Kilpirauhasen vajaatoiminnasta epäilys, miten testeihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tämä on varmaan tosi tyhmä kysymys, mutta minne mun pitäisi varata aika, kun haluaisin, että multa testattaisiin, onko kilpirauhasen vajaatoimintaa. Voiko saada ajan suoraan testeihin (ilmeisesti verikoe?) vai pitääkö ensin ottaa lääkäriaika? Mulla on tuohon sairauteen sopivia oireita paljon, ja suvussa on kilpirauhasen vajaatoimintaa.

En ole oikein koskaan käynyt lääkärillä muuten kuin raskauden aikana ja silloinkin neuvolasta annettiin kaikki ajat lääkärille ja verikokeisiin, niin olen ihan pihalla, miten kuuluisi toimia :D

No terveyskeskukseen varaat lääkäriajan ja pyydät testejä. Ottavat todennäköisesti vaan TSH:n ja T4V:n, mutta T3V:kin olisi hyvä ottaa. Pyydä arvot itselle, koska terveyskeskuslääkäreihin ei voi näissä asioissa luottaa. Voit olla vajaatoimintainen ja tulet silti luokitelluksi terveeksi. Tai sitten varaat yksityisen yleislääkärin. 15min aika maksaa jonkun kympin ja kaikki kolme testiä alle 150e. Riippuu lääkäriasemasta.

Soita terveyskeskukseen ja kerro em. asiat. Antavat sitten sinulle joko lääkäriajan tai labralähetteen suoraan. Vaihtoehtoisesti voit yksityiseltä lääkäriasemalta varata suoraan haluamasi verikokeet.

Jos olet töissä, saat nämä todennäköisesti työpaikkalääkärin kautta etkä joudu maksamaan mitään, ellei sitten ole niin ettei työnantaja niitä verikokeita korvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;24975184:
Soita terveyskeskukseen ja kerro em. asiat. Antavat sitten sinulle joko lääkäriajan tai labralähetteen suoraan. Vaihtoehtoisesti voit yksityiseltä lääkäriasemalta varata suoraan haluamasi verikokeet.
Kilpirauhaskokeet eivät kuulu jokaisella yksityisellä lääkäriasemalle niiden testien joukkoon, joihin voi mennä ilman lääkärinlähetettä, vaikka itse maksaisikin kelan osuuden.

Eli siis se lääkäri passittaa testeihin, enkä saa niitä varattua ennen kuin olen käynyt lääkärissä? No ihan loogistakin kyllä, ettei ihmiset huvin vuoksi varaile kaikenmaailman testejä itselleen... :D

Ajattelin tulostaa tuon oirelistan ja rastia siihen kaikki jotka osuu omalle kohdalle, ja mennä sen kanssa lääkäriin... Voihan olla jotain muutakin, mutta tuo selittäisi monet erilaiset oireet.

[QUOTE="vieras";24975205]Eli siis se lääkäri passittaa testeihin, enkä saa niitä varattua ennen kuin olen käynyt lääkärissä? No ihan loogistakin kyllä, ettei ihmiset huvin vuoksi varaile kaikenmaailman testejä itselleen... :D

Ajattelin tulostaa tuon oirelistan ja rastia siihen kaikki jotka osuu omalle kohdalle, ja mennä sen kanssa lääkäriin... Voihan olla jotain muutakin, mutta tuo selittäisi monet erilaiset oireet.[/QUOTE]

Ah, ehtikin tulla muitakin vastauksia kun tuon tuon olin kirjoittanut... Kiitos kaikille! Soitan terveyskeskukseen ja käyn sitten siellä lääkärillä ennen testejä jos niin haluavat :)

Olen kotiäiti, en töissä. Koitan ensin terveyskeskusta, mutta jos tuntuu että en saa apua, käyn yksityisellä.

Itse sain lähetteen terkkarilta neuvolasta. Epäilenkin, että minulla olisi vajaatoiminta, vaikka arvot ovatkin viitearvojen sisäpuolella.

