Kieli/kielessäni nykii? Elohiiri kielessä? Onko muilla koskaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rela27v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rela27v

Vieras
Kieleni on krampannut/nykinyt vähän väliä kohta 5 päivää. Näen sen peilistäkin. Kielen oikealla puolella nykii ja ikäänkuin kieli vetäytyy taaksepäin (kohti nielua) kuin vetäisi suonta tai olisi elohiiri. Nykii kerran tai useamman kerran peräkkäin. Saattaa tulla levossakin, mutta ärsyyntyy syömisestä ja jos laitan esim. pastillin suuhun, nykinä alkaa.

Olen käynyt jo neurologin vast.otolla eilen ja pään magneettikuvauksessa. Neurologin testeissä ei löytynyt poikkeavaa ja päänkuvaus (MRI) myös normaali. Neurologi epäili että voisi kyseessä ole niskasta tuleva hermopinne tai muu vastaava, että siis jumissa oleva niska ärsyttäisi kielihermoa. Fysioterapiaan lähete.

Minua pelottaa todella ja meinaan tulla oireen kanssa hulluksi. Neurolgi sanoi että tilannetta voidaan seurata, ellei tulee muita oireita kuten kaksoiskuvia, huulen roikkumista tai muita tunnottomuuksia tai halvauksen oireita. Mutta en minä jaksa tätä..tässä tulee hulluksi! Puhuminen tuntuu hankalalta, varsinkin S:n sanominen. Vaikkakaan kukaan ei huomaa, että puhumiseni olisi erilaista tai vaikeaa.

Onko kellään ollut vastaavaa?

( ASIASANOJA: Kielen nykiminen, elohiiri kielessä, kramppi kielessä, spasmi kielessä, suonenveto kielessä, kieli nykii, kielessä nykii, kieli kramppaa )

On ollut kielessäkin, varmaan tänään viimeksi. En jaksa enää kiinnittää noihin nykimisiin edes huomiota. Mulla ei varmaan sellaista lihasta olekaan, jossa ei olisi elohiiri käynyt. Mulla ei kylläkään ole puhumiseen vaikuttanut mitenkään, vaikka kielikin on nykinyt, tai sitten en vain ole sitäkään huomannut.

varmaan jännintänkin nyt tavallista enemmän kieltä. Aamuisin kieli tuntuu isolta ja kömpelöltä ja tekisi mieli kakoa. Mutta se tunne helpottuu hieman. Peilistä katsottuna kieli ei ole mitenkään tavallista suurempi, eikä lääkärikään huomannut mitään. Kuvasin nyt krampin nauhalle, niin jos menen vielä lääkäriin, näytän kyllä että kramppi on todellinen. Välillä meinaa tulla paniikki. Ja harmittaa kun kovin monella samaa vaivaa ei tunnu olleen ja lääkäritkin ihmettelevät.. Pelottaa että tässä on jostain vakavasta kyse. Ja mikä tähän auttaisi? Ennen magneettikuvaa annettiin rauhoittavaa (diapam 10mg) ja vaikka tutkimuksesta lähtiessäni olin ihan tööt lääkkeestä, kieli silti kramppasi matkalla kotiin! Eli rauhoittavastakaan ei ole apua :(

No monella on tuollaisia nykimisiä esim. neuroleptilääkityksen aikana mutta sinulta varmasti neurologi kyseli nämä asiat. Mulle määrättiin yhtä Parkinson-lääkettä sellaisiin kropassa ilmeneviin nytkähtelyihin (ilm. neuroleptin haitta) mutta menivät sitten ohi, joten en tarvinnut kys. lääkettä.

Mulla oli kielessä, kun imetin vielä. Oletin sen johtuvan jostain puutostilasta. Ainakin Diasporal-kuurin jälkeen se nykiminen hävisi.
On senkin jälkeen nykinyt ja aina tuo Diasporal auttaa.

oliko se teillä vain kertaluontoinen vai useampana päivänä? tänään kieli on ollut ihan mahdoton..jos kielellä ikäänkuin putsaan hammasväliä tai jotain niin kramppi tulee. samoin jos syön. Eihän tästä tule mitään kun ei syömäänkään pysty kun se alkaa heti nykimään. Neurologin kanssa puhuin niin hän sanoi ettei ole koskaan törmännyt tällaiseen aiemmin, eikä osaa sanoa mistä johtuu tai mikä olisi avuksi. On se kumma kun edes alan asiantuntija ei tiedä..onkohan tämä jotain vakavaa/etenevää :( Niin pelottaa.

Taidat purra öisin hampaita yhteen. Veikkaan, että leukasi ja suun pohja(kielen alta) ovat arat. Onko leukasi korvannipukan alta kipeä?

