Kilpirauhasarvoista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kertokaas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nämä arvot oli mulla siis puolivuotta sitten, ja silloin tk lääkäri piti niitä normaaleina. Nyt ollut jo puolivuotta raskas elämäntilanne ja stressi päällä, ja pää tuntuu olevan ihan sumussa, sekä keskittymisvaikeuksia/lievää sekavuutta. + liuta mitä ihmeellisimpiä oireita :(
Ajattelin vain että voiko rankka stressi ja ylikuormitus vaikuttaa arvoihin, niin et ne olis menny huonommiksi?! Ja voiko kilpirauhas "vaivoihin" kuulua keskittymisvaikeudet, hajamielisyys, päänsärky ja huimaus??

Voi kuulua. Arvot on tosiaan normaalit TSH:n rajat ainakin Sjoen keskussairaalan mukaan on 0.5-5 ja T4-v 9-19. Mutta ainahan voi käydä kokeissa uudestaan ja katsoa onko arvot muuttunut.

Kilpirauhasen toimintahäiriöihin, eli liika-tai vajaatoimintaan kuuluu juuri hirveän epäselvät oireet. Itselläni on vajaatoiminta ja oireina oli mm. kuukautiskierron epäsäännöllisyys, muistamattomuus, väsymys, hikoilu ja sydämen nopealyöntisyys (kaksi edellämainittua kuuluu yleensä liikatoimintaan...) Eli monenlaista oiretta oli. Lääkitystä on yritetty laittaa nyt kohdilleen tammikuusta 09 alkaen. Kannattaa pyytää uudet verikokeet terveyskeskuksesta.

Onpas Seinäjoella korkea TSH normaalin raja, useammin se on 4 ja muualla maailmassa 2,5-3. Lieväkin vajaatoiminta - mihin sun arvot viittaa, voi aiheuttaa ihan selkeitä vajaatoiminnan oireita: väsymys ja elintoimintojen hidastuminen + alavireisyys ja keskittymishäiriöt on tavallisia. Myös hiusten lähtö. Ja jolllekin tuo 3,55 olisi tosi matala.
Kannattaa tarkistuttaa arvo, se voi vaihdella paljonkin ihan lyhyen ajan sisällä.

Alkuperäinen kirjoittaja kääk:
Onpas Seinäjoella korkea TSH normaalin raja, useammin se on 4 ja muualla maailmassa 2,5-3. Lieväkin vajaatoiminta - mihin sun arvot viittaa, voi aiheuttaa ihan selkeitä vajaatoiminnan oireita: väsymys ja elintoimintojen hidastuminen + alavireisyys ja keskittymishäiriöt on tavallisia. Myös hiusten lähtö. Ja jolllekin tuo 3,55 olisi tosi matala.
Kannattaa tarkistuttaa arvo, se voi vaihdella paljonkin ihan lyhyen ajan sisällä.

On. Mä en saanut kilpirauhaslääkitystä ennen kuin menin yksityiselle. Niistä TSH 10.15 ja T4-v 14.10 oli ihan ok =) Vaikka olo oli ihan pa...

Mulla olo on paras kun t4v on lähempänä 20 ja tsh lähellä nollaa. Mulla aloitettiin lääkitys kun arvot olivat 2 ja 12 ja n. kuukauden kuluttua huomasin hirveän ison muutoksen olossa!! Minulla oli ollut oireita jo vuosia, mutta olin pikkuhiljaa tottunut niihin. Vasta lääkityksen alettua ymmärsin, millaista on olla "normaalisti" väsynyt. Kuin olisin ollut unessa vuosia ja vuosia ja sitten heräsin! Sain elämäni takaisin.

Yhteistyössä