Kestovaippojen hyvät ja huonot puolet, yms kysymyksiä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jeps"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jeps"

Vieras
Mietin josko ottaisin esikoiselleni käyttöön kestovaipat ihan ekologisista syistä. Mutta en oikeastaan tiedä niistä mitään.. :-D

Joten nyt kokeneemmat kertokaa, miksi olette päätyneet kestoihin tai miksi ette?
Uskaltaako niitä ostaa käytettyinä, ja mitä silloin pitää ottaa huomioon? Paljonko käytetyistä kannattaa maksaa?
Mitkä merkit on hyviä, ja mitä kannattaa välttää?
Paljonko niitä pitää varata jotta pärjää hyvin?
Onko One size-kestot ihan hölynpölyä, ts. hukkuuko vastasyntynyt niihin?

Ja muita plussia ja miinuksia kuulisin mielelläni!
:-)

www.kestovaippainfo.fi

Tuolla paljon tietoa yleisempiin kysymyksiin, omat keskustelupalstat jne.

Itse olen tehnyt hyviä hankintoja käytettyinä. Oma kokemus on se, että alle puolivuotiaalla kannattaa olla omat vaipat ja sitten sitä vanhemmalla voi hyvin käyttää one size tms. vaippoja. Meillä ollut osa vaipoista käytössä pojan ollessa 6 kk ja 2v 6kk. Pienellä (omasta mielestä) kätevin vaippatyyppi on sisävaippa + kuori, vanhemmalla taskuvaipat.

• Tykkää
Reactions: chef
Olen päätynyt osakestoiluun siksi, että kestot on pitkällä tähtäimellä edullisempia, ne ei voi koskaan loppua kesken (jos peset pyykkiä) ja ne kuositkin on melko kivoja. Lisäksi ovat ekologisia jne.

Tietenkin uskaltaa ostaa käytettyinä ja mun mielestäni jopa kannattaa. Varsinkin imut imevät sitä paremmin, mitä enemmän niitä on pesty. Käytetyn hinta riippuu merkistä ja siitä, onko kyseessä kuorivaippa, sisävaippa, AIO vai taskuvaippa. Mutta sanotaanko niin, etten ihan helpolla maksa yli 5€, koska silläkin hinnalla (ja halvemmallakin) niitä käytettynä saa. Äitiyspakkauksen Imse Vimseistä maksan 1€/kpl, Myllymuksuvaipoista voin maksaa jopa sen 5€. Fuzzy Bunz-taskuvaipoista olen joskus vähän enempikin maksanut, mutta koska ne eivät käytössä mene miksikään, niin niistä saa saman hinnan, kun ne myy eteenpäin (kun ne siis ostaa käytettynä).

Fuzzy Bunz on yksi suosikeistani, lisäksi Swaddlebee ja Helli ovat meillä olleet kovassa käytössä. Näistä viimeisin on kotimainen, josta plussaa. Pikkuvauvalla käytössä on olleet lisäksi Imse Vimset (niitä saa niin halvalla) ja Myllymuksut.

Meillä on ehkä noin 30-40 vaippaa aina yhtä kokoa. Jos käytössä on vain AIO-vaippoja, joiden kuivumisaika on pitkä, tuo voi olla vähän nafti määrä. Jos käytössä taas on vaikka harso + kuorivaippa, vähempikin riittää.

Yhden koon vaippoihin en koskaan ihastunut. Ovat hyvin tönkköjä vastasyntyneellä. Helli-tuotteella näytti olevan myynnissä (viikko sitten googlettelin, kun on uusi vauva tulossa) vaippojen sivujatkopaloja...siinä saattaisi olla parempi idea. Ei se täysin sama asia ole, kuin yhden koon vaippa, mutta melko pitkälle. Ajattelin sitä testata. Tässä linkki: Vaipan jatkopala setti, nepeillä - Helli-tuotteet

Ja mä suosin nimenomaan nepillisiä vaippoja. Aion nuo Imse Vimsen flanelletitkin nepittää, sillä nepit on vaan niin kovin käteviä. Tarttat harmaantuu, kovettuu ja kuluu, nepit kestää, kestää ja kestää.

Meill käytettiin ekat 6kk sisävaippoja ja villahousuja. Vaipan ja pyllyn väliin kannattaa laittaa esim ohut fleese niin kakat on helpompi siivota pois ja tulee vähemmän tahroja. noita vaippoja oli joku 20-30kpl. ostin imsevimsejä ja sit paketillisen itsetehtyjä. vaipat maksoi 1-3€kpl, villahousut 3kpl noin 10-15€ kpl ja kuoret 1-2€kpl. kaikki käytettyinä.

seuraavaksi ostin bambu ja hamppu imuja, osa uusia osa käytettyjä, ja uusia taskuvaippoja 10kpl, oli joku halpa merkki babyland tms 8€ kpl

ne meni 6kk-1.5v ja ostelin siinä samalla hiukan isompia taskuja omena tms joita käytetään edelleen yli 2v. eli taskuja mulla on nyt joku 20kpl. tällä hetkellä vaippa yöllä ja ulkona ja kylässä. kotona ilman.

