Kihomatoja ekaa kertaa! YÖK!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miten olette toimineet?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miten olette toimineet?

Vieras
La-iltana löytyi molemmilta lapsilta (5v ja 7v) ekaa kertaa kihomatoja ikinä. HYI helvata.. Löysin niitä myös itseltäni. :( Koko porukka on saanut su-päivällä Pyrvin kuurin ja aloitin siivouksen jo heti la-iltana. Eilen jatkui koko päivän ja kämppä on puunattu nyt moneen kertaan ja pyykkikone laulanut koko eilisen päivän. Tänään vaihdettu taas lakanat kaikille heti yön jälkeen, pyllyä pesty kaikilta aamuin illoin ja pikkarit vaihdettu. Illalla on laitettu sinkkipastaa pyllyihin jos estäisi matojen munimisen. Käsiä pestään koko ajan. Olen ite jotenkin shokissa eikä ruoka maistu enkä pysty muuta ajattelemaan kun tätä asiaa.. :( Kouluun ja päiväkotin on ilmoitettu. Pelkään ihan hulluna että joudumme matokierteeseen. Vermoxit on tilattu ulkomailta ja niitä aletaa syömään koko sakki myöskin kun tulevat. En usko että Pyrvin auttaa kuitenkaan. Sitäkin on toinen setti vielä jemmassa ja syödään sekin.

Voiko näistä päästä ikinä eroon, netistä kun lukee niin tuntuu ettei. :( Mitä vielä kannattaisi tehdä? Ja kuinka kauan pitää nyt vaihtaa lakanat ja pyyhkeet joka päivä? Ei ehditä pestä niitä sitä tahtia kun niitä kuluu. Milloin voi oikeasti huokaista ja rauhottua tän siivoamisen kanssa?

Meillä on ollut kaksi kertaa, viime ja edellisenä kesänä. Siivosin kuin hullu. Me saatiin kerralla madot pois. Pehmolelut oli "karanteenissa" 2kk, lakanoita ja pyyhkeitä vaihdoin joka kerta. Kyllä se siitä. Toivottavasti ei enään tule, onneksi tyttö nyt lopettanut kynsien syönnin!

olet mennyt tilaamaan lääkkeitä? Kai ymmärrät, että on laitonta tilata ulkomailta lääkkeitä. Sitä paitsi on kohtuullisen varmaan, että tilaamasi lääke ei sisällä sitä mitä lupaa... ties mitä myrkkyjä sen sijaan.

Eli syö nyt hyvä ihminen se Pyrvin kuuri ohjeen mukaan; meillä ainakin auttoi. Jos ei auta, niin haet Vermox reseptin lääkäriltä; ei tule kalliiksi.

Ja lopeta se hysterisointi: meidän madot katosivat sillä, että kaikki söivät lääkkeet ohjeen mukaan kahteen kertaan ja siivottiin kerran kämppä läpikotaisin. Mitään ylimääräistä en tehnyt ja tuolla madot lähtivät.

Ihan samaa lääkettä tilasin, Euroopan sisältä, täysin laillista. No mutta. Pyrvinistä olen lukenut niin paljon, ettei auta, ja en usko siihen itsekään sen vuoksi, että tappaa elävät madot, mutta ei koske kai toukkavaiheessa oleviin tai muniin. Joten, tod.näk.ennen seuraavaa Pyrvin-satsia ehtii taas kehittyä uusia täyskasvuisia matoja jne. Kierre on valmis. Pyrvn maksaa sen verran ettei kiinnostaisi ostaa kovin montaa satsia eli koko ajan. Mutta hyvä kuulla että jollain on Pyrvin kuurit auttaneet ! :)

