Kiinteät myöhään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja K
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

K

Vieras
Hei!

Kaikki aloittelee kiinteitä aikaisin, nyt haluaisin kommentteja myöhään kiinteät aloittaneilta! siis 4kk-5kk iässä, 6kk mennessä nehän pitää aloittaa. Tämä sen takia, kun kaikilla on tuntuu olevan tarve aloittaa aikaisin väh. 3kk iässä. Itse haluaisin vielä venyttää tätä pelkkää tissittelyä. Vaavi on nyt 3kk.

Meillä aloitettiin kiinteät 5 kk iässä, silloinkin pitkälti muiden painostuksesta, vauva kasvoi hyvin eikä niille ollut varsinaista tarvetta. Seuraavan kanssa ajattelin odotella sinne n. 6 kk ikään asti. Elämä muuttui paljon hankalammaksi kun kiinteät astuivat kuviin, tissimaidolla olevan kanssa oli helppo reissata kun ruoka kulki aina mukana eikä tarvinnut lämmittää ym. Myös yöheräilyt alkoivat meillä kiinteiden aloittamisen myötä.

Aloitin kiinteät ruuat kun poika oli 6 kk (n. kolme viikkoa sitten). Kasviksia ollaan maisteltu, puuroa ja hedelmiä. En ole pitänyt kiirettä määrien kanssa, vaan rintamaito on edelleen ""pääruoka"". Päivällä syödään n. 3 tunnin välein: aamulla puuroa, päivällä kasviksia ja hedelmää, illalla taas puuroa + rintamaitoa joka aterian jälkeen. Yöllä poika herää kerran (n. 04.30) syömään rintamaitoa. Ajattelin aloittaa liha ja kalaruuat 7 kk:n iässä.

Itselläni riitti maitos niin hyvin, että aloitimme kiinteät 6 kk:n iässä kuten ilmeisesti nykysuositus on.Poika pärjäsi aivan hyvin rintamaidolla tuohon ikään, ei huutanut nälkäänsä tai muutakaan.Rauhallinen ja tyytyväinen lapsi ollut.Aloitimme perunalla ja koska vauva oli jo puoli vuotias niin uskalsin antaa nopeammin erilaisia makuja kuin että yksi uusi maku per viikko.Eli aika nopsaan aloin antaa porkkanaa perunan kanssa,kokeilin maissia.Ilmeisesti poika olit tottunut niin maitoon että alku oli kakomista ja yökkäilyä noiden kiinteiden kanssa ehkä enemmän kuin esikoiselta jonka kanssa kiinteät aloitettiin jo 4 kk:n iässä.

Hyvin on kuitenkin alkanut sujumaan ja ensimmäinen mikä meni kaikistelematta alas oli peruna-kukkakaalisose.Nyt poika vähän vaille 8 kk:n ikäinen ja saa syödä jo kaikkea;lihaa,viljoja jne ja enää ei mitään ongelmia syönnin kanssa.

Vielä tuosta kasvamisesta rintamaidon varassa sen verran, että uskon sitä tulleen kyllä riittävästi sillä poika oli 6 kk:n tarkastuksessa 10 150g painava eli nälkää ei ole nähnyt ja tuohon saakka menty pelkällä maidolla :)

Meillä kans aloitettiin kiinteiden antaminen vasta 5,5kk iässä. Siihen asti mentiin täysin rintamaidolla ja poika kasvoi hyvin (5,5kk 9050g). Eikä iho mielestäni ole tähän päivään mennessä ollut mitenkään lötkömäinen niinkuin joku edellä kirjoittanut oli jostain kuullut.

Aloiteltiin ihan maistelulla perunaa, peruna-porkkanaa, perunaa-kukkakaalia ym ym. Joka aterian yhteydessä poika saa edelleen rintamaitoa. Rintamaito pääasiallinen ruoan lähde ollut tähän asti. Nyt on vasta mennyt ruokia paremmin alas ja täällä kans toi peruna-kukkakaali on ollut hitti.

Tällä vkolla olen aloittanut lihan antamisen, poika nyt 6,5kk. Siihen pikkuhiljaa totutellaan..

Olen sitä mieltä, että poika olisi hyvin kasvanut ihan tuonne 6 kuukauteen asti pelkällä rintamaidolla. Aliotimme kuitenkin maistelun jo paria vkoa aikaisemmin. Alussa pojan sylminen oli todella aikamoista kakomista ja yökkäilyä, niin kuin joku muukin edellä mainitsi.

Että näin meillä..

