Kihomadoista tietävät.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nasu

Vieras
Viime yönä tyttö sai kauheen itkukohtauksen et pimppi ja pylly kipiänä. Halus pissalle ja potassahan oli sit kihomato! Nyt haettiin lääkettä koko perheelle, paitsi mulle kun odotan rv:lla 36.

Kuka tietää, miten nopsaan nuo madot kuolee? Esim.voinko vielä ens yönä varautua siihen, että tyttöä kutittaa?

Minkälaisen siivouksen ite kukanenki on tehny ja missä vaiheessa?
Sairaanhoitaja sanoi, et lakanat riittää kun pesee ja wc:n, käytössä olleet alusvaatteet ja vaatteet useaan kertaan.
Apteekista saadussa lapussa kuitenkin oli ohjeet paljon paljon perusteellisempaan pesuun.

Netistä olen keskustelupalstoilta lukenut, että lääkkeenottoa seuraavana päivänä pitäis pestä lakanat ja muut. Minä aloin pestä niitä heti, kun meillä ei ole rumpukuivaajaakaan ja sänkyjä on meillä viisi, joten pestävää on. Apteekissakin sanottiin, että heti vain pesuun lakanat.

Onko teillä kokemuksia?
Miten olette toimineet?

mulla on itellä ollu matoja ja siis lääkkeet auttoi muistaakseni parissa päivässä. Petivaatteet pitäs vaihtaa joka päivä ja samoin yövaatteet sekä tietenkin alusvaatteet. Kynnen aluset pitää pestä joka kerta kynsiharjalla. Ja sit jos peppua kutisee, niin yrittää silti olla raapimatta, jottei turhaan levitä madon munia ympäriinsä. Tytöillä madot saattaa kiivetä emättimeenkin. :(

Meillä pesut oli viime viikonloppuna ja minäkin otin kuurin, vaikka olen raskaana. Soittelin asiasta parille lääkärille ja ei pitäisi imeytyä elimistöön, joten ei pitäisi olla myöskään vauvalle haitaksi.

Mä tuuletin täkit, peitot, matot ja imuroin ne ja sängyt ja lattiat. Pesin lattiat, kaikki kahvat, wc.t(päivittäin), pyyhin pinnat ja pari päivää siis vain siivosin. Vaihdoin tietty kaikille lakanat ja aluslakanaa olen vaihtanut myös viimeksi eilen.

Lisäksi kaikki käyttövaatteet pyykkiin, lakanat 90 asteeseen, alusvaatteet yms. 90. Kylpytakit, sohvatyynyt, sohvapeitot ja kaikki pesuun...

Ja se kaikkein tärkein eli tehostettu käsihygienia tietysti kehiin, käsiä pestään mennen tullen ja palatessa :) Rasittavaa, mutta hetken tämä tehosiivous vain kestää...

Alkuperäinen kirjoittaja nasu:
Välttelittekö käsin syötävää ruokaa, leipää yms. Glukoosipitoisia ruokia, esim. ketsuppia.

Kyselee ensikertalainen asiassa...!

Pyrin siihen, mutta todellisuudessa aika hankalaa noiden pienten kanssa, joten pestään sitten senkin edestä niitä käsiä...

Lapset 2 ja 4 v. Hankala koittaa siivota, kun tuntuu että nehän ehtii levittää niitä matoja IHAN joka paikkaan.

Eikö ne munat leviä ihan käsien kautta?
Että jos vaikka käsidesiä laittaa käsiin,niin mihinkäs ne siitä leviää,jos lapsi ei sitten koko ajan rappaa peppuaan.

Lääkkeet eivät tapa ohutsuolessa mahdollisesti kehittymässä olevia kihomadon munia, joten lääkehoito on uusittava 10-14 vuorokauden kuluttua ennen kuin sillä välin munista kehittyneet madot ehtivät tuottaa uusia munia.

Alkuperäinen kirjoittaja voin myös olla väärässä:
Lapset 2 ja 4 v. Hankala koittaa siivota, kun tuntuu että nehän ehtii levittää niitä matoja IHAN joka paikkaan.