Peitot,tyynyt,patjat,petarit imuroit ja viet saunaan 2h,samoin peset kaikki lelut ja mitä et pysty pesemään saunotat 2h olikohan se 80ast. Tuo kaks tuntia tappaa munat ja itse laitoin osan leluista saunotuksen jälkeen varastoon,kunnes oli madot häädetty! YRITÄ pysyä rauhallisena,itse olin myös ihan ylihysteerinen...Kannattaa tarkistaa lapsilta peput illlalla kun nukkuvat,jos näkyy eläviä matoja nii otatte uudet annokset pyrviniä! Meillä syötiin myös kahdet pyrvinit 4pv sisällä kun matoja löytyi ja sitten vermoxilla saatiin madot pois. Minä vaihdoin joka toinen pv lakanat ja yöpaidat,pyyhkeet,vaatteet joka päivä kunnes madot oli häädetty. 8h pv:ssä huusi kuivausrumpu ja 4koneellista pv:ssä pesin pyykkiä :/

Huoh... Eli heti vaan seuraava satsi Pyrviniä jos matoja näkyy. Mutta olen ymmärtänyt että niitä voi näkyä vielä pari päivää lääkkeen oton jälkeen mikä on "normaalia" kai, mutta siis mistä tietää että on otettava heti seuraava satsi. Toi 2 vkoa kuulostaa niin pitkältä ajalta. Meinasin että otetaan nyt viikon välein (ehkä vajaa viikko nyt nää ekat) joko Pyrviniä tai Vermoxia. Eli joku 3-4 viikkoa joka viikko jompi kumpi kuuri. Luulis että lähtee madot ja toukat ja munatkin siivouksella.

Elävät kihomadot lähtee ekalla Pyrvin kuurilla. Toinen satsi Pyrviniä otetaan 10-14 vrk:n kuluttua, jolloin ekan satsin jälkeen madoiksi kehittyneet yksilöt eivät vielä ole ehtineet kehittyä lisääntymiskykyisiksi. Kuurien välillä kannattaa noudattaa hyvää hygieniaa ja vaihtaa alusvaatteita, lakanoita ja pyyhkeitä päivittäin.
Uusintatartunnan vain saa valitettavan helposti, sillä kihomadon munat säilyvät infektiivisinä joka kuukausia esim. huonepölyssä. Siksi siivous on avainasemassa uusintatartunnan estossa. Pölyjen pyyhkiminen, imurointi, pintojen nihkeällä pyyhkiminen, lelujen pesu jne ovat tärkeitä. Lapsia on myös syytä opastaa hyvään käsihygieniaan. Kihomatoinfektion aikana kannattaa myös välttää kaikkea käsin syötävää.

mä en voi kuin ihmetellä, miten tiede miehet ei ole keksineet näihin pirulaisiin jotain millä tuhoutuu koko maapallolta. ei varmaan tulis kelläkään ikävä.

Pystyisköhän legot pesemään niin että pistää ne pyykkikoneeseen pussilakanan sisään...? Meillä on niin paljon duploja ja pikkulegoja että mikään pesupussu eikä tyynytliina riitä tähän hommaan..

[QUOTE="aloittaja";28964288]Pystyisköhän legot pesemään niin että pistää ne pyykkikoneeseen pussilakanan sisään...? Meillä on niin paljon duploja ja pikkulegoja että mikään pesupussu eikä tyynytliina riitä tähän hommaan..[/QUOTE]

Pystyy. Mä pesin pesupussissa astianpesukoneessa osan ja osan pesivät lapset lasten kylpyammeissa. Meilläkin oli moisia matoja jokunen aika sitten ja siivosin ihan hulluna, koska TODELLA halusin niistä kerralla eroon. Ja onneksi päästiinkin!

Tästä matoepisodista jo kertaalleen tänne kirjoitin, tässä sama teksti uudestaan:

"Meillekin nuo viheliäiset otukset ilmestyivät jokunen aika sitten ja silloin puunasin koko kämpän lattiasta kattoon. Koska olen tuollaisten elukoiden suhteen hieman hysteerinen, niin lastenhuone tyhjennettiin kokonaan...sinne siis jäi tyhjät kirjahyllyt ja sängyt vailla patjoja. Patjat saunotettiin 100 asteessa 2 tunnin ajan, kuin myös koristetyynyt. Kaikki vuodevaatteet pestiin 60 asteessa, jonka päälle ne vielä rummutettiin kuiviksi. Tuota vuodevaatteiden pesua harrastin 4 päivää putkeen, eli vaihdoimme joka päivä uudet petivehkeet.

