Kevyempää herkkuruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja

Vieras
Olen nyt alkanut katsoa mitä suuhuni laitan ja siis painonvartijoiden pisteitä lasken.

Mitä hyvää voidaan nyt viikonloppuiltaisin syödä, kun tähän asti se on ollut pizzaa, tortilloita, ranskalaisia ja nakkeja tms?

Salaattia :p :p mustia oliiveita, punasipulia, 3%fetaa (meinasin laatata maistaessani sitä 10%), taikka feta pois ja tonnikalaa/lohta/kananrintaa/raejuustoa/papuja/katkarapuja/kananmunaa/juustoa/pähkinöitä ja siemeniä/Rapuja/Jauhelihaa/kinkkua/Kebabia.. Jne.. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja apuja:
Vaikka, kebab tuskin on sieltä rasvattomimmasta päästä ;)

Mä keskittysiin sinuna jättämään viljatuotteet pois. Peruna, riisi, pasta, leivät ja sokerimössöt. Proteiniinia vaan ja rasvaa jonkinverran, kasviksi asitäkin enemmän. Hyvääkin on :p

mikä tekee tortilloista rasvaisen ruoan? meillä syödään itsetehtyjä burritokuoria, joissa täytteenä tomaattimurskasta, sipulista, valkosipulista ja kidneypavuista tehty täyte (joskus myös tonnikalaa tai soijarouhetta), ohessa salaattia, tomaattia, kurkkua, sipulirenkaita ja vähärasvaista kermaviiliä. guacamolekin tehdään itse, se on aika rasvaista, mutta ei sitä tartte ruokalusikalla sinne mättää =)

Pizzankin saa kevyeksi kun tekee itse. Pohjaan ei juuri rasvaa tarvita, puoli desiä ruokaöljyä pellilliseen pizzaa riittää. Päälle broiskua, paseerattua tomaattia, kevyt juustoraastetta päälle ja lisänä vaikka paprikaa ja mandariiniä. Tällasta meillä on tehty iät ja ajat.

Alkuperäinen kirjoittaja Vilma76:
me leivotaan ne tortillakuoret maissijauhoon, on parempia kuin vehnäjauhoiset kaupan plätyt :p ja muuten lisään vehnäjauhon tilalle ainakin puolet spelttiä leipoessani, ihan pikkuleivistä pizzapohjiin.

Kaupasta saa myös ihan maissista valmistettuja tortillalättyjä sekä täysjyvävehnästä valmistettuja ns. tummempialättyjä.. :)
Mutta tuo speltti lisäys kuulostaa kyl hyvälle. :p

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Hmm... :p

Saisiko ohjeen?

Mulla on tällanen ohje, mutta kyllä siihen taikinaan toki tulee öljyä

Tortilla
(2 kpl)

2,25 dl karkeaa luontaisesti gluteenitonta jauhoseosta
2 rkl öljyä
1 dl lämmintä vettä

Mittaa jauhot kulhoon ja lisää öljy. Sekoita hieman murumaiseksi.
Lisää lämmin vesi kahdessa erässä taikinaan. Sekoita kunnes taikina on tasainen pallo kulhon pohjalla.
Jaa pallo kahteen osaan. Kaulitse kummastakin pallosta ympyränmuotoinen, halkaisijaltaan noin 12 cm kokoinen tortilla.
Kuumenna valurautapannu ja paista yhtä tortillaa molemmilta puolilta n. 1 min. ajan.

Vinkki:
Täytä tortillat jauheliha tai tomaattikastikkeella. Tarjoa lisäkkeenä esim. avokadoa ja riisiä.

Siis jo ne tortillaläpyskät ovat rasvaisia.

Tietty, jos ne itse paistelee, voi rasvan määrää säädellä...

mun ohjeessa ne paistetaankin ilman rasvaa tulikuumalla valurautapannulla.

Hmm... :p

Saisiko ohjeen?

hitsit.. koitetaanpas kertoo kun se on jossain mun näpeissä nykyään se ohje, ei tietoo kirjallisesta...

otetaan maissijauhoa 3-4 dl (osan voi laittaa vehnää tai spelttiä jos haluaa), noin 1,5-2 dl (?) vettä ja suolaa. sekoitetaan maissijauhoihin vähän suolaa ja lisätään vähitellen vettä. sitten kun siitä tulee sellanen leivottava taikina, se on valmis. sit vaan jaat sen osiin, oisko 10-12 tortillaa tosta määrästä, ja leivot niistä kaulimen kanssa sopivan kokoisia ohuen ohuita tortilloja. ennen paistoa kannattaa enimmät jauhot rapsia pois, ja sitä mukaa kun leivot niin pidä ne muovipussin alla etteivät ehdi kovin kuivahtaa. kuumenna valurautapannu ja paistele nopsaan, ihan muutamia kymmeniä sekunteja molemmin puolin. kannattaa ehkä ottaa palohälyttimen patteri pois kun saattaa tulla käryä jos jää paljon jauhoja siihen palamaan :) ne on tosi hyvä minusta!

jos painonvartijoiden pisteitä lasket,niin yhestä keskikokosesta tortilla lätystä menee 2 pistettä ni laita sinne täytteeks kaikkee kevyttä,mä tein niin ja oli tosi hyvää.esim paistijauhelihaa,sipulia ananasta, jäävuorisalaattia,tomaattia,kurkkua ym.herkuttelin niillä vkonloppuna,kokonaista kaksi söin,nälkä läks ja pisteitä jäi viel illaks.ja mikrossa ihan lämmitin sen lätyn.

Alkuperäinen kirjoittaja persnaakkeli:
me leivotaan ne tortillakuoret maissijauhoon, on parempia kuin vehnäjauhoiset kaupan plätyt :p ja muuten lisään vehnäjauhon tilalle ainakin puolet spelttiä leipoessani, ihan pikkuleivistä pizzapohjiin.

Kaupasta saa myös ihan maissista valmistettuja tortillalättyjä sekä täysjyvävehnästä valmistettuja ns. tummempialättyjä.. :)
Mutta tuo speltti lisäys kuulostaa kyl hyvälle. :p

se speltti tekee paljon täyttävämpää ja mä tykkään sen mausta muutenkin! suosittelen kokeileen :p

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Pizzankin saa kevyeksi kun tekee itse. Pohjaan ei juuri rasvaa tarvita, puoli desiä ruokaöljyä pellilliseen pizzaa riittää. Päälle broiskua, paseerattua tomaattia, kevyt juustoraastetta päälle ja lisänä vaikka paprikaa ja mandariiniä. Tällasta meillä on tehty iät ja ajat.

Ei se pohjassa se rasva, mutta kun jauhoja menee iso määrä, joista pisteitä.

Ja Pastorille. Mä rakastan leipää yli kaiken, joten en voi siitä luopua, enkä kyllä karkkipäivistä.

Yhteistyössä