kestovaipat vs. kertakäyttövaipat - hyvät ja huonot puolet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rouvaliini

Aktiivinen jäsen
24.09.2007
4 613
0
36
Oon vähän miettiny et jos alkas käyttää kestovaippoja tällä pikkukakkosella. Esikoisella käytettiin vaan kertiksiä. Kertokaas hyviä ja huonoja puolia molemmista. Mielelläni otan vastaan kokemuksia kestoista. Täytyykö niiden kanssa aina pitää villahousuja? Mä en niitä haluais.

Molemmat yhteiskäytödssä on täydellinen vaihtoehto minusta. =)

Kun jaksaa ja on aikaa, käyttää kestoja. Laiskottaessa taas pukee kertakäyttöisen.

Ja jos ne kertakäyttöiset sattuvat loppumaan, ei hätä ole suurensuuri...

Ja villahousut. Höm. Mä tykkään enemmän täysin kosteudenpitävistä pul-kuorista.

Meillä on täyskestoiltu eikä käytössä yksiäkään villahousuja. Hyvä puoli kestoilussa on se, että vaippoja ei tarvitse koko ajan raahata kaupasta tai viedä roskapusseja, senkun vaan heittää vaipat koneeseen. Ja rahaa säästyy kertiksiin verrattuna.

Meillä on käytössä kestoja, harsoja ja yleensä yöllä laitan laiskuuttani kertiksen. Lakanoita ja pyyhkeitä pesen samaan aikaan vaippojen kanssa. Pari kolme kertaa viikossa niitä pesen.

Meillä kanssa muutama kestovaippa ostettu keskimmäiselle ja nuorimmalle. Sekakäyttöä mekin harrastetaan. Eikä ole mitään villapöksyjä. Fuzzi Buns:in taskuvaipat ollut käteviä, hyvät iholla ja kuivuvat pesun jälkeen aika nopeesti.

Minä en tiedä mitään vauvaikäisen kanssa kestoilusta, koska meillä siirryttiin kestovaippoihin vasta kun poika oli vuoden vanha. Paljon aiemminkin olisi kyllä voinut siirtyä: vaikkapa heti maitokakkavaiheen jälkeen. En tiedä, jaksaisinko kestovaippailla pikkuvauva-vaiheessa kun vaippoja menee päivässä hirmu suuri määrä.
Meillä on enimmäkseen taskuvaippoja (pul-taskuja) ja ne on hirmu käteviä :). Muutamat sisävaippa+kuori- yhdistelmät on myös, ei nekään hankalia ole. Villahousuja ollaan käytetty joskus öisin, niiden peseminen on vaan niin mahdoton tehtävä mulle ettei tosikaan...lojuvat pyykkikorissa kuukausia :ashamed: . Mutta onneksi niitäkään ei ihan koko ajan tarvitse pestä.
Missään vaiheessa en ole ollut kestoilussani ehdoton: kertakäyttövaippojakin on käytetty ohella. Nykyään meidän kestoilu painottuu iltoihin ja viikonloppuihin, koska pojalla on päiväkodissa kertakäyttövaipat ja kotona on jo paljon ilman vaippaakin. Mutta kun kestoja käytettiin joka päivä, niitä oli noin 30 kappaletta ja vaippapyykkiä pestiin kahdesti viikossa (usein joukossa myös muita 60 asteen pesun kestäviä, kuten lakanat ja pyyhkeet).