Mä ostaisin sellasia, joissa on lahkeissa vuotosuojat. Esim. imse vimsen vaipat :)

Rahaa saa menemään tosi paljo tai tosi vähän. Meillä koko vaippaiän taskuvaipat (babyland) oli siitä huonoja, että ne jäivät pieneksi reilusti ennen vaippaiän päättymistä ;)

Mä ostaisin vastasyntyneelle halvalla käytettynä (huutis) setin niitä imse vimsen kuoria ja flanelletteja, ovat olleet meillä kahdella vauvalla ihan pomminvarmoja, ja ihan kivoja settejä irtoaa yleensä jo esim. 20 eurolla :) Ne flannelliset imut vain paranee käytössä, ja yleensäkin imut, mutta kun ostaa käytettjä vaippoja, kannattaa huomioda että kuminauhat löystyy käytössä ja tarrat menettää "tarttuvuuttaan". Meillä on kahden lapsen jäljiltä vaipat vielä ihan hyviä, mutta osa kirppikseltä ostetuista alkaa vaatia korjausta, kun ovat olleet jo ties miten m onella käytössä.

Mä tykkään kestoista kun säästää rahaa, ei tule jätettä (omakotitalossa se roskiksen tyhjennyskin maksaa ;) ), eikä tarvitse kantaa kaupasta isoja vaippapaketteja ja koton atyhjentää jatkuvasti lemuavia vaipparoskiksia. Huonoja puolia; voi mennä aikaa että löytyy juuri teille paras vaippasysteemi, monet vaipat ostettuna on kalliita, joten joutuu näkemään vaivaa jos haluaa löytää niitä halvalla esim. netistä ja kirppareilta, vaippaa pitää vaihtaa usein (ei kyllä haittaa mua). Eniten on nyppinyt nuo "alkuvaikeudet" kun tuli alussa ostettua vääränlaisia vaippoja ja niihin meni rahaa.

Halvimmaksi tulee varmaan yhdistelmä kuori + sisävaippa, varsinkin jos edes sisävaipat tekee itse tai ostaa käytettynä, tai ostaa vaikka edullisia nauhavaippoja. Kuorista halvimmaksi tulisi varmaan itsetehdyt villahousut. Kirpparilta voi tehdä tosi edullisia löytöjä, itse ostinjuuri paketin 4 eurolla, siinä oli pari uutta äitiyspakkauksessa tullutta vaippaa imuineen ja kestoliivinsuojat :)

noi babylandit on muuten hyviä ja edullisia mut isolla alpsella jäävät pieneksi nopeasti. meillä pieni ,hoikka lapsi jotenmenivät pitkään. nuo omenat ovat isompia. siksi ostin eka babylandeja noiden sisävaippojen kaveriks ja sit pikkuhiljaa isompia

mulla ei oo mitään negatiivistä sanottavaa. meillä ei esim ohivuotoja ollut koskaan vauvana, nyt isommalla tulee helpommin kun pissaa tulee niin paljon kerrallaan eikä viitsisi jättiimua käyttää. siks esim pihalle laitan usien kertiksen.

harsoja en käyttänyt ikinä.

Erittäin hyviä vastauksia jo edellä.

Ärsyttävintä kestovaipoissa on löytää sopivat vaipat kullekin vauvalle - siis että istuvat hyvin, eivät vuoda ja imevät tarpeeksi.

[QUOTE="jeps";28474276]Mietin josko ottaisin esikoiselleni käyttöön kestovaipat ihan ekologisista syistä. Mutta en oikeastaan tiedä niistä mitään.. :-D

Joten nyt kokeneemmat kertokaa, miksi olette päätyneet kestoihin tai miksi ette?
Uskaltaako niitä ostaa käytettyinä, ja mitä silloin pitää ottaa huomioon? Paljonko käytetyistä kannattaa maksaa?
Mitkä merkit on hyviä, ja mitä kannattaa välttää?
Paljonko niitä pitää varata jotta pärjää hyvin?
Onko One size-kestot ihan hölynpölyä, ts. hukkuuko vastasyntynyt niihin?

Ja muita plussia ja miinuksia kuulisin mielelläni!
:-)[/QUOTE]

Jos haluaa oikeesti säästää rahaa niin osajkestoilu on oikeesti +-0 eli kun sijoitat kestovaippoihin mutta ostat myös kertiksiä niin kumpaankin menee rahaa.

Kestoilusta saa kaiken irti kun siirtyy täyskestoiluun ja se on peloteltua helpompaa. Itse koin että vastasyntyneen kanssa arki oli jopa helpompaa sillä vaippoja ei tarvi muistaa ostaa ja roskasäiliötä ei tarvi vaihtaa isompaan.

Käytettyjen ostaminen on kaksipiippunen juttu, toisaalta se on kaikista järkevintä, mutta jos olet kovin kokematon kestovaippa-asioissa niin käytetyissä ei ole palautusoikeutta ja kaikki myyjät eivät osaa neuvoa niiden käytössä eikä myöskään kerro niiden sopivuudesta ja toimivuudesta.

Suosisin kestovaippaostoksissa pelkästään kotimaisia valmistajia. Niitä on netissä jo runsain mitoin. Kotimaisia siksi että vaipat ovat huomattavasti laadukkaampia ja paremmista kankaista, lisäksi voi saada juuri haluamansa vaipan tilattua jos sellaista haluaa. kotimaisilta valmistajilta saa myös hyviä neuvoja kestoilun aloittamiseen ja vaippojen valintaan.

Monilla kestovaippamyyjillä on ns. starttipaketteja eli jos olet ihan vihreä niin sellaisella on hyvä aloittaa.

One-size -kestot ovat useimmin hölynpölyä, monet ovat haarastaan niin leveät että menevät vasta yli puolivuotiaille ja sitten ovat jo vuoden ikäsillä pieniä. Monia one-size vaippoja testanneena voin tässäkin kohtaa sanoa että kotmaisten valmistajien O-S vaipat toimii, mutta ulkomaisten ei.

täyskestoiluun olisi hyvä varata 24-30 sisävaippaa + kuoria (villaa ja pul) noin 6 kpl. Esim. jos valitset harsoja niin niillä pärjää hyvin pitkään, mutta jos valitset paljon erilaisia muotoon ommeltuja sisävaippoja niin ne menevät nopeammin pieneksi ja tulevat kalliiksi. Harsot ovat hyviä, harsojen kohdalla yksi ulkomainen valmistaja on ollut yli muiden siis Babyidean Mam harso on aivan huippu, se on valkaisematon, pehmeä, imevä ja kaikinpuolin huipputuote.

Suosittelen kestoilua lämpimästi, kun valitsee vaipat harkiten niin se on yllättävän helppoa ja miellyttävää.

[QUOTE="neku";28474516]Jos haluaa oikeesti säästää rahaa niin osajkestoilu on oikeesti +-0 eli kun sijoitat kestovaippoihin mutta ostat myös kertiksiä niin kumpaankin menee rahaa.
[/QUOTE]

Riippuu ihan siitä, paljonko niihin kestovaippoihin sijoittaa eli mistä ja millaisia hankkii. Jos ostaa käytettynä ja/tai tekee itse, jo muutamalla kympillä voi saada vaipat ensimmäiseksi vuodeksi. Ja esimerkiksi harsot tai nauhavaipat kuoren kanssa eivät paljon maksa uutenakaan :)

Meillä on muuten kestot, mutta yöllä kertsi. Me käytettiin ihan pienellä imse vimse flanelletteja, mutta ne jäi pieniksi alle kk ikäisenä. Silloin siirryttiin Myllymuksun s-m kokoon, Alvababyn one sizet myös meni ja menee edelleen, ja imse vimsen aiot koossa s. Mun mielestä on parempi ostaa eri kokoja kun one sizeja. Suosisin myöskin kotimaisia valmistajia. Facebookissa on paljon myynnissä noita imse vimsen nb-kokosia pakettaje. Mun mielestä ne oli pikkusen hankala käyttää, mutta piti vastasyntyneellä hyvin. Tasku vaipat onkin sitten olleet helppoja ja kivoja käyttää.

Meillä oli esikoisella käytössä ensin imsevimsen sisävaipat + kuoret ja sitten siirryttiin taskuvaippoihin. Merkkinä halpa babyland, jota saa uutena halvalla esim. ebaystä. Meillä ne menivät koko vaippaiän sillä esikoinen oli päiväkuiva jo 1,5 vuoden iässä...

Nyt toisen vauvan kanssa ollaan käytetty taskuvaippoja alusta asti, mutta olivat kyllä alussa vähän isoja. Muutenkin on tullut paljon ohivuotoja paljon pissaavan pojan kanssa. Imua pitää olla enemmän ja laittaa eri paikkaan kuin tytöllä. Laitetaan 2 mikrokuituimua joista toinen on kaksin kerroin vaipan etupuolella. Tytöllä laitettiin ne ihan päällekkäin vain tai usein riittii tytöllä yksikin imu, 2 vain jos lähdettiin jonnekin.

