Kiitos vaan imetysfanaatikot...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja imettäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis vauva saa ensimmäiset elinvuorokautensa huutaa vaikka kurkku suorana nälkää ja janoa, samaan aikaan kaapissa olis maitoa yllinkyllin, mutta sitä ei saa antaa. Miten kukaan empatiakykyinen äiti pystyy rääkkäämään vauvaansa tuolla tavalla?

Ei vaan vauvaa pidetään sylissä ja rinnalla mahdollisiman paljon - maito nousee kun vauva stimuloi rintaa. Tää on ihan tieteelinen fakta eli ei tästä tarvii tehdä mitään numeroa :D

Juuri näin. Onneksi joillain on täällä faktatietoa.

Omalla kohdallani ensimmäisen lapsen imetys ei onnistunut heti. Tuntui ettei maito riittänyt millään ja poika vain huusi nälkäänsä. Lisämaidon kanssa mentiin n. 2kk. Sitten vauva kieltäytyi pullosta ja mentiin rintamaidolla vain eteenpäin. 4kk iässä tuntui että maito voisi aika hyvin riittää mutta jouduin kuitenkin lopettamaan imetyksen allergian vuoksi.

Toisen lapsen kanssa meni alusta asti paremmin. Vauva imi paljon paremmin kuin esikoinen, maitokin nousi paljon nopeampaa toisella kerralla. Tämäkin sai lisämaitoa synnärillä ensi alkuun mutta kaikesta huolimatta asusteli koko ajan rinnalla. Kolmantena päivänä maitoa tuli jo tosi paljon ja vauva söi jopa liikaa.

Ihan hyvin mielestäni imetin näillä a-kupin tisseillä tätä toista niin kauan kuin allergian vuoksi jouduin taas sen lopettamaan :(

Itse en ole koskaan syyllistänyt ketään imetyksestä/pulloruokinnasta, koska tiedän omasta kokemuksesta että se ei aina ole niin helppoa. Pääasia on että on tehnyt asian eteen työtä ja lapsi saa ruokaa, oli se sitten pullosta tai tissistä.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Jos täysimetystä on ollut 0 päivää, olet siis antanut heti sairaalasta lähtien korviketta. Siinäpä se syy maidontulon hiipumiseen löytyikin! Minullakin on molempien lasten kohdalla maito noussut vasta neljäntenä päivänä synnytyksestä, mutta kumpikaan ei ole saanut tippaakaan korviketta.

Ja taas joku oikein järjen jättiläinen. Minun vauva sai korvikettä sairaalassa muutaman tunnin ikäisenä, sillä vauvan sokeriarvot oli vaarallisen alhaalla ja minulla ei maito vielä noussut.

Ja kun oli kerran oppinut pullolle ei koskaan suostunut tissille. Näin se vain meni.

Olisitko sinä antanut vauvasi saada aivovaurion vai antanut miellummin lisämaitoa?

No minunpa vauvani sokereissa ei ollut mitään vikaa, joten miksi ihmeessä hänelle olisi pitänyt antaa korviketta?? Ja siten pilata onnistunut imetys, kenties... Vauvani ei huutanut 4 päivää, mutta kylläkin oli tiiviisti rinnalla. Yhtenäkin yönä lussutti tissiä 6h putkeen, vaikka sieltä ei niitä ensimaitotippoja enempää tullutkaan. Hoitaja jo kyseli, että jaksanko vielä vai kokeillaanko lisämaitoa. En suostunut, vaan imetin ihan kirjaimellisesti nännit verillä. Seuraavana päivänä maito nousikin voimalla, ihmekös tuo kun vauva oli niin ahkerasti tilaillut maitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja 81:
Siis vauva saa ensimmäiset elinvuorokautensa huutaa vaikka kurkku suorana nälkää ja janoa, samaan aikaan kaapissa olis maitoa yllinkyllin, mutta sitä ei saa antaa. Miten kukaan empatiakykyinen äiti pystyy rääkkäämään vauvaansa tuolla tavalla?

