Kiitos anoppi :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1) Vegaaniruokavalio voi olla ihan täyspainoinen ruokavalio, kun tiettyjä ravintolisiä käytetään (mm.B-12). Jos ruokavalio on alun alkaen suppea, ei sitä lihatuotteiden lisäämisellä välttämättä voi paljoa rikastuttaa.

2) Maito- ja/tai muna-allergikkoja on sekä kasvis- että sekasyöjissä. Molemmat ovat melko yleisiä allergioita, eikä niitä voi vegaaniruokavaliolla aiheuttaa.

3) Anoppi toimi väärin syöttäessään lapselle liharuokaa. Allergia itsessään ei ole hänen syynsä (eikä vanhempien syy), mutta hän ei olisi saanut huijata tuolla tavoin.

4) Vegaanit eivät ole hihhuleita. Ruokavalio ei tee ihmisestä ahdasmielistä.

Mun mielestä anoppi teki tosi väärin kun ei kunnioittanu lapsen vanhempien kasvatus/ruokailutapoja. Mua ärsyttää tosissaan se kun toisten pitää sekaantua muitten asioihin.Ei se anopin päätettävissä ole mitä lapselle syötetään. Meillä käydään jatkuvaa kädenvääntöä asaissa kuin asiassa anopin kans kun se luulee olevansa päätäntävaltainen meidän perheen asioihin. Ruokailuun, asuntoon, astioitten paikkoihin kaapeissa, lasten tukan pituuksiin, perheen lomamatkoihin jne.

Tahallaan tai ei, kyllä saisi olla tosissaan pahoillaan! Tiedän, että oma äitini olisi ihan riekaleina, jos jotain vakavuudeltaan vastaava tapahtuisi, vaikka hän kyllä noudattaa täysin meidän ohjeiden mukaisesti.

Anopista en sitten oikeasti tiedä, hän on jonkusen kerran mokannut huomattavasti pienemmässä asiassa, mutta sen sijaan, että olisi lohdutellut mielensä ymmärrettävästi pahoittanutta lasta, hän keskittyi selittämään ettei se hänen vikansa ollut (ja jos aikuinen ihminen jättää tekemättä vapaaehtoisesti lupaamansa asian, johon vielä kirjallisesti ohjeet, niin onhan sitä aika syypää).

[QUOTE="xxx";27724241]Täällä ainakin on omille lapsilleni tarjottu kasvisruokaa pyynnöstäni sekä ala-että nyt ylä asteella. Enkä asu Porvoossa:) Meillä tytöt ovat ihan itse saanneet maistaa muunlaisiakin ruokia, kun ovat tahtoneet, ovat kyllä maistelleet muutakin.[/QUOTE]

Saako teillä myös vegaaniruokaa pyynnöstä? Entä eineksetöntä ruokaa? Lisäaineetonta? Luomua?

Jos ammattilaiset ovat todenneet ruokavalion olevan lapselle ok ja kasvaa normaalisti niin ei kai kenelläkään täällä ole siihen oikeutta puuttua. Nämä vanhemmat itse tietävät mikä on parasta heidän lapselleen.

Ja mitä anoppiin tulee niin tuntuu jo sairaalta ettei ihminen osoita häpeää ja kuvittelee toimineensa oikein vaikka todella oli lähellä tappaa lapsen. Eikö kukaan osaa ajatella tätä omalle kohdalle? Siis että oman lapsensa voi menettää toisen välintietämättömyyden takia.

[QUOTE="tipsu";27723212]Lisäksi myös sekasyöjät pakottavat väkisinkin lapsensa siihen omaan ruokavalioon. Monella ei vain ole taustalla mitään perusteluja sille omalle ruokavaliolleen kuin pelkästään opittu tapa.[/QUOTE]

Mulla on sellainen perustelu, että ihminen on alunperin sekasyöjä, ei kasvissyöjä. Lisäks mulla on vaikeeta pysyä normaalipainoisena tällä normaaliruokavaliollakaan, saatika sitten jos en söis lihaa ollenkaan.

Mulle tuli sellainen asia mieleen, että tuskin ap:n lapsi ois suostunut edes syömään sitä makaronilaatikkoa jos ois yhtä "tosissaan" ja vakaumuksellinen tuon ruokavalionsa suhteen kuin vanhempansa. Eiköhän siis kumminkin ole kyse siitä että lapsi syö sitä mitä hänelle annetaan, ei 6v kumminkaan vielä ymmärrä mitään eettisiö syitä olla syömättä lihaa.