Eikö ne munat leviä ihan käsien kautta?
Että jos vaikka käsidesiä laittaa käsiin,niin mihinkäs ne siitä leviää,jos lapsi ei sitten koko ajan rappaa peppuaan.

Jossain sanottiin, että käsidesi ei auta, vain kunnon saippuapesu. En sitten tiedä kuinka totta tuo on, mutta mä kyllä pisti myös pepunraavinnan "kieltoon", ja eipä nuo enää raavikkaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa myös:
Lääkkeet eivät tapa ohutsuolessa mahdollisesti kehittymässä olevia kihomadon munia, joten lääkehoito on uusittava 10-14 vuorokauden kuluttua ennen kuin sillä välin munista kehittyneet madot ehtivät tuottaa uusia munia.

Mutta tuo lukeekin niissä lääkepakkauksissa kyllä, eli ap varmaan tietää asian, jos on tuoteselosteen lukenut :)

Ne vuodevaatteet, joita ei voi pestä, imuroidaan ja tuuletetaan. Pakkanen tappaa elävät toukat munien sisältä. Tarkoista astemääristä ei ole riittävästi tutkittua tietoa. Kihomatojen häätämisessä keskeistä ei kuitenkaan ole ulkoilman kylmyys, vaan se, että vuodevaatteet ylipäätään viedään ulos tuulettumaan tai ne imuroidaan. Samana päivänä tehdään normaali viikkosiivous: imuroidaan lattiat ja pyyhitään pinnat. Vessan ja kylpyhuoneen ovenkahvat on syytä pyyhkiä usein. Muutoin omaksutuista siivousrutiineista ei tarvitse poiketa1.

(tartuntatautiliitto)

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa myös:

Mutta tuo lukeekin niissä lääkepakkauksissa kyllä, eli ap varmaan tietää asian, jos on tuoteselosteen lukenut :)

Ajattelinpas vaan kun kyseli että kuka tietää miten nopsaan nuo madot kuolee.

Meneekö mun työ hukkaan, jos lähen nukkumaan nyt? Oon ihan poikki enkä jaksais enää yhtään valvoa, kohta tulee paniikkikohtaus...
Ollaan siis nyt vaihdettu petivaatteet, imuroitu huoneet ja pyyhitty pölyt. Lapset kylvetetty ja viety puhtaaseen huoneeseen. WC pesty kanssa mut muu talo on lähes koskematon. Meneekö mun työ hukkaan, jos lähen nyt nukkumaan????????????????????????????

Ja tietääkö vielä joku, et voinko varautua tytön kutinakohtaukseen vielä ens yönä, vai kuoleeko ne suolistossa valmiina olleen madot ja munat heti lääkkeen otettua?

Ei kannata seota!

Ensinnäkin myös sinun pitää syödä se kuuri! Ystäväni söi juuri samoilla viikoilla pari viikkoa sitten pyrvin-kuurin kihomatoihin.

Kuuria seuraavana päivänä vaihdetaan petivaatteet ja tehdään normaali viikkosiivous. Hyvä käsihygienia ja käsipyyhkeet vaikka vaihtoon joka päivä.

Ei todellakaan pidä vaihtaa päivittäin lakanoita!!!!!

Kahden viikon päästä uusi kuuri.

Älä rasita itseäsi uhlluntavalla ja ei mitään ihmeellistä sekoilua ja järjetöntä siivousta. Toki on niitäkin jotka on pesseet verhotkin, mutta seon totaalisen turhaa.

Itse laitoin noin kuukauden lasten peppureiälle iltaisin nukkumaan mennessä sinkkipastaa (saa apteekista). Sillä on hoidettu kihomadot ennen kuin niihin oli lääke.

