Kiinteistä ruuista kysymys 6-8kk vanhojen lasten äideille :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ronny
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ronny

Jäsen
04.06.2007
92
0
6
Saakos teidän vauvat liharuokaa kerran vai kaksi päivässä? Ja jos saa sen kerran niin onko teillä toinen kunnon ateria sitten kasvissosetta tai perunaa? toisissa ohjeissa lukee, että yksi rkl päivässä riittää lihan määräksi toisissa että 1 rkl/ateria. Miten tuonkin sitten tulkitsee?
Meillä ollaan nyt siirtymässä 5xpvässä (aamupuuro, kasvis-liha-sose, hedelmäsose, joku sose, iltapuuro) rytmiin. Tähän asti on syöty vaan neljästi (aamupuuro, kasvis-liha-sose, maito, hedelmäsose, iltapuuro) ja pohdin vain että tehdääkös siitä yhdestä ateriasta kasvissose ateria vaiko kasvis-liha?
Ja teille ketkä imetätte lastanne niin montako kertaa päivässä? Meillä kun maitoa menee enää neljästi päivässä niin olen pohtinut onko se riittävästi. Puuroissa toki on maitojauhetta ja jogurttia syödään silloin tällöin.

Meillä neitonen tulee viikon päästä 8kk. Syö kerran liha-aterian, aamupäivällä. Mä enemmin seuraan lasta itseään kuin ikäsuosituksia. Eli mä lisään sitten toisen liha-aterian kun alkaa yöheräilyt tai päiväsyönti muuten lisääntyä. Iltapäivällä syö kasvisaterian, musta noi hedelmäsoseet on ennemmin puurojen ym. lisukkeita tai välipala enkä pidä niitä "itse ruokana". Meillä on semmonen rytmi että aamulla syödään neitin jaksamisesta riippuen vellipullo tai puuro, aamupäivällä lihasose, iltapäivällä kasvissose ja illalla puuro. 4ateriaa siis, väliaikoina jos nälkä iskee, annan maitoa, välipalaksi lisään jossain välissä hedelmäsoseen. Maitoa menee meillä vaihtelevasti 5-10dl, riippuen onko antanu velliä vaiko ei. Jos antaa, pysyy nestemäärä "normaalin" rajoissa, muuten tuo pesusieni vetää hurjia määriä :)

Yhdyn täysin KIRSIKKAAN. Meillä sama staili. Meilläkin niin sanotusti neljä ateriaa ja hedelmäsoseet on vain lisuke. Meillä syödään puuro/velli aamulla (hampaiden tulon aikana nyt velli), lounaaksi lihasose+maitoa,päivälliseksi lihasose+maitoa (meillä siis kaksi lihasosetta), illalla puuro/velli. maitoa annan väleissä, jos siltä tuntuu ja joskus iltatankkauksena vellin jälkeenkin. Banaaninpaloja ja mustikoita yms annan jälkiruoaksi tai välipalaksi.Ne ovat kuitenkin täyttä tavaraa, mitä ei voi sanoa hedelmäsoseista. Oma henkohtmielipide on, että hedelmäsoseet on yliarvostettuja. Meillä syödään mielummin kunnon liha/kasvissoseita tai sitten reilusti maitoa, mitä vauva kuitenkin tarvii paljon. Ja ikää 8kk.

Meillä poika on reilun viikon päästä 8kk. Kiinteät aloitettiin puolen vuoden iässä, siihen asti täysimetyksellä.
Minun "tietolähteiden" (neuvola, lehtiartikkelit jne.) mukaan alle 1-vuotiaalle lihaa pitäisi olla 1rkl päivässä.
Meillä syödään aamulla puuro marjasoseen kanssa, lounaaksi liha-kasvissose, joskus välipalaksi marjasosetta, päivälliseksi kasvissose ja illalla taas puuro marjasoseen kanssa. Liha- ja kasvissoseet olen tähän mennessä tehnyt itse. Poika syö lisäksi tissimaitoa 5-6 kertaa päivässä. Yösyötöt jäivät pois kun kuvioihin tuli iltapuuro.

Mulla 7kk ja syö viisi ateriaa ja joka aterialla korvike, ei mitään välitankkauksia.

-aamupuuro
-liharuoka+kasvis
-hedelmävälipala
-kasvis+peruna
-iltapuuro

Kun täyttää 8kk niin silloin alan antamaan sitä lihaa kaksi kertaa päivässä.

Meidän tyttö tulee tällä viikolla 7kk. Kiinteät aloitimme tytön ollessa 6kk. Tällä hetkellä hän syö näin:
aamulla maitoa
lounaaksi lihasose
iltapäivällä kasvissose
ja lopuksi iltapuuro.

Kaikkien ruokailujen jälkeen hän saa maitoa. Eli lihaa menee vain kerran päivässä.

* Aamupuuro juomana vesi ja lisäksi 100-120ml maitoa
* Päiväruoka liha-kasvispurkki ja juomana vesi ja lisäksi maitoa 100-140ml
* Välipala jugurtti tai hedelmäsose ja maitoa 80-100ml
* Iltaruoka kasvissose, vettä ja maitoa 100-120 ml
* Iltapuuro ja maitoa 140-160ml

Poika syö nykyään 1,5 purkkia päivällä niin että puolikas on kasvissosetta ja olen ajatellut ensviikosta antaan iltaruuallakin liharuokaa! Poika on 7kk:tta

Meillä poika 6kk syö 3kertaa päivässä sosetta: aamupuuro klo 10, liha-kasvis sose klo 16, ilta puuro klo 21.Puuron kanssa aina jotain hedelmäsosetta. Vettä kulaus aterian päälle ja rintaa aina kun haluaa. On ollu tyytyväinen noin joten en viitsi tuputtaa enempää. Vastaus siis kysymykseen; jos vauvasi ei oo nälkäinen niin elä turhaan anna toista liha-ateriaa. Maitoakin menee enempi kun soseaterioita on vähempi =)

Meillä maitoa ei mene enempää vaikka sosetta antaisinkin vähemmän/harvemmin. Poika ei vain yksinkertaisesti suostu imemään. Sen vuoksi annan puuroa aamulla, velliä illalla ja jogurttia välipalana, jotta pojan luusto sais tarpeeksi kalsiumia kasvamiseen.

Yhteistyössä