Ei vaan vauvaa pidetään sylissä ja rinnalla mahdollisiman paljon - maito nousee kun vauva stimuloi rintaa. Tää on ihan tieteelinen fakta eli ei tästä tarvii tehdä mitään numeroa :D

niin mutta se että vauva saa yöllä vaikka sen 20ml korviketta ei merkkaa höykäsen pöläystä sen rinnalla, että äiti saa nukuttua ja taas jaksaa aktiivisemmin imettää! Tilanteilla on niin monta puolta! Itse mieluummin nukuin ekat yöt, ja taas uskon siihen että kunnon uni ja riittävä syöminen/juominen auttavat ihan yhtä hyvin imetyksen onnistumiseen mitä jatkuva tississä roikuttamine n

joo mun lapset ainakin saa lisämaitoa....olin jopa vähän vihanen toisen sektion jälkeen kun olin ollut aika kauan heräämössä ja lapselle ei ollut annettu maitoa....kun tulin lapsen luokse olin vielä ihan tokkurainen ja sekasin....ja kipeä ja väsynyt....ja siinä olisi pitänyt alkaa tissittelee...sanoin vaan että tuokaa nyt ihmiset tuolel lapselle maitoa ettei sen sokerit laske kun oli pelko ollu että olisi vähän sokeri vauva....

Ja eihän se maito noussut ekoina päivinä ja lapsi on iso...niin senkö olisi pitänyt olla nälässä ja imeä vaan....vaikak ei maitoa tule. Minun lapseni kyllä saa maitoa pullosta. Ja mä imetän sen minkä imetän....sitten kun olen siinä kunnossa että pystyn. puolivuorokautta siinä taisi mennä ennen ku jaksoin ottaa pienen rinnalle.

Että imetyksesi olisi todennäköisesti onnistunut, kun olisit sen antanut onnistua. Moni (minä mukaanlukien) ei saa pumpattua rinnasta edes 10ml, mutta silti imettää. Ei sitä maidontuotantoa ole pumpuille rakennettu.

Yleisesti ottaen imetys onnistuisi, kun äidit jättäisivät itse siitä sen turhan stressaamisen ja vouhottamisen pois ja lykkäisivät vaan vauvan suuhun tissin ja antaisivat sen olla siinä niin kauan, kuin vauva haluaa sitä siinä pitää, ilman mitään ihme pumppumillien tuijottelua jne.

nimim. yhden pitkään imettänyt ja toisen osittain korvikeruokkinut, muista syistä kuin maidontuotannon vähyydestä

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Jos täysimetystä on ollut 0 päivää, olet siis antanut heti sairaalasta lähtien korviketta. Siinäpä se syy maidontulon hiipumiseen löytyikin! Minullakin on molempien lasten kohdalla maito noussut vasta neljäntenä päivänä synnytyksestä, mutta kumpikaan ei ole saanut tippaakaan korviketta.

Ja taas joku oikein järjen jättiläinen. Minun vauva sai korvikettä sairaalassa muutaman tunnin ikäisenä, sillä vauvan sokeriarvot oli vaarallisen alhaalla ja minulla ei maito vielä noussut.

Ja kun oli kerran oppinut pullolle ei koskaan suostunut tissille. Näin se vain meni.

Olisitko sinä antanut vauvasi saada aivovaurion vai antanut miellummin lisämaitoa?

No minunpa vauvani sokereissa ei ollut mitään vikaa, joten miksi ihmeessä hänelle olisi pitänyt antaa korviketta?? Ja siten pilata onnistunut imetys, kenties... Vauvani ei huutanut 4 päivää, mutta kylläkin oli tiiviisti rinnalla. Yhtenäkin yönä lussutti tissiä 6h putkeen, vaikka sieltä ei niitä ensimaitotippoja enempää tullutkaan. Hoitaja jo kyseli, että jaksanko vielä vai kokeillaanko lisämaitoa. En suostunut, vaan imetin ihan kirjaimellisesti nännit verillä. Seuraavana päivänä maito nousikin voimalla, ihmekös tuo kun vauva oli niin ahkerasti tilaillut maitoa.

ai pitäisikö sinulle nyt tästä urheasta suorituksesta antaa lisä pisteitä??