Mä olen sitä mieltä, että jokainen aloittaa kiinteät sitten kun hyvältä tuntuu. Jos maito riittää ja vauva on tyytyväinen, niin mikäs kiire sitä sit on kiinteitä aloittamaan.
Itselläni on neljäkuukautta vanha poika ja vielä on pelkkää tissiä syöty ja hyvin tuntuu kasvavan. Olen kyllä ajatellut, että kohta alettaisiin maistelemaan kiinteitä ihan vaan sen takia, että tottuisi kiinteän nielemiseen. Mun mielestä on sanottu että mitä myöhemmin aloittaa kiinteät, niin vaikeampaa opetella sen nieleminen. Tiedä sit onko perää??
Itsellä poika on hyvinkin jämäkkä vaikka ei muuta ole saanut kuin tissiä eikä laisinkaan lötkö. Eiköhän se lötkömäisyys johdu jostain muusta kuin ruoka tavoista.
Joten älä suotta kiirehdi jos imettäminen sujuu ja lapsi on tyytyväinen. Hyvät jatkot.
t: kolmen lapsen äiti

EI OLE LÖLLÖJÄ RINTAVAUVAT, taisi olla provo....? Meillä oli täysimetyksellä käytännöllisesti katsoen 5kk ja on pienestä asti ollut jäntevä ja ""kiinteä"", pirtsakka, nämä siis neuvolalääkärin sanoja.

4kk iässä alotin kyllä maistattamaan perunaa ja porkkanaa mutta olin määrien kanssa tosi varovainen peläten vattavaivoja ja vasta joskus yli 5kk voi sanoa että siitä oli ravinnoksi :). Tuo aloitus sen takia kun mun mielestä tyttö alkoi olla kovasti kiinnostunut lusikasta syömisestä ja kun lusikan suuhun laittoi ni hyvin meni. Siis sitä meinaan että kannattaa tuossa syömään oppimisessa seurata vähän koska olis semmonen ""herkkyyskausi"" siinä oppimisessa.

Mäkin ihmettelin tuolla marsilaisten ketjussa, miten kaikki alotti ykskaks kiinteät, kun vauvat tuli 4kk. No, meilläkin sitten 4kk neuvolassa lääkäri sanoi, et vois ruveta antaa vauvalle jo pikkuhiljaa porkkanaa ja perunaa, maistiaisiksi. Vauva on 4,5kk, maito on ehdottomasti vielä hänen pääravintoaan. Illalla syötän lisäksi sosevelliä, kun muuten on koko illan tississä kiinni. Ite olin asennoitunut niin, että puolivuotiaaksi asti täysimetän ja maitoa kyllä riittää hyvin vieläkin, mutta kummasti kun syöttää sosetta illalla, niin vauva malttaa nukkua illallakin jopa parin tunnin päikkärit, kun ennen illat oli tosissaan koko ajan syömässä eikä ite voinu tehä mitään muuta kuin imettää vauva...
No, vielä viime vuoden puolella suositeltiin täysimetystä 4kk asti ja esim. omassa neuvolakortissani lukee jo 2kk kohdalla, että aloitetaan marja- ja hedelmäsoseet. Niin nuo suositukset muuttuu ajan myötä.

Meillä kohta 5 kk iloinen tissinlutraaja poika ja hyvin menee. Mulla on edelleen suihkutissi ilmiö, eli maitoa riittää hyvin. Odotetaan ainakin sinne 6 kk asti ennen kun ruvetaan maistamaan jotain kiinteitä. Ei mitään kiirettä, imetys on ihanaa ja nautin aivan valtavasti niistä kahdenkeskisistä hetkistä vauvani kanssa. Lihaa en aio vielä tämän vuoden puolella antaa, olen itse kala-kasvissyöjä, saa nähda miten sitten syödään kotona kun poika on jo isompi.
Saavat kaikki pättää itse mitä ja milloin antavat. Minä olen sitä mieltä että vauvan ruoka on ensimmäisen vuoden aikana ensisijaisesti äidinmaito tai sen puutteessa korvike ja muut ruuat ovat tokalla sijalla.

juu, kyllä ne sukulaiset ja tuttavat jaksavat painostaa... meilläkin pojan täti patisti ensin että perunaa pitää jo saada kun poika oli kahden kuukauden ja sitten kun sai perunaa viiden kuukauden ikäisenä ja ylpeänä esittelin tädille, että perunaa jo menee, niin hän tokaisi, että nyt pitää saada jo pizzaa!!!! Onneksi sain sanottua, että TERVE LAPSI EI TARVITSE MUUTA KUIN ÄIDINMAITOA NÄIN PIENENÄ!(olikohan hänellä itsellä jotain ongelmia pienten lastensa kanssa....) Eli pidä sinäkin vain oma pääsi, olet oman lapsesi paras hoitaja lapsen isän lisäksi! Kyllä sinä itse tiedät, koska lapsesi tarvitsee kiinteitä (kunhan vaan viim. puolen vuoden ikäisenä alat antamaan)

Meilläkin aloiteltiin kiinteiden maistelu vasta 6 kk:n iässä, kun maito riitti niin hyvin. Onneksi meillä oli sellainen terveydenhoitaja, joka ei painostanut kiinteiden aloittamiseen vaan tuki omaa päätöstä.

Olihan noin ""myöhäisellä"" kiinteiden aloituksella ainakin meillä se kääntöpuoli, ettei ne kiinteät oikein tahtonut kelvata. Tissittely kun oli niin mukavaa ;-) Mutta parin kuukauden harjoittelun jälkeen alkoikin jo sujumaan.

