Kestovaipat alkaneet vuotaa, ahdistaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leipääntynyt pyykkäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

leipääntynyt pyykkäri

Vieras
Meillä on tyytyväisinä käytetty alusta asti kestovaippoja nyt vuoden vanhalla tytöllämme, mutta parin viime kuun aikana kaikki käytössä olleet vaipat ovat alkaneet vuotaa. Lähes joka vaipanvaihdon yhteydessä saa vaihtaa bodyn ja housutkin. Vuoto siis tapahtuu reiden ympäriltä. Käytössämme on ollut Fuzzi Bunz One size -taskuvaippoja, sekä muita vastaavanmallisia eri valmistajien taskuvaippoja. Mikä avuksi? Teenköhän jotain väärin? Ymmärrän kyllä, että isompi vauva pissaa isompia määriä kerrallaan, mutta mitä asialle voisi tehdä muuta kuin siirtyä suosiolla kertiksiin? Niin olemme jo tehneet yövaippojen osalta - yövaippoina siis ei ollut fuzzeja, vaan ihan tarkoituksenmukaisia yökestovaippoja, mutta joka yö piti herätä vaippaa vaihtamaan ja kaikki kamppeetkin ihan märkiä, ei kivaa. Päivisin vaihdan vaipan vähintään kahden tunnin välein, ja tyttö pissaa aina pottaan vaihdon yhteydessä, ennen kylpyä, ruoan jälkeen jne. Nyt on hyvät neuvot tarpeen, en haluaisi luovuttaa tässä vaiheessa, mutta en toisaalta myöskään enää ostaa koko vaippavarastoa uusiksi.. Kiitos vinkeistä!

Meillä vaippojen vuoto ongelma ratkes imuja lisäämällä. Onko sulla riittävästi imuja vaipoissa? Meillä vuoti vaipat kun ei ollut imuja riittävästi. Nyt minun kestoiluni on loppunut toistaiseksi ratkaisemattomaan ongelmaan: Meidän vaipat haisee ihan älyttömästi. Etiikkaa on laitettu pesukoneeseen aina mutta silti haisevat. Haiseeko teillä muilla vaipat? Missä te niitä säilytätte jos haisevat? Meillä koko kodinhoitohuone haisee ihan karseelle niin en ole enää voinut kestoilla. 11 kk niitä käytin mutta en enää.

Meillä vaippojen vuoto ongelma ratkes imuja lisäämällä. Onko sulla riittävästi imuja vaipoissa? Meillä vuoti vaipat kun ei ollut imuja riittävästi. Nyt minun kestoiluni on loppunut toistaiseksi ratkaisemattomaan ongelmaan: Meidän vaipat haisee ihan älyttömästi. Etiikkaa on laitettu pesukoneeseen aina mutta silti haisevat. Haiseeko teillä muilla vaipat? Missä te niitä säilytätte jos haisevat? Meillä koko kodinhoitohuone haisee ihan karseelle niin en ole enää voinut kestoilla. 11 kk niitä käytin mutta en enää.

Kiitos vastauksesta, voip olla että meillä imuja ei ole tarpeeksi. En siis yleensä laita päivävaippaan kuin sen yhden, ja voi olla että just noiden fuzzien mukana tullut microfleeceimu ei enää toimi isommalla vauvalla. Pitää kokeilla. Ainoa vaan, että sittenhän siitä tulee ihan mieletön paketti, meillä varsinkin kun tyttö on aika pikkuinen.

Vaippojen säilytyksestä: en tässäkään varmaan toimi täysin oikeaoppisesti, mutta liotan käytettyjä vaippoja vaippaämpäriroskiksessa, kannellisessa, veteen sekoitan muutaman tipan teepuuöljyä. Pesen joka/joka toinen päivä, ei haise. Mä taas olen kuullut tosta etikan käytöstä vähän eriäväisiä mielipiteitä, se kuulemma tuhoaa pidemmän päälle vaippojen kuminauhat. ? En siis tosiaan tiedä omasta kokemuksesta, mutta näin yks nainen, joka niitä valmistaa on mua varoittanut.

Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksesta, voip olla että meillä imuja ei ole tarpeeksi. En siis yleensä laita päivävaippaan kuin sen yhden, ja voi olla että just noiden fuzzien mukana tullut microfleeceimu ei enää toimi isommalla vauvalla. Pitää kokeilla. Ainoa vaan, että sittenhän siitä tulee ihan mieletön paketti, meillä varsinkin kun tyttö on aika pikkuinen.

Juu ei se mikrokuituimu varmaan älyttömästi ime. Se toimii kyllä loistavana kosteuden levittäjänä, joten jos sen ja vaipan ulkopinnan väliin laittaisit jotain paremmin imevämpää materiaalia, esim. jokin bambutaittoimu (bamboo fold-it tai doubler ovat ohkasia ja hyviä). Bambuimu voisi sitten toimia pelkästäänkin, kun ehdit saada sen hyvään imuun pesujen myötä :) Tai sitten ostat käytettyjä.

