Kiinteiden aloitus takkuaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puhina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puhina

Vieras
Vauva 4,5kk, osittaisimetyksellä (suurin osa maidosta tulee korvikkeesta). Neuvolassa suositeltiin aloittaa kiinteät 4kk iässä. Ja näyttää siltä, että tarvettakin alkaa olla, kun yhtäkkiä on syöttöjen määrä lisääntynyt sekä yöllä että päivällä.

Mutta kun vaikeaa on aloitus. Aloitettiin maissilla. Tykkäsi kovasti, suu auki odotti lisää (en kuitenkaan uskaltanut antaa kuin pari lusikallista). Kolme päivää tätä. Mutta sitten tuli iho-oireita, tai oikeastaan niitä oli vähän ollut jo aiemmin, mutta pahenivat. Neuvolasta sanoivat, että pitää muutama päivä taukoa ja koittaa sitten jollain toisella. Tein näin (ei muuten vaikuttanut ihoon, eli joku muu syy on siihen), ja otin muutaman päivän päästä sitten porkkanan. Eka päivä meni kivasti, toisena ei sitten enää suostunut maistamaan. Eikä kolmantena. Ajattelin, että porkkana ei nyt sitten maistunut, joten vaihdoin taas, nyt perunaan. Nyt ei suostu maistamaan sitäkään ollenkaan.

Meninkö nyt tuolla porkkanalla pilaamaan lupaavan alun? Vai eikö vauva vain ole valmis kiinteille?

Ajattelin pitää nyt reilun tauon kokonaan ja koitan sitten uudestaan. Mutta pitäisikö vaihtaa taas esim. bataattiin, vai koittaa vielä tuota perunaa? Tai maissia, koska iho-oireet tulee ilmeisesti jostain muusta kuitenkin?

Alkuperäinen kirjoittaja puhina:
Vauva 4,5kk, osittaisimetyksellä (suurin osa maidosta tulee korvikkeesta). Neuvolassa suositeltiin aloittaa kiinteät 4kk iässä. Ja näyttää siltä, että tarvettakin alkaa olla, kun yhtäkkiä on syöttöjen määrä lisääntynyt sekä yöllä että päivällä.

Mutta kun vaikeaa on aloitus. Aloitettiin maissilla. Tykkäsi kovasti, suu auki odotti lisää (en kuitenkaan uskaltanut antaa kuin pari lusikallista). Kolme päivää tätä. Mutta sitten tuli iho-oireita, tai oikeastaan niitä oli vähän ollut jo aiemmin, mutta pahenivat. Neuvolasta sanoivat, että pitää muutama päivä taukoa ja koittaa sitten jollain toisella. Tein näin (ei muuten vaikuttanut ihoon, eli joku muu syy on siihen), ja otin muutaman päivän päästä sitten porkkanan. Eka päivä meni kivasti, toisena ei sitten enää suostunut maistamaan. Eikä kolmantena. Ajattelin, että porkkana ei nyt sitten maistunut, joten vaihdoin taas, nyt perunaan. Nyt ei suostu maistamaan sitäkään ollenkaan.

Meninkö nyt tuolla porkkanalla pilaamaan lupaavan alun? Vai eikö vauva vain ole valmis kiinteille?

Ajattelin pitää nyt reilun tauon kokonaan ja koitan sitten uudestaan. Mutta pitäisikö vaihtaa taas esim. bataattiin, vai koittaa vielä tuota perunaa? Tai maissia, koska iho-oireet tulee ilmeisesti jostain muusta kuitenkin?

no mä koittaisin vielä maissia jos oireet ei tulleet siitä....pelkkä peruna ei menny meilläkään, on aika mautonta ja kuivaa koten tein suorilta porkkanaa testattuani porkkanaperunasosetta. Ja kyllä mulle ainakin neuvolassa korostettiin että mitään kiirettä ja stressiä ei kannata ottaa, pitää muutaman päivän taukoa ja sitten uudelleen vauvan tahtiin. Jos meilläkin oli vauvalla kova nälkä niin annoin maitoa ensin, jaksoi sitten itsekin paremmin "keskittyä" soseen maisteluun.