Joku aikaisemmin kirjoitteli, että rintamaitoa saaneet on ""löllömpiä"". No ainakin meillä terkkari sanoi, että rintamaidolla kasvatettu rasvakerros on terveellisempää ja katoaa vuoden ikään mennessä tai viimeistään kun lapsi alkaa kävelemään.

Itse ainakin suosittelen imetystä siihen 6 kk ikään asti, mikäli se sujuu ja lapsi on tyytyväinen. Äidinmaidossa on tutkitusti niin paljon suoja-aineita, että se on lapsen terveydenkin kannalta edullista. Lisäksi äidin raskauden aikana kertyneitä kiloja se kuluttaa noina kuukausina aikas mukavasti ;-)

Aikaisemmin tuossa ketjussa jo mainitsinkin, että meilläkin kiinteiden maistelu aloitettiin 6 kk:n iässä. Minuakin ihmetyttää, että jo alle vuoden ikäisiin vauvoihin liitetään keskustelu ""lötköydestä"" ja lihavuudesta. Se on varma, että lasten liikalihavuuden syy ei ole pitkään jatkunut imetys.
Esikoisemme sairasti ensimmäisen nuhakuumeensa 2-vuotiaana, ei ole ollut korvatulehduksia yms, joten uskon myös rintamaidon antamiin suoja-aineisiin.
Tuntuu siltä, että tämä hoikuuden ihannointi, joka nykyään tuntuu olevan ainut osoitus itsekurista (?), halutaan ulottaa koskemaan jo vauvojakin :(

Jotain tekemistä on mielestäni silläkin, et äidit haluu jotain muuta tekemistä kuin imetystä. tylsäähän tää voi olla: yksin kotona, kiukkunen ja vaativa laps seurana, vaippoja, seuranpitoo, nukutusta.

Kiitos kommentaistanne! meijän poika ei ainakaan vielä ole löllö vaan pitkä ja hoikka komea nuori mies ;))

Näyttää häijylle kun kymmenkiloinen ja kohta vuoden vanha lapsi roikkuu tississä. Äiti antaa kerran päivässä hieman perunaa.

Kyllä vauvalle kuuluu kiinteän ruoan maistelu ja opettelu.

Tuskinpa täällä sitä tarkoitetaan ettei vauvalle meinata antaa kiinteitä.. kysymyshän on siitä aloittaako aikaisemmin vai vasta kuuden kuukauden iässä joka on yleinen suositus mikäli vauva kasvaa pelkällä maidolla hyvin!!

Me aloitimme esikoiselle antamaan 3,5 kuukauden ikäisenä perunaa ja porkkanaa. Mielestäni se oli virhe näin jälkikäteen ajateltuna koska hän kasvoi niin hyvin ilmankin. Ekan lapsen kanssa jotenkin tulee kiirehdittyä kaikessa kun on niin uutta ja ihmeellistä :)

Nyt toinen lapsi 7 viikkoa ja mikäli hän vain kasvaa hyvin rintamaidolla, aloitamme vasta siinä 5-6 kuukauden iässä kiinteiden maistelun.

Jokainen tavallaan ;)

Mäkin ajatteli esikoisen kohdalla noin, mutta se ei oikeastaan pidä paikkaansa.

Meillä kiinteitä yritettiin pojalle (kakkoselle) ekaa kertaa 5 kk:n iässä, mutta syöminen ei kiinnostanut pätkääkään joten lopetin toistemme kiusaamisen. 6 kk:n iässä aloitettiin sitten uudelleen ja seitsenkuisena lopulta söi sen verran että saattoi mainita.

Silti vauva olisi jo yhdeksänkuisena pärjännyt hoidossa hyvin kiinteillä, eivät nämä nälkään itseään tapa!

Jos asiaa on kerran tutkittu ja todettu että täysimetys parasta 6 kk:een asti niin miksi aloittaa aiemmin,( siis jos vauva kasvaa ja maito riittää). Meillä poika kohta 5 kk ja täysimetyksellä. NE ystävät ja sukulaiset, jotka eivät olleet onnistuneet imetyksessä, painostavat kiinteille...

mä aloitin yleisön painostuksesta kiinteiden tunkemista vauvaan vähän yli 3kk ikäisenä ""pottua pojalle, eihän noin iso mies tissillä pärjää"". seurauksena kahden kuukauden ummetus, vatsavaivat eikä kiinteätä ruokaa uponnut kuin tilkka mutta tämäkin tilkka riitti sotkemaan vatsan.

5kk alkoi kiinteät uppoamaan paremmin ja samantien lähti paino käyrältä laskemaan. siihen saakka oli koko ajan +2 käyrällä. jos olisin menny tissillä siihen asti kun vauva alkoi osoittaa kiinnostusta ruokaan oltais vältytty tuolta kahden kuukauden helvetiltä.

mutta ympäristö osaa painostaa, ainakin ensikertalaisia. suosittelen jatkamaan tissiä siihen asti kun vauva kiinnostuu sun omasta syömisestä, sinne 5-6kk asti. tissiä syödään täällä vieläkin, sosetta muutama purkillinen päivässä. painoa löytyy ja pituuttakin ihan huippukiitettävästi.

Yhteistyössä