Kihomadoista eroon maitohappobakteereilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Täältä löytyy varmaan muitakin, jotka ovat saaneet kärsiä sitkeistä kihomatotartunnoista, joten ajattelin jakaa oma tarinani.

Meillä päiväkodissa oleville lapsille on tullut vuosien mittaan muutamaan kertaan kihomatoja (toinen lapsista syö kynsiä ja kaivaa räkää vaikka miten kielletään). Viime vuonna alkusyksystä minäkin sain sitten tartunnan, enkä päässytkään siitä eroon. Söin puolen vuoden aikana monta Pyrvin-kuuria ja kaksi Vermox-kuuria, mutta kihomadot olivat ja pysyivät. Siivosin, pyykkäsin ja pesin käsiä lähes neuroottisesti, mutta mikään ei auttanut. Alkuvuodesta otin ihan muusta syystä probioottikuurin ja kappas, sen loputtua huomasin että kihomadot olivat kadonneet.

Alkukesästä kihomatoja tuli taas sekä toiselle lapselle että minulle. Pyrvin hävitti lapsen kihomadot, mutta minulle niitä jäi. Hain apteekista taas Vivomaxx-kuurin. Muutaman päivän päästä kutina loppui. Tajusin samalla, että erona aiempiin vuosiin, en ollut syönyt ruoan mukana maitohappobakteereita noin vuoteen, sillä toisen lapsen maitoallergian takiaolimme luopuneet piimastä, jogurtista ym. hapatetuista tuotteista, mutta antibiottikuureja, jotka tuhoavat myös hyvät bakteerit olin syönyt ainakin yhden per vuosi.

Ainakin omien kokemusten perusteella olen aika varma, että kihomadot tarttuvat helpommin suolistoon, jonka bakteerikanta ei ole kunnossa. Onko jollain muulla samoja kokemuksia?

Ei ole kihomadoista kokemusta, mutta meillä jatkuvassa käytössä maitohappobakteerit. Lapsilla elämän aikana yksi ab-kuuri. Nyt yksi hyvä syy jatkaa käyttöä, auttaa tai ei :). Toinen lapsi päiväkodissa ja toinen aloitti koulun.

Meillä syötiin maitohappobakteereja ja lapsi silti toi ne madot tänne päiväkodista. Mä en usko, että maitohappobakteerit auttaa! Me muutenkin eletään terveellisesti, ei sokeria ja lapsi maidottomalla ruokavaliolla.

Meillä syödään terveellisesti. Eikä olla muutenkaan yleensä kipeänä. Eli suoliston bakteeristo kunnossa. Ei ole ollut kenelläkään kihomatoja (koputtaa puuta) vaikka tuntuu, että päiväkodissa sitä on jatkuvasti. Emme myöskään pese käsiä mitenkään ahkerasti.

Yhteistyössä