Kestovaippailijat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dask
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

dask

Aktiivinen jäsen
30.04.2008
1 293
0
36
Mä odotan esikoista viimeisilläni, ja olen ajatellut rueta käyttämään pääasiassa kestovaippoja. Jotain olen jo itse ommellut ja ostanut nettikirppiksiltä.

Minkälaiset vaipat on olleet teijän pienille parhaita? Entä minkälaisiin vaippoihin olette pettyneet, ja miksi? Kun vaihdatte vaipan, miten säilytätte likaisen vaipan ennen sen pesua koneessa?

Saa kirjotella muutakin kestoiluun liittyvää, jos tulee jotain mieleen, josta vois olla apua tällaselle aloittelijalle! kiitos, jos joku jaksaa vastata!

Vastasyntyneelle paras oli harso+kuori. Villahousuihin en hurahtanut, pul-kuoria ollaan käytetty. Petyin all in one -vaippoihin. Huonoa niissä oli hinnan lisäksi istuvuusongelmat, hidas kuivuminen ja ohivuodot. Ei siis sattunut sitä oikeaa mallia eteen, joten koin taskuvaipat irtokuorella parhaiksi.

Likaisen vaipan säilöminen onkin just nyt ajankohtainen ongelma. Olen huuhtonut ja laittanut kannelliseen astiaan, mutta lattialämmityksen kanssa sinne astiaan tuntuu hajun perusteella kehittyvän kunnon sademetsäilmasto. Ehkä kokeilen seuraavaksi vesiämpäriä tai jotain, sillä tää tosiaan vie hermot.

meillä on vaippoja käytössä n 20. muotoon ommellut sisävaipat ja sellasta venyvää matskua oleva kuori on meillä tällä hetkellä eniten käytössä. varsinkin jos vauva kakkaa usei, niin ei tarvii vaihtaa kuorta joka kerta jos on istuva sisävaippa.

Mä olen kanssa päätynyt muotoonommeltuun tarralliseen sisävaippaan, ja erilliseen muotoonommeltuun kuorivaippaan. Meinasin myös kokeilla äp:ssa tulleita ImseVimsejä. Kokemuksia niistä?

meillä ei (vielä) kestovaippailla, mutta kokeilin niitä äp:n ImseVimsejä ja olin ihan tyytyväinen. Ei ollut mitään ohivuotoja jne, hyvin piti.

Olenkin miettinyt voiko jo vähän isomman vauvan kanssa aloitta kestoilun...? Niin että ainakin kotona käyttäise kestoja...

Onnea loppu odotukseen ja synnytykseen!! :)

Mä säilytin vaippoja avonaisessa korissa, entisessä asunnossa kylppärissä, mutta kori ei ollut suoraan lattian päällä, koska siellä oli lattialämmitys. Täällä olen säilyttänyt koria eteisessä tuolin päällä. Vaippoja ei kannata laittaa lillumaan veteen, sitten ne ainakin haisee.

Alkuperäinen kirjoittaja dask:
Mä olen kanssa päätynyt muotoonommeltuun tarralliseen sisävaippaan, ja erilliseen muotoonommeltuun kuorivaippaan. Meinasin myös kokeilla äp:ssa tulleita ImseVimsejä. Kokemuksia niistä?

Mä tykkäsin sittä kuorivaipasta,mut jäi tosi nopeesti pieneksi.
Mut se sisävaippa oli hankala. En tykänny.

Ihan pienen vauvan kanssa ei kestoilusta kokemusta, mutta taaperoikäisen kanssa kyllä. Itse tykkään ehdottomasti villakuorista. Pul-kuoret on niin muovimaisia ja hiostavan oloisia.

Likaiset vaipat odottaa pesua sellaisessa tavallisessa pyykkikorissa.

Meidän napero on vielä mahassa, mutta mulla on noita äitiyspakkauksen Imse Vimsejä 12kpl plus 3 kuorta ja sitten harsoja+näpsy, parit villikset on tulossa. Noissa harsoissa ja Imse Vimseissä se hyvä puoli, että saa säädettyä aika hyvin sopivan kokoiseksi vauvalle. (Näin mulle kestoilijat kehuneet.) Yövaippoihin tilasin pari Imse Vimsen lisäimua ja kuivaliinakankaaksi microfleeceä. Mutta tosiaan, käytännön kokemusta ei itsellä vielä ole :)

Meillä AIO kokemukset just kuin palmalla. Olisin käyttänyt PUL-taskuja (vain yksi vaippa puettavana, kuivuu nopeasti) mutta kaikki muovi ärsyttää tuon ihoa, myös Br PUL. Käytämme sisävaippoja, ihoa vasten bambua + villahousuja. Ainakin 15 sisävaippaa on (mut on nyt jo 1,5v).

BTW, esikolla aloitin yökestoilun kotiin jäädessäni (oli siis päiväkuiva) ja hänellä käytettiin noita PUL-taskuja. Montaa ei tarvitse yökestoilussa. Säilytän vaippoja avonaisessa astiassa kodinhoitohuoneessa (lue:pissanhajuhuoneessa), mutta hajut ei sieltä leviä muualle.

Aina ei voi tietää mikä kellekin paras, meillä ainakin meni vaippavarastot uusiksi niiden ihoreaktioiden takia. Ainakin jos kalliita uusia vaippoja ostaa niin sitten harmittaa. Itse lähinnä olin tehnyt niin sain kankaan hinnan pois. Ja sitten vielä se bambu kutistuu käytössä tosi paljon (paitsi bambujoustofrotee aika vähän jos ollenkaan)

Alkuperäinen kirjoittaja mömmis:
meillä ei (vielä) kestovaippailla, mutta kokeilin niitä äp:n ImseVimsejä ja olin ihan tyytyväinen. Ei ollut mitään ohivuotoja jne, hyvin piti.