MUISTA LEIKATA JA PUTSATA KYNNET. JA JOS LAPSELLA JOKIN PEHMOLELU, JOKA ON AINA SÄNGYSSÄ MUKANA, NIIN SE SITTEN SAUNAAN. PESE KAIKKI KÄYTÖSSÄ OLLEET PYYHKEET.

kun mun ei muka annettu ottaa kuuria, kun ei ole oireitakaan, ihan hullulta kuulostaa. synnärin lääkäri ei antanu lupaa, sano et no voithan sä soittaa neuvolan omalle lääkärille maanantaina, jos se antais luvan, kun snaoin että mä EN halua niitä just ennen synnytystä, synnytyksen aikoihin tai heti jälkeen. hullua touhua lääkäreiltä, jos toiset antaa ja toiset ei. ja vielä jos mulla vaik tuliski esim. viikon päästä, niin sittehä me taas jouduttas koko konkkaronkka ottaan uudet lääkkeet!!!!!!!!!!!!!!!

kun mun ei muka annettu ottaa kuuria, kun ei ole oireitakaan, ihan hullulta kuulostaa. synnärin lääkäri ei antanu lupaa, sano et no voithan sä soittaa neuvolan omalle lääkärille maanantaina, jos se antais luvan, kun snaoin että mä EN halua niitä just ennen synnytystä, synnytyksen aikoihin tai heti jälkeen. hullua touhua lääkäreiltä, jos toiset antaa ja toiset ei. ja vielä jos mulla vaik tuliski esim. viikon päästä, niin sittehä me taas jouduttas koko konkkaronkka ottaan uudet lääkkeet!!!!!!!!!!!!!!!

No on outoa kyllä. Teratologinen tietopalvelu vois auttaa sua, mutta vasta maanantaina.

Mutta älä sitä nyt itkeä ala. Sulla selvästi nyt hormonit heittää yli täysin ja ylireagoit tuohon asiaan. Ei kihomadot ole vaarallisia. Niitä on aina ollut ja niitä tulee aina olemaan. Hyvin monet aikuiset kantaa niitä tietämättään mukanaan.

Itselläni on lapsella ollut kihomatoja. Ei koskaan hoidettu. Vasta kun omalle lapselle tuli kihomatoja niin käsitin, että minulla oli niitä lapsena. Kyllä ne pois meni lopulta ilman hoitoakin.

Ota tosiaan iisisti äläkä ala sekoilemaan pakastamisen ja saunottamisen kanssa. Ihan normaalisti teet viikkosiivouksen ja huolehditte käsihygieniasta.

Tajusitko sä varmasti että se teidän poppoo joutuu ottamaan 10vrk kuluttua kuitenkin uuden kuurin.

Mä otin lääkkeen pari viikkoa sitten ja olen raskaana. Lääkäri sanoi, ettei pitäisi olla vaaraksi sikiölle. Eli mä ottaisin, koska mä tulin siihen tulokseen, että en missään nimessä halua, että vauvallakin on synnyttyään ne madot riesana:(
ja mene ihmeessä nukkumaan. huomenna ehdit jatkaa siivousta!!

Mulle tk:n matohoitaja sanoi, että tärkeintä on imurointi ja juuri sänkyjen ympäristössä. Samoin tärkeintä leviämisen estämiseksi on pestä usein kaikkia kahvoja, hanoja, kaukosäätimiä, tietsikkaa ym. joita räävitään koko ajan. Niistähän ne munat leviää. Mä ostin suihkutettavaa desinfioivaa Tolua ja sillä pesin muutamia kertoja päivässä. Myös vessa on yksi tärkeimmistä siivottavista muutama kerta päivässä. Meille sanottiin myös, että lakanat /pussilakanat pitää vaihtaa joka aamu, samoin yövaatteet. Äläkä puistele niitä, kun poistat. Siitä ne munat leviää. Vaan siististi käärii kasaan ja koneeseen.

Hyvä käsien pesu ennen ja jälkeen ruokailun kaikilla! Ja lelut on hyvä myös puhdistaa, niistähän ne pienillä leviää.

Munat ovat sellaisia tahmeita. Tarttuvat kiinni pintoihin, joten ne pitää kunnolla puhdistaa. Tuo suihku Tolu oli tosi hyvä kaikkeen puhdistukseen.

Lääkehän ei tehoa ollenkaan muniin. Vaan niistä kehittyy matoja myöhemmin, siksi se kuuri myös jälkeenpäin. Kannattaa ottaa se jo 10 päivää ekasta lääkkeestä. Meillä tuli silloin jo uudet kutinat. Ja siksi siivous vasta seuraavana päivänä, kun lääke on kerennyt sitten tehota eläviin matoihin.