutta loppujen lopuksi jos saisinkin sen muutaman sat euroa jostakin, kulutukseenhan se menisi, eikä säästöön. Eikö se olisi hyödyllisempää yhteiskunnalle kuin se, että minulla ei ole tuloja, enkä myöskään maksa veroja nollatuloistani.

Ei näköjään kukaan sitten ymmärrä tilannettani; toivokaa ettette itse koskaan joudu samaan tilanteeseen. Ei nimittäin ole mitenkään auvoista tämä elämä, vaikka niin moni näyttää luulevan.

Enkä siis edelleenkään valita; kirjoitustani ei pidä sellaiseksi ymmärtää. Totean vain karut tosiasiat ja häivyn nukkumaan, moro!

Vielä kiinnostaa kysyä kertaalleen, että eikö todellakaan ole ketään muuta vastaavassa tilanteessa? Ei siis mitään tuloja; ei edes lapsilisää tai vain yhdestä lapsesta se 100 euroa? Minulla ei ole siis enää tuota lapsilisätuloakaan...

Vielä kiinnostaa kysyä kertaalleen, että eikö todellakaan ole ketään muuta vastaavassa tilanteessa? Ei siis mitään tuloja; ei edes lapsilisää tai vain yhdestä lapsesta se 100 euroa? Minulla ei ole siis enää tuota lapsilisätuloakaan...

Ok. Olen ilmeisesti ainoa palstalainen tässä tilanteessa. Ja kuten olen sanonut jo aiemmin, emme ole koskaan olleet toimeentulotukea saavia, emmekä varmaan koskaan tulla olemaankaan. Toivottavasti.
Olen tilanteessani väliinputoaja; en saa töitä, josta saisin palkkatuloa, mutta en saa myöskään työttömyyspäivärahaa tai työmarkkinatukeakaan.
Tilanne niin sanotusti syö naista. Itsetunto ei ole ollut koskaan mikään vahva, eikä se ainakaan tässä vahvistu, mutta näillä mennään.

Pattitilanne, mutta yritän silti nauttia kesästä =)

No mulla sama tilanne, mutta saan kuitenkin sen perusosan n.200 nettona.
Ja tajuan mitä ajat takaa :D
Ehkä se harmittaa enemmän,että sun pitää pärjätä sillä parilla sadalla. Kaikilla ei ole sellaista tilannetta, että mieheltä saa rahaa, tai että rahat on yhteisiä.. Onneksi mulla ukko antaa kortin omalle tililleen

Monet mammat täällä hankkii lisätuloa esim. Huutonetistä. Jos sulla on myytäväksi kelpaavia pieniä lastenvaatteita, niin niitä voisi koittaa kaupata? Tai jos olet kätevä käsistäsi ja osaat kutoa/ommella, niin kirpputoreilla ainakin talvea ennen käyvät kuumile kiville, kun tänä päivänä ei nuoret osaa käsitöitä...en muuten osaa minäkään :)

Alkuperäinen kirjoittaja Liptoni:
No mulla sama tilanne, mutta saan kuitenkin sen perusosan n.200 nettona.
Ja tajuan mitä ajat takaa :D
Ehkä se harmittaa enemmän,että sun pitää pärjätä sillä parilla sadalla. Kaikilla ei ole sellaista tilannetta, että mieheltä saa rahaa, tai että rahat on yhteisiä.. Onneksi mulla ukko antaa kortin omalle tililleen

Tällä hetkellä olisin onnellinen edes tuosta 200 eurosta. sillä voisin ostaa pieniä henk.koht. juttuja ja maksaa joskus jonkun pienen laskunkin.

Nyt olen kuitenkin karsinut siis kaiken mahdollisen henkilökohtaisen ostamisen minimiin. Ihan sen vuoksikin, että pärjään kyllä ihan hyvin esimerkiksi näillä entisillä vaatteilla yms. Juhlavaatteita olen "uudistanut" lainamaalla esimerkiksi mekolle erilaista boleroa tms. ystävältä.

Sitä mukavammalta sitten joskus tuntuu, kun tarvitsen ja voin ostaa uutta vaatetta itselleni.

Alkuperäinen kirjoittaja J-t harmaana:
Monet mammat täällä hankkii lisätuloa esim. Huutonetistä. Jos sulla on myytäväksi kelpaavia pieniä lastenvaatteita, niin niitä voisi koittaa kaupata? Tai jos olet kätevä käsistäsi ja osaat kutoa/ommella, niin kirpputoreilla ainakin talvea ennen käyvät kuumile kiville, kun tänä päivänä ei nuoret osaa käsitöitä...en muuten osaa minäkään :)

Sen verran olen seurannut tätä palstaa, että ne pienet ja vanhat lasten vaatteet mitä meillä vielä on, eivät varmasti kelpaa huutonetissä. tuskin edes ilmaiseksi. On ne niin tarkkaan käytetty.

Kutoa ja ommella en osaa; mutta kortteja kyllä olen tehnyt aina itse, en kuitenkaan myyntiin. Tuossa on muuten hyvä idea jota kenties alan jalostaa, kiitos sinulle!

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Muuta vaikka Kuubaan!!! =) Siellä ei anneta isojen pahojen kapitalistien riistää pientä ihmistä. Siellä on veljien ja toverien kanssa yhdessä rakennettu köyhyys!

Tähän on pakko todeta, että taitaa olla minun hipiälleni liian kuuma ilmasto ;)

Yhteistyössä