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Minä en tiedä mitään vauvaikäisen kanssa kestoilusta, koska meillä siirryttiin kestovaippoihin vasta kun poika oli vuoden vanha. Paljon aiemminkin olisi kyllä voinut siirtyä: vaikkapa heti maitokakkavaiheen jälkeen. En tiedä, jaksaisinko kestovaippailla pikkuvauva-vaiheessa kun vaippoja menee päivässä hirmu suuri määrä.
Meillä on enimmäkseen taskuvaippoja (pul-taskuja) ja ne on hirmu käteviä :). Muutamat sisävaippa+kuori- yhdistelmät on myös, ei nekään hankalia ole. Villahousuja ollaan käytetty joskus öisin, niiden peseminen on vaan niin mahdoton tehtävä mulle ettei tosikaan...lojuvat pyykkikorissa kuukausia :ashamed: . Mutta onneksi niitäkään ei ihan koko ajan tarvitse pestä.
Missään vaiheessa en ole ollut kestoilussani ehdoton: kertakäyttövaippojakin on käytetty ohella. Nykyään meidän kestoilu painottuu iltoihin ja viikonloppuihin, koska pojalla on päiväkodissa kertakäyttövaipat ja kotona on jo paljon ilman vaippaakin. Mutta kun kestoja käytettiin joka päivä, niitä oli noin 30 kappaletta ja vaippapyykkiä pestiin kahdesti viikossa (usein joukossa myös muita 60 asteen pesun kestäviä, kuten lakanat ja pyyhkeet).

Millanen on taskuvaippa?

+ei haise vaipparoskis
+säästää rahaa/luontoa
+kivoja kuoseja
+helppoja tehä ite

-jos ostaa uutena kaikki niin tulee melko kalliiksi, tosin jälleenmyyntiarvo on hyvä
-välttämättä ei löydy kerralla sopivaa vaippaa, joten ei kannata ostaa ääretöntä läjää samanlaisia vaippoja ennen teestiä
-pesuaineen kanssa pitää olla tarkka.

Ite oon tykänny ommella vaippoja, säästää aika pirusti silleen. Ja vessassa ei haise se hemmetin vaipparoskis :x

Rahaa saa palamaan kiitettävästi jos niihin kunnolla hurahtaa kun on paljon ihania kuoseja jne..

MEillä kestot on ollu pitävämpiä ku kerikset, joita ei enää nykysin voi pojalla ees käyttää, ei perä kestä, edellinen kokeilu päästyi neljänpäivän antibioottisalvan käyttöön pippelissä.

Pesen n.jokatoinen päivä tai jokapäivä, tosin ku meillä ei tule ku 1-2 vaippaa enää päivässä pyykkiin, pesen muun pyykin seassa, puhdastahan niistä on kuitenki tulossa.
Kakat vessanpönttöön ja sit imut likoomaan, pullille ei suositella liotusta kun haurastuttaa kuulemma laminointia.
Itsetekemällä saa just oikeankokoisia vaippoja, siis jos osaa ommella, noi on kyllä helpompia ommella ku paita.. ;)

Taskuvaipassa on kuori ja kuivaliina samassa, ja niiden väliin tungetaan täytettä (imuja). Esimerkiksi Fuzzi Bunz on suosittu taskuvaippa, meidän suosikkeja on olleet Myllymuksujen taskuvaipat.

Taskuvaippa on vaippa jossa ulkopinta on kosteudenpitävää esim. pul ja sisä pinta on kuivana pitävää esim. fleese ja niiden väliin tungetaan imut esim. froteeta. helpoimmat ja näppärimmät mun mielestä, vaippa kuivaa narulla n. 2-3tunnissa, imuilla menee toki kauemin kuivaa.

Mikä oisi paras vaippa hommata näin ensialkuun?
Montako olisi hyvä olla vastasyntyneelle? Miten usein niitä pitää uusia esim koon mukaan?

Mitä kaikkea pitää ostaa?
Siis kait jonkunnäköinen ulkokuori? Mitäs sinne sisälle?
Riittääkö se yksi ja sama kuori vai pitääkö niitäkin olla monta(kastuuko sekin aina?

Siis millä mä pääsen vauhtiin?

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
+ei haise vaipparoskis
+säästää rahaa/luontoa
+kivoja kuoseja
+helppoja tehä ite

-jos ostaa uutena kaikki niin tulee melko kalliiksi, tosin jälleenmyyntiarvo on hyvä
-välttämättä ei löydy kerralla sopivaa vaippaa, joten ei kannata ostaa ääretöntä läjää samanlaisia vaippoja ennen teestiä
-pesuaineen kanssa pitää olla tarkka.

