kiinteän ruuan aloittelu+ kysymyksiä soseista ym!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hölmöläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hölmöläinen

Vieras
mulla on 3 kk poika, jolla menee yli litra korviketta päivässä. olen aloitellut perunan maistattamisen kerran päivässä jääpala muotillinen ja uppoaa todella hyvin, eikä mitään oireita ole tullut.
iltaisin olen antanut velliä, siitäkään ei oireita ole tullut. velliä annan myös osaksi siksi, että nukuttais yöunia kunnolla, niihin kyllä ei ole ollut mitään vaikutusta ( vellihän ilmeisesti edes ole kovin paljon täyttävämpää, kuin korvike)

voisiko itsetehty velli ( peruna/porkkanaa soseeksi ja korviketta niin paljon, että tulee pullosta läpi) olla parempi?

olen soseuttanut siis ihan hienoksi soseeksi tällä hetkellä ja sekaan olen laittanut korviketta.
Koska uskaltaisi pelkkään keitinveteen soseuttaa vai onko sillä edes mitään merkitystä?
Milloin ruuan ei tarvitse enää olla sosetta vaan vaikka haarukalla rikottua vaan?
Liha ja vilja/puuro ruokia saa ilmeisesti aloittaa n. 4kk iässä? vai 5kk?
Entä mitä puuroa olette antaneet (haluan tehdä ruuan itse, eli mitä kannattaa käyttää, kun sen aika tulee.?)

pistän vielä meidän ruokarytmin
aamulla maitoa
ennen/jälkeen (11-14) päikkäreiden perunaa (riippuen koska aamulla herätään) maitoa vähän päälle
makea sose/smoothie (sose+maito+shake) (tänään ensikokeilu)
maitoa
maitoa
iltavelli

miksi sen vellin pitää tulla pullosta läpi? teet ihan perunavelliä joka on kuitenkin sakeampaa että voi syöttää lusikalla... tai sitten kaurapuuroa.ja itse soseutin ihan keitin veteen soseet. korviketta kun saa muutenkin.

ajattelin siksi, kun syötän pojan pimeässä iltaunille, niin on helpompi syöttää pullosta. kun ei sitä kiinteää ruokaa ole vielä mennyt niin paljon eli en usko, että saan annettua niin paljon sitä, jotta yöunille riittäisi.
ja tollasta perunavelliä annan päivällä. Pitäisikö sen olla hiukaan kiintempää päivällä, eikä ihan velliä? (lusikalla anna kuitenkin)

Saako puuroa jo antaa???

Viljat ovat vasta 5kk eteenpäin, eli ei tuon ikäiselle vielä kaurapuuroa.

Miksi tuota maito pitää sotkea hedelmäsoseeseen? Lisää kiinteän määrää ja vähennä niiltä aterioilta maitoa (hedelmä, peruna, porkkana).

meillä ainakin saatiin neuvolasta lupa tuon ikäisille antaa varovasti kaurapuuroa kokeilu mielessä. ja eipä tuosta mitään tullut. ja illalla kun sai niin jaksoi nukkua. KAIKKIHAN ei tätä ymmärrä ja näin ei saisi kuulmea tehdä.

Tuon smoothien aattelin pitä yhdenlaisena välipalana sillon tällöin, muuten pelkkää sosetta=)

Hmm, mitä mä nyt teen ton puuron kanssa?

Ja saa vastata myös alkuperäisiin kysymyksiin lisää!=)

Neuvolassa sanottiin, että nyt 5 kk ikäiselle voi aloittaa lihat ja viljan niin, että kun on tottunut viljaan aloitetaan liha. En antaisi sinuna vielä viljaa noin pienelle, kun ei ole edes kasvis- ja hedelmäsoseita kunnolla syönyt. Syötä siis kasviksia & hedelmäsoseita kiinteämpänä ja anna enemmän kerralla. Kun on tottunut jo uuteen makuun niin määrää voi lisätä, minusta jääpalamuotillinen on tosi vähän. Antaisin sinuna vauvalle esim. Perunasosetta jo niin paljon kuin tämä haluaa syödä kun kerran on sitä jo usein maistellut. Minusta hyvä neuvo on se, että vanhempi päättää mitä syödään, vauva milloin ja kuinka paljon. Eri asia tietenkin uuden ruokalajin kanssa, silloin annetaan ensin tosi vähän kerralla.