[QUOTE="vieras ap";27722992]En yleensä kritisoi muiden ihmisten valintoja tai käytä mitään Liha on murha-fintanappeja mutta, anteeksi, nyt on pakko:

-En käsitä miksi lapsen(kaan) pitäisi syödä lihaa. Ja mielestäni lihan syöminen tai lapselle syöttäminen osoittaa tyhmyyttä.[/QUOTE]

Joo, on tyhmää syödä lajilleen luonnollista ruokaa.
Kyllä se lapsi varmaan sillä vegaaniruoalla kasvaa ja elää, mutta ei se paras mahdollinen ruokavalio ihmistaimelle ole.

Vegaanimammat
colbert.gif

Ihminen on sekasyöjä, sen jo todistaa B12-vitamiinin tarve. Kasvinsyöjäeläimet kykenevät kyseisen elintärkeän aineen kehittämään itse, ihminen ei.

• Tykkää
Reactions: päätön
[QUOTE="vieras";27725674]Ja mitä anoppiin tulee niin tuntuu jo sairaalta ettei ihminen osoita häpeää ja kuvittelee toimineensa oikein vaikka todella oli lähellä tappaa lapsen. Eikö kukaan osaa ajatella tätä omalle kohdalle? Siis että oman lapsensa voi menettää toisen välintietämättömyyden takia.[/QUOTE]

En osaa kuvitella tilannetta että tuollainen tilanne tulisi omalla kohdallani yllätykseenä. En luottaisi lasta anopin hoitoo sukulaisuudesta huolimatta, jos hän ei ole osoittanut että kykenee lapsia hoitamaan, ei kykene ottamaan vastaan ohjeita tai ei hyväksy minun antamaa ohjeistusta.

Minusta on oksettavaa, että lapsia ruokitaan lisäaine- ja hormonipaskalla ja vielä eläinten tuotanto-olot tietäen. Hyi helvetin einesvanhemmat että ees kehtaatte moralisoida täällä NORMAALEISTA ruuistanne. Go vegeihmiset, selvästi välitätte lapsenne terveydestä (ja maailmasta) enemmän kuin 99% näistä tyypeistä.

Meillä liha syödään aina luomuna, sitä noin kerran viikkoon. Ja lapsi on terve.

Minusta on oksettavaa, että lapsia ruokitaan lisäaine- ja hormonipaskalla ja vielä eläinten tuotanto-olot tietäen. Hyi helvetin einesvanhemmat että ees kehtaatte moralisoida täällä NORMAALEISTA ruuistanne. Go vegeihmiset, selvästi välitätte lapsenne terveydestä (ja maailmasta) enemmän kuin 99% näistä tyypeistä.

Meillä liha syödään aina luomuna, sitä noin kerran viikkoon. Ja lapsi on terve.

no uuuuu, me kaikki muuthan syötetään pelkkiä eineksiä lapsillemme. Jos ruoka ei oo pakattu suojakaasuun, niin ei sitä lapselle voi antaa. :D Musta-valkoisuus kuuluu teineille, aikuisten pitäs jossain vaiheessa kasvaa siitä yli. Itse oon ainakin ennemmin pistänyt täällä palstalla enemmän merkille että ihmiset panostavat hyvään ja monipuoliseen ruokavalioon ennemmin kuin pilaisivat lapsensa roskaruualla. Kyllä mä ainakin teen meillä kotona joka päivä ruuan ihan itse, ja ostetaan pääasiassa reilunkaupan ja luomutuotteita. Joskus kerran kuussa saatetaan tilata pizzat, mutta lapsi ei niitä syö kun on vasta 2-vuotias.

Huhhuh mammat, vetäkää pipo päähänne ja antakaa toisten olla vegaaneita jos tahtovat.
P.S. Ihminen on ollut alunperin hedelmänsyöjä, jos tästä haluatte väitellä.

AP:lle kysymys - miten olette hoitaneet soija-asian lapsellanne - syötättekö soijaa ja minkälaista? Olen oikeasti kiinnostunut, ei liittyen tähän valitettavaan tapaukseen.

Huhhuh mammat, vetäkää pipo päähänne ja antakaa toisten olla vegaaneita jos tahtovat.
P.S. Ihminen on ollut alunperin hedelmänsyöjä, jos tästä haluatte väitellä.

