kiinteän ruuan löysyttäminen äidinmaidolla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruokaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ruokaa

Vieras
Hei! Meillä aloitellaan kohta kiinteitä ja haluaisin kuulla kokemuksia ruuan löysyttämisestä äidinmaidolla. Maistuuko ruoka paremmin kun on maitoa seassa? Vai pitäisikö vauva totuttaa kiinteän ruuan makuun ja löysyttää ruoka vedellä, maitoahan saa kuitenkin vielä tissistä kiinteiden ohella? Miten pakastaminen, lisätäänkö maito ennen pakastusta vai vasta juuri ennen ruokailua? Onko joku käyttänyt korviketta löysyttämiseen vaikka vauva on rintamaidolla -säästyisi pumppaamiselta?

Kaippa nää on makuasioita. Ensimmäiselle käytin paljonkin rintamaitoa ruuan seassa, toisella en juurikaan. Lähinnä puuroihin olen laittanut, ne kun olevat jäähdyttyään helposti vähän liian "tiukkaa tavaraa". En pumppaa ollenkaan, vaan puristan suoraan tissistä lautaselle juuri ennen ruokailua. Helppoa!

Mulle kävi niin, että sekoitin paksuun puuroon äidinmaitoa ja se muuttui vetiseksi sotkuksi, jota ei voinut syödä. Luin sittemmin jostain, että äidinmaidossa on entsyymiä, joka hajottaa puurosta sen "liman" ja voi muuttaa muidenkin ruokien koostumuksen.

Että kannattaa kokeilla. Sitä, miksi äidinmaidon sekoittaminen puuroon toisilta onnistuu, en kyllä yhtään tiedä. Mitään haittaa maidon lisäämisestä ei muuten pitäisi olla. Neuvolassa ainakin neuvottiin, että tuttu maku ruuan joukossa helpottaa uusiin ruokiin tutustumista. Meillä lapsi jo 2 v. tykkää maistella ihan mitä vaan ja on tykännyt jo pitkään. Pumpannut en ole ikinä.

Meillä aloiteltiin perunalla ja peruna-porkkanalla ja ensimmäisen viikon varmaan puristin soseen joukkoon tilkkasen äidinmaitoa (siis ihan suoraan enkä pumpannut). Tyttö on alusta lähtien tykännyt syömisestä ja ruoka-aineiden lisääntyessä löysensin soseen ihan vain keitinvedellä ja hyvin upposi.
Puuron joukkoon sen sijaan olen puristanut aina vähäsen maitoa, vaikkakin vain noin teelusikallisen eli vähän kuin mausteeksi. Niin pieni määrä ei ainakaan meillä ole koostumukseen vaikuttanut. (Tosin en ollut moisesta ennen kuullutkaan.)
Kannattaa varmaan testailla, mistä oma vauva tykkää ja kuinka nopeasti tottuu erilaisten uusien ruoka-aineiden makuun. Itse olen puolestani pähkäillyt vauvanruokaohjeita, joissa koko ruoka sekoitetaan "vauvan käyttämään maitoon", jota kyseisissä ohjeissa tarvitaan yleensä parisen desiä. On jäänyt tekemättä, sillä saisin pumppailla useamman päivän, ennenkuin olisi tuollainen määrä ns. ylimääräistä maitoa pumpattuna... Eli minä keitän ruokan veteen ja tyttö juo maitonsa tissistä. ;)

Yhteistyössä