Kiittämätön lapsiko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii hän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii hän

Vieras
Olenko?
Täällä palstalla oltuani tiedän, että monilla on ollut tosi huono lapsuus. Väkivaltaa paljon ja vain alistamista ja pilkkaa.
Oma äiti teki parhaansa ja antoi kaikkensa. Sen mitä pystyi kun ei kotoaan nuorena lapsena lähtiessään ole mitään saanut. (oppikouluun lähti) ja meitä oli monta.

Eli tuosta kaikesta olen kiitollinen.Silti nyt aikuiseksi tultuaan hänellä on sellainen mielipide että hän saa nyt tehdä mitä haluaa. Ei edes tarvitse yrittää olla tasapuolinen lastensa tai lastenlastensa suhteen. Ja kun samaa on katsottu jo pitempään appivanhempien osalta, niin ei enää jaksa. Lapset eivät myöskään pyydä käydä mummoloissa, kun siellä pitää heti alkaa ihailla lasten serkkuja. Ovat niin puheliaita, älykkäitä ja kaikkea mahdollista. Lapsen kyläillessä mummolassa hän kertoi, että sai nämä kun nämä eivät sille serkulle sopineet. Eli tietää, että saa vain jos joku ei kelpaa serkulle tai ei sovi.

Meillä sis lapsilla kahdet isovanhemmat elossa ja sama periaate molemmissa: Saavat tehdä mitä haluavat, koska olemme aikuisia. Mistään ei saa sanoa mitään. Jos he haluavat he saavat pitää vaikka ottaa lasten serkut päivähoidosta pois ja hoitaa päivittäin ja se ei meille kuulu.

Kun kuitenkin äitini minut lapsena hoiti, niin pitäisikö tällaista epätasa-arvoa vain sietää? Vai saako ottaa etäisyyttä? Antaa mummon hoitaa ja hoivata niitä paremman lapsen parempia lapsia?

minkälaiset välilit sinulla tai miehelläsi on sisaruksiin? leikkivätkö lapset noitten serkkujensa kanssa? voihan hyvin olla että kehuvat teidän lapsia vastaavasti niille toisille perheille?
en silti suostuisi altistamaan lapsiani tuommoiselle mollaamiselle joten etäisyyden pitäminen olisi varmasti järkevintä. toki sinäkin olet aikuinen ja saat tehdä mitä haluat, myöskin olla tapaamatta äitiäsi.

No tokihan sinä aikuisena ihmisenä voit keskustella vanhempiesi kanssa miltä sinusta tuntuu? Vai oletko jo kertonut ja he silti tarkoituksella suosivat toisia lapsia toisten kustannuksella?
Mutta kyllä miksi isovanhemmat eivät saisi hoitaa vaikkapa jonkun lapsensa lapsia päiväkotiin laittamisen sijaan, ei kai se keneltäkään ole pois?
Tai voithan kysyä pääsisikö sinunkin lapsesi mummolahoitoon?
Kyllä minun vanhempani saivat hoitaa lastenlapsiaan juuri sen verran kuin halusivat, ja esimerkiksi äitini suosi selvästi 1 lasta enemmän kuin 3 muuta. Se on hänen asiansa, eikä lapset sitä noteeranneet niin en minäkään.
Miksi kaikki täytyy jakaa tasan, eikö voi jakaa tarpeen mukaan? Minä en saanut rahallista tukea vanhemmiltani, veljeni sen sijaan sai, ja itsekin annoimme mieheni kanssa veljelleni pientä rahallista tukea silloin kuin pystyimme, koska hän silloin sitä tarvitsi. Ei siinä ole mitään epäreilua.

Jos menemme paikalle anopille, niin hän kutsuu lasetn serkut heti paikalla ja sitten alkaa näiden ihailu. Esim. kerran omat lapseni käskettiin pihalle, että kaikki aikuiset (appivanhemmat ja minäja mies ja serkun vanhemmat) saavat alkaa ihailla nuorinta serkkua. Tästä jäi erityisen paha mieli, koska minä olin luullut, että isovanhemmat haluavat touhuta meidän lasten kanssa, kun harvemmin näkevät kun asumme kauempana kuin lasten serkut.

Eli en usko, että puhuu meistä mitään. Jos tulee käymään, alkaa myös näiden serkkujen kuvien esittely. Ei edes yleensä ota meidn lapsista kuvia, joten en usko että sama juttu on siellä toisessa päässä.

Oma äitini on tuo, joka teki selväksi, että meidän lapsi saa kun toisille ei sovi tai kelpaa.

Ymmärtäisin jos olisi kyse siitä, että toisilla on suurempi tarve, vaan kun ei ole. Sisaremme ovat meitä varakkaampia huomattavasit. Tuliterät uudet autot, isot talot...

kyllä minä ainakin nostaisin kissan pöydälle kun kyse omista vanhemmistani. sanoisin että lapsillekkin tulee paha mieli kun käydään kun me olemme 2 luokan kansalaisia... ota puheeksi. voihan kyse olla siitä kun nämä toiset asuvat lähempänä ja näkevät useimmin kuin teidän lapsia, niin näistä lähimminstä tulee myös sydäntä lähimpänä olevia, kun tuntee paremmin...

Tuskin olisin paljon tekemisissä enää. Ei sen takia, että olisin kateellinen tai katkera. Olen sitä mieltä, että jos ei kelpaa, niin ei sitten. Turhaa lapsillekin tulisi paha mieli. Hiukan samaa on oman äitini suhteen, tosin ei noin räikeästi. Omille lapsilleni olen sanonut, että nuo toiset (serkut) saavat enemmän ja ovat enemmän mummolassa, koska asuvat lähempänä ja ovat siten tutumpia/läheisempiä mummolle. Niin ettei lapsissa itsessään ole mitään vikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja miettii hän;24033218:
Meillä sis lapsilla kahdet isovanhemmat elossa ja sama periaate molemmissa: Saavat tehdä mitä haluavat, koska olemme aikuisia. Mistään ei saa sanoa mitään. Jos he haluavat he saavat pitää vaikka ottaa lasten serkut päivähoidosta pois ja hoitaa päivittäin ja se ei meille kuulu.

Kun kuitenkin äitini minut lapsena hoiti, niin pitäisikö tällaista epätasa-arvoa vain sietää? Vai saako ottaa etäisyyttä? Antaa mummon hoitaa ja hoivata niitä paremman lapsen parempia lapsia?

No jos tuo päivähoidosta poisottaminen sopii lasten serkkujen vanhemmille, niin eipä se teille kuulu, se on heidän välisensä asia. Ja aikuisina he saavat tehdä mitä haluavat, kunhan lain rajoissa menee.

Ja saat ottaa etäisyyttä, jos sinusta sille tuntuu. Se on sinun oikeutesi.

Yhteistyössä