Ite oon tykänny ommella vaippoja, säästää aika pirusti silleen. Ja vessassa ei haise se hemmetin vaipparoskis :x

Rahaa saa palamaan kiitettävästi jos niihin kunnolla hurahtaa kun on paljon ihania kuoseja jne..

MEillä kestot on ollu pitävämpiä ku kerikset, joita ei enää nykysin voi pojalla ees käyttää, ei perä kestä, edellinen kokeilu päästyi neljänpäivän antibioottisalvan käyttöön pippelissä.

Pesen n.jokatoinen päivä tai jokapäivä, tosin ku meillä ei tule ku 1-2 vaippaa enää päivässä pyykkiin, pesen muun pyykin seassa, puhdastahan niistä on kuitenki tulossa.
Kakat vessanpönttöön ja sit imut likoomaan, pullille ei suositella liotusta kun haurastuttaa kuulemma laminointia.
Itsetekemällä saa just oikeankokoisia vaippoja, siis jos osaa ommella, noi on kyllä helpompia ommella ku paita.. ;)

Miks pesuaineen kanssa pitää olla tarkka? Eikö niille käy sama pesuaine kun muillekin pyykeille?

Kestovaippojen imukyky huononee ja pul-kuorien/taskuvaippojen vedenpitävyys (pissanpitävyys) kärsii jos niitä pesee vääränlaisella pesuaineella. Mutta moni pesuaine sopii myös kestovaipoille, siis ihan tavallinen marketista ostettu pesuaine.

Suosittelen kaikkia kiinnostuneita käymään tuolla kestovaippainfon sivuilla. Siellä on paljon tietoa ja mm ohjeita vaippojen ompelemiseen ja tietoa materiaaleista. Lisäksi on keskustelupalsta, jossa voi kysellä kokeneempien mielipiteitä. Täälläkin varmaan moni kestoilee, mutta sieltä löytyy luultavasti enemmän asiaan perehtyneitä ihmisiä neuvomaan.

Meillä on paljon itse tehtyjä lisäimuja ja niihin hyödynsin vanhoja froteenpyyhkeitä. Imee hyvin, kestää 90 asteen pesun ja rumpukuivauksen.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Kestovaippojen imukyky huononee ja pul-kuorien/taskuvaippojen vedenpitävyys (pissanpitävyys) kärsii jos niitä pesee vääränlaisella pesuaineella. Mutta moni pesuaine sopii myös kestovaipoille, siis ihan tavallinen marketista ostettu pesuaine.

Edullinen ja hyvä vaihtoehto on Daily Sensitive. Meillä käytetään sitä vaippojen pesussa ja silloin kun pestään muuta pyykkiä samalla, niin kaikki pestään tuolla aineella.
Muuten käytän tavalliselle pyykille Miniriskiä. Sekin käy vaipolle, mut mielestäni Daily on parempi

Alkuperäinen kirjoittaja kestoilija:
Suosittelen kaikkia kiinnostuneita käymään tuolla kestovaippainfon sivuilla. Siellä on paljon tietoa ja mm ohjeita vaippojen ompelemiseen ja tietoa materiaaleista. Lisäksi on keskustelupalsta, jossa voi kysellä kokeneempien mielipiteitä. Täälläkin varmaan moni kestoilee, mutta sieltä löytyy luultavasti enemmän asiaan perehtyneitä ihmisiä neuvomaan.

Meillä on paljon itse tehtyjä lisäimuja ja niihin hyödynsin vanhoja froteenpyyhkeitä. Imee hyvin, kestää 90 asteen pesun ja rumpukuivauksen.

En mä ainakaan löytäny keskustelupalstaa tuolta kestovaippainfon sivuilta.

Jos pesuaineessa on zeoliittia tai saippuaa yli5% se tullii vaipan. ja pul kuorille ei suositella nestemäistä pesuainetta, älä kysy miksi, mutta sisi se lyhentää pullin kestoikää.

Meillä vauvana kestoiltiin kera harsojen ja kuivaliinan ja siihen päälle kuoret.

Ite teen vanhoista pyyhkeistä imuja ja sit taskuvaippoja fleesestä+pullista.

Yhteistyössä