ketkä on suomalaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

utelias vieras

Vieras
Miten määrittelette kansalaisuuden ylipäätään? Tosta en myy venäläisille ketjusta aloin miettiä, mikä sitten on se raja, että joku on jonkun maalainen..
Riittääkö että on Suomen kansalainen että on suomalainen? Vai suomessa syntynyt? Vai suomalaiset vanhemmat? Isovanhemmat?

Entä jos on alunperin ollut venäjän kansalainen ja syntynyt siellä, mutta on saanut suomen kansalaisuuden sitten? Riittääkö venäläisyyteen se, että jompikumpi vanhemmista on venäjän kansalainen? Entä jos molemmat on, mutta itse on syntynyt ja elänyt Suomessa ja puhuu suomea täydellisesti?

Miten te teette sen jaon, että kuka on suomalainen ja kuka on muunmaalainen?

Itse pidän tätä aika vaikeana kysymyksenä.

Hitsin hyvä kysymys.

Mä pidän esim. omia lapsiani suomalaisina - vaikka heidän isänsä on turkkilainen, ja heillä on turkkilaiset nimet (ainakin osittain). Suomessa he kuitenkin ovat syntyneet, ovat maamme kansalaisia (eivätkä minkään muun maan kansalaisia), äidinkielenä suomi...He ovat suomalaisia, turkkilaisella mausteella :)

Enkä mä osaa pitää esimerkiksi virolaissyntyistä kaveriani (terkkuja :wave: ) ulkomaalaisena, vaikka hänellä virolaiset vanhemmat onkin. Ihan suomalainen tuo mun mielestä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Suomessa syntynyt ja suomalaiset isovanhemmat :whistle:

Ja vanhemmat siinä välissä ilmeisesti myös, eli molemmat isovanhemmat, joo. Entä jos on syntynyt ja asunut pari ekaa vuotta vaikka saksassa vanhempien kanssa, niin viekö se suomalaisuuden pois?

Suomalainen on sellainen, joka on Suomessa syntynyt ja KOKEE itsensä suomalaiseksi. Ihan sama missä asuu.

Suomalainen on myös sellainen, joka on muualla syntynyt ja/tai jolla on muunmaalaiset vanhemmat, mutta asuu tai on asunut Suomessa ja KOKEE itsensä suomalaiseksi.

Suomalainen voi olla myös sellainen, jolla on suomalainen vanhempi tai vanhemmat tai muita sukujuuria, mutta ei ole koskaan asunut Suomessa, mutta KOKEE itsensä suomalaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
Monen isovanhemmat Suomessa syntyneitä, mutta kuinkas monen isoisovanhemmat ovat syntyneet Suomeen maan ollessa Venäjän vallan alla? :whistle:

Hyvä pointti!! Ja jos isovanhempien suomalaisuuden määritelmä on sama, niin siis mä en olsisi suomalainen, kun mummoni äiti oli saksalainen joten siis mummoni ei ollut suomalainen joten siis en kai sitten minäkään.... vaikeeta:)

Alkuperäinen kirjoittaja Simppeliä:
Suomalainen on sellainen, joka on Suomessa syntynyt ja KOKEE itsensä suomalaiseksi. Ihan sama missä asuu.

Suomalainen on myös sellainen, joka on muualla syntynyt ja/tai jolla on muunmaalaiset vanhemmat, mutta asuu tai on asunut Suomessa ja KOKEE itsensä suomalaiseksi.

Suomalainen voi olla myös sellainen, jolla on suomalainen vanhempi tai vanhemmat tai muita sukujuuria, mutta ei ole koskaan asunut Suomessa, mutta KOKEE itsensä suomalaiseksi.

:flower:

Oliko täällä ketään jotka toisessa ketjussa sanoivat, etteivät myy maata venäläiselle? Niin kuinka venäläinen pitää olla ettet myy, riittääkö että sukujuurissa on venäläisyyttä vai kansalaisuus vai miten?

Öö, enkö mä sitten ole suomalainen, kun olen satttunut Ruotsissa syntymään, mutta vanhempani ja isovanhempani ovat suomalaisia ja olen ainoastaan Suomen kansalainen...?

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
Monen isovanhemmat Suomessa syntyneitä, mutta kuinkas monen isoisovanhemmat ovat syntyneet Suomeen maan ollessa Venäjän vallan alla? :whistle:

Venäjän vallankin alla Suomi oli Suomi, oma kulttuuri (jota nostettiin suosta kaikin mahdollisin keinoin juurikin autonomisen itsenäisyyden aikana) oma kieli, perinteet jne. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Lähisuvusta yksi isovanhemmista on muualta päin maailmaa :P ja onneksi kukaan ei ole Turusta tai läheltäkään! Turku on sairaus. *nostaa suomenlipun rasistisin elkein*

Miten Turku tähän liittyy? Menikö multa jotain pahasti ohi nyt? :o Eikö turkulaiset olekaan enää suomalaisia?

Hyyssstt.. Olen Helsingistä ja mun pitää kiusata Turkulaisia.

mun serkku synty ruotsissa, suomalainen äiti oli käymässä siellä.... isä suomalainen. Hänkö siis ei ole suomalainen kun loma matkalla synty..

okei. järkevää touhua taas.

suomalainen on suomenkansalainen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Öö, enkö mä sitten ole suomalainen, kun olen satttunut Ruotsissa syntymään, mutta vanhempani ja isovanhempani ovat suomalaisia ja olen ainoastaan Suomen kansalainen...?

Okei teen poikkeuksen, jos on sattunut syntymään muualla mutta vanhemmat ja isovanhemmat suomalaisyntyisiä niin joo. Niin kuin sillä olis sulle mitään väliä mitä mieltä mä olen.

Lähisuvusta yksi isovanhemmista on muualta päin maailmaa :P ja onneksi kukaan ei ole Turusta tai läheltäkään! Turku on sairaus. *nostaa suomenlipun rasistisin elkein*

Miten Turku tähän liittyy? Menikö multa jotain pahasti ohi nyt? :o Eikö turkulaiset olekaan enää suomalaisia?

Voin sitten heti kättelyssä ilmoittautua sinne turkulaisten leiriin :kieh:

Voin sitten heti kättelyssä ilmoittautua sinne turkulaisten leiriin :kieh:

:laugh: :laugh: *repeilee kotisohvalla* Mä alan sitten kiusaamaan sua.

voisko sitten sanoa että mustaväri on sairaus? Ihan samaa typerää ajattelua.
Ihan sama vaikka oisi "kivaa kiusaa"

Mäkin voisin alkaaa huuteleen kaupungilla että mustaväri ja vinot silmät (esim kiinalaisuus) on sairaus.
Ja sit vaan sanoisin et mä vahan kiusaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Okei teen poikkeuksen, jos on sattunut syntymään muualla mutta vanhemmat ja isovanhemmat suomalaisyntyisiä niin joo. Niin kuin sillä olis sulle mitään väliä mitä mieltä mä olen.

Mielipiteitähän tässä kysyttiin! Mun mielestä tää on kiinnostava asia miettiä, vaikka ei helppo ja yksinkertainen olekaan. :)

Yhteistyössä