Kilpirauhasen vajaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
Hei!
Toivottavasti ei tule teksti kahteen kertaan..
Eli minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta (löytyi syy niukkoihin ja todella epäsäännöllisiin menkkoihin). Raskautta ollaan yritetty jo jonkin aikaa.
Onko ketään samassa tilanteessa olevaa? Haluaisin kuulla kokemuksia miten raskaus on onnistunut, onko lääkitystä jne.
En ole vielä saanut aikaa lääkärille mutta todennäköisesti jonkinlainen lääkitys aloitetaan.
Toivottavasti raskauden yrittäminen ei nyt siirry hamaan tulevaisuuteen..?
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!!

kuulemma voi kestää 0,5-1 vuotta että kroppa ""palautuu"" normaalitilaan vaikka arvot voi näyttääkin hyviltä jo parin kuukauden lääkityksen jälkeen.. mut epäsäännöllisiin menkkoihin lääkitys kyllä tepsii hyvinkin nopeesti.

mulla on myös vajaatoiminta. lapsia ei olla vielä yritetty tehdä, mutta pian ois tarkoitus. Lääkitys on ensin saatava kuntoon, ennen kuin raskautuu. Hoitamattomana saattaa vaikuttaa sikiön kehitykseen, mutta hoidettuna ei pitäisi vaikuttaa. Jostain olen kuullut, että kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivien vastasyntyneet saattavat olla pienempi kokoisia kuin terveiden äitien vauvat. Tämä ei ole faktaa, jostain vaan jäänyt mieleen... Mutta järjellä ajateltuna, saattaa hyvinkin olla niin. Tulethan kertomaan mitä lääkäri sanoi kilpparin vajaatoiminnan vaikutuksesta vauvaan. Minuakin kiinnostaa! =)

voikohan vauva olla sen takia jotenkin vammainen. eli siis kuulunko johonkin riskiryhmään, kun minullakin on kilpparin vajaatoiminta? Sen olen kuullut, että raskautuminen saattaa olla vaikeampaa kuin yleensä..

hyvin epätodennäköistä. kilpparin vajaatoiminnan kanssa kun harvoin edes onnistuu raskaaksi tuleminen. ts. vajaatoiminta pitää ensin hoitaa lääkityksellä, sitten vasta raskaaksi.

Joo, vajis voi vaikeuttaa hoitamattomana raskaaksi tuloa, ja joskus hoidettunakin se voi olla hankalampaa. Nimenomaan hoitamattomana vajis voi aiheuttaa sikiölle pahojakin vaurioita ja kehitysviivästymiä, enkä tosiaan suosittele vauvayrittämistä ennen kuin olette saaneet jotenkuten arvot kohdalleen. Hoidettuna - siis kun itsellä on hyvä olo kokonaisvaltaisesti! (aina pelkät viitearvojen mukaiset arvot eivät sanele, onko nyt olo hyvä vai ei) - raskaaksi tulevan naisen tulisi sitten käydä tiuhaan tahtiin kilpparikontrolliverikokeissa, nimittäin usein tyroksiinitarve nousee raskauden aikana (ja sekin sitten voi aiheuttaa sikiölle vaurioita, jos arvoja ja tyroksiinin annostusta ei pidetä silmällä), mahdollisesti jopa 2 kuukauden välein. Kannattaa kysyä lääkäriltä vielä tästä, millaisia ohjeita antaa jos haluat alkaa yrittää raskautta. Mutta muista, että suurin osa yleislääkäreistä (terveyskeskus-/työterveyslekurit) EI OSAA HOITAA kilppariasioita, heiltä puuttuu asiaan paneutuminen, eikä monellakaan paikkakunnalla ole kunnon asiaan perehtyneitä lääkäreitä (endokrinologeja tms.) saatavilla, tavislekuri voi hyvinkin sanoa, ettei pieni vajis haittaa mitään...

Vajis hiipii usein hiljakseen monenkin vuoden ajan ihmisen siitä itse tietämättä, joten kunnon palautuminenkin vie jonkun aikaa (aineenvaihdunnan palautuminen, mihin myös kuukautiskierrot yms. liittyy oleellisesti).

Moi, millaiset lääkitykset teillä on? Mä itse syön 50 mikrogrammaa thyroxinia päivässä (olen ymmärtänyt että mulla tuo vajaatoiminta on melko ""lievää"" eli annos on pienehkö).

Raskausaika meni vajaatoiminnasta huolimatta täysin normaalisti. Raskaaksitulokin onnistui ilman suurempia ongelmia. :)

Mitäs oireita kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa muuta kuin niukat kuukautiset? Tiedättekö jos se on periytyvää? Äidilläni oli nimittäin tuo kun hän oli ikäiseni joten asia kiinnostaa kun itse yritämme raskautua.
Kiitos vinkeistä.