Kaikki pehmolelut menivät pesukoneeseen, kuin myös nukenvaatteet. Legoista osa pestiin astianpesukoneessa, osa käsin. Käsin pestiin myös paljon muita leluja. Suurin osa leluista vietti seuraavat 2 viikkoa parvekkella karanteenissa ennen, kun niitä sieltä takaisin sisätiloihin taas otettiin...toki pesun kautta. Kaikki lehdet heitin roskiin, kirjat saunotin ja pidin varmuudeksi vielä sen 2 viikon karanteenin.

Mitään ei pakastettu, mutta höyryimurilla höyrytettiin sohva...sohvatyynyt sai kyllä saunaan, mutta runkoa ei, joten se käytiin höyryllä läpi.

Käsiä pestiin 24/7, eikä mitään sellaista lähipäivinä syöty, mikä syötiin käsin. Eli vain lusikalla/haarukalla jne. Pienten lasten vessatuksissa oli jompi kumpi vanhempi aina mukana, eli lapset eivät pyyhkineet itse ja pesimme lasten kanssa kädet aina yhdessä.

Käsipyyhkeitä emme käyttäneet kahteen viikkoon, vaan käytössä oli sekä vessassa, että keittiössä kertakäyttöiset käsipyyhepaperit.

Nämä nyt tuli mieleen ensimmäisenä tuosta rumbasta. 2 viikon kuluttua otimme uusintalääkitykset varmuuden vuoksi, eikä madot ole takaisin tulleet, eli pääsimme niistä kerralla eroon.

Soitimme myös naapuruston läpi, jota kautta selvisi, että mistä madot olivat meille tulleet ja jotta saatiin katkaistua matojen kiertokulku eteenpäin, eli myös naapurit aloittivat Pyrvin-kuurin, sillä oli hyvin todennäköistä, että matoja myös heillä olla saattaisi. "

Voi luoja...kauhean homman olette tehneet! Mä oon vasta ottanut kaikki käytössä olleet pehmolelut jätesäkkiin ja pistänyt kaapin perälle oottamaan. Legot meinasin pestä ja muita leluja pyyhkiä vain..En mitenkään viittis lähteä nuken vaatteitakin pesemään, vaika tiedän kyllä että tähän "laiskuuteen" voi tyssätä koko hävitysoperaatio. :( Mutta työssäkäyvänä ei oikeasti ole aikaakaan! Koko viikko on myös illat buukattu täyteen mm. vanhempainiltaa ym pakollista. :( Mä en kestä. Eikö pienempi siivous riittäisi... verhojakaan en ole pessyt

[QUOTE="aloittaja";28964330]Voi luoja...kauhean homman olette tehneet! Mä oon vasta ottanut kaikki käytössä olleet pehmolelut jätesäkkiin ja pistänyt kaapin perälle oottamaan. Legot meinasin pestä ja muita leluja pyyhkiä vain..En mitenkään viittis lähteä nuken vaatteitakin pesemään, vaika tiedän kyllä että tähän "laiskuuteen" voi tyssätä koko hävitysoperaatio. :( Mutta työssäkäyvänä ei oikeasti ole aikaakaan! Koko viikko on myös illat buukattu täyteen mm. vanhempainiltaa ym pakollista. :( Mä en kestä. Eikö pienempi siivous riittäisi... verhojakaan en ole pessyt[/QUOTE]

Mä tosiaan ajattelin niin, että ennemmin teen kerralla kunnolla, kuin että pitää koko urakka tehdä kahdesti.