SE ON HELPPO NIITTEN INISTÄ JOILLA SITÄ MAITOA ON!!! Kaikilla ku sitä ei tule vaikka kuin imettäs ja tekis kaikkensa. 3:n kanssa oon töitä tehnyt ja alku kuukaudet itkeny.. kunnes 4:n kohdalla tajusin, että ei se äidin rakkaus ole tisseistä kiinni vaan siitä että lasta rakastaa

Voi jeesus ottakaa asioista selvää. Vauvalla on ns. ruskeaa rasvaa kehossaan joilla hän pärjää ensimmäiset 3-4 päivää ilman mitään muuta ravintoa. Äidin ensimmäiset maitotipat riittävät hyvin siinä vaiheessa. Maito nousee aina 2-4 päivän kuluttua, näin on luonto tarkoittanut ja luonto on tarkoittanut senkin että vauvalle riittää varastoissaan ruokaa ensimmäisiksi päiviksi.

Tämän voi lukea mistä tahansa imetysasioita käsittelevästä kirjasta. Sairaalassa ne kyllä tunkevat lisämaitoa suuhun jos vain luvan antaa, sairaalat eivät yleensä ole imetysmyönteisiä.

jaa, no kyllä sairaalassa missä mä olin niin oltiin hyvinkin imetysmyönteisiä mutta olivat silti antaneet lisämaitoa pullosta kun mä olin nukutettuna kaavinnassa.. eikä mulla kyllä oikein missään vaiheessa sitä maitoa tullut mitenkään hyvin.. tosin eipä mulla kyllä energia ja voimat riittäneet siihen imetykseen.. että lisämaitoa sai jo sairaalassa vaikka siellä koitin imettää.. että kun ei onnistunut niin ei onnistunut, ja mä olin liian huonossa kunnossa että olisin jaksanut asiasta stressata..

Lapsi ei tarvitse lisämaitoa ensimmäisten elinvuorokausiensa aikana, vaan äidin tipat riittävät! Lisämaitoa annettakoon vain lääketieteellisin perustein (pieni syntymäpaino, verensokeri jne) ei "nälkään". Tässä alkuvaiheessa monella lähtee homma vikaan ja sitten suuntaa on vaikea muuttaa.

ja lapsen verensokerit olivat 0.9 ja 1.7... oli ehkä syytä antaa lisämaitoa, ja ooneksi sokeriarot nousi tolla eikä joutunut vauva koomaan tai sokeritippaan teholle.... voi teitä!!!

Poikani on nyt 8kk ja joskus harvoin saanut korviketta. Jos olisin kuunnellut niitä joiden mielestä jokainen pystyy imettämään, niin varmasti olisin stressannut niin että imetys epäonnistuu. Fanaattisuudesta on vain haittaa. Joskus imetys ei vain onnistu.

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:

Voi jeesus ottakaa asioista selvää. Vauvalla on ns. ruskeaa rasvaa kehossaan joilla hän pärjää ensimmäiset 3-4 päivää ilman mitään muuta ravintoa. Äidin ensimmäiset maitotipat riittävät hyvin siinä vaiheessa. Maito nousee aina 2-4 päivän kuluttua, näin on luonto tarkoittanut ja luonto on tarkoittanut senkin että vauvalle riittää varastoissaan ruokaa ensimmäisiksi päiviksi.