Viimeksi muokattu:

No huh, meillä ei ois ikimaailmassa riittäny tuon ikäiselle lapselle se pelkkä micro insertti :D. Bambuinen lisäimu ehdottomasti mukaan! Esim bamboo doubler on ohut mutta imee siihen nähden paljon, sellainen meillä oli taiteltuna insertin kaverina fuzzeissa.

Viimeksi muokattu:
Juu ei se mikrokuituimu varmaan älyttömästi ime. Se toimii kyllä loistavana kosteuden levittäjänä, joten jos sen ja vaipan ulkopinnan väliin laittaisit jotain paremmin imevämpää materiaalia, esim. jokin bambutaittoimu (bamboo fold-it tai doubler ovat ohkasia ja hyviä). Bambuimu voisi sitten toimia pelkästäänkin, kun ehdit saada sen hyvään imuun pesujen myötä :) Tai sitten ostat käytettyjä.

Tattista vaan, kokeillaankin heti huomenissa! Ja mikrokuituahan mäkin tavoittelin, mistä lienee keksinyt koko "mikrofleecen" .. Kiitti!

Viimeksi muokattu:
Hei, luin ja vastaan kiireessä.

Eli meillä piti jo 6 kk iässä ryhtyä laittamaan lisäimuja, vaipat tosin mitä sattuu itsetekoista ja käytettyä. Tein itse froteesta ja fanellista, parhaiksi kuitenkin osoittautuivat hahtuvavillasta tehdyt lipareet jotka käärin harsopalaan. Ne imivät TOSI hyvin ja olivat kuivan tuntuisia silti.

TOSI pitkään olette kyllä pelkällä mickroinsertillä selvinneet! Meillä tyttö oli alle puolivuotias, kun niiden imuteho loppui tystin kesken. Mutta hyviä lisäimu vinkkejä tuossa jo saitkin, joten nyt vaan uusia imuja hankkimaan ja testaamaan :)

Hei kiitos kaikille vastanneille! Nyt mulla on tosin kyllä aika idiootti olo kun en näin yksinkertaista asiaa itse tajunnut, lisätä imuja! Kai kun homma tosiaan toimi aika hyvin niin pitkään pelkillä mikroilla, niin kuvitteli että niin sen kuuluukin mennä!

Isommalla, kiinteitä syövällä vauvalla pissa joskus haisee paljon voimakkaammalle kuin pikkuvauvalla. Haisevat imut kannattaa pestä aina välillä 90 asteessa. Esim. kerran 2 kk:ssa tai sitä luokkaa. Myös esim. Fuzzyt voi pestä välillä 90 asteessa, olen itse varmistanut tämän valmistajalta.

Imuja voi myös liottaa muutaman tunnin ennen 90-asteen pesua etikkavedessä, jossa reipas loraus etikkaa.

Ja itse pesukone kannattaa pestä välillä, esim. pari kertaa vuodessa. Eli kaupasta pullo koneenpesuainetta ja siitä ohjeiden mukaan aine koneeseen ja tyhjä kone kertaalleen 90 asteessa. Myös tavallisella pesuaineella tyhkä kone kertaalleen 90 asteessa voi auttaa. Sinne rakenteisiin ja putkiin kertyy kaikkea nukkaa, joka siellä voi haistakin sitten kosteassa.

Ap:lle, meillä ei tosiaan myöskään pelkkä yksi mikroimu riittänyt tuon ikäiselle. Oli aina ohut hamppuimu ja sen päällä froteeimu tai mikroimu, se paketti kesti taskuvaipassa hyvin 2 - 4 h päivällä.

Viimeksi muokattu:
Haisevista vaipoista: kuivaatteko narulla vai kuivausrummussa? Jos aina kuivaa rummussa, alkavat mun mielestä haista tunkkaiselta. Narukuivaus välillä (ulkona ois paras) niin lähtee haju. Ainakin meillä oli näin.

Niin ja ap:lle vielä: Meillä on myös bambufleecestä tehdyt lisäimut käytössä, jos teet itse niin voit tehdä kuinka ohuita vaan. Vanhoista pyyhkeistäkin voi tehdä. Ei täälläkään millään pärjättäis pelkällä fuzzien omalla insertillä.

Hyviä vinkkejä lisäimuista jo saitkin, ja tässä vielä yksi vinkki, jos silti tulee vuotoja. Taskuvaipankin päällä voi käyttää villiksiä (lahkeellisia), niin ei varmasti falskaa reisistä. Villiksissä siis pitää olla jonkin verran lahjetta, niin pitävät kyllä kosteuden sisällä. Toki silloin tulee iso paketti vaipasta, mutta jos mikään muu ei toimi, niin tätä kannattaa sitten kokeilla.

Yhteistyössä