Kielijänteen katkaisu taaperolta / leikki-ikäiseltä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keppelis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keppelis

Vieras
Minkälainen operaatio on tiukan kielijänteen katkaiseminen taaperolta tai leikki-ikäiseltä? Mitä muutoksia siitä seuraa? Meillä nyt huonosti puhuva, hitaasti syövä tiukkakielinen neito yli 2v, ja ilmeisesti tuota operaatiota seuraavaksi harkitaan.

Kokemuksia, pyydän!?!

Meidän pojulta katkaistiin kielijänne joskus 2-4 v kun se todettiin tiukaksi. Operaatio oli tosi helppo, nopea ja ei mitään komplikaatioita tullut. Tuon jälkeen poika oppi L, S, R nopeasti. Edelleen pojan kieli ei esim taivu rullalle tai hänen pitää tosissaan keskittyä jos haluaa kielen esim nenään päin...

Meillä pojalta leikattiin tikka kielijänne hammaslääkärin vastaanotolla, puudutkusella hänen ollessa 3 vuotta. Ihan hyvin meni, mitä nyt jonkin verran huusi kuin syötävä, mutta ilman tikkejä pärjättiin. Niin ja vieläkään (nyt 4 v.) ei ole oppinut R:ää ja jänne vielä vähän tiukahko.

Kiva että löytyi homman kokeneita! L, R ja S tytöltäkin uupuvat, eikä saa kieltä tosiaan juuri suusta ulos. Alaspäin vähän tulee, muttei nouse ollenkaan. Pitkään luulin ettei vaan osaa (esim. mallista tai pyydettäessä), mutta ilmeisesti ei tosiaan pysty nostamaan. Silti ja silti, puukko suussa ei tunnu kivalta ajatukselta..

Meidän pojalta leikattiin se 3-vuotiaana, 9 kk sitten. Kirjaimet ei oo vieläkään löytynyt. S-kirjainta nyt vähän harjoittelee.

Sen vaan kommentoisin, että jos teillä on vakuutus, niin leikkauttakaa se kielijänne yksityisellä korvalääkärillä. Lapsi nukutetaan - ei tarvi kokea sitä tilannetta, ja kielijänne leikataan ja tikataan kunnolla. Jos ei tikata, kielijänne kuulemma saattaa arpeutua niin, että se on kohta taas kireä.

Julkiselta tarjottiin vain tota hammaslääkärin nipsaisua. Mä onneksi otin asian puheeksi korvalääkärissä.

Huomasin tyttärellä jo syntymän jälkeen, että on tiukka kielijänne, eikä kieli tule kunnolla ulos suusta. Otin itse neuvolassa puheeksi ja oli n. vuoden ikäinen, kun leikattiin Meilahden korva-nenäklinikalla. Ei muistaakseni ollut nukutus vaan "humautettiin" eli vähän lievempi. Ei saanut tikkejä ja hyvin parani. Itseltäni on kielijänne leikattu n. 6-vuotiaana paikallispuudutuksella ja olen kuullut, että se on periytyvää. Siitä en siis mene takuuseen, näin olen vaan kuullut.

[QUOTE="Helmi S";23485342]Meidän pojalta leikattiin se 3-vuotiaana, 9 kk sitten. Kirjaimet ei oo vieläkään löytynyt. S-kirjainta nyt vähän harjoittelee.

Sen vaan kommentoisin, että jos teillä on vakuutus, niin leikkauttakaa se kielijänne yksityisellä korvalääkärillä. Lapsi nukutetaan - ei tarvi kokea sitä tilannetta, ja kielijänne leikataan ja tikataan kunnolla. Jos ei tikata, kielijänne kuulemma saattaa arpeutua niin, että se on kohta taas kireä.

Julkiselta tarjottiin vain tota hammaslääkärin nipsaisua. Mä onneksi otin asian puheeksi korvalääkärissä.[/QUOTE]

Meillä 4vuotiaalla tiukka huulijänne, vaivaa erityisesti hampaiden pesun yhteydessä. Usein pestään hampaita itkun kanssa kun harjaaminen tekee jänteeseen kipeetä. Jänne tulee melkein puoleenväliiin etuhampaita. Pari kk sitten käytiin näyttämässä suuhygienistille ja suositteli että poikkastas, jos vielä kovasti vaivaa. Pojalla kova lääkäripelko ja ajattelin viedä tarvittaessa yksityiselle, jos tosiaankin suostuisivat pätkäsemään sen nukutuksessa.

Meidän 5v:tä leikattiin vastikään. Pikaisessa nukutuksessa tehtiin, n.5min kesti toimenpide. Pois sairaalasta päästiin 2h päästä. Poika ei osaa r-eikä l-äännettä. Vielä ei suurempaa muutosta havaittavissa, paitsi kieli tuntuu liikkuvan paremmin. Tikkejä ei laitettu.

[QUOTE="vieras";23485911]Meidän 5v:tä leikattiin vastikään. Pikaisessa nukutuksessa tehtiin, n.5min kesti toimenpide. Pois sairaalasta päästiin 2h päästä. Poika ei osaa r-eikä l-äännettä. Vielä ei suurempaa muutosta havaittavissa, paitsi kieli tuntuu liikkuvan paremmin. Tikkejä ei laitettu.[/QUOTE]

Lisään vielä, että kunnallisella puolella tehtiin.

[QUOTE="vieras";23485911]Meidän 5v:tä leikattiin vastikään. Pikaisessa nukutuksessa tehtiin, n.5min kesti toimenpide. Pois sairaalasta päästiin 2h päästä. Poika ei osaa r-eikä l-äännettä. Vielä ei suurempaa muutosta havaittavissa, paitsi kieli tuntuu liikkuvan paremmin. Tikkejä ei laitettu.[/QUOTE]

missä teillä tehtiin toimenpide? Ruusulasta kyselin ja vastaanottovirkailijan mielestä heillä ei ko toimenpidettä tehdä...paljonko teillä tuli maksamaan?

onpa jännä, että tuota nukutusta on ollut noin tarjolla! Minulla oli tyystin käsitys, että paikallispuudutuksella tehdään lähes iästä riippumatta.

oih ja voih, tieto lisää tuskaa mutta kai tämä se paras vaihtoehto on.

Mieheltä leikattiin noin 4v, ei ne puuttuvat kirjaimet heti tulleet mutta tulivat kuitenmin jahka harjoitteli ja kieli liikkui kunnolla. Pojalta napsastiin jo synnärillä kun oli vaikeaa syödäkään ja heti salissa kattovat että tiukka on. Syönti normalisoitui heti ja kieli liikkuu kuten pitää nykyäänkin.

Mun kuopukselta katkaistiin kielijänne heti synnärillä jo. Oli sitten vissiin tosi pahasti kireä, koska huomattiin ja hoidettiin oitis. Muilla lapsilla ei ole ollut vastaavaa ongelmaa, mikä lie valuvika ollut tossa nuorimmaisessa sitten :D

[QUOTE="tiina";23485941]missä teillä tehtiin toimenpide? Ruusulasta kyselin ja vastaanottovirkailijan mielestä heillä ei ko toimenpidettä tehdä...paljonko teillä tuli maksamaan?[/QUOTE]

Helsingissä Meilahdessa tehtiin. Tk-lääkäri laittoi lähetteen ja käytiin korva- ja kurkkupolilla arvioinnissa, jossa lääkäri kysyi, että halutaanko nukutus? Tuo käynti maksoi 27€ ja itse toimenpide vajaat 90€. Meidän pojalla ei ollut kovin pahasti kireä tuo kielijänne.

Yhteistyössä