Tämän voi lukea mistä tahansa imetysasioita käsittelevästä kirjasta. Sairaalassa ne kyllä tunkevat lisämaitoa suuhun jos vain luvan antaa, sairaalat eivät yleensä ole imetysmyönteisiä.

jaa, no kyllä sairaalassa missä mä olin niin oltiin hyvinkin imetysmyönteisiä mutta olivat silti antaneet lisämaitoa pullosta kun mä olin nukutettuna kaavinnassa.. eikä mulla kyllä oikein missään vaiheessa sitä maitoa tullut mitenkään hyvin.. tosin eipä mulla kyllä energia ja voimat riittäneet siihen imetykseen.. että lisämaitoa sai jo sairaalassa vaikka siellä koitin imettää.. että kun ei onnistunut niin ei onnistunut, ja mä olin liian huonossa kunnossa että olisin jaksanut asiasta stressata..

Tässä erittäin hyvä esimerkki teille, jotka ette ymmärrä miksi aina kaikki ei ole siitä kiinni etteikö äiti haluaisi imettää.. joskus vain luonnon voimat lutevat esteeksi

Äsh, kaikilla se vaan ei onnistu ja sillä hyvä. :hug:

Ja tosissaan se pitkä imetys ja 6kk täysimetys ei kerro mitään siitä kuinka paljon äiti on tehnyt työtä imetyksen eteen jne.

Joku kirjoitti imetyksen epäonnistuneen kun vauva tottui sairaalasa annettuun lisämaitopulloon. Meidän synnärillä lisämaito suositeltiin annettavaksi hörppyyttämällä tuon ehkäisemiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:

niin mutta se että vauva saa yöllä vaikka sen 20ml korviketta ei merkkaa höykäsen pöläystä sen rinnalla, että äiti saa nukuttua ja taas jaksaa aktiivisemmin imettää! Tilanteilla on niin monta puolta! Itse mieluummin nukuin ekat yöt, ja taas uskon siihen että kunnon uni ja riittävä syöminen/juominen auttavat ihan yhtä hyvin imetyksen onnistumiseen mitä jatkuva tississä roikuttamine n

No itse olin varautunut valvomiseen ja motivoitunut imettämään. Hormonitkin tässä auttoivat ja jaksoin ja halusin yölläkin imettää. Kiva että sait nukuttua hyvin. Imetetyksen onnistumisen kannalta lapsentahtisuus on tärkeää ja se ei aina tarkoita että nälkä on päivällä tai äidin ollessa virkeä. Vastasyntynyt ei erota yötä ja päivää, kuten ei myöskään stimuloitava rinta.

Paitsi, että tämä ei todellakaan pidä aina paikkaansa. Esim. minulla on ollut 2 vauvaa, joiden verensokeri on heitellyt synnytyksen jälkeen rajusti, lisämaitoa on ollut pakko antaa, jottei vauvan terveyttä vaarannettaisi.

Alusta huolimatta nämä lapset ovat olleet täysimetettyjä suositusten mukaiset 4 kk ja 6 kk, ja muun ruuan ohella ovat saaneet rintamaitoa yli 2-vuotiaaksi asti. Eli alun pulloruokinta ei välttämättä todellakaan vaaranna imetystä.

Olen itse nyt yrittänyt ja yrittänyt 5 viikkoa imettää. Esikoinen, 2½v, seisoo vieressä ja ihmettele miksi äiti ei huomioi häntä. No milläs huomioit, kun yritän väen vängellä imettää vauvaa. Parhaimpina iltoina menee se 2-3 tuntia ja silti neiti huutaa nälkäänsä ½ tuntia syönnin lopetuksesta. Olen yrittänyt pumpata, juoda teetä ja kaljaakin yritin (erittäin huonoin seurauksin)... Sanottiin, että kyllähän joku sen esikoin hoitaa, anna vain vauvan imeä... No ei varmasti tiheän imun kausi voi olla jatkunut näin kauaa. Harvemmin missään vaiheessa on tuntunut siltä, että maito nousisi.
Esikon kanssahan näitä ongelmia ei ollut, pystyin imettämään täysin pari kuukautta, 3kk jälkeen osa imetin ja 4kk jouduin vasta lopettamaan kokonaan.
Nyt tilanne näyttää erittäin huonolta. Itkun kanssa imetän ja imetän ja imetän... Olen kyllä antanut korviketta jo, kun ei tämä tästä näytä paranevan, vaikka mitä tekisin.