Mä olen vähän niinkuin väärällä palstalla, koska olen jo raskaana, aika alussa vielä tosin!

No, mulla on kilpparin vajaatoiminta ja syön Thyroxin 0,1 milligramman tabun kerran päivässä. Raskauden edetessä huomattiin kuitenkin että tarvitsen lisälääkitystä ja otan nyt vielä lisäksi 1 tabun 0,25 mikrogrammaa.

Lääkitys on ehdoton raskauden aikana. Muuten sekä äiti, että vauva voi huonosti ja kehitys voi olla heikkoa. Arvoja seuraillaan joka toinen kk ja jopa useammin jos tarve vaatii.

Vajaatoiminta voi olla syy lapsettomuuteen, mutta silloin, jos sitä ei ole hoidettu. Hoidettuna ei pitäisi tulla mitään ongelmia, vaikkakin mulla oli, en tiedä että mistä ne johtui! Insemniaatioon joduttiin turvautumaan sitten. Mitään rakenteellista vikaa ei musta eikä miehestä löydetty.

Mun äidillä ja tädillä on sama sairaus ja voi olla perityvää näköjään tai sitten on käynyt vain huono tuuri!

Mulla oli tosi väsynyt ja huono olo ennenkuin tämä sairaus todettiin n.11 vuotta sitten. Vaikka vajaatoiminnassa on yleensä niin, että henkilö on turvonnut, niin mä olin laiha kuin pajunvitsa ja olen yhä aika pieni! Sekä muutenkin monet oireet viittasi liikatoimintaan, vaikka verikokeet näytti toista. Sydän hakkasi täysiä ym.

Mulla on sama vaiva, syön 1,25 mg lääkettä.. Myös mun isällä on sama sairaus. Lasta ei vielä yritetä, mutta pian senkin aika koittaaa... Tarvii kait mennä kokeisiin ennen yrityksen alkua.

Hei!
Kävin sitten lääkärissä ja lääkitys aloitettiin. Thyroxin 25 mikrog ja annosta pikkuhiljaa nostetaan. 2 kk päästä verikokeisiin ja katsotaan miltä arvot näyttää.
Kysyin raskaudesta niin lääkäri sanoi että mitään estettä ei ole. Tarkempi seuranta sitten odotusaikana.
Toivottavasti lääkitys nyt sitten ""palauttaa"" kropan hormonitoiminnan ja pikkusiemen alkaisi itää..!!

Hyvää kesän jatkoa!

Hei!
Toivottavasti ei tule teksti kahteen kertaan..
Eli minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta (löytyi syy niukkoihin ja todella epäsäännöllisiin menkkoihin). Raskautta ollaan yritetty jo jonkin aikaa.
Onko ketään samassa tilanteessa olevaa? Haluaisin kuulla kokemuksia miten raskaus on onnistunut, onko lääkitystä jne.
En ole vielä saanut aikaa lääkärille mutta todennäköisesti jonkinlainen lääkitys aloitetaan.
Toivottavasti raskauden yrittäminen ei nyt siirry hamaan tulevaisuuteen..?
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!!

Viimeksi muokattu:
Hei. Karkasi viesti ennen aikojaan . Kun yrittää tai on jo raskaana pitää tarkkaan seurata kilpirauhasarvoja. Saat todennäköisesti Thyroxin lääkityksen. Me yritettiin isännänkanssa monta vuotta ennen kun saatiin meidän prinsessa, siinä välissä oli 1 keskenmeno ja monta pettymystä kun ei tärpännyt . Me menimme lopuksi tutkimuksiin jossa oli tarkoitus selvittää mistä johtuu että en tule raskaaksi, kun olimme käyneet siellä 1 kerran niin sen jälkeen huomasin olevani raskaana. Se johtui todennnäköisesti siitä että " stressi" lakkasi , se iänikuiselta tuntunut yrittäminen, kuukakuukaudesta ja vuodesta toiseen jatkunut pettyminen ja se kun joku muu alkoi tutkia sitä mistä johtuu että en tule raskaaksi. Ilo oli suuri vaikka pelko siitä että taas tulee keskenmeno painoikin vähä mieltä. Tarkastuksissa kävimme loppumetreillä aika usein ja minulla alkoi verenpaineet olla koholla joten sain verenpainelääkkeet . Lopulta minulla todettiin sairaalassa raskausmyrkytys ,kun menimme sinne minun huonon oloni takia. Seuraavana päivänä tehtiin hätäseltio ja saimme pienen tyttäremme joka syntyi n. 1.5kk etuajassa. Alun huolen jälkeen kaikki meni lopulta hyvin. Tyttäremme oli muutaman viikkon keskolassa ja minä hetken osastolla tarkkailtavana. Nyt tyttäremme on reipas eskarilainen. Tsemppiä teille ja toivottavasti pian tärppää.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä