Ketään muuta joka pihistelisi mielellään joulun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmmph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmmmph

Vieras
Kiva tietysti antaa lahjoja, en niitä muuten antaisikaan. Mutta kyllä se silti vähän kirpaisee, kun on monia ihmisiä lähipiirissä joita haluaisi muistaa jollakin tavalla ja alkaa mielessään ynnäilemään rahan menoa. Kun ei nyt viitsi antaa kuitenkaan jotain ihan turhaa härpäkettäkään ihan vaan että olisi jotain, vaan haluaisi että jokainen saa mieleistä.
Saituri minussa vaan meinaa nostaa päätänsä silti kun lelujen hintoja katselee ja omille lapsille kun melkeinpä kaikki hankitaan muiden lahjojen lisäksi itse. Rahasta tämä nyt ei varsinaisesti ole edes kiinni, on tähän varauduttu mutta silti jotenkin että kerralla menee aika paljon sitä rahaa ns. turhuuteen niin vähän mietityttää.
Onko muita jolla näin hassuja ajatuksia? Kyse ei siis ole rahasta, antamisen ilosta vaan jostain sisäisestä itaruudestani :/

Me ei olla erityisen innostuneita lahjoista ja suuri osa lähipiiristä samanlaista, joten ollaan tehty sopimus, ettei hankita lahjoja aikuisille. Lapsille vain, mutta heitäkään ei ole lähipiirissä nykyisellään kuin kaksi oman lisäksi. Pari aikuista pariskuntaa jää "sopimuksen" ulkopuolelle, joten yhteensä meillä on hankittava vain 3-4 lahjaa + omalle lapselle jotain.

Ollaan oikein tyytyväisiä näin, ei tultu yhtään onnellisemmaksi lahjoista, joita emme oikeastaan tarvitse. Siinä on riittämiin, kun katselee lapsen iloa lahjoistaan, viettää aikaa läheisten kanssa ja syö hyvin.

Meillä pihistellään myös jouluna sopivasti, koska en näe mitään syytä törsäillä älyttömyyksiä edes juhlapyhinä. Lahjoista ollaan sovittu suvun aikuisten kanssa,että ostetaan vain lapsille. Tämä on helpottanut myös joulustressiä kun ei tarvitse miettiä päätään puhki mitä kenellekin hommaisi. Omille lapsille ostan vain 1 paketin/nenä, koska saavat sopivasti lahjoja myös sukulaisilta. Mielestäni 10 -12 lahjaa/lapsi on ihan riittävästi, siinäkin jo vähän liikaa. Miehen kanssa ei lahjoja vaihdeta. Jouluruokia laitetaan kohtuudella, koska niitä ei kuitenkaan syödä kuin sen 1-2 päivää. Siinäkin pidetään järki mukana, eli ostetaan ja laitetaan vain sellaisia ruokia, mistä tykätään ja mitkä menee. Jos rosollista ei kukaan oikein välitä, sitä ei "muodon vuoksi" joulupöytään laiteta. Jos kyläillään, viedään jotain pientä viemistä. Joskus olen itse leiponut esim. kuivakakkuja tai sitten tehnyt itse jouluisia kukka-asetelmia. Siinä säästää jonkin verran.

Jotenkin inhottaa nuo lelukuvastotkin täynnä kräässää ja toinen toistaan hienompi legolinnakkeita mitä voisi lapsille laittaa, mutta kun alkaa laskea niin satanen sinne ja satanen tänne ja eikun joulua kohden kiihtyy vaan.
Otti ihan mielettömästi kerran päähän kun aattona eräs aikuinen joulunviettoporukastamme lahjojen avaamisen jälkeen tokaisi, että "noni, joulu oli siinä ja arki voi tulla" ja silloin aloin ajatella että joulu ilman koko lahjaseremoniaa olisi varmasti ihan mukavin tapa viettää. Silläpä ajattelinkin satsata tänä vuonna enemmän yhteisiin perheen lahjoihin lautapelien/palapelien/kirjojen muodossa.. en tiedä, jotenkin tympii tuo kaikki tarjolla oleva tavaranpaljous, mitä ei oikeastaan edes tarvita.

Meillä on nyt jo neljättä vuotta tulossa joulu jota ei "laiteta". No hiukkasen noita jouluruokia hommataan kyllä mutta emme osta lahjuksia tms. kenellekkään.

Kuopus on vasta vähän yli 2 vuotias eikä näinollen ymmärrä koko joulusta mitään ja koska meille ei tule kummankaan sukua jouluksi emmekä me mene mihinkään niin mitäpä sitä riehumaan.

Joulut taisivat loppua esikoisen menehtymiseen 2009, häntä varten tein mielelläni suuren Joulun mutta eipä ole enää innostusta moiseen. Ehkä sitten joskus kun kuopus on isompi, ehkä sitten joulukin tuntuu jotenkin huomioimisen arvoiselta.

Minä ainakin aioin pihistellä. En muutenkaan oikeasti nauti joulusta. Koko aika on ällöttävää hässäkkää, herneitä vedellään nassukoihin jos ei kerkee näkemään jouluna ym..
Lapsen takia tietenkin otetaan esiin joulukoristeita ja on lahjoja sekä leivonnaisia.
Minä tykkään kaikkein eniten pääsiäisestä se on semmoinen oikea pikku loma. Ilman mitään kortteja ja lahjoja :)

[QUOTE="aloittaja";27583936]Jotenkin inhottaa nuo lelukuvastotkin täynnä kräässää ja toinen toistaan hienompi legolinnakkeita mitä voisi lapsille laittaa, mutta kun alkaa laskea niin satanen sinne ja satanen tänne ja eikun joulua kohden kiihtyy vaan.
Otti ihan mielettömästi kerran päähän kun aattona eräs aikuinen joulunviettoporukastamme lahjojen avaamisen jälkeen tokaisi, että "noni, joulu oli siinä ja arki voi tulla" ja silloin aloin ajatella että joulu ilman koko lahjaseremoniaa olisi varmasti ihan mukavin tapa viettää. Silläpä ajattelinkin satsata tänä vuonna enemmän yhteisiin perheen lahjoihin lautapelien/palapelien/kirjojen muodossa.. en tiedä, jotenkin tympii tuo kaikki tarjolla oleva tavaranpaljous, mitä ei oikeastaan edes tarvita.[/QUOTE]

Ihan kuin minun kynästä. Minulla vain tällainen joulukokemus: olimme viettämässä joulua kotonani, pukki kävi ja jakoi lahjat, kaikille oli jotain, isäni ei vaivautunut edes avaamaan saamiaan paketteja. Ne olivat edelleen kääreessä kun lähdimme kotiin tapanina.

Pihistelisin mieluusti, maailma on muutenkin täynnä turhaa tavaraa. Mutta siinä on yksi mutta... kummilapset nyt ainakin pitää muistaa. Onneksi ovat vanhimmasta päästä jo aikuistuneet, joten vähitellen lahjarumba heitä kohtaan helpottaa. Toki olisi ja onkin kiva muistaa, mutta kun kukaan ei nykypäivänä oikeasti tarvitse mitään tärkeää.