Että on totta tuo fanaattisuus imetyksen kanssa! Jos et pysty imettämään ainakin ½ vuotiaaksi, niin johan joku arvostelee sun äitiyttä.... viimeksi tänään neuvolassa käskettiin antamaan vaikka joka syötöllä se 3 tippaa ainakin ½vuotiaaksi asti. Kun vauva sen tarvitsee. Ihmeen terveitä vauvoja on kyllä kasvanut ihan korvikkeella, ainakin mun kaveripiirissä...

sanon, että älä välitä! Mä en ole imettänyt sairauteni vuoksi, vaan lapseni on syönyt pullosta. Tasan yhtä hyvä äiti olen kuin nekin jotka on imettäneet. Mua on arvosteltu ihan suoraankin, esim anopin taholta ja satuttaahan se, mut sen yläpuolelle on vaan pystyttävä nousemaan. Ihanaa äitiyttä sinulle!

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:

No itse olin varautunut valvomiseen ja motivoitunut imettämään. Hormonitkin tässä auttoivat ja jaksoin ja halusin yölläkin imettää. Kiva että sait nukuttua hyvin. Imetetyksen onnistumisen kannalta lapsentahtisuus on tärkeää ja se ei aina tarkoita että nälkä on päivällä tai äidin ollessa virkeä. Vastasyntynyt ei erota yötä ja päivää, kuten ei myöskään stimuloitava rinta.

joo mutta minä EN! Valvoa kerkeän myöhemminkin ja elää lapsen tahtisesti.. yksinkertaisesti en pysynyt synnytyksen jälkeen hereillä. Vaan nuhahdin jopa istuulleni kun vauva oli rinnalla!!

No tiedätpä ainakin että jos vielä saat vauvan, et edes alota enää tota itses piinaamista.
:)
Imetys on suoraansanoen perseestä, eikä edes terveellistä... ellei sitten asennuta nänneihinsä myrkkysuodatinta.

kahesti perseeleen menny imetys. kummanki lapsen kohalla imetystä kesti 6 viikkoa.. ei vaan tullu maitoa :( erittäin kivuliasta vaiika imuote oli oikea. jos oli 1h rinnalla meni pullosta 100ml päälle

Minä sain lapseni sektiolla ja maito nousi vasta viidentenä päivänä. Vauva oli koko ajan vieressäni ja imetin lähes taukoamatta. Kolmantena päivänä lapsi alkoi huutaa nälkäänsä, vauvan paino myös laski yli 10% vaikka imikin rintaani lähes koko ajan... Tällöin sairaalassa ehdottivat lisämaidon antamista, johon suostuin, sillä en todellakaan halunnut huudattaa vauvaani turhaan. Itku loppuikin heti ja paino nousi 70g päivässä. Enkä jaksanut hörpyttää vauvaani monta kertaa yössä, vaan pullolla mentiin.
Lisämaidosta päästiin kuukaudessa eroon. Pidin kirjaa määristä ja vähensin pikkuhiljaa. Matkalla oli/on rintaraivareita, maito ja vilja-allergiaa, mutta nyt olen täysimettänyt jo 5 kk ja jatkan edelleen. Vauvani ei huoli enää tuttipulloa. Pumpattua en ole koskaan saanut kuin 20-30ml
Nyt aloitimme kiinteiden maistelun, jotta allergioiden vuoksi päästään vähitellen kokeilemaan sopivia ruokia. Minä siis olen maidottomalla ja viljattomalla dieetillä.
Eli ei lisämaidon antaminen välttämättä merkitse imetyksen loppumista.

Yhteistyössä