Kiinteistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pompula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pompula

Vieras
Tyttöni on nyt 4 kk ja aloitin maissivellin antamisen iltaisin reilu viikko sitten, koska yöt alkoivat olla yhtä tissillä oloa. Annoin vellin Nanniin sekoiettuna pullosta. Velli maistui ja oli näppärä antaa, ja mikä parasta, paransi yöunia huomattavasti (nukkui kerran jopa 9 tuntia putkeen!). Mutta nyt on alkanut tulla ihottumaa, minkä olen arvellut johtuvan vellistä. Nyt siis muutama yö on mennyt tosi levottomasti, ja viime yönäkin heräsi klo 3:n jälkeen puolen tunnin välein ilmeisesti kutinan takia. Tänä iltana en enää velliä anna. Perunaa maisteltiin vähän tässä yksi päivä, mutta muuten ei olla vielä soseita yms. aloiteltu. Kysymys siis kuuluu, että mitä annatte 4 kk vauvoillenne iltapalaksi, jotta nukkuvat yönsä paremmin. Perunaa soseena tai vellinä? Tuntuu hassulta antaa kasvissosetta yötä vasten, puuro olisi mukavampi, mutta kun ei vielä voi antaa. Vai annatteko kiinteitä vain päivällä ja illalla vain maitoa?

mä aloitin kiinteät perunasta ja porkkanasta ym. Velliä me ei kokeiltu ollenkaan kun ei pulloa huolinut. Mä annoin kiinteät päivällä. Vasta kun puuro tuli 5kk jälkeen kuvioon aloin antaa iltapuuroa. Se vain että kohta vauvasi on sen ikäinen että se ikävä kyllä saattaa alkaa hulinoida öisin oli se sitten miten paljon syönyt illalla. Perunaa ei ainakaan alkuvaiheessa kanntata antaa just illalla jos tulee vattavaivoja niin sitten ainakin on yöunet menneet. Aamupäivällä kun antaa niin ehtii vattanpurut yöksi ohi.

Tuohon iltaruoka-asiaan kommentoin vain, että meillä poika nukkuu yön paremmin, kun annan iltaruoaksi kasvissosetta. Puuroa annoin ennemmin, mutta silloin oli levottomat yöt. Minulla poika siis jo yli 1/2 vuotias.

Meillä aloitettiin kiinteät jo 3,5 kk:n iässä kun vauva nukkui yönsä 0,5-1 h pätkissä. Ensin annoin riisivelliä illalla mutta se ei pidentänyt yöunia, jolloin lisäsin soseaterian n. klo 17-18 välillä. Sen jälkeen vauva alkoi nukkumaan 6 tuntia putkeen.

Nyt kun vauva lähenee 5 kk:ta olen muuttanut rytmiä siten että perunasose on klo 12 ja klo 17 hedelmäsose. Illalla annan vielä velliä. Jokaisen näiden aterian yhteydessä (ja muulloinkin) lisäksi vielä imetän.

Meillä soseita syöty pari kolme viikkoa.

Sosetta annan lounaalla ennen pitkiä unia ja myös illalla n. 19 aikoihin, kun tyttö menee nukkumaan n. 20 aikaan. Aluksi annoin kasvissosetta molemmilla, nyt parina iltana banskua ja päivällä sitten kasvista. Yöunet olleet todella paljon parempia soseen aloituksen jälkeen. Maitoa tyttö saa toki soseen jälkeen jos vaan maistuu, yleensä kyllä vetää pari huikkaa vaan muodon vuoksi:) Eli täyteen tulee. Seuraavan kerran nälkä vasta n. 1-2 aikaan yöllä.

Meillä puuron syönti aloitettiin 4kk ikäisenä.Banaani - riisipuuro on mietoa ja se maistui meitin vauvalle.Vellejä ei suostunut syömään.
Nykyään syödään aamu ja iltapuuron lisäksi yksi liha ja yksi kasvisateria.Herään kerran yössä tai ei ollenkaan.
Minun mielestä ikäsuosituksia ei aina pidä niin tosissaan ottaa vaan kokeilla mikä on sille omalle lapselle parasta.
Meidän neuvolantäti ei ole koskaan arvostellut päätöksiäni.Mitään vatsavaivoja ei ole ilmennyt puuroista eikä soseista.

Yhteistyössä