Ketään, jolla ph ei vaan ole lähtenyt sujumaan (2v9kk)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätoivoinen

Vieras
Hei!

Nyt alkoi tänään jo hiukan epätoivo hiipiä mieleen :( Meillä 2v9kk poika aloitti elokuun alussa päiväkodissa 2 päivää viikossa. On ollut aiemmin ryhmiksessä 1-2 v. iässä, nyt vuodenvaihteesta kotona mun ja vauvan kanssa. Tuolla ryhmiksessä meni tosi hienosta ja viihtyi siellä. Kovasti odotti hoitoonpääsyä ja sitä touhuilua & leikkiseuraa. On tosi reipas, aktiivinen ja sosiaalinen tyyppi, eikä tullut mieleenkään, että hoidonaloitus olisi näin vaikeaa.

Eli lyhykäisesti, ei vaan pääse mukaan ns. porukoihin, en tiedä johtuuko tuosta et on vaan 2 päivää vkossa vai mistä. Itksekelee kotona, että isommat pojat kiusaa, eikä ole kavereita. Aina kun haen, on yksinään leikkimässä. Nyt oli sitten tänään käynyt niin (siis hoitajat kertoivat), että oli tosiaan jotkut isommat pojat käyneet tönimässä ja piilottaneet pojan pipon.

Nyt itkettää kyllä äitiäkin jo :( Mitä teen?? Pitäisikö ottaa poika pois vai yrittää vielä jonkin aikaa. Oon palaamassa töihin helmikuussa, eli joka tapauksessa päivähoito on aika pian ajankohtainen. Ryhmikseen paluu ei siis mahdollinen.

Minusta sulla on melkein kaksi vaihtoehtoa joko otat pojan kokonaan pois hoidosta tai lisäät kunnolla päiviä esim. jokapäivä vaikka puolipäivää tai sitten 4 kokonaista. Voit toki kokeilla jatkaa samalla tavalla, kun ei aikaa kauhean kauaa ole kulunut. Meillä poika oli kanssa aluksi 2 päivää/viikko ja ei päässyt yhtään ryhmään mukaan. Lisättiin päiviä ja tilanne on helpottanut. Ne leikit jää muuten aina kesken ja sisälle ryhmään on vaikea päästä. Sama juttu aikuisilla. Tiiviiseen ryhmään on hankala päästä sisälle.

No onko sulla mahdollisuutta olla siellä kotona?
Meillä poika ollut ikänsä arka ja "kotikissa". Mietittiin, että laitetaanko tarhaan sosiaalistumaan 3-v:nä. pidin kaikkien painostuksesta huolimatta pääni, että tarhaan lähtee vasta 4-v, kun minusta ei kaivannut niitä kavereita ja näytti vielä tarvitsevan kasvattaa itsetuntoa "äidin helmoissa" kun ei vaikuttanut olevan vielä ihan kypsä tarhaan.
Nyt aloitti elokuun alussa 4v:nä) ja lähti tosi hienosti käyntiin. Vuodessa poika oli kehittynyt huimasti. Oli tullut rohkeammaksi ja itsenäisemmäksi. Kaipasi lapsiseuraa ja ryhmää. Vuosi sitten ei ois käynyt näin helposti, eikä poika olisi nauttinut tarhasta, kuten nyt.

Tää nyt ei oo ihan samanlainen tilanne mut kerron kuitenkin.
Meillä poika oli n.vuoden ikäisenä hoidossa ja ei ollut mitään ongelmaa. Vähän alle 2vuotiaana joutui vaihtamaan hoitajaa. Siitä se h*lvetti alkoi. Poika alko jo illalla huutaman ja jatko aamulla herättyään, välillä oli jopa hoidossa huutanut niin kauan, että oli nukahtanut. Siinä meni sellanen pari kuukautta välillä paremmin. No sit yks ilta paika rupes taas itkemään, et mä en mee huomenna hoitoon ja kun kysyin syytä tähän poika vastasi: Juho kiusaa mua. Otin tämän asian hoitajan kanssa sitten puheeksi ja hän sanoi,etten ole ainoa joka niin sanoo. Tämä kiusaaja poika oli siis pari vuotta vanhempi kuin muut lapset. Muutaman viikon kuluttua tämä Juho vaihtoi hoitopaikkaa ja sen jälkeen ei ollut mitään ongelmaa. Eli kannattaa ottaa puheeksi ja puuttua heti asiaan.
Kyllähän se äidin sydämessä tuntuu, kun lapsi joutuu kiusatuksi. Voimia sinulle! :hug:
Tästä mun selostuksesta ei tainnut olla mitään apua.. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla:
Minusta sulla on melkein kaksi vaihtoehtoa joko otat pojan kokonaan pois hoidosta tai lisäät kunnolla päiviä esim. jokapäivä vaikka puolipäivää tai sitten 4 kokonaista. Voit toki kokeilla jatkaa samalla tavalla, kun ei aikaa kauhean kauaa ole kulunut. Meillä poika oli kanssa aluksi 2 päivää/viikko ja ei päässyt yhtään ryhmään mukaan. Lisättiin päiviä ja tilanne on helpottanut. Ne leikit jää muuten aina kesken ja sisälle ryhmään on vaikea päästä. Sama juttu aikuisilla. Tiiviiseen ryhmään on hankala päästä sisälle.

mä ajattelen samoin...

Yhteistyössä