kiinteiden aloitukseen apuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mänki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mänki

Uusi jäsen
15.12.2009
4
0
1
Meillä siis 4,5kk vauva, ja haluaisin aloittaa kiinteät. Tuntuu vain etten oikein osaa. Perunaa jo kokeiltiin parina päivänä kun neiti täytti 4kk, mutta ei oikein kiinnostunut niin se sitten jäi. Tai sitten en vain osannut oikein tarjota. Jos aloitan esimerkiksi nyt perunalla ja muutamana päivänä pari lusikallista, kuinka nopeasti määrää lisätään? Ja sitten kun otan uuden ruuan mukaan, esim porkkanan, syökö vauva vielä perunaa isompia määriä vai vaan sitä porkkanaa muutaman lusikallisen ja sitten taas seuraavaa muutama lusikka?? olen ihan hukassa :D Olis kiva saada esimerkkejä kuinka muut on aloittaneet, ja jatkaneet. En ihan ole kaikkea ymmärtänyt ympäripyöreistä ohjeista :ashamed: olisi ihanaa joku osaisi kertoa vähän tarkemmin :)

Annat ensin pieniä määriä vaikka perunaa ja kun alkaa menemään lisäät. Sitten muutaman päivän, tai vaikka viikon päästä otat toisen maun mukaan. Aika tavallista on että alotetaan hitaalla tahdilla jos vauva on pieni, ja puolivuotiaille sitten nopeemmassa esim parin päivän välein.

niii, tän verrantiedän. mutta kuinka pian sitä ruokaa sitten menee esim purkillinen? tai ylipäänsä enemmän kun vain makuannoksia ?
ja voiko muuten kaupan soseita antaa ihan alusta asti, vai kannattaako tehdä itse kaikki?

mä tekisin ite aluksi ainakin. Kun niitä ei mene kuin se pari lusikallista kerrallaan. Tietty loput piltistäkin voi pakastaa vaikka annoksina.

kyllähän siinä aikaa menee ennen kuin alkaa purkillista mennä.

onko pakko aloittaa kiinteät jo? voisiko odotella että lapsi alkaa osoittaa kiinnostusta ruokaan ja syömiseen, saattaisi mennä sitten helpommin se syömisen opettelu. Pari kk vanhemmalle voi alkaa antaa ruokaa jo käteen itse syötäväksi, esim. keitettyä porkkanaa, parsaa, kukkakaalia jne.

Peesaan Logotarta, jos vauva ei osoita kiinnostusta, niin onko tarvetta aloittaa vielä kiinteitä? Meillä ainakin huomasi selvästi kun poika alkoi osoittaa kiinnostusta (n.6kk iässä ): maiskutti suuta ja seurasi tarkkaan muiden syömistä.

Lapsi tarvitsee 20 maistelukertaa ennenkuin tottuu uuteen makuun. Joten älä heti ajattele, ettei maistu :D Itse olen kaikkien lasten kohdalla aloittanut luumullla. Näin olen varmistanut, ettei maha mene tukkoon. Ja makeana makuna luumu maistuu vauvoille. Kun olen alkanut antamaan perunaa yms olen vieläkin sekoitellut luumua joukkoon. Omasta mielestäni kamalan näköistä sotkua, mutta lapsille maistuu.

Mie olen aloittanut aina lusikallisella. Parin päivän päästä olen alkanut antamaan enempi. Aluksi lusikallisen kerrallaan. Ruokamäärää olen kasvattanut sen mukaan miten lapselle tuntuu maistuvan. Pääasiallinen ravinnonlähde on kuitenkin edelleen maito, joten stressiä ei kannata ottaa jos jonain päivänä menee puoli purkillista ja toisena vain pari lusikallista. Ruokailu on kuitenkin vielä harjoittelua ja tarkoitus on tehdä joka ruokahetkestä positiivinen kokemus vauvalle. Kun lapsi selvästi kääntää päänsä pois ja sulkee suunsa, kun tarjotaan lusikkaa, niin silloin olen kunnioittanut lapsen ilmaisua ja vaihtanut maitopulloon.