Olihan se melkoista haipakkaa, mutta pääasia, että päästiin niistä eroon :)

Meillä on aika iso kaksikerroksinen talo, että jos täältä alkaa pesemään IHAN kaiken niin menee ikä ja terveys. Kaikki mahdolliset paikat olen kostealla pyyhkinyt kyllä, nahkasohvat jne. Vielä ei ole Pyrvin-kakkaa (eli punaista) tullut keneltäkään, joten kai tää siivous on mennyt ns. hukkaan.. Sitkun tulee, niin vielä kunnon siivousrutistus.. Kaikki pyyhkeet menee pesuun suihkun jälkeen, käsipyyhkeet vaihtoon joka päivä (kotona ollaan vain aamulla ja illalla) petivaatteet pesuun joka aamu, matot on hyvin imuroitu, lattiat pesty, koko ajan pyyhin ja pesen ovenkahvoja jne.. Sanokaa joku että tää riittää!1!

La-iltana löytyi molemmilta lapsilta (5v ja 7v) ekaa kertaa kihomatoja ikinä. HYI helvata.. Löysin niitä myös itseltäni. :( Koko porukka on saanut su-päivällä Pyrvin kuurin ja aloitin siivouksen jo heti la-iltana. Eilen jatkui koko päivän ja kämppä on puunattu nyt moneen kertaan ja pyykkikone laulanut koko eilisen päivän. Tänään vaihdettu taas lakanat kaikille heti yön jälkeen, pyllyä pesty kaikilta aamuin illoin ja pikkarit vaihdettu. Illalla on laitettu sinkkipastaa pyllyihin jos estäisi matojen munimisen. Käsiä pestään koko ajan. Olen ite jotenkin shokissa eikä ruoka maistu enkä pysty muuta ajattelemaan kun tätä asiaa.. :( Kouluun ja päiväkotin on ilmoitettu. Pelkään ihan hulluna että joudumme matokierteeseen. Vermoxit on tilattu ulkomailta ja niitä aletaa syömään koko sakki myöskin kun tulevat. En usko että Pyrvin auttaa kuitenkaan. Sitäkin on toinen setti vielä jemmassa ja syödään sekin.

Voiko näistä päästä ikinä eroon, netistä kun lukee niin tuntuu ettei. :( Mitä vielä kannattaisi tehdä? Ja kuinka kauan pitää nyt vaihtaa lakanat ja pyyhkeet joka päivä? Ei ehditä pestä niitä sitä tahtia kun niitä kuluu. Milloin voi oikeasti huokaista ja rauhottua tän siivoamisen kanssa?

ulkomailta tilailtuja lääkkeitä lapsille enkä söis kyllä itsekkään, juuri tuli dokkari lääke väärennöksistä, jossa joku nainen oli kuollut, kun netistä tilattu lääke ei sisältänytkään sitä mitä piti!!!

Me käytiin just lääkärillä noiden kihomatojen takia, kun halusin varmistuksen, että ne todella oli niitä eikä jotain muuta, kun meillä on vain yhdellä lapsella oireita.
Lääkäri sanoi, ettei mihinkään hirveeseen hysteriaan ole tarvetta vaan lääkityksen jälkeen riittää, kun vaihtaa lakanat ja pyyhkeet ja pesee 60 asteessa, tuulettaa petivaatteet, imuroi ja pesee lattiat ja pyyhkii oven kahvat jne.. ja sit sama souvi uudelleen parin viikon päästä kun otetaan uusintalääkitys. Kaikkein tärkeintä on käsihygienia.

ymmärrän maailman parhaiten sua ap. meillä on kaksi kertaa ollut niitä (kaksi vuotta oli väliä) ja minä myös menetin ruokahaluni ja melkein unenikin. se aika oli kammottavaa, mut lohdutan sua ja sanon, et mitä varmimmin tekemäsi jutut jo riittä. sekä lääkkeet ja siivous. ja se on tosi hyvä juttu, et laitat sitä sinnkipastaa, niin uusia munia ei enää ilmesty teidän huusholliin. munat ei pysy hyvin esim. legon pinnoilla, joten välttis ees niitä ei tarvi pestä. kaikki tekstiilit 60 asteessa kannattaa pestä, ja lakanoita ei tarvi vaihtaa joka päivä. riittää, kun aluksi vaihtaa vaikka kahtena päivänä lääkkeenoton jälkeen.