Täällä on samanikäinen vauva ja kans osaimetyksellä.
Aloitettiin kiinteet 2 viikkoo sitten.
Aloitimme riisipuurolla (vauvoille tarkoitettua) aamupalaksi. Parin ekan päivän jälkeen alkoi hyvin se uppoamaan.
Muutama päivä sitten aloitettiin kans lounas. Olen antanut porkkanaa ja tänään annan herneitä (soseutettuna kaikki siis). Tuosta tuli mieleen et mun terkkari sanoi ettei kannata sotkee kaikkii aineksia yhdeksi sotkuksi, et vauvat tottuu noihin makuihin.
Peruna aloitetaan vasta 6kk kohdalla kun terkka sanoi et monille vauvoille se ei vaan maistu. Niin ja bataatista sanoi et kun se on aikas makee ei sitä kannata ihan alussa antaa, et ei vauva totu liian makeeseen vaan.
Hedelmät (iltapala) aloitellaan sit jossain 6kk kohdalla ja lihat kun hampaat tulee.
Toivottavasti tästä on jotain apua ja tsemppiä!

Ei niissä hedelmissä mitään pahaa ole. Kummallista on minusta ettei vauvalle saa antaa makeaa hedelmää ettei oppisi liian makealle, mutta bataattia pidetään perunaa parempana kun se on makeampaa ja siten maistii vauvoille paremmin.

Sekoita vaikka päärynää ja perunaa. Oletteko koittaneet maissinaksuja. Me alettiin naksuttelemaan heti kun ekoja hampaita alkoi tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja NullPoints:
Aloitimme riisipuurolla (vauvoille tarkoitettua) aamupalaksi. Parin ekan päivän jälkeen alkoi hyvin se uppoamaan.
Muutama päivä sitten aloitettiin kans lounas. Olen antanut porkkanaa ja tänään annan herneitä (soseutettuna kaikki siis). Tuosta tuli mieleen et mun terkkari sanoi ettei kannata sotkee kaikkii aineksia yhdeksi sotkuksi, et vauvat tottuu noihin makuihin.
Peruna aloitetaan vasta 6kk kohdalla kun terkka sanoi et monille vauvoille se ei vaan maistu. Niin ja bataatista sanoi et kun se on aikas makee ei sitä kannata ihan alussa antaa, et ei vauva totu liian makeeseen vaan.
Hedelmät (iltapala) aloitellaan sit jossain 6kk kohdalla ja lihat kun hampaat tulee.

Kiitos vinkeistä, täytyypä ottaa esim. tuo puuro puheeksi neuvolassa. Meillä terkka muuten nimenomaan perunaa suositteli tähän alkuun, tai bataattia (itse sitten uhmasin neuvoa ja valitsin ekaksi maissin). Hyvin on teillä lähtenyt käyntiin, onnea siitä =)

Alkuperäinen kirjoittaja puhina:
Alkuperäinen kirjoittaja NullPoints:

Kiitos vinkeistä, täytyypä ottaa esim. tuo puuro puheeksi neuvolassa. Meillä terkka muuten nimenomaan perunaa suositteli tähän alkuun, tai bataattia (itse sitten uhmasin neuvoa ja valitsin ekaksi maissin). Hyvin on teillä lähtenyt käyntiin, onnea siitä =)

Aika monilla terkoillakin on erilaisia mielipiteitä asioista. Monet sanoo todellakin et täytyy aloittaa perunalla tai bataatilla. Se on yleistä. Ja mikä siinä jos ne uppoaa.
Noissa puuroissa on se et niiden pitää olla gluteiinittomia, eli normaali viljapuurot ei vielä sovi. Sen takia mä annan riisipuuroa.
Niin ja sit noista juureksista vielä, et anna ihan kunnolla muutama päivä esim. porkkanaa (olettaen ettei tosiaankaan tuu allergia reaktioita) et tottuu makuun. Meillä on annettu nyt viikko porkkanaa tosiaankin et se maku olis tullut tutuksi.

jos oot maistanut niitä vauvojen hedelmäsoseita, niin ne ei todellakaan oo kauheesti sen makeampia kuin ne kasvissoseetkaan.
Me alotettiin vähän myöhemmin noi kiintettä 5½ kk, ja kyllä vasta reilusti 6 kk jälkeen se syöminen alkoi sujua joten maltti on valttia!
JA meillä se syöminen alkoi sujua kun kokeilin noiden kasvissoseiden jälkeen reilusti sitä hedelmäsosetta joka oli sit riittävän sileetä ja sillä alkoi syöminen sujua.
Ja ei oo lapsi siitä pilalle mennyt, kaikki kasvissoseet on kyllä maistunut sen hedelmäsoseen jälkeenkin (taitaa olla kyllä ihan urbaanilegenda toi, ettei kasvissoseet hedelmäsoseen jälkeen maistuis. Taitaa äidinmaitokin olla huomattavasti makeempaa kuin noin kasvis tai hedelmäsoseet).

Yhteistyössä