Me ollaan nyt vajaa pari kuukautta syöty soseita. Lihasosetta menee n. puoli pilttipurkillista per päivä. Seuraavaksi on tarkoitus ottaa mukaan iltapuuro. Mie lisään ensin toisen aterian ja vasta sitten alan kasvattaa yksittäisen aterian suuruutta. Sekin kuinka paljon lapsi haluaa vielä ruuan päälle juoda, kertoo paljon (korvikevauvoilla helpompaa tietää määrät). Jos joka kerta juo vielä yli 1,5dl maitoa soseen päälle, niin silloin tiedän, että sosettakin olisi varmaan mahtunut enempi.

Meillä meni pari viikkoa ihan pienillä annoksilla, ennen kuin tyttö oppi syömisen idean. Sen jälkeen kasvatin annoksia sen mukaan miten maistui, kuitenkin järki kädessä eli ensin meni puoli purkkia ja nykyään purkillinen/kerta. Meillä korvikevauva, niin tuosta maidosta tosiaan tiesi koska määriä voi kasvattaa ja joskus jäi selvästi nälkäiseksi ihmettelemään miksi ei tule lisää. Ollaan syöty 6vko kiinteitä, aloitettiin porkkanalla, kun on vähän makeampi vihannes ja sen jälkeen otettiin bataatti. Olen antanut sekä kaupan että itsetehtyjä ruokia, pienissä määrissä itsetehdyt parempia (pakastaa jääpalamuotteihin), niin ei mene hukkaan kovin paljon.

Meillä alotettiin kiinteiden maistelu 4kk:n iässä. Ekan viikon ajan luumua,ensin pari päivää lusikallinen kerrallaan pari kertaa päivässä,sit n puol purkkia. Sen jälk ollaan annettu ainaki päärynää,ruusunmarja-vadelmaa (josta ehkä tuli ihottumaa,pojalla atooppinen iho..se jäi siihen sitten,olis maistunu kyllä),porkkanaa,perunaa,banaania,maissia,broileria.. Ensin pari lusikallista ja myöhemmin sen verran ku kerralla maistuu,yleensä puol-1 purkkia. Kaupan soseita ollaan käytetty muuten mut banaani suoraan hedelmästä "rapsutettu". Poika on nyt n 5,5kk ja tuntuu että melkin kaikki mitä sille antaa,maistuu. Ainoastaan peruna-lihasose ei maistunu :)

Ite oon alkanu miettiä,että minkä verran tän ikänen vauva vielä tarvii maitoa? Osittain imetän,osin korviketta. Yleensä annetaan 1-2 purkkia soseita päivän aikana,muuten maitoa.. Pojalla on jonkun verran allergioita eli rajoittaa mun syömisiä,minkä vuoksi suunnittelen imetyksen lopettelua muutaman viikon päästä..ehkä..

Pinkuli: Meille neukkatäti sanoi, että 6kk saakka vauvan pääasiallinen ruoka on maito ja oli tyytyväinen kun kerrottiin antavamme nyt ensi viikolla 5kk ikäiselle pojallemme just keskimäärin 2 pilttipurkillista soseita per päivä, muuten maitoa (jota kuluu suunnilleen 800ml vuorokaudessa, yöllä menee tuosta vieläkin melkein puolet. )

me aloitettiin kiinteät 4kk iässä. perunaa soseutin aluksi, mutta jos menekki oli huono, niin kaupan valmis porkkana-perunasose teki aina hyvin kauppansa. ja huomasin, et bataatti menee tosi hyvin. taitaa olla vieläkin lempiruoka. ;) puuroa kans aloin antamaan iltaisin. aluksi meni vain muutamia lusikallisia kerralla, mut kohta poika jaksoikin syödä jo purkillisen tai lautasellisen puuroa. hedelmäsoseita aloin myös antamaan aika aikaisin. uutta ruokaa kokeillessa kannattaa ehkä antaa vain pari lusikallista ettei tule masu kipeäksi..
nyt 9kk ikäisenä meillä menee monta purkkia kerralla. :D yleensä teen itse ruoat.. kaikenlaisia kasviksia ja lisäksi hirvenlihaa/kanaa/nautaa ym. riista on kuulemma tosi terveellistä. puurot teen tutteliin, että tulis maitoa tarpeeksi. ruoan kanssa poika juo varmaan jotain 60ml... yöruokinnan lopetin 6kk iässä.

Yhteistyössä