Miten ton smoothien kans niinku teet?? Ja toi itetehty vellihän vois olla hyväkin idea..Varsinki ku kaupastakaan ei velliä enää saa.. paljonkohan sitä perunaporkkanaa pitäs pullolliseen laittaa.. Mullaki siis 3kk ikäinen iso tyttö ja syö jo kiinteitä (syöny kohta kuukauden).. Puurot aattelin alottaa tos 4kk ikäsenä..

okei, koitan siis antaa kiinteää ruokaa enemmän kuin sen jääpalamuotillisen. kiitos vastauksesta..!

Antaisin siis smoothieta pullosta välipalana alkuun, jotta tottuisi soseen makuun? ja olisi vähän erilainen välipala välillä=)

Mä olen kyllä kaupasta ostanut veliiä?? Mä kokeilen tänään itsetehtyä iltavelliä pelkästä perunasta, koska emme ole porkkanaa vielä maistellut. Se on huomenna vuorossa. En osaa määristä sanoa vielä, kuinka paljon pitäisi.

Oletteko antaneet pakastemaissia? kuuluuko se keittää? :D

Mä kanssa noi purot sit alottelen vatsa 4kk ikäsenä ja ja siitä hetken päästä lihat/kalat.

Meillä herätään kerran yössä syömään maitoa.. et ei kai se auta kun odottaa et syö kiinteitä kertakaikkiaan niin paljon et jaksaa yönyli.. Pakaste maissista ei mitään hajua ku ite käytän kaupan soseita yms. en kehtaa ite värkätä mitään.. Niin ja meillä menee täl hetkellä n. puoli purrkia sosetta kerralla..

Meillä ainakaan neuvolassa ei saatu mitään ohjeita. Neuvolantäti kertoi vain omasta kokemuksestaan omien lapsiensa kanssa eikä kertonut mistään suosituksista yms. Eikä varsinkaan antanut kirjallisia ohjeita jotka voisi lukea. Olinkin hieman pettynyt kun siitä erikseen kysyin. Parin viikon kuluttua aletaan neidin kanssa maistelemaan, luultavasti ensin perunaa. :)

Huomasin nyt, että vauvasi on vielä tosi pieni, vasta 3 kk. Nykyäänhän on suositus, että kiinteät aloitetaan aikaisintaan 4 kk iässä. Meidän vauva joi myös korviketta tuon ikäisenä litran tai enemmänkin päivässä, mutta kiinteät aloitettiin vasta 4 kk ikäisenä. Oletko keskustellut kiinteiden aloittamisesta neuvolassa? Jatkan kuitenkin vastailua noihin kysymyksiisi..

Meillä yöunet parantui selvästi kiinteiden aloittamisen jälkeen, vaikka illalla ennen nukkumaan menoa olenkin antanut pelkkää korviketta. Ei siis välttämättä vaadita iltavelliä tms siihen, että nukutaan paremmin. Kiinteiden aloituksen jälkeen vauva on herännyt öisin vain kerran syömään, kun ennen herätyksiä oli kolme.

Mielestäni ei kannata alkaa tekemään soseita ihan velliksi, vaan antaa vähän kiinteämpää, kunnon sosetta. Ajattelisin, että se on myös täyttävämpää ja vie paremmin nälän pois. Voithan tehdä niin, jos haluat iltapalaksi sosetta antaa, että syötät soseen normaalisti tyyliin keittiössä ja sen jälkeen menet vauvan kanssa iltatoimille (esim. vaipan ja yöpuvun vaihto) niin vauva oppii huomaamaan, että on ilta ja aletaan yöunille.

Itse olen tehnyt perunasoseen korvikkeeseen, mutta muut soseet keitettyyn veteen. Joihinkin soseisiin en ole laittanut vettäkään, kun on ollut jo tarpeeksi löysää ilmankin.

Viljat ja liha aloitetaan siis vasta 5 kk iässä. Meille neuvottiin aloittamaan kauralla, kun on kuulemma miedoin viljoista. Ihan tavallisista kaurahiutaleista olen puuron tehnyt, tosin olen ennen keittämistä hiutaleet hienontanut sauvasekoittimella aivan pieneksi. On olemassa myös vauvoille tarkoitettuja puurohiutaleita tms. mutta on tosi kalliita, ja itse hienontamalla ajaa saman asian ja selviää halvemmalla.

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/uni_ja_ravitsemus/ravitsemus/vauvaikaisen_ruokavalio/ Tuolta löytyy tosi paljon tietoa, kannattaa käydä lukemassa.

Ja soseohjeita löytyy täältä: http://kaksplus.fi/sisalto/soseet-608 Siellä myös luki pakastemaissista, että kuuluu keittää :D Itselläkään ei ollut mitään hajua tuosta kun en maissia ole antanut vielä.

Itse aloitin maistelun tosi hitaasti vasta 5kk iässä, ja sekin oli neuvolan ohjeiden mukaan liian aikaisin, eli olisi muka pitänyt odottaa sinne 6kk. Tuskin se niin päivän tarkkaa on, mutta kannattaa muistaa, että noin pienellä ei vielä ole vatsa ja suolisto kovin kehittynyt, eli ei sinne kauheasti mitään erilaisia aineita kannata tunkea. Eli ainakin viljat jättäisin myöhemmäksi samoin lihat.

[QUOTE="aloittaja";25921630]ja siis pakko kysyä, että kun ei puuroa saa antaa ja maidon kanssa yöt menee heräillen nälkään ja toi itsetehty velli on "huono" idea, niin mitä sitten?=)[/QUOTE]

No meillä vauva on 10kk, syö päivisin aika reilusti soseita ja puuroja ja välipaloja, ja silti herää kolme kertaa yössä tissille.
Eli ei kai siihen auta kuin aika ja oma asennoituminen siihen, että tätä tämä nyt on tämän aikaa.

Suomessahan viljat/puurot aloitellaan 5kk ikäisenä, itse kävin juuri kotimaassani josta satuin löytämään puuroja joita suositellaan 4kk alkaen ja kyllä ostin niitä ja parina iltana ollaan maisteltu..

Neuvolan ohjeet on kyllä ihan olemattomat, siis kun niitä pitäisi osata käyttää käytännössä. Näin ainakin meillä.
Meillä lapsi nyt 4,5 kk ja syödään kyllä soseita joka ruualla. Kasvissoseet olen itse tehnyt (valmiit haiseekin niin pahalle) mutta hedelmä-ja marjasoseet ostan valmiina. Joskus olen soseuttanut esim. päärynää itse. Nyt olen antanut myös kaurapuuroa aamuisin. Ostin normaaleja kaurahiutaleita, jotka ajelin jauhomaiseksi sauvasekoittimella. Siitä tehtyä puuroa vähän, ja melkeimpä saman verran hedelmä/marjasosetta. Vauva syö sosetta kerralla n 0,5dl, joskus enemmän, joskus vähemmän. Ja sen jälkeen maidolla maha täyteen asti.
Meidän ateriarytmi:
Aamulla puuro+sose + maito
lounas: kasvissose + maito
välipala: hedelmä/marjasose + maito
iltaruoka: kasvissose + maito
iltapala: maitoa
ja maitoa juo myös nukahtaessaan. En ole tarvinnut antaa minkäänlaista velliä/puuroa illalla, koska nukkuu koko yön syömättä pelkän maidon voimallakin.