Olenkin miettinyt voiko jo vähän isomman vauvan kanssa aloitta kestoilun...? Niin että ainakin kotona käyttäise kestoja...

Onnea loppu odotukseen ja synnytykseen!! :)

Koskaan ei ole liian myöhästä. =)

Minä tykkäsin kanssa pienelä vauvalla harsoista ja villahousuista. Joitain kuivaliinoja oli käytössä silloin jo.

Muutaman vaipan ompelin pienellekin ottobren kaavalla ja niidenkin kanssa oli villahousut käytössä vallan.

Hiukan isompana siirryin pääasiassa PUL kankaisiin taskuvaippoihin ja edelleen pidän niitä kaikkein kätevimpinä vaippoina kun niitä voi muokata mieleisikseen ja tarpeen mukaan ja kuivuvat nopeasti.

Myös tuplafleecekuoret nepeillä on olleet mun mieleen- sinne sisään sideharsoa tai joustofroteeta ja kuivaliina, myös myllymuksujen huovutettu villaneulos on osoittautunut nappiostokseksi kuorien suhteen.
Cuddlen kaavalla olen ommellut trikoisia ja joustofroteisia sisävaippoja.

AIO on 'anopin malli'- itse en tykkää käyttää jostain syystä, mutta niitäkin on pari että on helppo vaan vetäistä päälle.

Vaipat meillä on kannellisessa sangossa ja pari tippaa teepuuöljyä seassa.

Kokeilin Imse Vimseillä ihan vastasyntyneestä, meni hermot koska vauva kakkasi aluksi luirua maitokakkaa melkein joka vaippaan ja kuoretkin meni aina joka kerrasta pesuun. Imese Vimeset vaati myös nopeasti lisäimuja ja tuntuivat tosi märiltä lyhyelläkin vaihtovälillä. Samoin vaippojen säilytys oli hieman ongelma koska lattialämmitys khh:ssa ja aikamoinen käyminen alkoi jo vuorokaudessa. Säilytin vaippoja sitten ulkona terassilla kun en jaksanut niitä etikkaliemiä laitella.

Nyt kun kakkaa tulee sen 1-2 kertaa päivässä ja vauva 5kk voisi kokeilla uudelleen, jollakin muulla vaippamerkillä.

Ihan vastasyntyneellä en ole käyttänyt kestoja, tuntuvat niin isoilta paketeilta, enkä ole ikinä saanut istumaan niitä hyvin, kun reidet on pikkuisella vielä ruipelot.
Muutaman viikon ikäisenä olen aloittanut ja pienellä parhaimmat olleet harsot kolmiotaittona villahousujen tai kuoren kanssa (Imse vimsen kuorista olen tykännyt eniten).
Nyt 4kk ikäisellä käytän taskuvaippaa ja villahousuja. Meillä ainakin kosteussulullisetkin taskuvaipat joko falskaavat lahkeensussta tai pissa tulee läpi, joten villahousut on ollu hyvä ratkaisu.

Meillä tykätään tällä hetkellä eniten sisätäytöistä ja villiksistä, myös pul-taskut on hyviä. Poika nyt 4kk.

Vastasyntyneen kanssa tykkäsin tosi paljon niistä äitiyspakkauksen vaipoista, ja kyllä meillä ainakin pysyi hyvin maitokakka sisällä, ettei tarvinnut kuoria pestä sen takia liian usein. Myös harsoja tykkäsin käyttää.

Vaipat säilytetään vessassa kannellisessa ämpärissä. Huuhtelen vain kakat ja laitan vaipan ämpäriin. Vaipat pestään n. joka toinen päivä.

Meillä om 2 täysvaipatettua poikaa, yksi yövaipallinen ja minä käytän kestoja backuppnia vessahätäviestinnälle.

Meidän kokemuksia:

Muotoonommellut läpälliset sisätäyttövaipat (Hilivinksis K-perus) ovat hyviä yöksi, niihin villahousut päälle.

Taskuvaipat harsoimuilla ovat helppoja, kulkee mukana todella hyvin, käytössä aivan ku kertiksetkin. Kuivuu todella nopeasti pesun jälkeen. Suosittelen nepparillisia, tarrojen laatu vaihtelee niin paljon :( Olen pettynyt Dream Nappyn tarroihin.

AIO:ta mulla on käytössä eniten, koska tytöllä menee vain 1-4 vaippaa viikossa. Hilivinksis oli todella hyvä; tarrat todella hyvälaatuisia. Dream Nappy:n nepparillinen on uusi hankinta, tosi hyvä sekin, mutta kallis.

Harsoja käytetään milloin kenelläkin kotioloissa, nappynipalla vanhemmille ja solmu pienelle.

Ainiin, säilytetään pyykkikoneen vieressä ämpärissä, ei liotusta, ei kantta. Meillä tulee paljon vaippapyykkiä ku on monta käyttäjää, niin ei rupea haisemaan kun pestään samana tai seuraavana päivänä. Kakat huuhdellaan pois ennen ku menee ämpäriin.

kiitos kaikille vastanneille!

eiköhän se oma vaippamalli sieltä löydy, kunhan kokeilee... Ja sallin itselleni kyllä kertakäyttövaipat siihen rinnalle, jos tuntuu hankalalta. Onneksi olen ommellut vaippoja pääosin kierrätysmateriaaleista, eli ei tule suurta tappiota, vaikkeivät ne sitten kävisikään.

Yhteistyössä