Joulu 2010: S-TSH 1,69 ( viite 0,30-3,50 ), S-T4-V 7,9 ( viite 7,5-18 )

Helmi 2011: S-TSH 1,16, S-T4-V 9,4 ja S-T3-V 4,3 ( viite 3,2-6,5 )

Alkuperäinen kirjoittaja Minulla näin;24975233:
Itse sain lähetteen terkkarilta neuvolasta. Epäilenkin, että minulla olisi vajaatoiminta, vaikka arvot ovatkin viitearvojen sisäpuolella.

Voi kurjaa :(. T4V kuuluisi olla viitearvojen yläkolmanneksessa. Muuten voi olla tosi huono olo. Olet selvästi vajaatoiminnassa. Nyt kipin kapin hakemaan osaavaa lääkäriä. Rekisteröidy kilpirauhasinfoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Minulla näin;24975233:

Meillä onkin lapsen neuvola ensi viikolla, joten kysynkin ensin sieltä :) Jos saisi suoraan tutulta terveydenhoitajalta lähetteen, tai ainakin olisi helpompi soitella lääkäriaikaa kun ensin juttelisin neuvolassa. Kammoan kolmea asiaa ihan älyttömästi: tuntemattomille soittamista ja, lääkärissä käymistä ja verikokeita, siksi mä tänne tulinkin kyselemään että saisi edes jotain tietoa yleisistä käytännöistä niin olisi helpompi alkaa hoitaa asiaa :)

[QUOTE="vieras";24975245]Voi kurjaa :(. T4V kuuluisi olla viitearvojen yläkolmanneksessa. Muuten voi olla tosi huono olo. Olet selvästi vajaatoiminnassa. Nyt kipin kapin hakemaan osaavaa lääkäriä. Rekisteröidy kilpirauhasinfoon.[/QUOTE]

Näimpä! Neuvolalääkäri tuumasi vain, että ainoastaan tuolla S-TSH:lla olisi merkitystä :/

Alkuperäinen kirjoittaja Minulla näin;24975316:
Näimpä! Neuvolalääkäri tuumasi vain, että ainoastaan tuolla S-TSH:lla olisi merkitystä :/
Sitten täytyy toimia itse ja hakea apua jostakin muualta. Jos ei ole varaa, niin hakeudu terveyskeskuslääkäriin ja sano, että haluat ehdottomasti kokeilla lääkitystä, koska noilla arvoilla sitä jo käytetään ja sinulla on paljon oireita (siis oikeasti noissa viitearvoissa thyroksiinia kuuluu käyttää, mutta moni lääkäri puhuu koelääkityksestä, koska viitearvot muka ok). Käyt niin monta kertaa, että saat avun. Yksityiseltä saa tietysti helpommin.

[QUOTE="vieras";24975927]Sitten täytyy toimia itse ja hakea apua jostakin muualta. Jos ei ole varaa, niin hakeudu terveyskeskuslääkäriin ja sano, että haluat ehdottomasti kokeilla lääkitystä, koska noilla arvoilla sitä jo käytetään ja sinulla on paljon oireita (siis oikeasti noissa viitearvoissa thyroksiinia kuuluu käyttää, mutta moni lääkäri puhuu koelääkityksestä, koska viitearvot muka ok). Käyt niin monta kertaa, että saat avun. Yksityiseltä saa tietysti helpommin.[/QUOTE]

Pyysin terveydenhoitajalta päästä uusiin kilpirauhaskokeisiin, nyt sain kahdesta kokeesta tulokset:

S-TSH 0,91 ( viite 0,30-3,50 ) ja S-T4-V 10,9 ( viitearvo 7,5-18 ).

TSH on siis laskenut ja T4 hieman noussut...

Alkuperäinen kirjoittaja Minulla näin;24987480:
Pyysin terveydenhoitajalta päästä uusiin kilpirauhaskokeisiin, nyt sain kahdesta kokeesta tulokset:

S-TSH 0,91 ( viite 0,30-3,50 ) ja S-T4-V 10,9 ( viitearvo 7,5-18 ).