Tosi aikaisin ihmiset näköjään aloittaa noita kiinteitä. Itse en pitäisi niiden kanssa kiirettä, kun se voi jossain vaiheessa kostautua nimen omaan vatsan ja suoliston ongelmien muodossa. Jos suolisto joutuu liian aikaisin aloittamaan "rankemman" työskentelyn, kuin mihin on valmis, niin ei tiedä, mitä ongelmia siitä myöhemmin seuraa.

Kiitos vastauksista!

Juu on hän pienii iältään, mutta ei kooltaan. ja olen niin paljon nyt lukenut, etä jotkun ovat aloittaneet kiinteitä maistattelemaan 3kk iässä. Juurikin tämän korvikemäärän takia.

Juu en ole ollut vielä neuvolassa ja vakavast harkitsen, mainitsenko siellä edes. Minusta äti tietää parhaiten mitä oma lapsi tarvitsee eikä neuvola täti. (joka on muuten 2 vuotta minua vanhempi, lapseton) joojo0, on käyny kouluja, mutta ei se tuo käytännönkokemusta.

[QUOTE="aloittaja";25923690]Kiitos vastauksista!

Juu on hän pienii iältään, mutta ei kooltaan. ja olen niin paljon nyt lukenut, etä jotkun ovat aloittaneet kiinteitä maistattelemaan 3kk iässä. Juurikin tämän korvikemäärän takia.

Juu en ole ollut vielä neuvolassa ja vakavast harkitsen, mainitsenko siellä edes. Minusta äti tietää parhaiten mitä oma lapsi tarvitsee eikä neuvola täti. (joka on muuten 2 vuotta minua vanhempi, lapseton) joojo0, on käyny kouluja, mutta ei se tuo käytännönkokemusta.[/QUOTE]

Kyllä siellä neuvolassa kannattaa siitä puhua, ne on tosiaan ihan kouluja käyneet ja tutkittua asiaa terveydestä opiskelleet. Sinuna en nyt ollenkaan kiirehtisi, jos jotain kiinteää kokeilet, jätä siihen yhteen esim. siihen perunaan. Ei tule liian suurta kuormitusta pienen vatsalle. Sitten vasta muutaman viikon päästä lisää. 1,5l sai korviketta mun mielestä mennä vielä päivässä, ennenkuin huolta on.

Älä myöskään oleta automaattisesti, että yöheräilyt loppuu/vähenee kun aloitat kiinteät ruuat. Siihen sillä ei välttämättä ole mitään vaikutusta tai voi jopa pahentaa tilannetta.

Kannattaa asennoitua niin, että seuraava vuosi menee heräillen 2-10krt yössä joka tapauksessa. Ihan turha tupata 3kk ikäiselle illalla kiinteitä siksi, että saa nukkua. Vauvoilla nyt vain on tapana herätä yöllä ja useimmat taitaa syödäkin yöllä ainakin puolivuotiaiksi.

Anna pienen nyt juoda sitä maitoa ja olla pieni.

Kieltämättä minuakin ihmetyttää semmoinen asenne, että odotettaisiin pienen vauvan joillain konsteilla nukkuvan koko yön. Vauvan kuuluu heräillä öisin syömään. Meillä 10kk ikäinenkin syö vielä kerran yössä, kun on silloin selvästi nälkäinen ja herätä saattaa ihan muista syistä (esim. uutta opittuaan) useammankin kerran. Siihen on vain asennoiduttava, että ei tämä lopun ikää kestä. Ymmärrän, että valvomiset ottaa koville, jos oikeasti on ongelmia asian kanssa, mutta perusheräiky kyllä kuuluu asiaan. Enkä nyt väitä, että öisin heräilemättömiä vauvoja ei olisi, mutta suurin osa heräilee ja se on normaalia!

Yhteistyössä