[QUOTE="neku";28474516]Jos haluaa oikeesti säästää rahaa niin osajkestoilu on oikeesti +-0 eli kun sijoitat kestovaippoihin mutta ostat myös kertiksiä niin kumpaankin menee rahaa.
[/QUOTE]

En nyt ihan noin sanoisi, varsinkaan jos ostaa vaipat käytettynä tai kierrättää monella lapsella. Me käytetään myös kertiksiä (öisin ja päikkäreillä), kestovaipat on isosiskon vanhoja.

[QUOTE="neku";28474516]
Suosisin kestovaippaostoksissa pelkästään kotimaisia valmistajia. Niitä on netissä jo runsain mitoin. Kotimaisia siksi että vaipat ovat huomattavasti laadukkaampia ja paremmista kankaista, lisäksi voi saada juuri haluamansa vaipan tilattua jos sellaista haluaa. kotimaisilta valmistajilta saa myös hyviä neuvoja kestoilun aloittamiseen ja vaippojen valintaan.

Monilla kestovaippamyyjillä on ns. starttipaketteja eli jos olet ihan vihreä niin sellaisella on hyvä aloittaa.

One-size -kestot ovat useimmin hölynpölyä, monet ovat haarastaan niin leveät että menevät vasta yli puolivuotiaille ja sitten ovat jo vuoden ikäsillä pieniä. Monia one-size vaippoja testanneena voin tässäkin kohtaa sanoa että kotmaisten valmistajien O-S vaipat toimii, mutta ulkomaisten ei.

[/QUOTE]

Pari sanaa tummennetuista.

One sizet voi toimiakkin. Meidän kolmeviikkosella on päällä juuri ulkomainen one size, joka on aikoinaan ollut isompien sisaruksien vaippa. Näitä vaippoja käytettiin koko vaippaiän loppuun asti (molemmat olleet n. 13kg kun vaippailut lopetettu).

Mistä tiedät, mistä kotimaisten vaippakankaat tulevat? ;)

Vastataan nyt vielä tähän, että meillä myös kestoillaan (tyttö, 4kk) ja tykkään erityisen paljon taskuvaipoista ja juuri yhdenkoon. En jaksaisi ruveta saalistamaan montaa eri kokoista vaippaa, vaan nuo näyttävät menevän varmastikin koko vaippaiän. Vajaa kuukauden ikäisenä aloin käyttämään taskuvaippoja ja olisin voinut aikaisemminkin käyttää. Imse vimseistä en tykännyt yhtään. Sisävaippa aina ui pissasta, samoin iho. Omaan kokemukseen parhaita ovat olleen myllymuksujen vaipat, bumgenious sekä toukka-vaipat nyt uusimpina.

Olen ostamassa esikoiselle kestovaippoja vaimon käskystä ja ohjeet kyseiseen toimintaan olivat enemmän tai vähemmän vain suuntaa antavia. Olen sitten katsellut netissä useiden kauppojen hintoja ja välillä meinaa päätä pyörryttää niiden suuruus. Ajattelin sitten vilkaista huuto.nettiä ja siellä oli iso paketti vissiin halvalla? (http://www.huuto.net/kohteet/kestovaippoja-41kpl--imuja-21kpl-ei-hv/313972551)
Osaatteko sanoa, onko tuo kannattava ostos vai ei? Ainakin hintavarauksen mukaan jos tuon saa alle satasellakin, olisi se hyvin kannattava ostos. Entäpä onko teillä kommentoitavaa noista merkeistä tai yleensäkkin siitä, että onko tuossa kaikki tarvittavat varusteet kestovaippailun aloittamiseksi?
Tuo näyttäisi sulkeutuvan jo perjantaina, eli pitäisi aloittaa nopeasti huutaminen jos tuo on hyvä pakkaus. Joten kaikki apu äkkiä tarpeeseen!
Kiitoksia etukäteen! :)

En ostaisi tuota pakettia. Tsi-versioita saa halvalla muualtakin, ja noi Kushiesit nyt ei oo mitenkään huippulaatua. Liity facebookin OMV-ryhmään, löydät taatusti vaippoja vaikka kuinka.

Minusta tuo on enimmäkseen hyvä paketti halvalla. PUL-kuorivaipat ovat pitäviä, meillä on ollut sisävaippana niiden kanssa aina harsot ja päällä vielä villahousut. Vauvalla kestää muutkin kuorivaipat, mutta taaperolla jo päästää läpi, ellei ole PUL-kuorta.

Yhteistyössä