mulla oli itellä just tuo sama pelko, et niistä ei vaan pääse eroon, ku olin niin tyhmä, et menin lukemaan netistä KAUHUJUTTUA, mut kummallakin krt lähti heti madot pois. vieläkin välillä jännittää, et niitä tulee, mut uskon, et osaan jo ottaa rennommin enkä menetä ruokahalua yms..

tsemppiä ja voimia tosi tosi paljon sulle! te pääsette niistä eroon! :)

Lelut meni varastoon reiluksi pariksi kuukaudeksi. Samoin koristetyynyt yms. Pakkaseen vuorokaudeksi kaikkea mahdollista, mitä ei voinut pestä 60 asteessa. Käsipaperi oli käytössä kolmisen viikkoa. Luuttusin lattiat parin päivän välein kun en uskaltanut imuria käyttää muutamaan viikkoon (pölyämisen takia) Joka päivä pyyhin ovien ja kaappien kahvat, samoin vessan ja muut tasot parin päivän välein n. kolmen viikon ajan. Kahteen viikkoon ei syöty mitään käsin(tämä oli ehkä liiottelua), lakanat vaihdettiin muutaman päivän välein. Pesin lapsen peiton ja tyynyn. Lapsi oli siis ainoa kellä matoja, mutta kaikki me otettiin vermox kuuri.

Ei ole uudestaan tullut, mutta kauhea se paniikki ensimmäisen viikon. Tajusin kuitenkin, että lapsi tuskin oli munia kamalasti levittänyt, koska tartunta huomattiin heti, eikä ollut pyllyään kaivanut. Lapsi oli siis melkein 13v, eikä ehtinyt tartuttamaan meitä. Kynnet myös lyhyeksi ja ainakin 20sek käsinpesu kotiin tullessa, ennen ruokailua ja tietysti vessakäynnin jälkeen. Suihkussa aamuin ja illoin ja pitkät pöksyt nukkuessa, ja yövaatteet aamulla heti pyykinpesukoneeseen ja suihku ja puhtaat vaatteet.

laita kynsiin kynneliä, niin ei muksut ime sormia. :) niin ja tarkotin, et riittää nuo lääkkeet eli siis se et otatte parin viikon päästä eka satsista uuden satsin pyrviniä. ja niitä eläviä matoja voi näkyä kakassa useampiki pv lääkkeenotosta, varsinkin vermoxin jälkeen, kun siinä madot kuolee hiljalleen, kun ne ei voi käyttää glukoosia enää ravinnokseen. uskon, et kodista oot saanu jo ne munat pois, mut tärkeä on valistaa perheitä, joiden kanssa ootte ollu tekemisissä ja sanoa, et ne voi olla täysin oireettomiakin eli kannattaa tarkistaa yöllä, kun lapset on noin 2h nukkunu, niin lampulla..

Vermoxit tilasin Belgiasta. En usko että kovin moni on niihin kuollut. ;) Kynneliä mietin että vois ostaa tosiaan. Mua edelleenkin hämää vähän toi, että 2 vkon välein lääkitys riittäisi. Pyrvin kuulostaa sen verran tehottomalta, ja sitten niitä matoja on niin eri kasvuvaiheissa kuitenkin, että nyt jos aikuiset on kuollut, on tyyliin tänään joku yksilö kasvanut kuitenkin taas isommaksi ja munii ja ja jne... Eli meinasin ottaa lääkityksen koko perheelle viikon välein, yhteenssä 3-4 vkoa lääkitystä putkeen siis. Eiköhän se nyt ala jo tehoamaan. Ja jos uusien munien levitys on saaty sinkkipastalla kuriin su-illasta lähtien, niin jospa se tästä.. Olkkarin verhot tekis mieli pestä kun lapset hyppii ja temppuilee sohvilla aina ihan verhojen tuntumassa... En tiiä.. Toisaalta monesta paikasta oon lukenut et perus viikkosiivous tyylillä tehty siivous riittää. Eikä meillä viikkosiivoukseen kuulu verhojen pesu..