Method Putkisto:Kasvokoulu
Kokeile!

Mulla ainakin nykii vähän väliä. Nyt kun kiinnitin asiaan huomiota, niin heti tunsin elohiiren kielen vasemmalla sivulla. Mulla on ollut tuota kaikissa lihaksissa olevaa elohiirtä vuodesta 1984 ja ihan hengissä olen. Kahdesti kävin aikoinaan neurologilla asian tiimoilta eikä mitään erityistä löytynyt.

täytyy kokeilla tuota putkistoa. minä en meinaa päästä kramppauksen kanssa sinuiksi.. tuntuu että ne ovat voimistuneet tässä viikon varrella ja tämä ollut pahin päivä. Ihan sama tosiaan mitä suuhuni pistän niin alkaa kramppaamaan. Eikö elohiiren pitäisi tulla rentoon lihakseen eikä päin vastoin lihakseen mitä käytetään. Onkohan kysessä suonenveto tms.? Mistään ei löydy tästä vaivasta tietoa tai onko siihen mitään lääkettä joka voisi auttaa. Magnesiumia syön ja diapamia kokeiltu mutta ei auta. Sirdaludia mietin mutta mulle on aiemmin tullut siitä tosi huono ja ahdistunut olo.

No kysypä lääkäriltä esim. lääkettä nimeltä Ipsatol.
Kyllähän neurologin kuuluu osata auttaa, mutta tietysti jos mikään ei auta... niin kummallista ja vaikeaa...

Magnesiumia voi tosiaan kokeilla. Diapam voi olla yhtä tyhjän kanssa.

Kokeile se fysioterapia kuitenkin.

ja voi olla että narskutan hampaita koska tuntuu että alahampaat ovat jotenki arat ja jopa ikäänkuin liikkuvat...pehmeä kohta korvan ja leuan välissä on kipeä..ei niinkään leukaluu/nivel. Fysioterapeutti sanoi että niskani on ihan jumissa, mutta ei manipuloinut tai hieronut sitä (koska työterv. kuulemma kieltää) vaan antoi vaan jumppaohjeet. Nyt on sitten jumpattu ja venytelty.

No mulla tuollaista on liittynyt ihan psyykkiseen ahdistuneisuuteen. Tuntunut välillä, ettei edes saa sökellettyä puhetta ulos, koska kieli on niin kankea ja kramppaa. Oli kyllä todella häijy tunne, enkä löytänyt muualta tietoa vastaavista tapauksista. Mulla oli siis synnytyksen jälkeistä masennusta, ja niinä hetkinä päivästä, kun mieliala oli ok niin kieli oli krampissa. Muuten taas sain hillittömiä ahdistuskohtauksia. Surkuhupaisalta tuntuu nyt, kun noista tuntemuksista on kulunut reilusti aikaa :|

Kuulostaa tämä minunkin tarina aivan pähkähullulta, mutta tuollaista se silloin oli. En nyt ehdottele, että sulla ois tuo "korvien välissä", mutta oireet kuitenkin tuttuja. Toivottavasti syy vaivaan löytyy :hug:

Uskon täysin että vaivani voi olla korvien välissä. Se ei sinäsä vaivan aikana kuitenkaan lohduta kun en osaa sillä tehdä mitään. Ja ajattelisin että diapam olisi voinut auttaa tähän, koska se lamaa keskushermostoa ja ahdistuneisuutta, mutta ei auttanut. Kaipa se ahdistus punkee ulos vaikka olisi kuinka lääkettä ottanut? Minulla on ollut paljon stressiä ja huolta perheessäni ja parisuhteessani, joten ei ole ihme vaikka vaiva olisi stressi peräinen. Silti vaiva on hyvin todellinen. Olen se kuvannutkin kameralla ja näyttänyt lääkärille kuinka kieli todella kramppaa ja vetäytyy taakse. Aamulla kieli tuntuu jähmeältä ja kovalta.

Olen nyt yrittänyt tehdä voitavaani. Tein eilen fysioterapeutin antamia liikkeitä ja venytyksiä, ja kävin rauhallisella iltalenkillä. Tänään aamulla kuuntelin hypnoosirentoutus äänitteen; itsetuntoa vahvistavaa suggestiota, jonka sain eräältä tutultani lainaksi. En ole vielä syönyt tälle aamulle. Pelkään päivän ensimmäistä kramppia, koska sitten joudun taas toteamaan että vaiva on läsnä..enkä haluaisi hyväksyä sitä osaksi elämääni. Enkä sitä etten voi syödä ilman että se tulee. Kiinteän ja pureksittavan ruuan syöminen on hyvin hyvin epämiellyttävää joten kokeilen pärjätä nestemäisillä nyt.