AP:lle kysymys - miten olette hoitaneet soija-asian lapsellanne - syötättekö soijaa ja minkälaista? Olen oikeasti kiinnostunut, ei liittyen tähän valitettavaan tapaukseen.

Ei edes simpanssit elä pelkällä kasvisravinnolla. Syövät hyönteisiä ja metsästävät toisia apinoita.

• Tykkää
Reactions: päätön
Meillä syödään sekaruokaa. Silti osa muksuista on jollekin allergisia,eli tän idean mukaan on ihan tahallaan hommattu allergiat jollakin mystisellä tavalla?

Meidän kaikki lapset on ollut maito+muna+vilja-allergikkoja, eka sairastui n vuoden iässä, toinen parin kk ja toinen altistui maidolle jo mun imetyksen kautta.. Ihan käypää kamaa on kaikki kaura+riisi+soijamaidot ja jugurtit. Meidän kaksi nuorinta on myös olleet allergisia mm possulle, naudalle ja hirvelle 3 ekaa vuotta :D ja ihan on rt ja lääkäri todenneet ruokapäiväkirjan mukaan ruooavalion olevan hyvä. En ainakaan koe että tälläinen ruoka olisi jotenkin hankalaa jos yhtään asiaan perehtyy, ja kun 3 1/2 alkoi sietämään possua niin edelleen tytön lempiruokaa on pekoni..

Onneksi lapsi pääsi nopeasti hoitoon eikä huonommin käynyt :hug:

Anoppi toimi aivan yksiselitteisesti väärin kävellessään vanhempien ja perheen ravitsemuskäytäntöjen yli. Toivottavasti ymmärtää olla tekemättä noin toiste. Luulisi hänenkin tulleen ajatelleeksi pidemmälle siinäkin, että vaikka noin vakavaa allergista reaktiota ei olisikaan tullut, paljon eläinproteiinia sisältävä ruoka on täysin tottumattomalle lapselle yhtäkkisenä suurena annoksena joka tapauksessa vaikutuksiltaan muutakin kuin uusi makuelämys. Vatsa saattaa mennä tuntuvasti sekaisin.

[QUOTE="...";27722929]Minusta on vanhempien asia päättää, mitä lapsi syö. Ja piste. Anoppi joko kunnioittaa vanhempien mielipidettä tai sitten ei sotkeennu asiaan ollenkaan. Ts ilmoittaa jo etukäteen, että tuokaa lapselle omat ruuat mukana.

Ja toki nyt jokainen normaalilla älyllä varustettu tajuaa, että vaikkei olisi allergiaakaan, niin lapsi tulee tuosta kipeäksi, kun ei elimistö ole tuollaiseen tottunut. Aivan raivostuttavan typerää "uhmakkuutta" siis anopilta.[/QUOTE]

peesi

Anoppi on varmaan salaa ennenkin syöttänyt lihaa, jäi vaan nyt kiinni ton alkergisen reaktion takia. Se on aina ärsyttävää jos luottaa lapsensa jollekin, joka ei sitten toimikaan niin, miten ollaan sovittu.

On muuten hyvä elintaso yhteiskunnassa, jossa ihmisillä on mahdollisuus valita ja rajoittaa ruokavaliotaan noin paljon. Kuinkahan monta vegaania tässä maassa oli mummojemme nuoruusvuosina?

Saako se lapsi niitä shokkeja kun ui kesällä järvessä? Onhan sielläkin kaikenmoista lihaperäistä mönkijää. Miksi pitää kasvattaa tollasia pandoja? Kuolemaa tehdään kun ei voi syödä kuin yhdenlaista juurta kello 03.20 central european time? Sitten huudetaan yhteiskuntaa apuun kun pitää rakentaa meidän KaurisKuonolle tärkkelyksestä oma kuplakoulu kun ei kestä hengittää.

Anoppi teki väärin, kun ei kuunnellut vanhempien ohjeita, mutta ei hän pahaa tarkoittanut. Varmaan säikähti ihan hirveästi lapsen puolesta ja syyttää itseään. Eihän kuitenkaan voinut tietää lapsen olevan allerginen. Mielestäni on väärin syyttää anoppia ja rikkoa lapsen ja isovanhemman välit tämän takia. Mummo on varmaan shokissa pelkästä säikähdyksestä ja sitten vanhemmat syyttävät vielä tapon yrityksestä...hyvää joulumieltä vaan kaikille!

Yhteistyössä