[QUOTE="aloittaja";28964907]Vermoxit tilasin Belgiasta. En usko että kovin moni on niihin kuollut. ;) Kynneliä mietin että vois ostaa tosiaan. Mua edelleenkin hämää vähän toi, että 2 vkon välein lääkitys riittäisi. Pyrvin kuulostaa sen verran tehottomalta, ja sitten niitä matoja on niin eri kasvuvaiheissa kuitenkin, että nyt jos aikuiset on kuollut, on tyyliin tänään joku yksilö kasvanut kuitenkin taas isommaksi ja munii ja ja jne... Eli meinasin ottaa lääkityksen koko perheelle viikon välein, yhteenssä 3-4 vkoa lääkitystä putkeen siis. Eiköhän se nyt ala jo tehoamaan. Ja jos uusien munien levitys on saaty sinkkipastalla kuriin su-illasta lähtien, niin jospa se tästä.. Olkkarin verhot tekis mieli pestä kun lapset hyppii ja temppuilee sohvilla aina ihan verhojen tuntumassa... En tiiä.. Toisaalta monesta paikasta oon lukenut et perus viikkosiivous tyylillä tehty siivous riittää. Eikä meillä viikkosiivoukseen kuulu verhojen pesu..[/QUOTE]

En lähtisi tilaamaan mitään lääkkeitä ulkomailta, ihan sama millä nimellä niitä markkinoidaan. Et todellakaan voi tietää, mitä niissä on. Pyydä vaikka neuvolalääkäriltä resepti mieluummin. Jostain syystä meillä Vermox oli tehoton, Pyrvin auttoi paremmin. Ja itsekin ajattelin, että niitä madonmuniahan kuoriutuu vaikka heti seuraavana päivänä, kun Pyrvin on tappanut elävät madot, joten munia ilmestyy taas ja koko ajan saisi olla siivoamassa. Meillä Pyrvinejä otettiin pari kertaa viikossa, valitettavasti jouduttiin monen viikon ajan käyttämään, vaikka siivosin kuin hullu ja lelut jne pakastettiin yms. Ihan järkyttäviä olioita... Tsemppiä!

vaikka niitä matoja kuoriutuukin lääkkeenoton jälkeen, niin ei ne silti ehdi munimaan, ku niiden pitää olla noin kaksviikkoisia, et ne munii lisää eli periaatteessa ne lääkkeen jälkeen ilmestyneet madot on "vaarattomia". :)

Kyllä ne ihmiset käyttää lääkkeitä ihan samallalailla tuolla ulkomaillakin. Puolet suomalaisista raahaa lääkkeitä Tallinnasta. Sanoisin että siellä ne voisi enemmänkin olla feikkejä kun Belgian apteekissa. Vieläkään ei ole punaista ulostetta näkynyt. Lääkkeen otosta kohta 2 vrk. Onkohan lääke nyt ollenkaan tehoamassa... Kokoajan on siivottu jne mutta tässä ootellaan nyt varmistusta että lääke on mennyt kroppien läpi.

[QUOTE="aloittaja";28965585]Kyllä ne ihmiset käyttää lääkkeitä ihan samallalailla tuolla ulkomaillakin. Puolet suomalaisista raahaa lääkkeitä Tallinnasta. Sanoisin että siellä ne voisi enemmänkin olla feikkejä kun Belgian apteekissa. Vieläkään ei ole punaista ulostetta näkynyt. Lääkkeen otosta kohta 2 vrk. Onkohan lääke nyt ollenkaan tehoamassa... Kokoajan on siivottu jne mutta tässä ootellaan nyt varmistusta että lääke on mennyt kroppien läpi.[/QUOTE]

Meillä hoidettiin koko perhe kerralla, vaikka matoja löytyi vain kahdelta lapselta. Kenenkään uloste ei muuttunut punaiseksi, mutta kyllä ne madot silti katosivat. Eli ei se väri tai värin puuttuminen määrittele sitä, että tehoaako se, vai ei.

Yhteistyössä