Takaraivossa kummitelee, onko tämä ALS tai joku muu vakava sairaus. Magneettikuvassa toki sulkeutui mahdollisuus tiettyihin aihettajiin kuten kasvaimiin jne. Mutta silti on liuta vakavia sairauksia, jotka ei kuvassa näkyisikään.

On vain hirvittävää kun on oire, joka ilmenee silloin kun yrittä tahdonalaisesti kielellään jotain tehdä. On vaikea pitää kieltä täysin rentoutuneessa tilassa jatkuvasti, jotta se ei kramppaisi.

Joka aamu tunnen kielessäni että vaiva on läsnä. Olisi ihana herätä aamulla normaaliin tunteeseen. "Kieleni on normaali."

Aurinkoista lauantaita teille kaikille!

Onko kukaan muuten valittanut tätä oiretta lääkärille ja jos on niin mitä lääkäri on vastannut? Minulle kaikki kolme lääkäriä joilla kävin, sanoivat etteivät ole koskaan törmänneet samanlaiseen oireeseen, etteivät he osaa sanoa mistä on kyse. Ei edes neurologi. Myös fysioterapeutti sanoi että ole kuullutkaan moisesta. Olisi mielenkiintoista kuulla, onko kukaan muu jutellut lääkärin kanssa asiasta ja mitä lääkäri on sanonut. Youtubesta löysin muuten videoita missä kieli kramppaa samalla tavalla kutakuinkin kuin minulla, mutta ainakin joku heistä kirjoitti että vaiva tuli ja meni..oli vain sen kerran ja otti sen nauhalle. Minulla se on nyt ollut jo viikon.

Minulla on ollut tuota kielen nykimistä nyt jo muutaman viikon. En ole vielä käynyt lääkärissä, mutta kai se on pakko mennä pian. Onko sinulle jo selvinnyt oireiden aiheuttaja ja ovatko oireesi loppuneet?

Minulla on ollut tuota kielen nykimistä nyt jo muutaman viikon. En ole vielä käynyt lääkärissä, mutta kai se on pakko mennä pian. Onko sinulle jo selvinnyt oireiden aiheuttaja ja ovatko oireesi loppuneet?

Moi, anteeksi vastaukseni tulee myöhässä, mutta joo oireet ovat välillä loppuneet. Viimeisin nykimisepisodi oli tosi inhottava ja kesti kolme viikkoa. Siihen aloitettiin lääkitys rivatril 0,5mg. Aluksi isolla annoksella 3 tabl per pvä ja nyt menee tabletti päivässä. Nyt on taas ollut nykimisen tunnetta..pelottaa että se alkaa jälleen.

Neurologin tutkimuksissa helmikuussa kaikki oli normaalia..ei siis löytynyt neurologisia poikkeavuuksia. Neurologi väitti ettei tämä viittaa inhottavuudestaan huolimatta mihinkään lihassairauteen tai neurologiseen sairauteen.

Silti tätä pelkää

Millaisia sinun nykinät kielessä ovat? Minkälaisina tuntuu ja miten koet ne?
Oletko sinä käynyt lääkärissä? (Jos satut tätä lukemaan)

Moi, anteeksi vastaukseni tulee myöhässä, mutta joo oireet ovat välillä loppuneet. Viimeisin nykimisepisodi oli tosi inhottava ja kesti kolme viikkoa. Siihen aloitettiin lääkitys rivatril 0,5mg. Aluksi isolla annoksella 3 tabl per pvä ja nyt menee tabletti päivässä. Nyt on taas ollut nykimisen tunnetta..pelottaa että se alkaa jälleen.

Neurologin tutkimuksissa helmikuussa kaikki oli normaalia..ei siis löytynyt neurologisia poikkeavuuksia. Neurologi väitti ettei tämä viittaa inhottavuudestaan huolimatta mihinkään lihassairauteen tai neurologiseen sairauteen.

Silti tätä pelkää

Millaisia sinun nykinät kielessä ovat? Minkälaisina tuntuu ja miten koet ne?
Oletko sinä käynyt lääkärissä? (Jos satut tätä lukemaan)

Mitä yleensä syöt?
Terveyskeskuslääkäri voi määrätä migreeninestolääkkeet, vaikka neurologian oppikirjassa lukee, että päänsärkyä aiheuttaa mm. glutamaatit (ulkomuistista). Nykyään sitä on myös zero-juomassa, jossa on steviaa... Ihan järkyttävää, jos halutaan etsiä lääkettä vaivaan ennen kuin sen syytä.

Vanha ketju, mut mielenkiintoista:-)

http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/hoitotakuu.htm

Yhteistyössä