TSH on siis laskenut ja T4 hieman noussut...
Silti noilla arvoilla voi olla selviä oireita, koska t4v on aivan alakantissa ja teidän labran viitearvot vanhoja (muualla raja 9-11) ja pitäisi olla yläkolmanneksella. Kai kävit ihan aikaisin aamulla mittauttamassa arvot, koska TSH nousee aamupäivän kuluessa (vajaatoimintaan riittää pelkkä t4v kylläkin, jos lääkäri ymmärtää mistään mitään)? Jos on oireita, niin sitten kannattaa toimia kuten sanoin. Mene myös kilpirauhas.infoon hakemaan lisätietoa.

[QUOTE="vieras";24987721]Silti noilla arvoilla voi olla selviä oireita, koska t4v on aivan alakantissa ja teidän labran viitearvot vanhoja (muualla raja 9-11) ja pitäisi olla yläkolmanneksella. Kai kävit ihan aikaisin aamulla mittauttamassa arvot, koska TSH nousee aamupäivän kuluessa (vajaatoimintaan riittää pelkkä t4v kylläkin, jos lääkäri ymmärtää mistään mitään)? Jos on oireita, niin sitten kannattaa toimia kuten sanoin. Mene myös kilpirauhas.infoon hakemaan lisätietoa.[/QUOTE]

Kävin n. puoli 10 aikaan aamulla :) Oireita kyllä on :/
Olenkin jo katsellut lähimpää endokrinologia :)

Alkuperäinen kirjoittaja Minulla näin;24987764:
Kävin n. puoli 10 aikaan aamulla :) Oireita kyllä on :/
Olenkin jo katsellut lähimpää endokrinologia :)
Kannattaa tästä lähtien mennä ihan aikaisin. Käväise silti kyselemässä kri:sta ensin, koska endokrinologejakin on moneen lähtöön (ja ikävä kyllä ovat harvalukuisia). Hyvä, että jaksat olla aktiivinen. Toivotaan, että asia hoituu parhain päin.

[QUOTE="vieras";24987721]Silti noilla arvoilla voi olla selviä oireita, koska t4v on aivan alakantissa ja teidän labran viitearvot vanhoja (muualla raja 9-11) ja pitäisi olla yläkolmanneksella. Kai kävit ihan aikaisin aamulla mittauttamassa arvot, koska TSH nousee aamupäivän kuluessa (vajaatoimintaan riittää pelkkä t4v kylläkin, jos lääkäri ymmärtää mistään mitään)? Jos on oireita, niin sitten kannattaa toimia kuten sanoin. Mene myös kilpirauhas.infoon hakemaan lisätietoa.[/QUOTE]

Nyt sain kahden muun kokeen vastaukset: S-T3-V 5,2, viite 3,2-6,5 ja S-TPOab 0,00, viite <50

[QUOTE="vieras";25038570]Jokos olet ap päässyt kokeisiin? :)[/QUOTE]

Kiitti nostosta :D Tän ansioista sain jopa varattua sen ajan! :D Unohdin viime torstaina ihan kokonaan kysyä asiasta neuvolasta ja en ole muistanut soittaa lääkärin ajanvaraukseen, muistan sen aina kun kello on liikaa (joudun menemään ulos soittamaan kun meillä ei puhelimet kuulu sisällä, niin en aina pysty soittamaan silloin kun asia käy mielessä, kun en uskalla jättää 1-vuotiasta tuholaista yksin :D), mutta nyt huomasin että kello ei ole liian paljon ja lapsikin nukkuu, niin sain soitettua ;)

Maanantaina kokeisiin ja keskiviikkona saan tulokset :) En nyt tietenkään toivo, että olisi huonot arvot, mutta vähän pelottaa että mikä mulla sitten on, jos noista ei tule mitään esille. Ihan kamala väsymys aina vaikka nukun paljon ja muutenkaan ei ole hyvä olo.

Yhteistyössä