Kiinteät, 5kk? Mitä syötätte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MiiKu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MiiKu

Vieras
Millaiset on suositukset Suomen puolella? Minua kummastuttaa nämä Ruotsin suositukset 4-6kk:

Aamu: rintamaito/korvike
Aamupäivä: sama
Lounas: sama + maisteluannos kasvis- ja hedelmäsosetta
Iltapäivä: rintamaito/korvike
Ilta: sama + maisteluannos puuroa

Lisäksi aina rintamaitoa/korviketta lapsentahtisesti.
Meillä vauva herää jo kuuden maissa ja seitsemältä syö ens. kerran korviketta. Eihän tuohon väliin ehdi enää syöttää ennen lounasta. Minun mielestä aamupäivä on sama kuin lounas-aika, joten itse olen korvannut jo aamupäivän aterian n. 10.30 maissiperunalla tai porkkanaperunalla ja mustikalla, päälle vielä korviketta niin paljon kuin jaksaa. Sen jälkeen syö korviketta taas noin puol kahden maissa ja puoli viideltä lisää korviketta ja mustikkasosetta. Sitten seitsemän jälkeen illalla syödään puuroa ja päälle korviketta niin paljon kuin jaksaa. Yöllä ei syödä ollenkaan.

6-8kk aamu olisi sama ja aamupäivän ateria olisi taas "maito" taikka sitten velli ja pieni voileipä/hedelmäsose ja lounaana kasvis-lihasose ja hedelmäsose. Iltapäivällä "maito" taikka puuro ja illalla "maito" tai velli.

Ensinnäkin en ymmärrä että miksi 4-6kk ikäinen söisi illalla puuroa ja yli 6kk velliä? Sitten taas 8kk jälkeen sanotaan että velliä TAI puuroa illalla.

Kaipa se on että ei näitä suosituksia kannata pilkulleen ottaa ja alkaa tukkaa päästä repimään, miten ehtii kaikki päviänateriat niiden mukaaan suunnitella. Vauvat on varmaankin kaikki erilaisia. Esim kuten sanoin meidän tytär herää kuuden maissa mutta syö vasta seitsemän aikoihin, koska aiemmin ei yksinkertaisesti maistu (sylkee pullon pois). Menee järkiään noin tunti heräämisen jälkeen ennen kuin suostuu syömään. Koita siinä sitten ympätä vielä yksi syöttö kerta ennen lounasta...

Vastauksia odotellen =)

Meillä ei oo kyllä yhtään noin järjestelmällistä touhua :D Mun kuopus on kohta 6kk, ja saa yleensä jotain kiinteää silloin kun me muutkin syödään. Aamulla yleensä hedelmää, lounasaikaan kasvista/lihaa ja illalla puuroa. Muuten sitten jotain sormiruokaa - maissinaksuja, leipää, kurkkutikkuja jne. - jota menee vaihtelevasti. Väleissä tankkailee rintamaitoa, en oo laskenut montako kertaa päivässä käy rinnalla.

Meillä syötiin 5kk ikäsenä 3 kiinteentä päivässä.
Aamulla maito
Lounaalla 1 pilttipurkki kasviksia taikka lihaa ja maitoa
Välipalalla 1 pilttipurkki hedelmiä/marjoja ja maitoa
Päivällisellä maitoa
Iltapalaksi puuroa ja maitoa.

Noi pilttipurkilliset oli arvioita. Joskus söi puolikkaan purkin, joskus pari lusikkaa ja joskus koko purkin. Annoin aina just sen verran mitä söi.

Nyt ikää 8kk 3vk.
Aamulla 1dl puuroa ja maitoa
Lounas puolikas 8kk ikäisten pilttipurkki ja maitoa
Välipala 1 pikkunen pilttipurkki hedelmiä/marjoja ja maitoa
Päivällinen se loppu purkki tuosta lounaalta ja maitoa
Illalla 1½-2dl puuroa ja maitoa.

Jenis:
No me koitettu pyrkiä vähän jonkilaiseen rutiinirytmiin koska en imetä. Tietynlainen aikataulu helpottaa päivän menojen suunnittelua. Imettäjillä on tietysti helpompaa "olla liikkeellä" kun kaivaa vaan sen tissin esiin nälän yllättäessä, ruoka on aina mukana =)

Niin ja unohdin vielä kysyä, että tarjoatteko vain rintamaitoa/korviketta juomaksi vaiko vettä? Olen koittanut tarjota vettä, kun joskus menee korviketta vain n. 250-300 ml päivä, tuntuu ettei saa nestettä tarpeeksi, mutta vesi ei kelpaa ollenkaan. Ei myöskään hedelmäjuomat.

Meillä tuo poika syö jotakuinkin näin:

aamulla, riipuen heräämisajasta:
maitoa tai pelästään puuroa (jos herää kovin aikaisin niin sitten annan maitoa, juo n. 200ml. Mutta kuten tänä aamuna, heräsin 9.00,joten vetäisi puuron pelkästään.)

Lounas: Kasvis/lihasose purkista+ maitoa jos tahtoo

Päikkärit

Päivällinen, päiväunienjälkeen: hedelmäsose+maito

Iltapala: Puuro ja maitoa, jos haluaa

Meillä menee maitona pelkkä korvike, sitä juodaan ruuan päälle jos jaksaa, ja aterioiden välissä pikkuisen.

Yhteistyössä